Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt käsi sydämelle: Kuka EI OLE rettuuttanut tottelematonta pikkulasta?

Puolustus
29.11.2019 |

Varmasti meistä jokainen on ottanut vastaan hangoittelevat uhmaikäisestä kiinni ja vienyt väkisin esim. nukkumaan tms. Toinen vaihtoehto on maanitella sen verran monta vuotta, että lapsi kasvaa isommaksi.

Nyt ihan rohkeasti vain tunnustamaan tuokin teko, eikö vain?

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

*nostaa käden ylös*

En ole koskaan retuuttanut kumpaakaan lastani. En ole myöskään retuuttanut vieraitakaan lapsia.

Vierailija
2/87 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla videolla lapset eivät selvästi ymmärtäneet ohjeita ja osanneet asettua avohärdellistä jonoon ja turhan kovakouraisesti asetteli mukulat jonoon.

Tien ylityksessä tytöillä hyvä että jalat ylettivät maahan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen ”retuuttanut”.

Tuo on vaan niin syvältä, kun nyt aletaan lynkkaamaan tuota päiväkodin hoitajaa. Oikea joukkokivitys. Itse en edes näe siinä mitään retuuttamista. Ehkä hieman hermostuneita otteita, mutta en kutsuisi retuuttamiseksi.

Voimia vaan hoitajalle.

Vierailija
4/87 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisille voi tehdä nettivinkin, joten ei täällä kukaan rikosta tunnusta.

Vierailija
5/87 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijan skappari evp kirjoitti:

Tuolla videolla lapset eivät selvästi ymmärtäneet ohjeita ja osanneet asettua avohärdellistä jonoon ja turhan kovakouraisesti asetteli mukulat jonoon.

Joo, nyt oli kuitenkin kyse siitä "retuuttamisesta".

En usko että pientä lasta voi kasvattaa ilman retuuttamista, eli sitä että ottaa esim. kädestä kiinni ja jouduttaa lapsen matkaa selvästi. Voi joutua myös ottamaan rimpuilevan ja karjuvan lapsen väkisin syliin ja se on paljon pahempaa retuuttamista kuin videolla nähty.

Miksi pitää aina liioitella? Se hoitaja käyttäytyi huonosti mutta RETUUTTAMISTA ei tapahtunut.

Vierailija
6/87 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*nostaa käden ylös*

En ole koskaan retuuttanut kumpaakaan lastani. En ole myöskään retuuttanut vieraitakaan lapsia.

Sama. Muitakin keinoja on.

Vierailija
7/87 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että pientä lasta voi kasvattaa ilman retuuttamista, eli sitä että ottaa esim. kädestä kiinni ja jouduttaa lapsen matkaa selvästi. Voi joutua myös ottamaan rimpuilevan ja karjuvan lapsen väkisin syliin ja se on paljon pahempaa retuuttamista kuin videolla nähty.

Miksi pitää aina liioitella? Se hoitaja käyttäytyi huonosti mutta RETUUTTAMISTA ei tapahtunut.

Eli hoitaja ei ottanut esim kädestä kiinni ja jouduttanut lasten matkaa selvästi, se on sun mielestä retuuttamista, mutta toisaalta sun mielestä videossa ei retuuttamista tapahtunut. Mitä videolla siis sun mielestä tapahtui? Onko eroa, ottaako kädestä kiinni tai olkapäistä? 

Vierailija
8/87 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli hoitaja ei ottanut esim kädestä kiinni ja jouduttanut lasten matkaa selvästi, se on sun mielestä retuuttamista, mutta toisaalta sun mielestä videossa ei retuuttamista tapahtunut. Mitä videolla siis sun mielestä tapahtui? Onko eroa, ottaako kädestä kiinni tai olkapäistä? 

No ei, kun pitäisi tehdä selväksi jokaisen mikä on sitä retuuttamista, ei minusta kädestä kiinni ottaminen ja matkan jouduttaminenkaan ole retuuttamista, mutta jos nyt äänestyksellä päätetään, että tuon hoitajan fyysiset otteet oli retuuttamista, niin niin on sitten se kädestä kiinni ottaminenkin ja matkan jouduttaminen ja rimpuilevan ja huutavan lapsen sylissä väkisin pitäminen on jo suoranainen pahoinpitely ja vapaudenriisto, mistä pitäisi laittaa niin toimiva jo vankilaan, tai vähintään isot sakot.

Vierailija
9/87 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan vastapainoksi kuvaamaan vanhempien toimia lastensa kanssa julkisella alueella ja julkaisen kaiken nettiin. Saadaan vähän vertailukohtaa tälle hoitajan toiminnalle. Joten varokaa vain, jos olen jossain kännykkä kädessä.

Vierailija
10/87 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 7 eri päiväkodissa töissä enkä ole ikinä retuuttanut lasta. Jos olisin niin vaihtaisin heti alaa. Näissä päiväkodeissa ei ikinä edes lähdetä ryhmän kanssa ulos yksin vaan aina on edessä ja takana hoitaja. Jos jono hidastuu ja tulee välejä niin menen kahden lapsen keskelle ja sanon ”nyt otetaan spurtti ja juostaan nuo edelliset kiinni”.

Ryhmä myös opetetaan toimimaan ulkona pikkuhiljaa. Ensin retkelle vaikka 100m päähän. Jos joku ei tottele niin häntä opetetaan ja kauemmas ei lähdetä ennenkuin rutiinit sujuu. Ei todellakaan mitään suojatien ylityksiä ennenkuin ryhmä ymmärtää ohjeita. Ja jos joku on karkailija/juoksija niin hän on aina ohjaajan kädessä kiinni ja opetetaan että karkailijalta jää aina seuraava retki välistä jos ei tottele säääntöjä.

Videolla koko seurue ei osannut sääntöjä ja ohjaaja ei osannut kävellä tarpeeksi hitaasti. Aivan liian vaikea liikkuminen nuin hitaalle ryhmälle.

Ja itse olen retuuttanut omia tappelevia koiria. Kun nartut on ottanut yhteen niin pakko on ollut niskasta raahata väkisin erilleen. Mutta näitäkin pitää vaan ennakoida eikä koiria voi enää laittaa sellaisiin tilanteisiin mistä matsit alkaa.

Päiväkodissa on sama; jos kaksi lasta aina ottaa matsia niin he ovat aina eri paikoissa. Syövät kaukana toisistaan. Leikit eri huoneissa; toinen muovailussa ja toinen taidepajassa. Toinen lähtee ekana pukemaan ja ulos, toinen viimeisenä. Toinen ensin sisään ja toinen viimeisenä jne. Tappelut on helppo ennakoida niin lapsilla kuin koirilla ja sitä kautta ne voidaan estää. Retuutus on aina väärin.

Vierailija
11/87 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alan vastapainoksi kuvaamaan vanhempien toimia lastensa kanssa julkisella alueella ja julkaisen kaiken nettiin. Saadaan vähän vertailukohtaa tälle hoitajan toiminnalle. Joten varokaa vain, jos olen jossain kännykkä kädessä.

👍👍

Vierailija
12/87 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 7 eri päiväkodissa töissä enkä ole ikinä retuuttanut lasta. Jos olisin niin vaihtaisin heti alaa. Näissä päiväkodeissa ei ikinä edes lähdetä ryhmän kanssa ulos yksin vaan aina on edessä ja takana hoitaja. Jos jono hidastuu ja tulee välejä niin menen kahden lapsen keskelle ja sanon ”nyt otetaan spurtti ja juostaan nuo edelliset kiinni”.

Ryhmä myös opetetaan toimimaan ulkona pikkuhiljaa. Ensin retkelle vaikka 100m päähän. Jos joku ei tottele niin häntä opetetaan ja kauemmas ei lähdetä ennenkuin rutiinit sujuu. Ei todellakaan mitään suojatien ylityksiä ennenkuin ryhmä ymmärtää ohjeita. Ja jos joku on karkailija/juoksija niin hän on aina ohjaajan kädessä kiinni ja opetetaan että karkailijalta jää aina seuraava retki välistä jos ei tottele säääntöjä.

Videolla koko seurue ei osannut sääntöjä ja ohjaaja ei osannut kävellä tarpeeksi hitaasti. Aivan liian vaikea liikkuminen nuin hitaalle ryhmälle.

Ja itse olen retuuttanut omia tappelevia koiria. Kun nartut on ottanut yhteen niin pakko on ollut niskasta raahata väkisin erilleen. Mutta näitäkin pitää vaan ennakoida eikä koiria voi enää laittaa sellaisiin tilanteisiin mistä matsit alkaa.

Päiväkodissa on sama; jos kaksi lasta aina ottaa matsia niin he ovat aina eri paikoissa. Syövät kaukana toisistaan. Leikit eri huoneissa; toinen muovailussa ja toinen taidepajassa. Toinen lähtee ekana pukemaan ja ulos, toinen viimeisenä. Toinen ensin sisään ja toinen viimeisenä jne. Tappelut on helppo ennakoida niin lapsilla kuin koirilla ja sitä kautta ne voidaan estää. Retuutus on aina väärin.

Tuo termi, sana RETUUTUS, on täysin väärä tässä yhteydessä!

Sulle laitetaan koiranpitokielto, jos retuutat niitä!

Vierailija
13/87 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus estänyt vaaratilanteita vauhdikkaillakin otteilla. Itselläni on kaksospojat, jotka sinkoilivat ensimmäiset kolme vuotta ihan minne sattuu ja eri suuntiin tietenkin. 

Mutta tuossa videossa ei ollut kyse mistään vaaratilanteesta. Pikkutyypit pojottaa siellä pelleilemättä, eivätkä todellakaan ole ansainneet tuollaista kohtelua. Mä jossain määrin ymmärtäisin k.o. käytöksen jos lapset sinkoilisivat koko ajan eri suuntiin, istuisivat maahan ja kieltäytyisivät liikkumasta jne. Silloin oikeasti voisi tulla olo, että minulta loppuu nyt keinot kesken. Mutta tässä on nyt selvästi kyse vain hoitajan väsymisestä ja sen väsymyksen purkamisesta lapsiin aivan epäreilulla tavalla. 

Vierailija
14/87 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsi sydämellä voin sanoa etten ole koskaan retuuttanut lasta, enkä tule koskaan rettuuttamaan.  

Lapsen vaikeus siirtyä nukkumaan johtuu aikuisen teoista, miksi siis lasta pitäisi rankaista siitä, että aikuinen itse on kämmännyt hommansa. Toinen esimerkki: jos lapset eivät tunnnu osaavan ryhmittyä jonoon, hoitaja menee lapsen luokse näyttää konkreettisen kohdan missä pitää seistä, selittää miksi pitää jonossa seistä eikä vain huuda, että mene jonoon heti.  Jos aikuinen ei kykene edes noin yksinkertaiseen toimintaan, pitäisi oikeasti miettiä mitä vikaa psyykessä on ja voisiko siihensaada apua.

Vierailija
15/87 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja oli yliväsynyt. Oliko nuo 2 omia lapsia, johtajan lapsia.

4 muuta oli yksinhuoltajan lapsia.

Tuo nainen sopisi ravintolan portsariksi.

Vierailija
16/87 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Videolta näkee, että hoitaja on aivan loppu ja pieniä lapsia on liikaa tilanteessa. Olisi pitänyt olla kaksi hoitajaa. Kommunikaatiokaan ei pelitä, hoitsun toiminta vaikuttaa siltä, ettei ehkä aina toimi noin pienten mukuloitten kanssa?

Itseä lähinnä nauratti kyseinen video, vaikka toisaalta ymmärrän vanhempien reaktion. Lähinnä hämmentää, että näemmä kaikkien hoitajien toimintatavat eivät ole muuttuneet sitten 90-luvun. Muistelisin tuollaisen tyrkkimisen ja kiljumisen olleen arkipäivää ainakin niissä hoitopaikoissa, joihin minua sysittiin.

Vierailija
17/87 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*nostaa käden ylös*

Sama täällä. En ole koskaan retuuttanut omia lapsia enkä vieraita lapsia, lasten parissa olen tehnyt töitä kohta 15 vuotta.

Uhmaikäisen retuuttaminen kertoo vain siitä, että vanhempi ei ole osannut ennakoida lapsensa tekemisiä eikä elämässäni ole koskaan ollut tilannetta, jossa joku pitäisi retuuttaa nukkumaan.

Tällä palstalla olen oppinut, miksi lapset eriarvoistuvat jo varhain. Kyse on vanhempien kyvystä ottaa edes omasta elämästään vastuuta saati hyväksyä se, että heillä on lapsia. Osa kohtelee lapsiaan aivan kuin nämä olisivat vihollisia ja tälläkin palstalla pitää sitä normaalina toimintana.

Ei ole olemassa helppoja tai hankalia lapsia, on vain vanhempia, jotka joko suostuvat tai eivät suostu olemaan aikuisia.

Kannattaa valita sotansa. Jos taaperon nukkumaanmenosta tekee väkivaltaisen retuutustuokion, on menettänyt pelin.

Vierailija
18/87 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän päiväkotiryhmillä ole kiire mihinkään, niin miksi pitäisi retuuttaa? Omia lapsiani olen kyllä retuuttanut ja töninyt liikkeelle monet kerrat, enkä osaa edes katua. Mutta meillä onkin niissä tilanteissa ollut jo kova kiire ja kakarat ovat ihan kiusallaan niskotelleet. Hoitajaakin käy kyllä sääliksi.

Vierailija
19/87 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo termi, sana RETUUTUS, on täysin väärä tässä yhteydessä!

Sulle laitetaan koiranpitokielto, jos retuutat niitä!

Ai että lapsia kyllä saa retuuttaa, mutta koiria ei?

Vierailija
20/87 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäni lasten kanssa en ole koskaan retuuttanut lapsia. Työuraa takana n 15v. Joskus v*tuttaa mutta en retuuta ketään. Tuossa on myös liikaa pieniä lapsia yhden aikuisen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi