Nyt käsi sydämelle: Kuka EI OLE rettuuttanut tottelematonta pikkulasta?
Varmasti meistä jokainen on ottanut vastaan hangoittelevat uhmaikäisestä kiinni ja vienyt väkisin esim. nukkumaan tms. Toinen vaihtoehto on maanitella sen verran monta vuotta, että lapsi kasvaa isommaksi.
Nyt ihan rohkeasti vain tunnustamaan tuokin teko, eikö vain?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toista lastani en ole retuuttanut. Hän oli se helppo ja joustava lapsi.
Toista olen.
Tarkennan tilannetta, jossa retuutin tuota toista lastani. Hän oli nelivuotias ja olimme leikkipuistossa. Hän heitti hiekkaa muiden lasten päälle. Kielsin monta kertaa, ohjasin muualle, sanoin, että lähdetään kotiin jos vielä kerran heittää... jne.
Ja hän hetti. Minä otin kädestä kiinni ja sanoin, että lähdetään kotiin. Lapsi ei halunnut, vaan heittäytyi veteläksi ja alkoi huutaa. Minä raahasin hänet kotiin ja lapsi liukui maata pitkin.
Todettakoon, että emme asuneet Suomessa tuolloin.
Kielsit monta kertaa? Voi hyvänen aika sentään... Pari kertaa saa riittää. Jos ei tehoa, lapsi kainaloon ja menoks. Ilman väkivaltaa. Tuliko vammoja? Kuulostaa todella vastenmieliseltä toi sun toiminta, raahata maata pitkin. Mitä sairaita psykopaatteja täällä oikein on ylpeilemässä sillä että ovat satuttaneet omia lapsiaan?
Jos nyt tätäkin "retuutusta" miettii, niin olisko tilanne aivan erilainen, jos hoitaja olisi sanellut ja elehtinyt positiivisemmin, vaikka ottaisikin hihasta kiinni ja siirtäisi nopeasti eri paikkaan, niin mitä jos samalla lässyttää lapsille ja naureskelee että "oho hupsista, anteeksi nyt vain, mutta tuleppas tähän kohti näin, että päästään jatkamaan matkaa, hyvähyvä, hienoa!"?
Eli loppupeleissä se "retuutus" ei ole edes se mikä tekee tuosta kauhistuttavaa vaan hoitajan yleinen asenne, kehonkieli ja äänensävy.
Vaikka molemmat kädet sydämellä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*nostaa käden ylös*
En ole koskaan retuuttanut kumpaakaan lastani. En ole myöskään retuuttanut vieraitakaan lapsia.
Sama. Muitakin keinoja on.
Kerroppa niistä sinä kasvatuksen asian tuntija koska minä tiedän että komentamatta jollain lailla sinäkään et lastasi pysty kontrolloimaan.Kuri se olla pitää jollain lailla että tähän maahan saadaan yhteiskuntaan sopivia yksilöitä eikä vaan niitä jotka syrjäytyy kun eivät osaa olla työpaikoilla ja tehdä työtä.
Tässä tuntuu olevan ihmisillä aika eri käsitykset siitä, mikä on retuuttamista. Omalla järjelläni ajattelisin, että lapsen voi joutua siirtämään paikasta toiseen ja puhe ei aina riitä, mutta yhdestä raajasta kiskominen (jota näkee tosi paljon aivan asiallistenkin vanhempien toteuttamana) näyttää jotenkin vaaralliselta toiminnalta. Pakko sen on sattua, joten lienee parempi kantaa kuin kiskoa.
En pidä lapsen riehumisen rajoittamista retuuttamisena. Jos lapsi saa raivarin ja huutaa ja riuhtoo, mahdollisesti rikkoo tavaroita ja satuttaa muita tai itseään, niin olen kahlinnut lapset syliini. Siinä on mielestäni kuitenkin vissi ero alkaako itsekin riuhtomaan lasta tarpeettomasti vain koska ärsyttää niin paljon katsoa sitä perseilyä. Kovin kieroon ei sellaisestakaan aina kasva, ihan ehjäksi itsekin kasvoin, mutta en silti itse tee sitä ja vaikea uskoa olevani harvinaisuus koska en ole mitenkään erityinen vaan monessa asiassa ihan keskiverto.
Kerran olen retuuttamut noin ja tuntenut siitä huonoa omaatuntoa nyt melkein kymmenen vuotta. Ilmeisesti se on joillekkin ihan normaalia toimintaa.
Minusta ne lapset siinä videolla ei näytä tottelemattomilta vaan pelokkailta.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt tätäkin "retuutusta" miettii, niin olisko tilanne aivan erilainen, jos hoitaja olisi sanellut ja elehtinyt positiivisemmin, vaikka ottaisikin hihasta kiinni ja siirtäisi nopeasti eri paikkaan, niin mitä jos samalla lässyttää lapsille ja naureskelee että "oho hupsista, anteeksi nyt vain, mutta tuleppas tähän kohti näin, että päästään jatkamaan matkaa, hyvähyvä, hienoa!"?
Eli loppupeleissä se "retuutus" ei ole edes se mikä tekee tuosta kauhistuttavaa vaan hoitajan yleinen asenne, kehonkieli ja äänensävy.
No totta helkkarissa se aggressiivisuus on nimenomaan tuossa se ongelma. :D Asetu nyt hetkeksi lapsen asemaan, joka ei tee mitään väärin. Miltä tuntuis susta kun joku silmissäsi auktoriteettiasemassa oleva, josta olet täysin riippuvainen, riuhtois sua inhottavasti samalla tiuskien ja huutaen. Vaikka olisit ihan rauhassa. Kukaan ei sua tule pelastamaan.
No, ehkä saat kokea kun nuo hoitavat sua kun olet muistisairaana vaipoissas. Soveltavat saamiaan oppeja... Sillä tavalla tää elämän kiertokulku on ironista!
Vierailija kirjoitti:
En pidä lapsen riehumisen rajoittamista retuuttamisena. Jos lapsi saa raivarin ja huutaa ja riuhtoo, mahdollisesti rikkoo tavaroita ja satuttaa muita tai itseään, niin olen kahlinnut lapset syliini. Siinä on mielestäni kuitenkin vissi ero alkaako itsekin riuhtomaan lasta tarpeettomasti vain koska ärsyttää niin paljon katsoa sitä perseilyä. Kovin kieroon ei sellaisestakaan aina kasva, ihan ehjäksi itsekin kasvoin, mutta en silti itse tee sitä ja vaikea uskoa olevani harvinaisuus koska en ole mitenkään erityinen vaan monessa asiassa ihan keskiverto.
Tuo pakkosylittäminen on minusta tuntunut aina hirveän ahdistavalta ajatuksena. Miettikää jos joku pitäisi teitä väkisin sylissä. Itse raivostuisin vain enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No totta helkkarissa se aggressiivisuus on nimenomaan tuossa se ongelma. :D Asetu nyt hetkeksi lapsen asemaan, joka ei tee mitään väärin. Miltä tuntuis susta kun joku silmissäsi auktoriteettiasemassa oleva, josta olet täysin riippuvainen, riuhtois sua inhottavasti samalla tiuskien ja huutaen. Vaikka olisit ihan rauhassa. Kukaan ei sua tule pelastamaan.
No, ehkä saat kokea kun nuo hoitavat sua kun olet muistisairaana vaipoissas. Soveltavat saamiaan oppeja... Sillä tavalla tää elämän kiertokulku on ironista!
Pointtini onkin se, että miksi keskitytään pelkästään noihin fyyisisiin otteisiin, kun kyse on kokonaisuudesta? Siksihän tämäkin ketju on saanut alkunsa, kun aiheuttaa hämmennystä nimenomaan siihen otteeseen keskittyminen. Ihmisillä herää kysymyksiä, että olenko minäkin siis joidenkin mielestä väkivaltainan kun kerran vuonna -95 nappasin lasta hihasta ja riuhtaisin?
En ainakaan vielä ole. En todennäköisesti hanki lapsia, joten en varmaan tulekaan retuuttamaan.
Vähä eri asia ojentaa omaa lasta ku jonku toisen lasta. Omaa lasta olen ojentanut (en retuuttanut) vieraiden lapsia en mutta jumalauta jos joku päiväkodin lehmä alkaa mun lasta retuuttaan niin voi olla ihan sata varma että se saa saman kohtelun
Nyt jokainen sairas akka menee suoraan poliisiasemalle kertomaan, kuinka tykkää olla väkivaltainen pienen pieniä taaperoita kohtaan. Ehkä poliisi tykkää sitten retuuttaa teitä sairaita akkoja. Olette hirviöitä! Eläinten ja lasten satuttaminen on niin sairas teko, että lopetuspiikille tuollaiset sairaat epäihmiset. En käsitä miten tuollaisia otuksia voi maa päällään kantaa. Pedofiilit ja lasten hakkaajat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo pakkosylittäminen on minusta tuntunut aina hirveän ahdistavalta ajatuksena. Miettikää jos joku pitäisi teitä väkisin sylissä. Itse raivostuisin vain enemmän.
En ole istuttanut lasta sillä tavalla, että tässä nyt vangitsen ja rankaisen kohtuuttomasti. Meidän lapset (ja useimmat itse asiassa) rauhoittuvat sylissä aika nopeasti. Tietenkin on hyvä olla pelisilmää ja joku lapsi ahdistuu siitä ja häpeää kun häneen kosketaan silloin kun tietää tehneensä väärin tms. Mutta yleensä tuo on riittävä keino lopettaa täysi itkupotku-uhmakohtaus ja lapselle jää turvallinen olo. Parempi kuin repiminen ja riuhtominen ja nipistykset ja ravistelut, mitkä itselleni tulee sanasta retuutus mieleen.
Hoitaja on saanut vuosia kestävän koulutuksen ja todella pitäisi hallita vihaa, eikä ne lapset ole riesana 24/7 mitä joillakin vanhemmilla on, lapsia voi tehdä kuka tahansa ja hieman eri asia jos lapsi saa kotona vähän kovempaa kohtelua, tosin sossua sekin voisi kiinnostaa....
Vierailija kirjoitti:
Nyt jokainen sairas akka menee suoraan poliisiasemalle kertomaan, kuinka tykkää olla väkivaltainen pienen pieniä taaperoita kohtaan. Ehkä poliisi tykkää sitten retuuttaa teitä sairaita akkoja. Olette hirviöitä! Eläinten ja lasten satuttaminen on niin sairas teko, että lopetuspiikille tuollaiset sairaat epäihmiset. En käsitä miten tuollaisia otuksia voi maa päällään kantaa. Pedofiilit ja lasten hakkaajat!
Poliisihan on yksi niistä toimijoista joka voi retuuttaa aikuisia ihmisiä ja heillä on siihen myös täysi oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole istuttanut lasta sillä tavalla, että tässä nyt vangitsen ja rankaisen kohtuuttomasti. Meidän lapset (ja useimmat itse asiassa) rauhoittuvat sylissä aika nopeasti. Tietenkin on hyvä olla pelisilmää ja joku lapsi ahdistuu siitä ja häpeää kun häneen kosketaan silloin kun tietää tehneensä väärin tms. Mutta yleensä tuo on riittävä keino lopettaa täysi itkupotku-uhmakohtaus ja lapselle jää turvallinen olo. Parempi kuin repiminen ja riuhtominen ja nipistykset ja ravistelut, mitkä itselleni tulee sanasta retuutus mieleen.
Videolla ei ollut mitään noista mainitsemistasi, siksi tuo retuutus sana onkin ihan typerä tässä yhteydessä. Videolla nainen nappaa lasta hihasta kiinni ja vetää lapsen rivakasti eri paikkaan.
En ole retuuttanut. Kaupassa kaksivuotias halusi heitellä mandariineja lattialle ja minä poimin niitä ylös sitä mukaa kun hän heitteli. Tähän kului aikaa viisitoista minuuttia.
Tämän jälkeen hän juoksi irtokarkkilaarille ja rupesi mättämään karkkia, sain kassalta pahan katseen joten jouduin pitämään kaksin käsin kannesta kiinni että lapsi ei saisi sitä auki. Lapseni alkoi karjumaan ja kestin karjumista viisitoista minuuttia. Räkä valui jo maahan asti ja toppahaalari oli makaamisesta ihan pölyssä ja kurassa.
Houkuttelin ja maanittelin kahdella kindermunalla lapsen ulos kaupasta, JEE selvittiin :) ei tarvinnut fyysisesti retuuttaa eikä myöskään käyttää henkistä väkivaltaa eli komentamista. Ilta menikin sitten oman sädekehän kiillottamiseen:)
Vierailija kirjoitti:
Pedofiilit ja lastenhakkaajat. Hohhoijjaa nyt :D Riuhtaisin lasta hihasta, olen siis pedofiili ja lastenHAKKAAJA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisihan on yksi niistä toimijoista joka voi retuuttaa aikuisia ihmisiä ja heillä on siihen myös täysi oikeus.
Ja se poliisien tekemä voi olla ihan oikeaa retuutusta. Muakin otti teininä poliisi lujasti repusta kiinni ja veti kun olin alaikäisenä juomassa alkoholijuomia kun poliisit tuli paikalle, koitin lähteä karkuun, taisi vielä vihaisesti sanoakkin. Hui kamala, en saanut traumoja.
Minä olen kolmevuotiasta. Olin ehkä kymmenen ja tuo toinen oli siskoni.
Oman siskoni kasvettua en ole oikeastaan ollut minkäänlaisessa kosketuskontaktissa lapsiin koko ikänäni. eivät ole oma juttuni, en koe miellyttäväksi pitää sylissä tms, kun pelkään vain, että pudotan tai pienten ollessa kyseessä se yskii/kuolaa/oksentaa/ulostaa.