Miten voisin selvittää onko isäni oikeasti minun isä?
Olisiko kellään mitään ehdotusta? Vanhempani ovat supisuomalaisia, mutta minä olen ulkonäöllisesti hieman mustalaista muistuttava. Onko mitään tapaa miten voisin asian selvittää ilman että vanhempani saavat tietää että edes pohdin koko asiaa?
Kommentit (70)
Kysy äidiltäsi missä "isä" oli silloin, kun sinua pantiin alulle? Naamasta näet heti osuitko arkaan asiaan. Muista tehdä nuo heittomerkit sormillasi, kun esität kysymyksen.
Kysy äidiltäsi, että pyysikö Petelius isältänikin anteeksi.
Onko sinulla sisaruksia? Voit testauttaa onko sama geeniperimä.
On muakin ajoittain mietittänyt kuinka vanhempansa saisi selvitettyä ilman että ne tietää. Meillä oon kyllä selkeästi ulkonäöltäni vanhempieni lapsi, vielä niin päin että piirteet tulee vahvemmin isän puolelta kuin äidin. Veriryhmäni mukaan en kuitenkaan voi olla hänen/heidän lapsensa. Toisaalta taas vain veriryhmää tuijottamalla myöskään oma poika ei olisikaan mun ja miehen, vaikka 100% onkin.
DNA-koe olisi tietenkin varmin tapa selvittää, oletko "isäsi" lapsi. Reilua olisi ottaa asia puheeksi vanhempien kanssa ja pyytää sitten verikokeisiin.
Et mitenkään.
en myöskään ymmärrä, mitä sinä tällä tiedolla tekisit. jos saisit selville, että isäsi ei ole isäsi, se ei mitenkään vähentäisi isäsi (sen sosiaalisen) merkitystä kasvattajanasi tai vanhempanasi, tunne-elämässäsi ja identiteetissäsi ja siinä, kuka olet. Se, joka sinut on kasvattanut, ON oikea isäsi.
Ja biologista vanhempaasi et kuitenkaan saisi selville.
Vierailija kirjoitti:
On muakin ajoittain mietittänyt kuinka vanhempansa saisi selvitettyä ilman että ne tietää. Meillä oon kyllä selkeästi ulkonäöltäni vanhempieni lapsi, vielä niin päin että piirteet tulee vahvemmin isän puolelta kuin äidin. Veriryhmäni mukaan en kuitenkaan voi olla hänen/heidän lapsensa. Toisaalta taas vain veriryhmää tuijottamalla myöskään oma poika ei olisikaan mun ja miehen, vaikka 100% onkin.
Veryryhmät ei kyl periydy noin, niiden perusteella ei voi sanoa, kuka kenenkin lapsi on.
Miten isäsi kohtelee sinua?
Silmien väri.
Korvien muoto.
Nenä.
Tää on niin hassua että ei voida puhua ja kysyä suoraan.
MyHeritage-testi. Pyydät isäsi tai jonkun hänen lähisukulaisensa myös testiin.
Nappaset isukilta hiuksen päästä ja itseltäsi ja laitat pussiin ja kirje postiin. Helppoa kuin mikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veryryhmät ei kyl periydy noin, niiden perusteella ei voi sanoa, kuka kenenkin lapsi on.
En edes kertonut millaisesta tilanteesta on kysymys, ja täällä ollaan jo pätemässä?
Vierailija kirjoitti:
Et mitenkään.
en myöskään ymmärrä, mitä sinä tällä tiedolla tekisit. jos saisit selville, että isäsi ei ole isäsi, se ei mitenkään vähentäisi isäsi (sen sosiaalisen) merkitystä kasvattajanasi tai vanhempanasi, tunne-elämässäsi ja identiteetissäsi ja siinä, kuka olet. Se, joka sinut on kasvattanut, ON oikea isäsi.
Ja biologista vanhempaasi et kuitenkaan saisi selville.
Tässä monta tärkeää seikkaa. Toki tiedonhalu on varmasti suuri, mutta mieti jo tässä vaiheessa myös seuraamuksia.
Esim. Vaikuttaako tieto muihin perheenjäseniin ja miten?
En kyllä tiedä mitä itse tekisin, jos olisin sinä. Riippuu paljon iästäkin, suhtautuminen asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä veriryhmäsi. Vähän epäilen, ettet tiedä miten veriryhmät periytyvät.
Joo, mä en myöskään muistuta isääni mitenkään. Sen sijaan veljessäni on paljon samaa, sama vartalonmalli, ilmeet ym. Olen pitänyt mahdollisena että äitini olisi isääni pettänyt mutta en halua oikeastaan tietää asiasta mitään.
Mitä helevettiä tekisit tiedolla???
Minkä ikäinen olet?
Ulkonäkö voi tulla myös kauempaa, esimerkiksi ruskeat silmät voivat hypätä useamman sukupolven yli. Esimerkiksi Karjalasta olevilla voi olla hyvinkin tummia piirteitä. Ainakin noita MyHeritagen yms testejä voi teettää ja saada sitä kautta infoa sukujuurista.
Kuulin, et dna-firmat saa myydä keräämäänsä dataa.. nehän ei oo kotimaisia, eikä niitä sido täkäläiset lait. Voi olla tulevaisuudessa vaikeuksia saada vaikka vakuutusta jenkkilässä, jos dnasta löytyykin jokin virhe. Pohtimisen arvoinen pointti.
Mikä myytti tuo on, että Karjalassa olisi tummia? Karjala oli yksi Suomen maakunnista eikä siellä väki ollut sen tummempaa kuin muuallakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä veriryhmäsi. Vähän epäilen, ettet tiedä miten veriryhmät periytyvät.
Vanhemmilla B ja AB, rhesustekijöistä en tiedä. Tiedossa on että toisen puolen isovanhemmat ovat myös B ja AB, toisella puolella AB ja AB. Minä olen O. Poikani taas on AB. Aviomies on B.
Anna olla.