Sosialismi etenee: lakiluonnos vireillä, jossa terveystietosi luovutettaisiin automaattisesti eteenpäin halukkaille.
Lääkäreille ei kannata kertoa mitään, koska tiedoistasi tulee valtionomaisuutta joita kaupataan ilman sinun lupaasi kaikille jotka ne haluavat,
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/e7bce401-6800-4446-98ae-7d908dc95…
Kommentit (74)
Ei kai tuo nyt kauhean uutta ole, Suomi.fi hanke on edennyt kaikessa hiljaisuudessa.
Väestörekisterikeskus, traficom, maanmittauslaitos, oikeusministeriö (kansalaisaloite), Patentti- ja rekisterihallitus, kirjastot, omakanta, pankit, eläketurvakeskus ja opetushallitus, näin lakuun yhdessä paketissa.
Ja tietysti ulosotto, poliisit, kelat ym. pääsevät noihin käsiksi. Noistahan saa kivoja yhdistelmiä aikaiseksi...
Mites muuten kävi trafin kanssa :D
Trafin palvelusta ongitaan suomalaisten henkilötietoja tai Väestörekisterikeskus ja Trafi myivät 12,5 miljoonalla eurolla suomalaisten henkilötietoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos on joutunut hakemaan apua mt-asioissa, kaikki muut käynnit on kirjattu siltä pohjalta.
Kantaan kirjaamisen tyyli pitäisi myös kirjata lakiin, ei mitään ylimääräistä tai epäoleellista.
tiedän myös ihmisiä jotka on halunneet hoitaa mt-ongelmansa yksityisellä juuri siksi, että niistä ei menisi tietoa julkisen sektorin tirtokantoohin. Syynä juurikin pelko leimaantumisesta tai siitä että julkisella hoidettaisiin jatkossa vain mt-näkökulmasta.
Asian toinen puoli on, että ihmiset eivät aina puhu lääkärilleen totta. Ja vaikka puhuisivatkin, niin lääkäri kirjoittelee asiat hyvin huolimattomasti sinne Kantaan. Siellä on sitten kaikenlaisia virheitä. Mistä nämä "halukkaat", joille terveystiedot luovutetaan, voivat tietää mikä on totta ja mikä ei?
Holhousyhteiskunnasta tässä on kyse.
koskisiko tämä siis myös taannehtavasti nykyisiä tietoja vai vain uusia? Kuulostaa ongelmalliselta. Suostumushan on mahdollista antaa jo nyt, ja jos joku ei ole sitä antanut niin hän ei todennäköisesti halua sitä antaa. Silloin henkilön tahtoa tulee kunnioittaa, eikä kikkailla ohituskaistoja. Karsea ajatus myös että esim. sosiaalihuolto voisi käydä vapaasti lukemassa jonkun psykiatrikirjauksia ja tehdä sen oerusteella johtopäätöksiä. Vaikuttaa tosiaan “ohituskaistalta” jolla voidaan sivuuttaa henkilön oma tahto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako siis jatkossa mun sairaanhoitaja kaveri käydä lukemassa mun terveystiedot?
Ei. Ei ole koskaan saanut eikä saa jatkossakaan. Teknisesti ehkä pystyy, mutta jää kiinni valvonnassa tai siitä kun itse tarkastat Kannasta tietojesi katselijat.
Laita linkki mistä näkee. En löydä Kannasta itse,
Minuakin kiinnostaa tämä. Mistä näkee kuka on katsonut tietojani.
Senkin haluaisin tietää miten saan selville kuka on käsitellyt sairaalassa tietojani.
Tässä syksyllä sattui sellainen jännä juttu, että sairaala kadotti sähköisesti saapuneen lähetteen, joka oli sairaalassa jo hyväksytty.
Tilanne eteni siten, että ensin kävin yhden erikoislääkärin (neurologin) vastaanotolla tiettyjen oireiden takia ja lääkäri oli sitä mieltä, että ei kannata tutkia, tämä on vaan toiminnallista. Käski mennä terapiaan. Jättivät minut kuitenkin roikkumaan ja antoivat soittoajan.
Menin tämän tapaamisen jälkeen yksityiselle lääkäriasemalle ja sain sieltä uuden lähetteen sairaalaan. Tämä uusi lähete meni eri osastolle kuin missä olin ensin ollut, sillä sen yksityislääkärin mielestä oire ei ollut neurologinen.
Neurolta oltiin minuun yhteydessä sovittuna soittoaikana ja samalla sain kuulla, että se yksityisen tekemä lähete oli hyväksytty sillä toisella osastolla, mutta vastaanottoaikaa ei vielä näkynyt.
Myöhemmin kun otin yhteyttä sille osastolle missä olivat lähetteen hyväksyneet, sain kuulla että lähete oli kadonnut sähköisestä järjestelmästä. Onneksi muistivat itse sen lähetteen ja varasivat samantien ajan munulle.
Tuntuu todella erikoiselta, että miksi lähete katosi sen jälkeen kun tutkimishaluton neuro sai tietää siitä. Voihan se olla ihan sattumaa, mutta herättää epäilyjä.
Vielä enemmän epäilyjä herättää se, että sain sinne neurolle tutkimusajan samaan aikaan tämän kuin minulla on tapaaminen sen toisen osaston lääkärin kanssa.
Kun pyysin siirtämään sitä tutkimusaikaa päällekkäisyyden, totesi hoitaja/sihteeri tympääntyneenä, että aika siirtyy sitten vuoden loppuun. Sanoi vielä, että laittavat postissa uuden ajan.
Aika jännä että postitse ilmoittavat näin lakon aikana tutkimusajat. Se alkuperäinenkin aika oli lähetetty lakon alkamisen jälkeen. Ihme että tuli perille.
Suoraan sanottuna en tajua mistä tässä on kyse.
Älkää pillastuko, teistä tiedetään jo kaikki.
T. Antikristus, tuleva Kaikkivaltiaanne
Vierailija kirjoitti:
koskisiko tämä siis myös taannehtavasti nykyisiä tietoja vai vain uusia? Kuulostaa ongelmalliselta. Suostumushan on mahdollista antaa jo nyt, ja jos joku ei ole sitä antanut niin hän ei todennäköisesti halua sitä antaa. Silloin henkilön tahtoa tulee kunnioittaa, eikä kikkailla ohituskaistoja. Karsea ajatus myös että esim. sosiaalihuolto voisi käydä vapaasti lukemassa jonkun psykiatrikirjauksia ja tehdä sen oerusteella johtopäätöksiä. Vaikuttaa tosiaan “ohituskaistalta” jolla voidaan sivuuttaa henkilön oma tahto.
Takautuvasti ainakin osa valtion rekistereitä toimii.
Trafissa esimerkiksi pitää erikseen käydä kieltämässä, kaikilla on automaattisesti tietojenluovutus sallittua. Eli vaikka et ikinä kävisi sivuilla niin tietojasi jaetaan. Samoin jossain päivityksissä tietojenluovutuskielto poistuu ja joutuu käydä laittamassa uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Sosialismista hyötyvät vain köyhät. sairaat ,vanhukset. Eli juuri ne ihmiset joiden olisi parasta poistua lisääntymästä. Terveet,vahvat, keskituloiset, nuoremmat ihmiset eivät hyödy sosialismista ollenkaan.
Siksi toivon että sosialismi purettaisiin pois suomesta ikuisiksi ajoiksi.
On vain propagandaa, että köyhät, sairaat ja vanhukset hyötyisivät sosialismista.
Sosialismista hyötyy vain eliitti. Kaikki muut kärsivät. Mitä köyhempi ihminen on ja mitä alempana hän on hierarkiassa, sitä enemmän hän kärsii. Sellaista on sosialismi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosialismista hyötyvät vain köyhät. sairaat ,vanhukset. Eli juuri ne ihmiset joiden olisi parasta poistua lisääntymästä. Terveet,vahvat, keskituloiset, nuoremmat ihmiset eivät hyödy sosialismista ollenkaan.
Siksi toivon että sosialismi purettaisiin pois suomesta ikuisiksi ajoiksi.
On vain propagandaa, että köyhät, sairaat ja vanhukset hyötyisivät sosialismista.
Sosialismista hyötyy vain eliitti. Kaikki muut kärsivät. Mitä köyhempi ihminen on ja mitä alempana hän on hierarkiassa, sitä enemmän hän kärsii. Sellaista on sosialismi.
Sosialismissa kaikki ovat tasa-arvoisia. Mutta jotkut ovat tasa-arvoisempia kuin toiset.
Tämä on edellisen eli Sipilän hallituksen kärkihankkeita. Googlettakaa OmaData. Kepu ajaa tätä koska jatkaa hallituksessa. Demarit ovat pihalla, koska duunariboomereiden pesässä ei pahemmin digiosaamista ole, tietoturvatiedosta puhumattakaan.
Kannattaa laittaa palautetta suoraan omalle kansanedustajalle, siellä ei monella ole riskeistä hajuakaan.
Mitä sillä on merkitystä, jos minulla on silmälasit, diabetestä ja hieman ylipainoa? Mitä se minua kiinnostaa vaikka koko maailma sen tietää? En tule silti ostamaan kalliita silmälaseja tai diabeteslääkkeitä tai laihdutusoppaita. Jos sillä nimittäin kohdennettua markkinointia yritetään ajaa. Postilaatikkoon sellaista sontaa ei tule ja somea en käytä kuin anonyymisti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sillä on merkitystä, jos minulla on silmälasit, diabetestä ja hieman ylipainoa? Mitä se minua kiinnostaa vaikka koko maailma sen tietää? En tule silti ostamaan kalliita silmälaseja tai diabeteslääkkeitä tai laihdutusoppaita. Jos sillä nimittäin kohdennettua markkinointia yritetään ajaa. Postilaatikkoon sellaista sontaa ei tule ja somea en käytä kuin anonyymisti.
Sulta voidaan esimerkiksi evätä matkavakuutus, koska huono näkösi ja diabeteksesi on riski. Tai tapaturma- tai kotivakuutus. Tai eihän noita suoraan evätä, vaan laitetaan vain hinta sellaiseksi, ettei niitä pysty kukaan maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulta voidaan esimerkiksi evätä matkavakuutus, koska huono näkösi ja diabeteksesi on riski. Tai tapaturma- tai kotivakuutus. Tai eihän noita suoraan evätä, vaan laitetaan vain hinta sellaiseksi, ettei niitä pysty kukaan maksamaan.
Vakuutukset ovat 100% rahastusta. Erittäin hyvä juttu jos ei noita tarvitse enää maksaa. Jos sattuu niin sitten sattuu. Kapitalistinen maailma menee vääjäämättä kohti tuhoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten edellisen hallituksen peruja, joten hillitkääpä tuota Rinteen syyttelyä. Kanta.fi on ollut tähänkin mennessä yhtä sutta ja sekundaa, joka on vain heikentänyt kansalaisten luottamusta terveydenhuoltoon, joten tästä ei hyvä seuraa jos tämä murjotaan läpi. Voin jo nähdä tulevaisuuteen miten sit seuraavaksi keksitään että ompa kätevää kun päästetäänkin myös KELA, työkkäri, oppilaitokset ja ehkä myös työnantajat kyyläämään että milloinkas valtion hallinnoimat pikku robotit onkaan viimeksi käyneet vuosihuollossa :D
no mun mielestä kanta on itse asiassa oikein hyvä. Saa ihan eri tavalla pääsyn omiin kirjauksiinsa ja näkee myös lokitiedoista kuka on katsellut tietojasi. Silti olen sitä mieltä että tietojen luovutusten esim. yksityisen ja julkisen sektorin välillä ja esim. sosiaali- ja terveyshuollon välillä tulee perustua suostumukseen. En usko että monikaan kansalainen haluaisi että terveyskeskuslekuri saisi pääsyn heidän sosiaalihuoltotietoihin tai toisinpäin. Moni kokee noi todella luottamuksellisiksi tiedoiksi.
Kannassahan EI pysty näkemään kuka katsoi tietojasi vain mikä yksikkö, sen jälkeen joutuu ITSE lähettämään kirjallisena sen lokitietopyynnön yksilöitynä kyseessä olevan lafkan sairaala/terveyskeskus arkistoon/kirjaamoon!
Eli aivan pska järjestelmä potilaan seurata ettei kukaan tuntematon käy urkkimassa.
Tiesittekö mammat että äitiysseula seeruminne on siirretty borealus biopankkiin JA niitä käytetään ihan mihin tutkimukseen tahansa kuten lapsen mielusairaus ja äidin ravinnnon vaikutus siihen. Annoin luvan infektioseulaan, en mihinkään muuhun.
Käykää lukemaan ylestä aiheesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveesti häiritsee, jos minulta evätään maksuja. Ei kiinnosta matkustella ulkomaille, kun siellähän se väestönräjähdys ja ilmasto-ongelmat myllää. Kuka evää? Millä oikeudella? En usko. Perustelusi ovat hatarammat kuin jalat huo ran sikiöllä.
Vierailija kirjoitti:
Sillä on aika paljon merkitystä siinä vaiheessa kun tietoihisi ilmestyy vahingossa toiselle potilaalle tarkoitettu teksti.
Potilas kärsii harhoista ja kieltäytyy lääkityksestä. Sitä kun taistelet sieltä 5 vuotta pois, etkä saa mihinkään vaivoihisi asiallista hoitoa (koska kärsit harhoista), niin saatat huomata mitä merkitystä sillä on.
Työnantajakin saattaa kiinnostua tällaisesta merkinnästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikä se ole ihan hyvä asia ettei vammaisten anneta esim ajaa autoilla, ettei ne aja pienten lasten päälle?
no mun mielestä kanta on itse asiassa oikein hyvä. Saa ihan eri tavalla pääsyn omiin kirjauksiinsa ja näkee myös lokitiedoista kuka on katsellut tietojasi. Silti olen sitä mieltä että tietojen luovutusten esim. yksityisen ja julkisen sektorin välillä ja esim. sosiaali- ja terveyshuollon välillä tulee perustua suostumukseen. En usko että monikaan kansalainen haluaisi että terveyskeskuslekuri saisi pääsyn heidän sosiaalihuoltotietoihin tai toisinpäin. Moni kokee noi todella luottamuksellisiksi tiedoiksi.