Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En usko enää juuri mihinkään. Onko kyse iästä vai tästä ajasta?

Vierailija
26.11.2019 |

En oikein lapsenkaan ymmärtänyt yhteiskuntaa tai tiettyjen asioiden tarpeellisuutta. Mitä vanhemmaksi olen tullut sitä vähemmän uskon enää sellaisiinkaan auktoritteetteihin, joilla uskoin aiemmin olevan vahvat perusteet esimerkiksi oikeuslaitos, koulutus, länsimainen lääketiede
tai omistajuus. Nyt en näe merkitystä kuin pieniltä osin.

Kuuluko kypsymiseen yhteiskuntarakenteiden mielekkyyden ja oikeutuksen kyseenalaistaminen vai johtuuko se tästä turhuuden yltäkylläisyyden ylistämisen ajasta?

Kommentit (125)

Vierailija
21/125 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villakangasmi kirjoitti:

Haja-asutusalueelta saa halvalla talonrähjiä.

Osta kämppä, katkaise sähkö- ja vesiliittymäliittymät ja kasvata lanttua ja kerää marjoja ruoaksi.

Sairaanhoitopalveluja et tarvitse, jos et usko lääketieteeseen.

Ala elämäntapaintiaaniksi, mikä estää?

Vai oletko vanhuuttaan vihaiseksi muuttunut koira, joka puree ruokkivaa kättä?

Olisikohan yhteiskunta? Pankit? Virkavalta?

Yhteiskunnanhan pitäisi olla kaikki ja kaikkia varten, mutta se hädin tuskin on sitä koskaan ollut. Yleishyödyllinen työ ja elanto eivät ole mitään itsestäänselvyyksiä ja hyvinvoinyhteiskunta on ajautumassa kokoajan enemmän siihen suuntaan, että sen tuottama hyöty ja viihde on yhä harvemmille.

Monet ovat valmiita antamaan vallan sille, jolla on eniten jotakin niin käsitteellistä ja tarkoituksetonta kuin raha (oli se sitten sidottuna mineraaleihin tai ei).

Sanotaan, että jätän vastikkeen/vuokran maksamatta. Mitä tapahtuu? Ennemmin tai myöhemmin yhteiskunnan verovaroin ylläpidetty poliisi tulee hakemaan minut pois. Asunhan jonkin sellaisen käsitteen kuin "pankki" tai "vuokrayhtiö" asunnossa. Mitä se pankki sitten tekee sillä asunnolla? Tarvitseko se sitä itse-muuttaa sisään? Jääkö joka kerta kun otan asunnon vastaan joku muu asunnottamaksi?

Mitä jos rakennan itse asumuksen? Saanko kaataa puun? Vai onko meillä taho, joka voi rangaistuksen uhalla kieltää sen. Kuka voi omistaa puita ja millä perustein? Saanko ampua hirven ilman lupaa ja kasvattaa vihanneksia?

Mikäli kyse olisi puutteellisista resursseista kilpailun ymmärtäisi paremmin. Nyt on kyse siitä, että narsismin kukat luulevat olevansa oikeutettuja muiden rakentamiin kartanoihin, toisten leipomaan leipään ja ilmaisiin palveluihin, eivät ne eroa juuri köyhistä, joille ei ole töitä ja jotka kieltäytyvät pomppimasta ponileikkiä ja tekemästä työtä ilman elantoa. Erona se, että köyhä kuluttaa vain sen mitä tarvitsee.

Tilannehan on se, että "omistava" luokka ei nimenomaan toivo elämäntapaintiaaniutta, kuka sen postin niille muuten kuljettaisi, tarjoilisi ruoan tai rakentaisi kartanon ja puhdistaisi uima-altaan?

Vierailija
22/125 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Länsimainen lääketiede esimerkiksi jossain määrin toimii, sekä minä että mieheni esimerkiksi olisimme kuolleita ilman sitä.

Joo, onhan siitä välillä hyötyäkin. Esim. Hygeniakäsitys, kirurgia jne. Ovat kiistatta ihan käteviä. Silti on vielä paljon kehityttävää ennen kuin on varaa oikeasti alkaa syyllistämään ihmisiä enkelihoidoista tai itselääkinnästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/125 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elinvuodet, muuttuvat ajat ja internetin mullistama tiedonvälitys on semmoinen kolmikko, että ihme ellei usko moniin asioihin murenisi. (Tuo internet-pointti siis hyvässä ja pahassa.)

Vierailija
24/125 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä, että meillä ei ole todellista valtaa. Korruptio on tehnyt suomalaisesta yhteiskunnasta tehottoman ja sisäänpäinkääntyneen.

Esimerkiksi valtion korkeimmat virkamiehet nimitetään poliittisesti. Nimityksen tietysti saa se joka on sen hetkisen poliitikon paras kaveri eikä se joka on kaikkein pätevin. Esimerkkinä tästä vaikkapa Sitran nimitys joka meni jostain syystä Kataiselle. Tai sitten se että esimerkiksi demarit ovat jatkuvasti tukeneet avokätisesti Veijo Baltzaria vaikka tiesivät tämän pimeämmästä puolesta.

Korruptio nakertaa yhteiskunnan uskottavuutta kuin myös puolueettomuutta.

Itse näen, että juuri meillä olisi sitä valtaa. Useimmat on vain koulutettu olemaan näkemättä vaihtoehtoja ja tarjoamaan valta hopealautaselta vähemmistölle. Ei demokratian pitäisi olla sitä, että vähemmistö päättää enemmistön elämästä.

Vierailija
25/125 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sitä sanota, että jos et ole nuorena idealisti niin olet sydämetön, mutta jos et vanhempana ole realisti niin olet aivoton.

Vierailija
26/125 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytitkö 30?

Vierailija
27/125 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aatellut, että kunhan kuopus muuttaa kotoa, hankin aseenkantoluvan ja kiväärin ja muutan johonkin perähikiältä ilmeisesti edullisesti irtoavaan mökkiin. Sieltäpähän hakekoot jos olen jonkun mielestä uhka yleiselle turvallisuudelle.

Vierailija
28/125 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennaista on, yritätkö tehdä jotain asialle, vai ruikutatko.

Vierailija
29/125 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, tämä aika on niin uuvuttavaa ja sekaista ettei enää tiedä mihin uskoa. Joka puolelta tursuaa tietoa ja vale-tietoa, paljastuksia shokkiuutisia. Oikeastaan voit uskoa vain itseesi ja joskus sekään ei kannata haha 

Vierailija
30/125 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeuslaitos on oltava, tuomiot vaan Suomessa liian pieniä. Koulutus on tarpeellista ja kiinnostavaa. Länsimainen lääketiede - miksi ihmeessä joku ei usko siihen?! Mihin sitten? Johonkin huuhaauskomushoitoihinko?! Tottakai todistettu tieto, joka toki muuttuu ja kasvaa ajan mittaan, on ainut perusta johon luottaa sairaanhoidossa!!

Vierailija
31/125 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on nähnyt elämää, niin ei ole enää niin naiivi, siitä se johtuu. 20-vuotiaalla ei vielä ole sellaista kokemusta että hän soittelisi hädissään lastensuojeluun ja poliisille kun laitokseen sijoitettu teini on karannut sieltä. Kukaan ei tee mitään. Sanot tietäväsi missä kyseinen lapsi on piilottelemassa, 15-vuotias, 30-vuotiaan narkomaanin huumekämpässä. Poliisi sanoo että eivät voi mennä hakemaan lasta sieltä koska ei ole oikeutta siihen. Sitten ajelet illalla kotiin vanhoilla punaisilla, eli juuri kohdallavaihtuvilla valoilla, täysin tyhjässä risteyksessä, ja saat sakon. Siinä samalla joku pedofilioi sukulaistyttöä ilman että kukaan puuttuu asiaan. Isänsä sitten meni kavereiden kanssa karmit kaulassa asuntoon, ja varmaan arvaatte kuka joutui oikeuteen ja maksumieheksi? Narkkipedari, sostyöntekijä, poliisi, vai lasulaitos joka ei valvonut lasta? Arvasitte oikein, ei kukaan näistä vaan se, joka otti oikeuden omiin käsiin. Miten tällaiseen systeemiin voi kukaan uskoa/luottaa kun kerran on nähnyt miten se toimii. Tai siis ei toimi.

Vierailija
32/125 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän ikä tuo tietoisuutta, kokemusta ja kriittisyyttä ilman muuta. Mutta kyllä myös nykyaika on tuonut tietoa ja läpinäkyvyyttä asioihin ihan älyttömästi esimerkiksi internetin ja muun median leviämisen myötä. Ennen tietyt asiat oliva "pyhiä", kuten isänmaa, kirkko ja valtiovalta, joita ei todennäköisesti kauheasti kritisoitu. Nykyisin erilaisia valtarakenteita kritisoidaan ja kyseenalaistetaan jatkuvasti, joten uskominen niihin tai muihinkaan aatteisiin ja instituutioihin on kyseenalaista.

Vierailija
33/125 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oispa kiinnostavaa kuulla missä mielessä vielä näet noissa instansseissa merkitystä ja missä mielessä et.

Vierailija
34/125 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkein tuntuu siltä, että ikääntyessään ihminen pikemminkin uskoo enemmän auktoriteetteihin ja instituutioihin. Nuorena kapinoidaan yhteiskuntarakenteita vastaan. Mutta voihan se näköjään mennä toisinkin päin.

Minä en ainakaan usko enää instituutteihin mutta prostituutteihin uskon kovastikin. Itse asiassa, olen jo kaiken uskoni laittanut niihin. Ovat aivan parhautta !

Suurin osa ihmisistä lakkasi sanomasta "parhautta" joskus kolme vuotta sitten.

Vierailija
35/125 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain mielessä olen kyynistynyt.

Nuorena sitä kuuli, että suomalaisen työn laatu on maailman parasta ja järjestelmä maailman kärkeä.

Ensin siihen uskoi, mutta kun meni töihin, oli pakko huomata, että eihän näissä työpaikoissa niin kovin paljon siihen laatuun aina panosteta. Laatua pidetään itsestään selvänä, vaikka se harvoin syntyy itsestään.

Neuvolajärjestelmääkin kehuttiin ja siihen uskoi, kunnes tuli omakohtaisia kokemuksia äitinä. Neuvolasysteemi on toki hyvä olemassa, mutta ei mikään silmiinpistävän ja harvinaisen erinomainen systeemi mielestäni. Aina on varaa parantaa.

Seuraava iso etappi oli tutustuminen saattohoitoon omaisen kuoleman myötä. Varmaan sekin meni ihan oppikirjan mukaan, mutta kauhea sanoa, ettei sekään ollut ihan sitä, mitä odotti.

Toisaalta oikeusjärjestelmä on mielestäni välttämätön toimivan yhteiskunnan edellytys. Samoin moni muu asia kuten esim. oppivelvollisuus ja poliisivoimat ovat niin tärkeitä, etten osaa kuvitella toimivaa yhteiskuntaa ilman niitä.

Vierailija
36/125 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villakangasmi kirjoitti:

Haja-asutusalueelta saa halvalla talonrähjiä.

Osta kämppä, katkaise sähkö- ja vesiliittymäliittymät ja kasvata lanttua ja kerää marjoja ruoaksi.

Sairaanhoitopalveluja et tarvitse, jos et usko lääketieteeseen.

Ala elämäntapaintiaaniksi, mikä estää?

Vai oletko vanhuuttaan vihaiseksi muuttunut koira, joka puree ruokkivaa kättä?

Saako sinun koirasi pentuja, Villakangasmi? Jokainen niistä? Ellei, en koiraksesi ala.

t. pakana ja hieroglyfi.

Ps Hieroglyfiteksti sanoo myos: "minä saan pitäää veitseni" (että kaikilla on elämä).

Sama

Vierailija
37/125 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintasohan on korkeampi kuin koskaan, ja sen ylläpitäminen vaatii jatkuvaa kipittämistä oravanpyörässä, aina ja ikuisesti kunnes kuolo korjaa. Kun samaan aikaan ihmisistä muokataan netin avulla narsisteja mulkkuja ja todellinen yhteisöllisyys loistaa poissaolollaan, niin kyllä koko homman mielekkyys tuntuu hyvin kyseenalaiselta.

Ottaa päähän, että pitikin syntyä tähän aikaan ja paikkaan. Ei sillä, että kaikki olisi ennen ollut paremmin, mutta ei välttämättä paljon huonomminkaan. Jos sademetsässä asuvat heimokansat ovat onnellisuusasteikolla aivan omilla luvuillaan länsimaisiin ihmisiin nähden, niin jossainhan tässä on menty pieleen kehityksen kanssa. 

Ilmastonmuutos, eriarvoisuuden kärjistyminen, kuohunta maailmalla ja sokea teknologiahuuma johtaa ehkä katastrofiin vielä lähivuosikymmeninä. Olisiko sitten mahdollisuus aloittaa uudelleen terveemmältä pohjalta vai oliko ihmiskunnan huipentuma siinä? 

Vierailija
38/125 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ole vanhemmiten tullut siihen tulokseen että jos ei muuta erikseen ilmoiteta niin kaikissa elämään liittyvissä asioissa yritetään pääsääntöisesti vain kusettaa.

Hyväuskoisuus on minulla karissut pois.

Olen tullut myöskin mielipiteiltäni jyrkäksi ja perinteisiä arvoja kannattavaksi. N45

Vierailija
39/125 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle netti, älypuhelimet ja tietokoneet ovat lopullisesti pistäneet sekasin. Mikään ei enää saa muhun toivoa.

Vierailija
40/125 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain mielessä olen kyynistynyt.

Nuorena sitä kuuli, että suomalaisen työn laatu on maailman parasta ja järjestelmä maailman kärkeä.

Ensin siihen uskoi, mutta kun meni töihin, oli pakko huomata, että eihän näissä työpaikoissa niin kovin paljon siihen laatuun aina panosteta. Laatua pidetään itsestään selvänä, vaikka se harvoin syntyy itsestään.

Neuvolajärjestelmääkin kehuttiin ja siihen uskoi, kunnes tuli omakohtaisia kokemuksia äitinä. Neuvolasysteemi on toki hyvä olemassa, mutta ei mikään silmiinpistävän ja harvinaisen erinomainen systeemi mielestäni. Aina on varaa parantaa.

Seuraava iso etappi oli tutustuminen saattohoitoon omaisen kuoleman myötä. Varmaan sekin meni ihan oppikirjan mukaan, mutta kauhea sanoa, ettei sekään ollut ihan sitä, mitä odotti.

Toisaalta oikeusjärjestelmä on mielestäni välttämätön toimivan yhteiskunnan edellytys. Samoin moni muu asia kuten esim. oppivelvollisuus ja poliisivoimat ovat niin tärkeitä, etten osaa kuvitella toimivaa yhteiskuntaa ilman niitä.

On lottovoitto syntyä Suomeen.

Missään muualla maailmassa ei ole niin vähän korruptiota kuin Suomessa, täällä koko korruption käsite on suorastaan tuntematon.

Suomalaiselle on kunnia-asia maksaa velkansa pois niin nopeasti kuin suinkin kykenee. Ruotsin saatika eteläisemmän Euroopan vilunkiveikot elelee isojen velkojensa kanssa aivan pokkana, mutta täällä mennään suo, kuokka & Jussi -meiningillä hampaat irvessä katkeraan loppuun asti, stna!

Ole reipas, ahkera ja tunnollinen, hanki korkeakoulututkinto, niin sinut palkitaan varmalla työpaikalla.

Hiihtäminen on suomalaisten kansalaistaito nro 1.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän