Miten säästää 1700e nettotuloista?
APUA! Miten saatte säästettyä niin ettette kajoa säästöihin? Itsellä siirtyy toiselle tilille, josta joka kk joudun sitten ottamaan :( Kovin paljoa ylimääräistä tuosta palkasta ei jää, mutta edes 50e haluaisin pystyä pahan päivän varalle laittamaan.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Joku rahanreikä sinulla selvästi on. Itselleni jää suurinpiirtein saman verran käteen kuussa ja sillä elän minä ja kaksi teiniä. Viime vuonna jäi vielä säästöönkin noin kymppitonni. Toki me saadaan pari sataa asumistukea ja lapsilisät, mutta ne lapsilisätkin meni lasten tileille, eli säästöön. Meillä on ns. pakolliset kulut kuussa vastikkeen jälkeen n. 500 euroa. Isompiin hankintoihin pitää vähän säästää, mutta ihmeen hyvin niihinkin on rahat riittäneet. Ei tosin normaalioloissa juurikaan syödä ravintoloissa tai sitten syödään muiden piikkiin (onneksi on rikkaita sukulaisia ja kavereita). Ulkomaanmatkat on parhaista tarjouksista, vaatteet myös (lapsille ostan uusia, itselleni juuri en). Elektroniikkakaan ei ole niin kallista kuin ajattelisi, olen tänä vuonna laittanut puhelimiin ja pelikoneeseen 1500e, ja hyvin ovat pelittäneet.
Asumismenot vie suuren siivun. Ruuasta voisin koittaa nipistää.
Vierailija kirjoitti:
Yksin asun koirani kanssa. 1000e vakimenot ja joka kk tulee jotain ylimääräistä..
-ap
"Tulee jotain ylimääräistä". Siis niinkuin mitä esimerkiksi?
Ne pienet purot kannattaa myös muistaa.
Itselläni oli kerran jalka rikki, enkä keppien kanssa todellakaan liikkunut kuin aivan pakolliset. Kuukauden jälkeen huomasin, että tilistä oli jäänyt 300e ylimääräistä.
Nuo oli säästyneet siitä, kun en voinut ostaa esim. take-away kahveja jne. pikkuisia ostoksia, mitä ulkonaliikkuessa voi tulla osteltua.
Jos ajattelee myös säästämisen ”pakollisena menona” ja laittaa vaikka ihan pienenkin summan joka kk säännöllisesti sivuun, se kertyy kyllä. Mutta pitää olla itsekuria ettei koske niihin rahoihin, sekä kärsivällinen että jaksaa joka kk vaan sinnikkäästi maksaa itselleen eri tilille sen rahan.
Tällaiset ajatukset ovat auttaneet minua kääntämään talouteni miinukselta plussalle, tämän vuoden alusta pienestä palkastani olen säästänyt jo n. 8000€ erilaisia asioita varten. En ole paljon ostellut mitään itselleni, ajatellut aina että minulla on isompia tavoitteita nyt kuin hetken huuma jonkun muun asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin asun koirani kanssa. 1000e vakimenot ja joka kk tulee jotain ylimääräistä..
-ap
Lääkärikäynti, pesukone hajoaa, auto hajoaa, hella hajoo...
Minä saisin noilla tuloilla säästöön 700 / kuukaudessa.
Enkä joutuisi tinkimään miestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ei kai kenenkään kotona joka kuukausi hajoa jokin kodinkone tai auto! Ja jos hajoaa, niin ei heti pidä ostaa upouutta tilalle, kuten nro 32 hienosti selitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Siis sinulta koko ajan hajoaa jotakin?
Olisiko silloin paras neuvo se, että köyhän ei kannata ostaa halpaa. Silloin ei ihan niin usein hajoa.
Vierailija kirjoitti:
1700e jos saisin kuukaudessa nettona niin olo olisi kuin kroisoksella. Tuosta pois vuokra 400e niin silti jäisi 1300e vaikka pelkästään ruokaan. Huh, en ole ikinä moisia rahoja omalla tilillä nähnyt.
Mä olen yksineläjä ja tienaan nettona keskimäärin tuon 1700€ (hyvinä kk netto 2500). Firmani liikevaihto pyörinyt viimeiset 5 vuotta 150000 €/v tienoilla. Onneksi voin työskennellä kotona ja mulla ei ole työntekijöitä, sillä tuosta ei liiketilan vuokraa, palkkoja, TyElliä ja lomarahoja voi maksaa. 1700 €/kk on älyttömän vähän, tuosta ei paljoa säästellä. Tässä esimerkkejä mun menoista:
Asuntolainan lyhennys 350 €/kk
Yhtiövastike 180 €/kk
Vesimaksu 15 €/kk
Sähkölasku n. 40 €/kk
YEL-eläke 360 €/kk
+ auton kulut
+ ruoka
+lääkkeet perussairauteen
Mua järkyttää se, kuinka paljon minuakin vähemmän tienaavia ihmisiä todellisuudessa on. Postin jakelijoiden 1700 brutto on jo aivan järkyttävää orjuutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Onko se auto muuten ihan välttämätön? Monella on vain tavan vuoksi ja laiskuutta, ja sehän vasta rahasyöppö onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1700e jos saisin kuukaudessa nettona niin olo olisi kuin kroisoksella. Tuosta pois vuokra 400e niin silti jäisi 1300e vaikka pelkästään ruokaan. Huh, en ole ikinä moisia rahoja omalla tilillä nähnyt.
Mä olen yksineläjä ja tienaan nettona keskimäärin tuon 1700€ (hyvinä kk netto 2500). Firmani liikevaihto pyörinyt viimeiset 5 vuotta 150000 €/v tienoilla. Onneksi voin työskennellä kotona ja mulla ei ole työntekijöitä, sillä tuosta ei liiketilan vuokraa, palkkoja, TyElliä ja lomarahoja voi maksaa. 1700 €/kk on älyttömän vähän, tuosta ei paljoa säästellä. Tässä esimerkkejä mun menoista:
Asuntolainan lyhennys 350 €/kk
Yhtiövastike 180 €/kk
Vesimaksu 15 €/kk
Sähkölasku n. 40 €/kk
YEL-eläke 360 €/kk
+ auton kulut
+ ruoka
+lääkkeet perussairauteen
Mua järkyttää se, kuinka paljon minuakin vähemmän tienaavia ihmisiä todellisuudessa on. Postin jakelijoiden 1700 brutto on jo aivan järkyttävää orjuutusta.
Kunnallisella puolella pienipalkkaiset naiset saa useimmiten tuon 1700 käteen. Ja näistä palkoista vielä haluttaisiin leikata 30-50%!!! Lopetan työt jos noin tapahtuu.
Minulla on erikseen pitkäaikaissäästöt ja sit sellainen tili mihin laitan rahaa vuosittaisia/satunnaisia kuluja varten. Nyt esimerkiksi joulukuussa tulee monen sadan euron vakuutusmaksu niin otan rahat tuolta kakkostililtä johon laitan joka kuukausi myös vähän rahaa. Samoin kakkostililtä voi ottaa rahaa vaikkapa auton yllättäviin korjauskuluihin. Kolmostili on sit säästötili josta ei vaan oteta rahaa.
Kun kakkostilin saldo ylittää tonnin, en laita sinne enempää rahaa vaan kaikki säästö alkaa mennä säästötilille. Sit taas kun joudun ottamaan kakkostililtä rahaa laskuihin niin laitan sinne kuukausittain lisää kunnes tonni on täynnä.
Kun säästötilin saldo puolestaan ylittää tonnin niin ostan osakkeita, niitä on vielä hankalampi muuttaa rahaksi hetken mielijohteesta. Mutta toki voit myös pitää rahat siellä säästötilillä jos et halua sijoittaa.
Mitäänhän ei tosiaan jää säästöön jos menot on yhtäsuuret kuin tulot. Tärkeimmät kohteet joihin kannattaa keskittyä on asumiskulut, liikkuminen (auto on kallis, ei kannata pitää jks ei ole pakko), ja palkka. Mutta myös ne pienet purot eli kilpailuta vakuutus, sähkö jne, ja pidä kirjaa kuukausittain jotta näet minne rahasi valuvat, kahvilaan, meikkeihin, naistenlehtiin...? Kymppi viikossa on yli viisisataa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Onko se auto muuten ihan välttämätön? Monella on vain tavan vuoksi ja laiskuutta, ja sehän vasta rahasyöppö onkin.
Maaseudulla usein pakollinen, julkista liikennettä ei ole. Kaupunkilaisilla ei niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Ne pienet purot kannattaa myös muistaa.
Itselläni oli kerran jalka rikki, enkä keppien kanssa todellakaan liikkunut kuin aivan pakolliset. Kuukauden jälkeen huomasin, että tilistä oli jäänyt 300e ylimääräistä.
Nuo oli säästyneet siitä, kun en voinut ostaa esim. take-away kahveja jne. pikkuisia ostoksia, mitä ulkonaliikkuessa voi tulla osteltua.
Totta, totta. - Hieman toki hymyilyttää ja tulihan se sieltä. - Usein kun lukee iltapäivälehien ja (ns) naisten lehtien säästövinkkejä, niin keroneeko toimittajien omasta aseamasta ne kun ne hyvin usein pitävät sisällään ensimmäisenä vinkkinä, että kannattaa jätää osamatta joka päivä Take away kahvia ja (/tai) suklaapatukoita. Säästää kuulemma myös kun kulkee pene makat vaikka pyörällä. Kannattaa myös varoa ruokahäikkiä. Seuraavana päivänä voi ihan hyvin lämmiitää ja syödä eiliseltä jäänyttä ruokaa.
Ei näissä miään mutta, ovatko ihmiset oikeasi pöljiä vai minä vain hyvää kyytiä kyynistymässä oleva opiskelija, jolla ei enää oma järki (se miä siiä on vielä hieman jäljellä) käy täysillä kun juuri ny kiukuttaa omat pitkittyneet opinnot ja samalla kun huoleni tulevasta kasvaa.(..)
2. Tulorajoitenen opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei jää mitään säästöön.
1700
-300 (auto, pakko olla töitä varten)
-200 (bensat, pakollinen meno)
-200 (rahasto, pakollinen meno)
-300 (matkasäästötili, pakollinen tai tulen hulluksi)
- kaikki loput = ruokaan ja päivittäiskuluihin
Vaatteita en saa ostettua kuin pari kertaa vuodessa tarjouksesta tai kampaajalla käytyä kuin pari kertaa vuodessa.
Mies maksaa laskut ja asuinkulut.
Matkasäästötili ei ole pakollinen vaan oma valinta.
Montako ulkomaanmatkaa oikein "välttämättä tarvitset" vuodessa?
Muuta arkesi niin että jaksat sitä,( tai muuta ulkomaille jos et kestä Suomen ilmastoa. ) Oikeasti, tää ei ole tarkoitettu viisasteluksi.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Eli siis 700 euroa kuussa on sitä sarjaa "aina tulee jotakin"?
Mitä sinulle nyt käytännössä esim. viime kuukauden aikana "on tullut" vakimenojen päälle?
Kai sinulla on talouskirjanpito, josta pystyt asian selvittämään?
Koiran ymmärrän, siitä voi tulla kuluja jos se sairastuu (itselläni oli kissa silloin kun nettotulot oli 1700 euroa kuussa), mutta muuten en oikein.
Jos olisin tilanteessasi, lapseton, niin hankkisin toisen työn.
Muutaman vuoden jaksaa painaa, kunnes velat on maksettu. Siinä sivussa voi jopa jäädä jotain säästöönkin.
Näin tein itse neljän vuoden ajan, siivosin iltaisin ja viikonloppuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei jää mitään säästöön.
1700
-300 (auto, pakko olla töitä varten)
-200 (bensat, pakollinen meno)
-200 (rahasto, pakollinen meno)
-300 (matkasäästötili, pakollinen tai tulen hulluksi)
- kaikki loput = ruokaan ja päivittäiskuluihin
Vaatteita en saa ostettua kuin pari kertaa vuodessa tarjouksesta tai kampaajalla käytyä kuin pari kertaa vuodessa.
Mies maksaa laskut ja asuinkulut.
Mitä Mafia rahastoa rahoita vai miksi siihenon pakko laittaa 200€ kuukaudessa. - Ja pakomatkaako suunnitttelet, jos 300 € matkasäästötili on pakollinen meno kerran kuussa sehän vuodessa se on yli 3000€ (!)
No tällä pskapalkalla ei eläkettä saa kuin suunnilleen minimin, niin mies pakotti säästämään rahastoon tuon verran/kk. Matkarahat käytän tietenkin matkailuun ja mies ei missään kirppusirkuksissa suostu oleilemaan matkoilla. On paljon parempituloinen kuin minä.
En ymmärrä, jäähän sulla siis säästöön 200e/kk?
Itse olen joutunut 1800/kk nettotuloilla karsimaan ihan kaikki kahvila- ja ravintolakäynnit, joita niitäkään ei ole ollut montaa kertaa vuodessa. Luovuin myös bussikortista ja kuljen töihin pyöräillen.
Tuolla summalla ei yksineläjä itseään muuten elätä. Säästän eläkepäivien varalle koska eläkkeeni tulee olemaan itkettävän pieni. Onneksi asunto on kohta jo maksettu vaikka ei tämä kaksioni kovin arvokas ole.
Ei siihen säästämiseen mitään ihmeitä tarvitse. Kun et käytä rahoja, ne jäävät säästöön ihan sille omalle käyttelytilille. Sitten kun siellä on vaikka kymppitonni, voit aloittaa arvo-osuustilin ja laittaa roposet osakkeisiin.
Jotenkin uskomatonta, että aikuisella ihmisellä olisi niin heikko impulssikontrolli, että omat rahat eivät pysy omalla tilillä.