Miten säästää 1700e nettotuloista?
APUA! Miten saatte säästettyä niin ettette kajoa säästöihin? Itsellä siirtyy toiselle tilille, josta joka kk joudun sitten ottamaan :( Kovin paljoa ylimääräistä tuosta palkasta ei jää, mutta edes 50e haluaisin pystyä pahan päivän varalle laittamaan.
Kommentit (88)
Laita rahat säästöön tilipäivää edeltävänä päivänä. Tämä toki onnistuu vain, jos tilille on jäänyt ylimääräistä.
Mä sain säästettyä samalla netolla 150e/kk pienellä vaivalla ja 300€/kk, jos oikein tiristin. Totta kai se vaati valintoja. Onko sinulle normaalia shoppailla huvin vuoksi, käydä ravintoloissa ja matkoilla? Nämä kaikki ovat luksusta, joista voit tinkiä. Samoin voit laittaa tauolle kuukausiveloitettavat palvelut, kuten Netflixin ja kuntosalin. Ja ota töihin aina itsetehdyt eväät.
Kaikista vahingollisinta on ajatella, että voit ostaa asioita siksi, koska "ansaitset" ne. Et ansaitse. Rahaa joko on tai ei ole, ja menot mitoitetaan sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakimenot on asunto,vakuutukset,puhelin,lainat.. ei mitään mistä voisin tinkiä :/
Kilpailuta vakuutukset ja puhelin, kun sopimuskaudet umpeuduvat.
Mitä lainoja sinulla on? Opinto-, asunto-, autolainaa? Kulutusluottoa? Luottokorttivelkaa? Mieti, missä järjestyksessä niistä kannattaa hankkiutua eroon. Onko jossain erityisen korkea korko? Maksa se ensin pois. Lainoja voi myös yhdistellä, jolloin korkokuluja voi saada alemmas. Tietyin ehdoin voit saada lyhennysvapaata joihinkin lainoihisi, jolloin voit tietyssä kuukaudessa maksaa jotain toista lainaa isommalla summalla pois, vaikka kuukauden kokonaissumma lainanlyhennyksiin pysyy samana.
Näistä tulee pieniä säästöjä, mutta eipä sun säästötavoitekaan ole suuren suuri. Jos saat puhelinlaskusta säästettyä kympin, vakuutuksista toisen ja lainakuluista kaksi, sulla on kasassa jo 40 e säästöön.
Luottokortti sekä joustoluotto, harmittaa niin paljon, että olen itseni päästänyt velkaantumaan. Pitäisi koittaa varmaan jommasta kummasta eka päästä eroon isommilla lyhennyksillä ja tinkiå kaikesta mahdollisesta.
Vierailija kirjoitti:
Tuloihini nähden velkaa on päässyt kertymään liikaa. Joka kk 200e menee lainojen lyhennykseen, näistä pitäisi eroon päästä, mutta koskaan ei saa niin isoja lyhennyksiä tehtyä, etteikö sitten taas joutuisi luottoa vinguttaamaan. Mietin myös kannattaako säästäminen tilanteessani lainkaan vai olisiko parempi yrittää vaan saada nuo velat kuitattua ja vasta sitten alottaa säästö? Velkaa minulla on 6000e.
-ap
Molempi parempi. Keskity velkoihin, mutta yritä laittaa vähän rahaa säästöön joka kuukausi. Mutta ei kannata venyttää luotonmaksua ihan äärirajoilleen, vaan maksa vähän vähemmän kuin parhaimmillaan voisit. Siten sinulle jää rahaa niihin yllättäviin menoihin.
Minä olen onnistunut maksamaan yli 10 000 euroa ulosottoon ja pistänyt silti 700 euroa rahastoihin parissa vuodessa. Lisäksi olen maksanut noin 1000 euroa opintolainaa. Nettotuloni ovat 1700 euroa ennen ulosottoa. Ulosotto vie noin 550 euroa joka kuukausi.
Kyllä sinä pystyt siihen!
Mulle ei jää mitään säästöön.
1700
-300 (auto, pakko olla töitä varten)
-200 (bensat, pakollinen meno)
-200 (rahasto, pakollinen meno)
-300 (matkasäästötili, pakollinen tai tulen hulluksi)
- kaikki loput = ruokaan ja päivittäiskuluihin
Vaatteita en saa ostettua kuin pari kertaa vuodessa tarjouksesta tai kampaajalla käytyä kuin pari kertaa vuodessa.
Mies maksaa laskut ja asuinkulut.
Vierailija kirjoitti:
Vakimenot on asunto,vakuutukset,puhelin,lainat.. ei mitään mistä voisin tinkiä :/
Mutta siinä ei siis oo ruokaa? Ruokamenot on helposti muunneltava menoerä.
Mitä muuta tosta seitsemästä sadasta maksettava?
Vierailija kirjoitti:
1700
Vaatteita en saa ostettua kuin pari kertaa vuodessa tarjouksesta tai kampaajalla käytyä kuin pari kertaa vuodessa.
Eli sinulle jää säästöön 500€. Rahasto ja matkasäästötili ovat nimenomaan niitä säästökohteita.
Välillä tulee jaksoja kun mietin rahan käytön suhteen, että ihan sama. Olen jo karsinut kaikki ylimääräiset luksukset pois, tuntuu elämäni on pelkkää selviytymistä. Olisi kiva käydä töissä niin, että tilipäivänä voisi käyttää rahaa muuhunkin kun laskuihin. Hassuinta, että en edes tiedä mistä nämä velkani vuosien saatossa syntyivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1700
Eli sinulle jää säästöön 500€. Rahasto ja matkasäästötili ovat nimenomaan niitä säästökohteita.
Ei ole sillai konkreettisesti. En voi yhtäkkiä halutessani ottaa rahaa sekunnissa rahastosta ja matkasäästön menee matkoihin tietenkin.
Jaa-a, itse elelen sinkkuna ja 1415€ nettotuloista laitan 200-300€ säästöön. Että huvinsa kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1700
Ei ole sillai konkreettisesti. En voi yhtäkkiä halutessani ottaa rahaa sekunnissa rahastosta ja matkasäästön menee matkoihin tietenkin.
Voisithan vaikka laittaa matkasäästötilille 280€ ja säästöön 20€? Mutta siis jos et halua saada mitään säästötilille niin eihän se mikään pakko ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä noi vakimenot on? Jos siinä on jo asuminen ja ruoka kokonaan, jää varmasti säästöön.
Jos tonni on asuminen (sis sähkö+vesi) tarvitset itsekuria ruokakaupassa yms.Älä osta sitä, mitä haluat, älä edes sitä, mitä tarvitset. Osta vain se, mitä ilman et kerta kaikkiaan tule toimeen!
Tämä on kyllä hyvä vinkki. Olenkin yrittänyt noudattaa, mutta välillä itsekuri pettää.
-ap
Sitten kun tulee niitä yllättäviä menoja, älä silti tee hätiköityjä ratkaisuja. Jos vaikka pyykkikone hajoaa, voi kuukauden-pari selvitä jollain väliaikaisjärjestelyllä ja kyttäillä hyvää tarjousta tai kunnollista käytettyä torista. Varsinkin tuollaisten juttujen hankkiminen käytettynä säästää tajuttomasti rahaa!
Täytyy vaan nöyrtyä pyytämään vanhemmilta/ystäviltä, että pääsenkö pesemään pari koneellista teille...
Läheisiään auttavalla on aina ympärillä niitä, jotka ovat kiitollisuudenvelassa.
Minäkin toimin noin, vaikka nettoni on tuplasti tuo sun. (Toki elätän yksin yhden lapsen ja osin eläkeläisvanhempani.)
Meihin on ajettu se ajatus, että _tietysti_ pitää olla sitä/tätä/tota, että voi elää ja arki toimii. Meitä on huijattu tavallaan.
Pidemmän päälle sen pyykkikoneen, tiskikoneen, imurin tai muun kodinkoneen vaikka tarvitsee, joo, mutta jonkin aikaa tulee toimeen ilman.
Jos olisin ostanut uutena kaupasta viimeisen viiden vuoden aikana kaikki noi mainitut sekä lieden ja jääkaapin, mulla ois mennyt yksistään niihin tuhansia enemmän.
Sietämällä tilannetta jonkin aikaa olen käytännössä hankkinut nuo 80% halvemmalla.
Nää on toki vain yksi tyyppi menoista, joita ihmiset usein kuvaavat juuri sanoilla ”yllättävä meno”. Terveysasioissa esim ei voi jäädä kyttäilemään tori.fi:tä.
Se sama ”mitä ilman et kerta kaikkiaan tule toimeen” -tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1700
Voisithan vaikka laittaa matkasäästötilille 280€ ja säästöön 20€? Mutta siis jos et halua saada mitään säästötilille niin eihän se mikään pakko ole.
Tämä EI ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä noi vakimenot on? Jos siinä on jo asuminen ja ruoka kokonaan, jää varmasti säästöön.
Jos tonni on asuminen (sis sähkö+vesi) tarvitset itsekuria ruokakaupassa yms.Älä osta sitä, mitä haluat, älä edes sitä, mitä tarvitset. Osta vain se, mitä ilman et kerta kaikkiaan tule toimeen!
Tämä on kyllä hyvä vinkki. Olenkin yrittänyt noudattaa, mutta välillä itsekuri pettää.
-ap
Sitten kun tulee niitä yllättäviä menoja, älä silti tee hätiköityjä ratkaisuja. Jos vaikka pyykkikone hajoaa, voi kuukauden-pari selvitä jollain väliaikaisjärjestelyllä ja kyttäillä hyvää tarjousta tai kunnollista käytettyä torista. Varsinkin tuollaisten juttujen hankkiminen käytettynä säästää tajuttomasti rahaa!
Täytyy vaan nöyrtyä pyytämään vanhemmilta/ystäviltä, että pääsenkö pesemään pari koneellista teille...
Läheisiään auttavalla on aina ympärillä niitä, jotka ovat kiitollisuudenvelassa.
Minäkin toimin noin, vaikka nettoni on tuplasti tuo sun. (Toki elätän yksin yhden lapsen ja osin eläkeläisvanhempani.)Meihin on ajettu se ajatus, että _tietysti_ pitää olla sitä/tätä/tota, että voi elää ja arki toimii. Meitä on huijattu tavallaan.
Pidemmän päälle sen pyykkikoneen, tiskikoneen, imurin tai muun kodinkoneen vaikka tarvitsee, joo, mutta jonkin aikaa tulee toimeen ilman.
Jos olisin ostanut uutena kaupasta viimeisen viiden vuoden aikana kaikki noi mainitut sekä lieden ja jääkaapin, mulla ois mennyt yksistään niihin tuhansia enemmän.
Sietämällä tilannetta jonkin aikaa olen käytännössä hankkinut nuo 80% halvemmalla.Nää on toki vain yksi tyyppi menoista, joita ihmiset usein kuvaavat juuri sanoilla ”yllättävä meno”. Terveysasioissa esim ei voi jäädä kyttäilemään tori.fi:tä.
Hyviä neuvoja:) Juuri jouduin laittamaan 800e terveysmenoihin, nämä siis otin säästöstä ja siinä lähes nollaantui tuo tili.
Joku rahanreikä sinulla selvästi on. Itselleni jää suurinpiirtein saman verran käteen kuussa ja sillä elän minä ja kaksi teiniä. Viime vuonna jäi vielä säästöönkin noin kymppitonni. Toki me saadaan pari sataa asumistukea ja lapsilisät, mutta ne lapsilisätkin meni lasten tileille, eli säästöön. Meillä on ns. pakolliset kulut kuussa vastikkeen jälkeen n. 500 euroa. Isompiin hankintoihin pitää vähän säästää, mutta ihmeen hyvin niihinkin on rahat riittäneet. Ei tosin normaalioloissa juurikaan syödä ravintoloissa tai sitten syödään muiden piikkiin (onneksi on rikkaita sukulaisia ja kavereita). Ulkomaanmatkat on parhaista tarjouksista, vaatteet myös (lapsille ostan uusia, itselleni juuri en). Elektroniikkakaan ei ole niin kallista kuin ajattelisi, olen tänä vuonna laittanut puhelimiin ja pelikoneeseen 1500e, ja hyvin ovat pelittäneet.
Vierailija kirjoitti:
1700
Mitä Mafia rahastoa rahoita vai miksi siihenon pakko laittaa 200€ kuukaudessa. - Ja pakomatkaako suunnitttelet, jos 300 € matkasäästötili on pakollinen meno kerran kuussa sehän vuodessa se on yli 3000€ (!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ne ruokamenot on isoin yksittäinen menoerä, mihin on helppo itse vaikuttaa. Aina listan kanssa kauppaan, suunnittele ruuat ja tee usein niitä ruokalajeja, jotka ovat "halpoja ja riittoisia". Napostelu ja suunnittelemattomat välipalat tulevat kalliiksi sekä lompakolle, että terveydelle.
Ala seuraamaan todella tarkkaan mihin raha menee. Kaikki kuitit talteen ja erittelet Exceliin. Rahaa tulee käytettyä paljon vähemmän, kun tietää, että joku seuraa sitä (sinä itse). Lisäksi saat käsityksen siitä, mitä ovat ne "ylimääräiset menot" ja paljon niitä tulee. Kaikkia tiedossa olevia, harvemmin kuin kerran kuussa toistuvia varten pystyt varautumaan. Autovakuutus tai sähkölasku ei ole yllättävä meno.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1700
Mitä Mafia rahastoa rahoita vai miksi siihenon pakko laittaa 200€ kuukaudessa. - Ja pakomatkaako suunnitttelet, jos 300 € matkasäästötili on pakollinen meno kerran kuussa sehän vuodessa se on yli 3000€ (!)
No tällä pskapalkalla ei eläkettä saa kuin suunnilleen minimin, niin mies pakotti säästämään rahastoon tuon verran/kk. Matkarahat käytän tietenkin matkailuun ja mies ei missään kirppusirkuksissa suostu oleilemaan matkoilla. On paljon parempituloinen kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Minäkin toimin noin, vaikka nettoni on tuplasti tuo sun. (Toki elätän yksin yhden lapsen ja osin eläkeläisvanhempani.)Meihin on ajettu se ajatus, että _tietysti_ pitää olla sitä/tätä/tota, että voi elää ja arki toimii. Meitä on huijattu tavallaan.
Sietämällä tilannetta jonkin aikaa olen käytännössä hankkinut nuo 80% halvemmalla.Nää on toki vain yksi tyyppi menoista, joita ihmiset usein kuvaavat juuri sanoilla ”yllättävä meno”. Terveysasioissa esim ei voi jäädä kyttäilemään tori.fi:tä.
Hyviä neuvoja:) Juuri jouduin laittamaan 800e terveysmenoihin, nämä siis otin säästöstä ja siinä lähes nollaantui tuo tili.
Tossa tilanteessa ihan varmasti kyrsii. Mut se positiivinen puoli tuossa on, ettet ainakaan joutunut ottamaan sitä 800,- uutta velkaa. Pelastit jo itsesi siltä, siitä voit melkein onnitella itseäsi.
Jos oisit joutunut vetäisemään sen visalta, velkoihin menevä kk-erä ois taas kasvanut, tai aika pidentynyt.
Noi on tilanteita, joista ei saa lannistua silloin, kun yrittää säästää pienehköistä tuloista. Älä luovuta, sä edistyt tossa koko ajan! Epäonnistumista olisi luottokorttivelan tms kasvattaminen. Sitkeästi punnerra itsesi siitä irti.
Vierailija kirjoitti:
1700
Niin... Jos laittaisit matka säästöön 300e sijasta vaikka 150e, niin sinulle jäisi 150e muuhun käyttöön.
Jos haluat panostaa matkusteluun, niin on taas ehkä vähän turha valitella, ettei rahaa jää enempää kampaajaan, vaatteisiin jne. 300e/kk on kuitenkin iso raha, ja olet itse päättänyt säästää sen summan joka kuukausi matkailua varten.
Mutta onhan ihmisillä muitakin kuluja kuin vuokra. Tuosta pois bussilippu tai autokulut, vesi- ja sähkölaskut, kännykkä ja netti, niin siitä jää huomattavasti vähemmän säästöön. Ja noi oli ne minimikulut, joita ainakin minulle tulee.