Lapsen lihavat kaverit ihmetyttää
Ala-asteikäisistä lapsista on kysymys, ja heistä moni on jo yllättävän lihavia. Välillä mietin, eivätkö vanhemmat ymmärrä pitää parempaa huolta ruokavaliosta?
Nämä lihavat on yleensä niitä joiden kotona ei ole ikinä kunnon ruokailuaikoja, vaan koko ajan syödään välipaloja. Eivätkö vanhemmat huolestu lapsen kiloista? Miksi annetaan välipalapatukkaa tai muuta makeaa joka välissä? En ymmärrä.
Kommentit (222)
on varmaan PALJON asioita joita et ymmärrä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta eräässä ketjussa moni sanoi etteivät voi syödä aamupalaa eikä lapsetkaan heillä syö. Ja asia ok.
Ihmettelin että miten lapset pärjää ruokailuun asti syömättä? Monella vanhemmallahan on kahvitauko jolloin puputtavat jotain kahvin kanssa mutta lapset odottavat nälissään lounaaseen.
Kyllähän se tuo aamupalan skippaaminen on aika huono homma, etenkin opettaa lapsille että se olisi ok.Ei kaikille maistu aamupala, eikä siinä ole mitään huonoa.
Aamupalan skippaaminen korreloi monien terveysongelmien kanssa, mukaan lukien ylipainoisuus. Lapsilla näkyy myös levottomuutena aamupäivän oppitunneilla.
Se on täysin yksilöllistä. En ole koskaan piitannut aamupalasta, koska Suomessa syödään aivan tolkuttoman aikaisin lounasta. Lapsuuden kaurapuuropakko on jättänyt ikuisen inhon puuroihin.
Verensokerin laskeminen on aikamoista bullshittiä sekin. Ei ihmisen tarvitse syödä päivässä kolmea kertaa enempää - hampaatkin kiittää kun ei jatkuvasti puputa jotain. Kumma kun ei yöllä se verensokeri laske niin että aamulla on ihan tärisevä naatti? Ohutsuolessa oleva ruoka ei juurikaan muuta varsinaista verensokeria, vaan glukoositasapainosta huolehtii maksan ja lihasten glykogeenit ja haiman insuliini.
Pienempi lapsi ei osaa välttämättä tunnistaa janoa ja nälkää toisistaan. Jos on tosi usein nälkä, juottakaa lapselle vettä aterioiden välissä. Olen monelle aikuisellekin sanonut, että jos tekee koko ajan mieli syödä jotain, juo ainakin 3 dl lasillinen vettä ja kas, eipä olekaan hetkeen nälkä.
On myös hyvä oppia tuntemaan ihan rehellistä nälkää, eikä pitää "nälkänä" pelkkää tottumusta tiheään syömiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mun ystäväni ala-asteikäiset tyttäret ovat pulleita. Ystäväni ei itse kuulemma huomaa sitä, ja ihmetteli kun kouluterveydenhoitaja oli asiasta maininnut. Lapset kyllä saavat mielestäni paljon herkkuja. Toinen ystäväni taas kysyi minulta todella hoikasta 6v tyttärestään että onko se liian lihava...
Lasten ylipainon esille ottaminen vanhempien kanssa on todella vaikeaa. Vanhemmat ovat usein myös itse ylipainoisia. Lapset syövät sitä, mitä vanhemmat laittavat ruoaksi. Jos on vuosia syöty epäterveellisesti (ja tähän huom, myös kotiruoka voi olla epäterveellistä), niin selitä siinä sitten ruokaympyrästä.
Ystäväni kalastaa, perheessä syödään paljon kalaa. Ihmettelin, kun kaikki perheessä (vanhemmat ja neljä lasta) ylipainoisia. Kerran yksi perheen lapsista sanoi, että kalasta tulee parasta, kun se keitetään rasvakeittimessä (!). Alakouluikäiset lapset odottavat jo keskiviikkona, koska on lauantai, että saa ostaa puoli kiloa irtareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta eräässä ketjussa moni sanoi etteivät voi syödä aamupalaa eikä lapsetkaan heillä syö. Ja asia ok.
Ihmettelin että miten lapset pärjää ruokailuun asti syömättä? Monella vanhemmallahan on kahvitauko jolloin puputtavat jotain kahvin kanssa mutta lapset odottavat nälissään lounaaseen.
Kyllähän se tuo aamupalan skippaaminen on aika huono homma, etenkin opettaa lapsille että se olisi ok.Ei kaikille maistu aamupala, eikä siinä ole mitään huonoa.
Aamupalan skippaaminen korreloi monien terveysongelmien kanssa, mukaan lukien ylipainoisuus. Lapsilla näkyy myös levottomuutena aamupäivän oppitunneilla.
Se on täysin yksilöllistä. En ole koskaan piitannut aamupalasta, koska Suomessa syödään aivan tolkuttoman aikaisin lounasta. Lapsuuden kaurapuuropakko on jättänyt ikuisen inhon puuroihin.
Verensokerin laskeminen on aikamoista bullshittiä sekin. Ei ihmisen tarvitse syödä päivässä kolmea kertaa enempää - hampaatkin kiittää kun ei jatkuvasti puputa jotain. Kumma kun ei yöllä se verensokeri laske niin että aamulla on ihan tärisevä naatti? Ohutsuolessa oleva ruoka ei juurikaan muuta varsinaista verensokeria, vaan glukoositasapainosta huolehtii maksan ja lihasten glykogeenit ja haiman insuliini.
Pienempi lapsi ei osaa välttämättä tunnistaa janoa ja nälkää toisistaan. Jos on tosi usein nälkä, juottakaa lapselle vettä aterioiden välissä. Olen monelle aikuisellekin sanonut, että jos tekee koko ajan mieli syödä jotain, juo ainakin 3 dl lasillinen vettä ja kas, eipä olekaan hetkeen nälkä.On myös hyvä oppia tuntemaan ihan rehellistä nälkää, eikä pitää "nälkänä" pelkkää tottumusta tiheään syömiseen.
Lapset tarvitsevat ruokaa 5 kertaa päivässä. Aikuiselle voi riittää vähempi mutta ei lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verensokerin laskeminen on aikamoista bullshittiä sekin. Ei ihmisen tarvitse syödä päivässä kolmea kertaa enempää - hampaatkin kiittää kun ei jatkuvasti puputa jotain. Kumma kun ei yöllä se verensokeri laske niin että aamulla on ihan tärisevä naatti?
Eihän aineenvaihdunta nukkuessa toimi samalla tavalla.
Ja kyllä se verensokeri vaan laskee jos lapsi syö ekan kerran vasta klo 11 jälkeen ja aamulla ollut vaikka liikuntaa 2 h. Eräänkin seiskaluokan kohdalla oli aivan mieletön ero käytöksessä kun ensimmäisten tuntien tilalle tuli kotitalous. Itse opetin viimeistä tuntia ennen lounasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verensokerin laskeminen on aikamoista bullshittiä sekin. Ei ihmisen tarvitse syödä päivässä kolmea kertaa enempää - hampaatkin kiittää kun ei jatkuvasti puputa jotain. Kumma kun ei yöllä se verensokeri laske niin että aamulla on ihan tärisevä naatti?
Ja kyllä se verensokeri vaan laskee jos lapsi syö ekan kerran vasta klo 11 jälkeen ja aamulla ollut vaikka liikuntaa 2 h. Eräänkin seiskaluokan kohdalla oli aivan mieletön ero käytöksessä kun ensimmäisten tuntien tilalle tuli kotitalous. Itse opetin viimeistä tuntia ennen lounasta.
Olet sinä ihme jankuttaja.
Terveellä ihmisellä ei verensokeri laske. Nousee hetkittäin aterioiden jälkeen, ja sitten palaa normaaliksi.
Yksi selvä syy on valtava karkin ja pullan syönti.
Ei se salaatin lehti jatomaativiipale paljon auta jos makeaa mätetään
Kotona ja koulumatkoilla päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä se verensokeri vaan laskee jos lapsi syö ekan kerran vasta klo 11 jälkeen ja aamulla ollut vaikka liikuntaa 2 h. Eräänkin seiskaluokan kohdalla oli aivan mieletön ero käytöksessä kun ensimmäisten tuntien tilalle tuli kotitalous. Itse opetin viimeistä tuntia ennen lounasta.Olet sinä ihme jankuttaja.
Taitaa sisältö kuitenkin kirpaista sinua ;)
Ihan tieteellinen fakta on, että lapset tarttee säännöllisen ruokarytmin ja aamupalan tai minkään muun aterian jättäminen pois ei edistä painonhallintaa. Päinvastoin, liian harvoin syöminen johtaa naposteluun.
Vierailija kirjoitti:
Koululaisista en tiedä muutakuin sen, mitä nyt kaupungilla näkee. Oma lapseni on päiväkodissa ja ryhmässä on 12 lasta, hänet mukaanlukien. 8 lapsista on selkeästi ylipainoisia, yksi aika pullea, muttei yhtä iso kuin muut.
Oman lapseni painoa olen seurannut ja ollut äärettömän tarkka, ettei pääsisi lihomaan, koska itse olin lihava lapsi ja se oli kamalaa. En tietenkään anna lapsen huomata sitä, vaan teen siitä hauskaa hänelle, tuskin edes tajuaa, miksi käy välillä vaa'alla. Toisin kuin oma äitini, jonka muistan huutaneen minulle 5-vuotiaana, miksi syön salaa, vaikken syönyt ja haukkui minua läskipunkeroksi, kun punnitsi minut joka päivä ja teki kaikesta siitä kauhean numeron ja suurieleisesti aina merkitsi painoni pieneen vihkoon.
En usko sua. Ei ole mitenkään mahdollista, että 12 lapsesta 8 olisi selvästi ylipainoisia. Oman lapseni päiväkodissa ei yhdessäkään ryhmässä ole yhtään ylipainoista lasta. (Lapsia ehkä jotain 70 ja siis kaikki lapset on yhteisellä pihalla, joten heitä näkee päivittäin. Siksi tiedän.). Viime vuonna eskareissa oli yksi selvästi pyöreämpi lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tieteellinen fakta on, että lapset tarttee säännöllisen ruokarytmin ja aamupalan tai minkään muun aterian jättäminen pois ei edistä painonhallintaa. Päinvastoin, liian harvoin syöminen johtaa naposteluun.
Säännöllisesti voi syödä ilman aamupalaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsille ei ole mitään hyötyä jättää aamupala syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Voi sen tietenkin noinkin ajatella, jos on nimennyt kaikki päivän ateriat eri nimillä ja syö aina kun on jonkun aterian "aika"
Fiksut kuuntelee kroppaa ja syö kun on nälkä ilman ulkopuolisen antamia "sääntöjä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsille ei ole mitään hyötyä jättää aamupala syömättä.
Eikä haittaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin alakouluikäinen lihava, ison sisarusparven ainoa pullero, vaikka ihan sitä samaa 90-luvun kotiruokaa vihersalaatteineen popsittiin ja harrastin mm. taitoluistelua. Haluni syödä oli vain kyltymätön, ja annoskoon rajoittaminen aiheutti ruuan varastamista ja salaa ahmimista. Joten en osaa suhtautua lasten lihavuuteen itsessään kovin tuomitsevasti, koska en tunnista "missä meni vikaan" omalla kohdalla, mistä syömisen himoni syntyi.
Huonoihin elämäntapoihin kyllä suhtaudun kriittisesti, mm. siihen kun tyttäreni kertoi että "Kallella" on aina välipalaksi suklaacroissanteja ja siksi Kalle ei halua tulla meille suoraan koulusta kun meillä on täysjyväleipää, hedelmiä ja maustamatonta jogurttia. Ymmärrän kyllä Kallea mutta en Kallen vanhempia.
Hienosti keksitty juttu.
Mikä tuossa kuulostaa keksityltä?
Kaverin lapsista toinen on äitiinsä tullut "laiha vaikka söisi hevosen"-tapaus, toinen taas ollut lapsesta asti pullea. Ystäväni pääti taistella geenejä vastaan ruuan säännöstelyllä ( Veera voi ottaa lisää mutta sä et ota) ja jäkätyksellä. Lopputulos: sairaalloisen ylipainoinen , herkkuja kaupasta varasteleva teini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koululaisista en tiedä muutakuin sen, mitä nyt kaupungilla näkee. Oma lapseni on päiväkodissa ja ryhmässä on 12 lasta, hänet mukaanlukien. 8 lapsista on selkeästi ylipainoisia, yksi aika pullea, muttei yhtä iso kuin muut.
Oman lapseni painoa olen seurannut ja ollut äärettömän tarkka, ettei pääsisi lihomaan, koska itse olin lihava lapsi ja se oli kamalaa. En tietenkään anna lapsen huomata sitä, vaan teen siitä hauskaa hänelle, tuskin edes tajuaa, miksi käy välillä vaa'alla. Toisin kuin oma äitini, jonka muistan huutaneen minulle 5-vuotiaana, miksi syön salaa, vaikken syönyt ja haukkui minua läskipunkeroksi, kun punnitsi minut joka päivä ja teki kaikesta siitä kauhean numeron ja suurieleisesti aina merkitsi painoni pieneen vihkoon.
En usko sua. Ei ole mitenkään mahdollista, että 12 lapsesta 8 olisi selvästi ylipainoisia. Oman lapseni päiväkodissa ei yhdessäkään ryhmässä ole yhtään ylipainoista lasta. (Lapsia ehkä jotain 70 ja siis kaikki lapset on yhteisellä pihalla, joten heitä näkee päivittäin. Siksi tiedän.). Viime vuonna eskareissa oli yksi selvästi pyöreämpi lapsi.
Minäkään en usko. Olen ollut 7 eri päiväkodissa töissä ja yhtään lihavaa lasta ei näkynyt. Kaupoissa ja Hesellä kyllä näkee lihavia lapsia. Voi olla että ne lihavat monesti hoidetaan kotona jos vanhemmat ei ole työelämässä. Ja nämä ketkä syö lapsuuden huonosti lihovat monesti vasta kun pituuskasvu loppuu.
Minulla on 4 sisarta ja muut olivat niitä tikunkapoisia kasarimuksuja paitsi minä jolla oli jo eskarissa järkyttävä kaksari ja tokaluokalla kunnon tissit silkkaa rasvaa.
Söimme samaa kotiruokaa, pyöräilimme kouluun ja meillä oli harrastuksia , minä ratsastin.
Erona muihin oli vain pohjaton ruokahaluni ja sokerinhimoni , söin rekkamiehen annoksia ruokaa ja makeanhimoon mussutin esim sokeria.
Sisaret irvivät "ettei äiti voi leipoo kun Tiina söi sokerit" tai " iskälle ei jää mitään kun Tiina santsaa taas ".
Surukseni myös lapseni on herkkuhiiri ja syö vaikka kaakaojauhetta ellei muuta ole
Hienosti keksitty juttu.