Tässä muistutus siitä miten autojen sähköistyminen tekee jo 5 vuoden ikäisistä autoista arvottomia. Vm 2014 Volvon uusi akku 13 000 euroa - takuu ei korvaa!
Ei kannata enää korjata, tekniikka liian kallista. Menevät jo tuossa iässä suoraan romuttamolle. Melkoisen paksu lompakko saa olla jos näillä haluaa ajaa.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/5b63000b-f82b-46c8-b85f-fd0c581a…
Kommentit (73)
Pohdittavaa kiimaantuneille.
a) sähköautot kehittyvät 5 vuodessa toimiviksi, jolloin nyt ostetut ovat siis ongelmajätettä
b) mullistavaa akkukeksintöä ei tule, kuten ei ole tullut aikuisten oikeesti sataan vuoteen
Lose/lose vaihtoehdot.
Nyt saa hyväkuntoisia käytettyjä dieselautoja halvalla. Kannattaa ajella niin pitkään kuin niillä pääsee ja sitten seuraava tilalle. Kaikkein halvimmaksi tulee.
No kyllähän yhtään vanhempi tavallinen autokin on ollut käytännössä arvoton jos on sattunut kunnon moottorivaurio. Korjauskustannukset tai vaihtomoottorin asennus maksaa usein auton jäljellä olevan arvon verran. Noita on nähnyt aika monta tapausta.
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän yhtään vanhempi tavallinen autokin on ollut käytännössä arvoton jos on sattunut kunnon moottorivaurio. Korjauskustannukset tai vaihtomoottorin asennus maksaa usein auton jäljellä olevan arvon verran. Noita on nähnyt aika monta tapausta.
Nyt on kyse akusta minkä pitäisi olla normaalia kulutustavaraa. Toivottavasti ihmiset tarkastavat oman autonsa samantien. Voi olla kallis paukku tulossa jos takuu ei ole enää voimassa.
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän yhtään vanhempi tavallinen autokin on ollut käytännössä arvoton jos on sattunut kunnon moottorivaurio. Korjauskustannukset tai vaihtomoottorin asennus maksaa usein auton jäljellä olevan arvon verran. Noita on nähnyt aika monta tapausta.
En tiedä yhtään tapausta, joissa 5v tavallinen auto olis noin kosahtanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän yhtään vanhempi tavallinen autokin on ollut käytännössä arvoton jos on sattunut kunnon moottorivaurio. Korjauskustannukset tai vaihtomoottorin asennus maksaa usein auton jäljellä olevan arvon verran. Noita on nähnyt aika monta tapausta.
Nyt on kyse akusta minkä pitäisi olla normaalia kulutustavaraa. Toivottavasti ihmiset tarkastavat oman autonsa samantien. Voi olla kallis paukku tulossa jos takuu ei ole enää voimassa.
Eivät nuo akut ole tavallisen ihmisen tarkastettavissa. Kuten eivät kyllä ole nykyiset tavalliset moottoritkaan.
Ei näitä uusia autoja enää kannata ostaa, vaan leasata ne uutena. Toki tämä ei ole mahdollista kuin hyvätuloisille. Autoilusta tulee hyvä osaisten luxusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän yhtään vanhempi tavallinen autokin on ollut käytännössä arvoton jos on sattunut kunnon moottorivaurio. Korjauskustannukset tai vaihtomoottorin asennus maksaa usein auton jäljellä olevan arvon verran. Noita on nähnyt aika monta tapausta.
Nyt on kyse akusta minkä pitäisi olla normaalia kulutustavaraa. Toivottavasti ihmiset tarkastavat oman autonsa samantien. Voi olla kallis paukku tulossa jos takuu ei ole enää voimassa.
Eivät nuo akut ole tavallisen ihmisen tarkastettavissa. Kuten eivät kyllä ole nykyiset tavalliset moottoritkaan.
Tämä on oikeasti jo pelottavaa. Eihän tuo autoliikekään osannut tuota varoa, miten normaali kuluttaja pystyisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän yhtään vanhempi tavallinen autokin on ollut käytännössä arvoton jos on sattunut kunnon moottorivaurio. Korjauskustannukset tai vaihtomoottorin asennus maksaa usein auton jäljellä olevan arvon verran. Noita on nähnyt aika monta tapausta.
En tiedä yhtään tapausta, joissa 5v tavallinen auto olis noin kosahtanut.
Kyllä mm. jakoketjujen/hihnojen katkeamiset ovat aiheuttaneet autoihin "täystuhoja" myös aika uusissa autoissa. Sen takin noiden uusimisvälejä on lyhennetty monilla merkeillä siitä mitä olivat aikaisemmin.
Toimiva dieseli kannattaa muuntaa biopolttoaineella tai kaasulla käyväksi. Vai oliko niin ettei kaasu onnistu, en muista. Joka tapauksessa hyvä, iso ja turvallinen auto jolla ajaa kepeät kymmenen vuotta huoletta eikä saastuta. Uudet dieselit onko käytännössä päästöttömiä mutta se ei hyödytä käytetyn ostajaa.
Itse olen alkanut katsella tehokasta dieseliä jolla on ajettu ns. kalliit kilometrit, huollot tehty ajallaan ja ajokilometrit siedettävät. Kun löydän ostan ja vien muunnettavaksi. Ajelen lähinnä ympäri eteläistä Suomea joten tankkaaminen ei ole ongelma. Joskus tulee käytyä Virossa ja muissa pohjoismaissa, niiden osalta tankkaaminen täytyy tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Nyt saa hyväkuntoisia käytettyjä dieselautoja halvalla. Kannattaa ajella niin pitkään kuin niillä pääsee ja sitten seuraava tilalle. Kaikkein halvimmaksi tulee.
Minä ajankin vähintään 15 vuotta vanhoilla autoilla, niiden arvo ei voi enää laskea.
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän yhtään vanhempi tavallinen autokin on ollut käytännössä arvoton jos on sattunut kunnon moottorivaurio. Korjauskustannukset tai vaihtomoottorin asennus maksaa usein auton jäljellä olevan arvon verran. Noita on nähnyt aika monta tapausta.
Totaalinen moottorivaurio laadukkaassa huolletussa AUTOssa on äärimmäisen harvinainen. Akku kypsyy aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän yhtään vanhempi tavallinen autokin on ollut käytännössä arvoton jos on sattunut kunnon moottorivaurio. Korjauskustannukset tai vaihtomoottorin asennus maksaa usein auton jäljellä olevan arvon verran. Noita on nähnyt aika monta tapausta.
Totaalinen moottorivaurio laadukkaassa huolletussa AUTOssa on äärimmäisen harvinainen. Akku kypsyy aina.
No tuskinpa tuo aloituksessa kerrottu tapauskaan on mitenkään kauhean tavallinen. Saattaa olla myös ihan yksittäistapaus.,
Ja kaikki tekniikka "kypsyy" aina ennemmin tai myöhemmin.
Ilmasto kiittää kun tuonkin vanhan romun tilalle saadaan uusi täyssähköauto... vai mites se menikään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän yhtään vanhempi tavallinen autokin on ollut käytännössä arvoton jos on sattunut kunnon moottorivaurio. Korjauskustannukset tai vaihtomoottorin asennus maksaa usein auton jäljellä olevan arvon verran. Noita on nähnyt aika monta tapausta.
Totaalinen moottorivaurio laadukkaassa huolletussa AUTOssa on äärimmäisen harvinainen. Akku kypsyy aina.
No tuskinpa tuo aloituksessa kerrottu tapauskaan on mitenkään kauhean tavallinen. Saattaa olla myös ihan yksittäistapaus.,
Ja kaikki tekniikka "kypsyy" aina ennemmin tai myöhemmin.
Niitähän on hajonnut useampia. Monella jo onneksi ennen takuun loppumista. Itse en tuollaista ostaisi jos takuu on ohi. Arvoton auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän yhtään vanhempi tavallinen autokin on ollut käytännössä arvoton jos on sattunut kunnon moottorivaurio. Korjauskustannukset tai vaihtomoottorin asennus maksaa usein auton jäljellä olevan arvon verran. Noita on nähnyt aika monta tapausta.
Totaalinen moottorivaurio laadukkaassa huolletussa AUTOssa on äärimmäisen harvinainen. Akku kypsyy aina.
No tuskinpa tuo aloituksessa kerrottu tapauskaan on mitenkään kauhean tavallinen. Saattaa olla myös ihan yksittäistapaus.,
Ja kaikki tekniikka "kypsyy" aina ennemmin tai myöhemmin.
On noita useampiakin ja liittyy usein tuohon kompuran vikaantumiseen koko auton hajoaminen sähköjen osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän yhtään vanhempi tavallinen autokin on ollut käytännössä arvoton jos on sattunut kunnon moottorivaurio. Korjauskustannukset tai vaihtomoottorin asennus maksaa usein auton jäljellä olevan arvon verran. Noita on nähnyt aika monta tapausta.
Totaalinen moottorivaurio laadukkaassa huolletussa AUTOssa on äärimmäisen harvinainen. Akku kypsyy aina.
No tuskinpa tuo aloituksessa kerrottu tapauskaan on mitenkään kauhean tavallinen. Saattaa olla myös ihan yksittäistapaus.,
Ja kaikki tekniikka "kypsyy" aina ennemmin tai myöhemmin.
Moottorillani (Maxima) on nyt ajettu 400 000 ilman oirettakaan edes kulumisesta ;-)
Ja kuluvia osia vaihtamalla "kunnon moottorivaurio"ta ei koskaan tule. Kunnostetun vaihtomoottorinkin saa muutamalla tonnilla ;-)
Miettikää kun tuollainen lasku pamahtaa 15 000€ sähköautoon joita on nyt myynnissä. Sorry, takuu ei kata tätä.