"Päästäisitkö" kumppanisi yksin jouluristeilylle?
Kolme vuotta suhteessa, kumppanini lähdössä lastensa kanssa jouluksi ulkomaille, minulla ei varaa. Nyt pohdin kumppanini kanssa apeana, että jos oma lapseni päättääkin mennä isälleen aatoksi, mitäs minä sitten keksisin siinä tapauksessa. Pohdiskelin ääneen eri vaihtoehtoja, esim. Kylpylää tai jouluristeilyä. Aika surullista ja noloakin kyllä mennä yksin, mutta pahempaa olisi yksin kotona joulua istua. No mitäs kumppanini tähän? Hän ehkä jättäisi minut, jos lähtisin jouluna yksin laivalle. Ei kuulemma sovi hänen käsitykseensä parisuhteesta.
Olen ollut 100% luotettava eikä ole mitään syytä olla mustasukkainen.
Mitä ajattelette? Nyt nimittäin tuli aika kuristava olo ja tuntuu että mua ei ymmärretä eikä muhun luoteta.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinisilmäinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinisilmäinen kirjoitti:
Minusta olisi kiusallinen ajatus, että kumppanini on uskollinen vain siksi, ettei hänellä ole mahdollisuuksia pettää.
Olet nimimerkkisi veroinen.
Tarkoitatko, ettei pettämiseen taipuvainen ihminen petä, ellei se pääse pikkujouluihin tai risteilylle? Minä olen ymmärtänyt, että ne pettää vaikka pyykkituvassa tai työpaikan siivouskomerossa.
Niin ja mistäpä sinä sen tiedät mitä touhuaa parhaillaan? Luottamus on vain sana.
Hoit eilen tätä samaa mantraa jossain pikkujouluketjussa. Oletko onnellinen? Onko parisuhteesi onnellinen? Antaako se sinulle iloa ja voimia arjen haasteisiin? Pystytkö "lepäämään" parisuhteessasi, onko se turvapaikka?
Sinä et tunnu olevan onnellinen, koska luottamusta kovasti itsellesi vakuuttelet. Jos haluaa olla sinisilmäinen, on se oma valinta.
Mielelläni valitsen olla sinisilmäinen.
Hyvä. Kaikki pettäjät eivät jää kiinni, mutta luottamuksessa on hyvä elää. Minäkin luotin sinisilmäisesti ennen. Enää en luota kuin itseeni.
Se on jo käynyt selväksi. Jos itse ajattelisin noin, niin eläisin sinkkuna.
Vierailija kirjoitti:
Eikö jouluna laivalla ole pääasiassa perheitä ja vanhempia pariskuntia? Ei se mikään bilepaikat silloin ole, matkatkin reilusti kalliimpia.
Ja vaikka olisikin, niin kumppanin mielipiteellä ei pitäisi olla väliä.
Perheellinen se vasta onkin kova panemaan, kun kerrankin saa tuntemattomalta luottamuksella ja salaa, sillä aikaa kun puoliso shoppailee promenaddekillä lasten kanssa..
Etkö siis saisi lähteä minnekkään vai onko vain tuo laiva kielletty? Voihan se mieskin pettää siellä reissullaan. Lapset Bamse-kerhoon ja mies kekkuloi siellä sitten miten haluaa. Jos haluaa pettää niin tilaisuuksia kyllä järjestyy, ei se siitä ole kiinni. Mutta en kyllä tiedä onko laivalla kivaa yksin jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan se olisi päästää, kun en ole vapaudenriistäjä. Valikoin tosin sellaisen puolison, joka ei halua kekkuloida omin päin tai kaveriporukalla maailmalla.
Kekkuloida? Mitä on kekkulointi? Tapahtuuko risteilyllä automaattisesti kekkulointia? Entä jos matkustaa yksin esimerkiksi vuoristoon, kun haluaa patikoida mutta kumppania ei kiinnosta sama kohde ja harrastus, onko sekin kekkulointia? Mitä jos toinen haluaa päästä tietyn urheilulajin MM-kisoihin, kun ne ovat lähimaassa, mutta itseä ei vähempää voisi kiinnostaa; pitääkö sitä toistakin kieltää kekkuloinnin varalta menemästä? Jos, niin miksi? Miksi pitää estää toista tekemästä asioita, jotka eivät itseä kiinnosta? Vai pitääkö löytää elämänkumppaniksi ihminen, jolla on tismalleen samat kiinnostuksen kohteet?
Juuri näin! Samaa mieltä!
Jos toista kiinnostaa seikkailu ja vieraissa käynti kukasta kukaan, niin miksi toisen tulisi se estää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinisilmäinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinisilmäinen kirjoitti:
Minusta olisi kiusallinen ajatus, että kumppanini on uskollinen vain siksi, ettei hänellä ole mahdollisuuksia pettää.
Olet nimimerkkisi veroinen.
Tarkoitatko, ettei pettämiseen taipuvainen ihminen petä, ellei se pääse pikkujouluihin tai risteilylle? Minä olen ymmärtänyt, että ne pettää vaikka pyykkituvassa tai työpaikan siivouskomerossa.
Niin ja mistäpä sinä sen tiedät mitä touhuaa parhaillaan? Luottamus on vain sana.
Hoit eilen tätä samaa mantraa jossain pikkujouluketjussa. Oletko onnellinen? Onko parisuhteesi onnellinen? Antaako se sinulle iloa ja voimia arjen haasteisiin? Pystytkö "lepäämään" parisuhteessasi, onko se turvapaikka?
Sinä et tunnu olevan onnellinen, koska luottamusta kovasti itsellesi vakuuttelet. Jos haluaa olla sinisilmäinen, on se oma valinta.
Mielelläni valitsen olla sinisilmäinen.
Hyvä. Kaikki pettäjät eivät jää kiinni, mutta luottamuksessa on hyvä elää. Minäkin luotin sinisilmäisesti ennen. Enää en luota kuin itseeni.
Se on jo käynyt selväksi. Jos itse ajattelisin noin, niin eläisin sinkkuna.
Sekin on tullut selväksi on valintasi.
Mikähän sitä miestä estää pettämästä siellä ulkomailla? Kysäisepä huviksesi.
En ymmärrä miten se mies kehtaa kieltää sinulta matkan, kun itsekin lähtee matkalle. En kertakaikkiaan tajua.
Olin pari vuotta sitten kaverin kanssa eräässä lomakohteessa. Samassa hotellissa asui vanhempi pariskunta. Illalla olimme baarikadulla niin näin sen papparaisen siirtyvän sivukujalle maksullisen naisen kanssa. Mummo varmasti tyytyväisenä jo nukkumassa. Että ei edes se yhdessä matkustaminen pidättele pettäjää.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten se mies kehtaa kieltää sinulta matkan, kun itsekin lähtee matkalle. En kertakaikkiaan tajua.
Lapsi esiliinana ilmeisesti saisinkin lähteä. Että näin paljon luottoa nautin.
Ap
Tietysti. Ei kahleet lisää rakkautta jos et ole viel tajunnut. Käy just päinvastoin ja ero tulee.
Nautin N44 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan se olisi päästää, kun en ole vapaudenriistäjä. Valikoin tosin sellaisen puolison, joka ei halua kekkuloida omin päin tai kaveriporukalla maailmalla.
Kekkuloida? Mitä on kekkulointi? Tapahtuuko risteilyllä automaattisesti kekkulointia? Entä jos matkustaa yksin esimerkiksi vuoristoon, kun haluaa patikoida mutta kumppania ei kiinnosta sama kohde ja harrastus, onko sekin kekkulointia? Mitä jos toinen haluaa päästä tietyn urheilulajin MM-kisoihin, kun ne ovat lähimaassa, mutta itseä ei vähempää voisi kiinnostaa; pitääkö sitä toistakin kieltää kekkuloinnin varalta menemästä? Jos, niin miksi? Miksi pitää estää toista tekemästä asioita, jotka eivät itseä kiinnosta? Vai pitääkö löytää elämänkumppaniksi ihminen, jolla on tismalleen samat kiinnostuksen kohteet?
Juuri näin! Samaa mieltä!
Jos toista kiinnostaa seikkailu ja vieraissa käynti kukasta kukaan, niin miksi toisen tulisi se estää?
Pakottaako puolisosi sinut väkivallan uhalla tai kiristämällä tai muilla syillä olemaan kanssaan vai mikä estää eroamasta ja hyppelemästä uusiin sänkyihin ihan vapaasti? Vai onko sinulla joku persoonallisuushäiriö tai mielensairaus, joka panee hakemaan jännitystä sen uhalla, että jäätkö kiinni vai et?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Risteilylle mennään käytännössä vain parissa tarkoituksessa. Karmeampaa matkustustapaa ei olekaan.
Ne pari tarkoitusta on valmiit ruuat ja halpa alkoholi? Ainii ja maiseman vaihdos.
Talvella niitä maisemia ehtiikin ihastella runsaasti.
Otit nyt vähän kirjamellisesti. Maisemanvaihdos tarkoitaa sitä, että päästään pois kotiympyröistä. Ei tarvii siivota, voi käydä siellä laivan kempparissa lähimarketin sijaan, ihastella keskiaikaisia taloja funkkiksen sijaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi esiliinana ilmeisesti saisinkin lähteä. Että näin paljon luottoa nautin.
Ap
Ap, sun kumppani on sairaalloisen mustasukkainen.
Totta kai päästäisin. En olisi mistään hinnasta tuollaisen kumppanin kanssa kuin ap, pelkkiä isoja miinuksia kuten lapset ja mustasukkaisuus. Ei noista ole kuin turhaa riesaa.
Jännä muuten tuo, että se tai tämä ei sovi miehen "käsitykseen" parisuhteesta mutta silti on menossa mukuloineen jouluksi muualle..
Mä oon ollu joskus laivalla jouluna ilman miestä jolla oli töitä aattona. Yhdessä sovittiin kun ei hänkään tahtonut että yksin oisin.
Jos aloittajalla on varaa siihen risteilyyn niin sinne vaan. Onhan sielläkin saunatilat ja joissain on pieni kylpyläkin.
Tai Tallinnaan laivalla ja sinne hotelliin jossa on kylpylä.
Keksi nyt ihmeessä jotain kivaa itsellesi, ettei tarvitse yksin olla kotona, jos se ei houkuta.
Ei sinun tarvitse mitään kysellä kun kerran mieskin lähtee pois jouluksi.
Ihmettelen myös kyllä, että ei maksanut sinun osuuttaan tai ainakin osaa siitä, että olisi päässyt mukaan. Ja sitten vielä kehtaa määräillä mitä sinä saat tai et saa tehdä jouluna.
Kumppani kyllä kysyi mua mukaan, mutta ei matkapäätöstään ennen sanonut, että voisi maksaa osan mun kuluista tai että ei sitten lähtisi hänkään jos mulla ei nyt talous veny reissuun. Nyt sitten, kun kimpaantui tästä sivulauseessa heittämästäni risteilyvaihtoehdosta, väittää että "kyllähän hän olisi voinut osan kuluistani maksaa".
Pointti ei enää mulla ole se, maksaisiko osan vai miten tämä joulu nyt menee, vaan ihan tuo kumppanini periaate, mitä saan tehdä ja mitä en ja vielä parisuhteemme päättyminen otetaan vaihtoehdoksi, vaikka mitään pettämisen suuntaistakaan ei minun puoleltani ole tapahtunut eikä tule tapahtumaan.
Kiva tunne, että hän olisi valmis jättämään minut ja kaiken rakentamamme (myös lapset kuviossa), jos menisin yksinäistä joulua risteilylle pakoon. Lukemaan kirjaa, katselemaan ankeita laivatapahtumia ja valmiiseen joulupöytään. Miten voin suunnitella elämääni ihmisen kanssa, jolla on mustavalkoiset säännöt ja sormi eroliipasimella jos en noudata hänen "parisuhdesääntöjään"?
Sivumainintana, hän myös juo yli suositeltujen rajojen ja on sanonut huoleni ilmaistuani, että hän "ei tarvitse ketään itseään kontrolloimaan tai saan mennä".
Juuh.
Muuten on hyvä ja ihana, mutta eihän tämä mene oikein?
Todella vaikea kuvitella tilannetta, jossa vaimoni ja minä olisimme eri paikoissa joulunvietossa, varsinkaan luokkaa minä lähden Goaan, mene sinä jouluristeilylle.
Mutta vastauksena kysymykseesi, meillä ainakin on juttu niin, että vaimoni tekee kuten parhaaksi näkee, hän kun on aikuinen ihminen joka päättää omista asioistaan, ja myös vastaa touhujensa seurauksista. Eli jos hän nyt haluaisi lähteä ilman minua johonkin joulu- tai vaikka pikkujouluristeilylle, niin eipä siihen minulta lupaa tarvita.
Hyvin on homma toiminut tältä pohjalta jo yli 25 v.
Ensisijaisesti en tekisi joulusuunnitelmia niin etten voisi viettää joulua kumppanini kanssa eli en lähtisi matkalle ellei kumppanilla olisi myös rahaa lähteä tai sitten maksaisin hänet myös.
No anyway päästäisin kyllä ap:n tapauksessa kumppanin risteilylle. Tosin jos nyt ap:n kengissä olisin niin menisin mielummin vaikka kylpylälomalle kuin risteilylle jouluna. Risteilyllä on kasoittain perheitä viettämässä joulua isoissa perheporukoissa niin voisi olla nuivaa siellä yksinmatkustavana. Kylpylälomalle sen sijaan voisi varailla itselleen ihania hemmotteluhoitoja ja vaan löhötä.
Hyvää joulua ap:lle!