Mistä sairaudesta voisi olla kyse? Auttakaa keksimään
Olen 24v mies ja jotenkin olen fyysisesti erillainen kuin muut miehet.
Olen lyhyt pituutta vain 170cm. No tiedän, ettei se ole oudon lyhyt mutta tämä outous näkyykin lähinnä muussa ulkonäössä.
Ensinnäkin olen luustoltani todella pieni ja siro. Tuntuu, että luut ikäänkuin eivät olisi normaalisti kehittyneet eli hartiat leventyneet ja rintakehä laajentunut olen luustoltani pienikokoisen naisen kokoinen.
Myös lihasmassa on tosi vähäistä vaikka yritän käydä salilla. Ranteeni ovat naismaisen ohuet ja lihaksettomat.
Myös käteni ja jalkani ovat aika ohuet..
Jalkateräni ja kämmeneni ovat keskiverto naisen koko luokkaa.
Pakko käyttää aavistuksen isoja kenkiä kun miehillä pienin koko kaupoissa on 40.
Karvoitusta vartalossani on hyvin vähän vain häpykarvoitus ja kainalokarvoitusta hieman.
Muuta karvoitusta ei hiuksien lisäksi ole.
Partahaituvaa ja viiksiä kasvaa lähinnä samannverran kuin teinipojalla mutta ajankin tai höylään ne pois..
Myös kalloni pieni ja erityisesti kasvoni ovat todella lyhyet.
Johtuen tosi paksuista hiuksista ja matalasta hiusrajasta.
Myös kasvon piirteeni ovat todella heikot. Leukani on pieni ja myös nenäni mutta taas silmät ovat lapsenomaisen suuret.
Aatamani omenaa en edes kaulaltani tunne ainoastaan rustoja löydän eli minkään näköistä näkyvää aataminomenaa ei ole kaulassani ja olenkin aina ollut ääneltäni hieman poikkeava sillä mulle ei ikinä tullu selkeää äänenmurrosta vaan ääni vain madaltui hieman.. Ja vieläkin etenkin jännittäessä nousuu poikamaisen korkeaksi.
Kävin lääkärissä sillä epäilin, että hormooni arvoni eivät ole kunnossa ja pääsi verikokeisiin jotka olivat kunnossa paitsi ainoastaan kilpirauhasarvo oli hieman koholla. Uusinta on tammikuussa.
Jopa testosteroni arvot olivat kaikki viitearvojen sisällä mutta melko alhaiset ikäiselleni.
Kysyin sitä kilpirauhasarvoa niin lääkärin mukaan se saattoi olla sattuma löydös tai viitata alkavaan kilpirauhasen vajaatoimintaan.
Mikä ihme minua oikein vaivaa?
Kommentit (60)
Minkä kokoisia miehiä suvussa muuten on?
Olet täydellinen sellaisena kuin olet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen puhunut jo teini-iästä saakka että koen etten ole fyysisesti täysin normaali niin sukulaiset ovat aina sanoneet vain, että tuo on ihan minun oma keksimä juttu.
T. ApNiin, ne sukulaiset ovat avain.
Avain mihin?
Onko suvussa muita samanlaisia ruumiinrakenteeltaan?
Ei ap:n kuvaus minun mielestäni vaikuta mitenkään epänormaalin poikkeavalta. Jotkut naiset ovat erityisen maskuliinisia ruumiiltaan, jotkut miehet feminiinisiä.
Isässä on hieman samoja piirteitä mutta on mielestäni normaalimpi. Isompi luustoltaan ja kasvot miehekkäämmät.
Olen tavannut yhden henkilön joka on samanlainen kuin minä mutta hän ei ole minulle sukua. Erityisesti nuorena oli hyvin samanlainen mutta tämä on nyt jo yli 60v.
T.ap
Äitini on ulkonäöltään aivan keskiverto 165cm nainen ja isä taas tavallisen näköinen hoikahko mutta lyhyt mies (170cm) minä taas koen että olen lyhyt ja oudon näköinen. Veljeni on tas minua 10cm pidempi ja ihan normaalin näköinen. T. Ap
miehillekin on pienempiä koko kengistä.
muuhun en osaa sanoa
Joiko äitisi paljon raskauden aikana alkoholia? Vaikka ei tuo nyt ihan siihenkään sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen puhunut jo teini-iästä saakka että koen etten ole fyysisesti täysin normaali niin sukulaiset ovat aina sanoneet vain, että tuo on ihan minun oma keksimä juttu.
Avain mihin?
Ei ap:n kuvaus minun mielestäni vaikuta mitenkään epänormaalin poikkeavalta. Jotkut naiset ovat erityisen maskuliinisia ruumiiltaan, jotkut miehet feminiinisiä.
Isässä on hieman samoja piirteitä mutta on mielestäni normaalimpi. Isompi luustoltaan ja kasvot miehekkäämmät.
Olen tavannut yhden henkilön joka on samanlainen kuin minä mutta hän ei ole minulle sukua. Erityisesti nuorena oli hyvin samanlainen mutta tämä on nyt jo yli 60v.
T.ap
Onko sulla yhtään mitään sairaushistoriaa? Oletko koskaan käyttänyt lääkkeitä, huumeita tai alkoholia? Entä vanhempasi?
Tunnen monia miehiä,jotka ovat lyhyempiä kuin sinä. Ihan normaaliin jakaumaan voi mennä. Toiset ovat isoja ja toiset pieniä. Käy ne testit, mitä lääkäri määrää ja ole hyvilläsi, kun olet terve. Ei isosta koosta ole mitään erityistsä hyötyä, pään toiminta ratkaisee esim. menestyksen työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avain mihin?
T.ap
Kuulostaa vain siltä, että sulle on sattunut tuollaiset geenit. Olettaisin, että olisi ollut muitakin havaittavia oireita, jos kyse tosiaan jostain geneettisestä sairaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avain mihin?
T.apOnko sulla yhtään mitään sairaushistoriaa? Oletko koskaan käyttänyt lääkkeitä, huumeita tai alkoholia? Entä vanhempasi?
En ole käyttänyt mitään lääkettä.
Ainoastaan aspergerin oireyhtynmä sekin lievä.
Lääkityksiä on lapsena ollut yökasteluun minirin ja joku cry alkunen en muista mutta eriaikaan olivat käytössä.
Huumeita en todellakaan ole käyttänyt enkä muutenkaan onneksi sairastellut.
Myös vanhemmat peristerveitä eivätkä käytä lääkkeitä.
Eikä äitini etenkään raskauden aikana käyttänyt mitään lääkettä mutta oikeastaan nyt hänellä on lääkityksiä.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olet täydellinen mikki hiiri. Ei sinusta saisi miestä tekemälläkään. Hyväksy se
Mistä ihmeestä näitä ilkeilijöitä oikein sikiää?
Luulen että ongelmasi saattaa olla korvien välissä. Olethan vielä nuori, kroppasi saattaa saada vielä lisää massaa, lihasta, ja näyttää sitten miehekkäämmältä tai karvoitustakin tulla vuosien päästä lisää. Kuulostat normaalilta mieheltä. Hyväksi itseni tuollaisena tässä elämänvaiheessa :)
Joskus Aspergeriinkin voi liittyä ikäistään nuoremmalta näyttäminen. Muistaisin näin lukeneeni jostain kirjasta.
Onko kromosomisi kuitenkin testattu? On teoreettinen mahdollisuus, että vaikka testosteroniarvosi ja ulkoiset sukuelimesi ovat normaalit, olet silti karyotyyppiä XX. Katso vaikka Wikipediasta XX male syndrome.
Suurin todennäköisyys on kuitenkin se, että olet aivan normaali mies, joka nyt vain on keskimääräistä pienikokoisempi. Meitä on monenkokoisia ja -näköisiä.
Kehonkuvan häiriö. Olet hieman keskimääräistä pienempi, mutta joku aina on. Oudon ulkonäkösi luultavasti kuvittelet.
Kyllä kilpirauhassairaus voi olla syy. Lääkärit eivät vain haltsaa noita kilpirauhassairauksia, eikä siksi puutu niihin vaikka labroissa häikkää. Mene hyvälle endokrinologille.
Aivolisäkkeen vajaatoiminta? Aiheuttaa vajausta monissa muissa hormoneissa, esim. kasvuhormoni, sukupuolihormonit, kilpirauhanen, antidiureettinen hormoni...
Vierailija kirjoitti:
Aivolisäkkeen vajaatoiminta? Aiheuttaa vajausta monissa muissa hormoneissa, esim. kasvuhormoni, sukupuolihormonit, kilpirauhanen, antidiureettinen hormoni...
Mutta eihän ap:lla ole vajausta sukupuolihormooneista jos arvot ovat kunnossa eikä tuskin kasvuhormoonistakaan kun isä on noin lyhyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivolisäkkeen vajaatoiminta? Aiheuttaa vajausta monissa muissa hormoneissa, esim. kasvuhormoni, sukupuolihormonit, kilpirauhanen, antidiureettinen hormoni.ta..
Mutta eihän ap:lla ole vajausta sukupuolihormooneista jos arvot ovat kunnossa eikä tuskin kasvuhormoonistakaan kun isä on noin lyhyt
Tarkoitan että ap:lla on lyhyet geenit. Silloin lyhyt pituus ei selity kasvuhormoonin puutteella.
Entä vanhempasi? Geenit määrittää pääosan, mitä kuvailit.