Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin vaimo palveli 1950-luvulla

Kommentit (187)

Vierailija
21/187 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotahan miehet haluavat vielä nykyäänkin, tietysti naisen on samaan aikaan käytävä myös töissä ja maksettava puolet menoista.

Vierailija
22/187 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kolmekymppinen ja omasta tahdostani kotirouvana. Paljon on toki muuttunut 50-luvulta, etenkin Suomessa, mutta mielestäni tuolla on silti jonkinlaista ohjenuoraa onnistuneeseen perhe-elämään: perheenäidin tehtävä on pitää paketissa koossa sillä aikaa kun mies on pois kotoa ansaitsemassa rahaa. Jos mietitään millaiseen kotiin raskaan työn raatajan olisi mukava palata, niin tottakai sellaiseen, jossa tuoksuu tuore ruoka, lapset ovat siistejä ja puoliso hyväntuulisena ottamassa vastaan. Tämä pätee sekä miehiin että naisiin; tälläkin palstalla usein valitetaan (oikeutetusti) siitä, miten perceestä on tulla kotiin, joka on kuin pommin jäljiltä. Siitä on rentoutuminen kaukana, jos jo ulko-ovella kuulee lasten tappelevan ja kaikkialla haisevat roskat tai tiskit! 

Kohtaan mieheni päivittäin hymyn kera, nousen ylös jos istun, ja menen häntä vastaan eteiseen tervehtimään. En meikkaa tai pukeudu hienosti, mutta yleensä olen sentään suihkussa käynyt ja pukeissa. ;) Kotiutui mies sitten vuorotyöstään aikaisin aamusta tai myöhään illasta, aina on jotain syötävää hänelle valmiina. Pyykit on pesty ja roskat viety. Jne. Perusjuttuja. 

Arvoni naisena ei vähene siitä että arvostan miestäni. 

Toisen ihmisen arvostaminen ei välttämättä vaadi koko elämän pyhittämistä hänen tarpeilleen. Arvostaa voi, vaikka kävisi töissä ja vaikka toinenkin tekisi kotitöitä. Arvostaminen ei myöskään vaadi sitä, että pitäisi olla hymy huulilla edustamassa toisen kotiin tullessa tai sieltä lähtiessä, vaikka mieliala olisi mikä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/187 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vieras maailma.

Jo isoäitini äiti oli yrittäjä, oma äitini on juristi. Mieheni tekee perheelle aamiaisen, käy kaupassa ja tekee illallisen. Minä siivoan keittiön, petaan sängyn ja vien koiran.

Siivooja käy hoitamassa hommat kerran viikossa, ollaan molemmat töissä ja kolme lasta on lukiossa.

Millähän saisin ajan kulumaan kotirouvana? Huhhuh.

Vierailija
24/187 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon aikaan se oli miehelle kunnia-asia elättää perheensä, samoin kun naiselle oli kunnia-asia pitää koti kunnossa ja molempia arvostettiin.

Vierailija
25/187 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No edelleen perheissä nainen tekee enemmistön kotitöistä vaikka molemmat kävisivätkin töissä. Ihmettelee vielä joku miksi naiset eivät halua parisuhteeseen tai tehdä vauvoja. Minä en. Tästä syystä olen sinkku ja vela

Nyt teet 100% kotitöistä.

Vierailija
26/187 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No edelleen perheissä nainen tekee enemmistön kotitöistä vaikka molemmat kävisivätkin töissä. Ihmettelee vielä joku miksi naiset eivät halua parisuhteeseen tai tehdä vauvoja. Minä en. Tästä syystä olen sinkku ja vela

Niinpä. Naisen logiikkaa. Ei ymmärrä

mies51v

Vierailija
27/187 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, hän siivoaa omat sotkut ja tekee vain itselleen ruokaa. Parisuhteessa teet toisellekin ruuat ja siivoat hänen jälkensä. Ja jos on lapsia niin vielä heidänkin jälkensä.

Vierailija
28/187 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mies51v

Tai sitten äiti käy tekemässä. 

mies51v

Vierailija
29/187 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri silloin kun haluaa, ja vain omat ruuat/siivoukset/pyykit jne.

Vierailija
30/187 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, hän siivoaa omat sotkut ja tekee vain itselleen ruokaa. Parisuhteessa teet toisellekin ruuat ja siivoat hänen jälkensä. Ja jos on lapsia niin vielä heidänkin jälkensä.

ja olet yksin ilman keskustelu (väittely kumppania). Teille tuo ei tunnetusti sovi. Siksi valtaosa valitsee osapäivä piikana olon mielummin

mies51v

Vierailija
31/187 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mies51v

Tai sitten äiti käy tekemässä. 

mies51v

Joillakin siivoaa eksä kun ei itse osaa 51 vuoden jälkeenkään.

Että en keulis siitä äidistä kenellekään.

Vierailija
32/187 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja olet yksin ilman keskustelu (väittely kumppania). Teille tuo ei tunnetusti sovi. Siksi valtaosa valitsee osapäivä piikana olon mielummin

mies51v

Taas lipsahtelee "mies"51v:ltä. Naiset yleensä käyttävät tuota osapäiväpiika-termiä, eivät miehet... Varsinkaan sellaiset, jotka pitävät moista piikomista normina. eri

Vierailija
33/187 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa ole koskaan ollut tuollaista kotirouvakulttuuria kuin hyvin harvoissa hyväosaisissa perheissä. Vielä 50-luvulla iso osa on elänyt maataloudesta ja se on ollut raskasta työtä kaikille perheenjäsenille. Ne jotka ovat asuneet kaupungissa, ovat olleet työssä kodin ulkopuolella, miehet ja naiset. Omat molemmat isoäitini ovat olleet kaupunkilaisia perheenäitejä 50-luvulla eikä heillä ole ollut mitään mahdollisuutta olla kotirouvina. Molemmat ovat tehneet työtä koko ikänsä. Tuo siteerattu artikkeli on amerikkalaisesta naistenlehdestä ja siellä asiat ovat olleet 50-luvulla aivan toisin kuin Suomessa.

Vierailija
34/187 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuotahan miehet haluavat vielä nykyäänkin, tietysti naisen on samaan aikaan käytävä myös töissä ja maksettava puolet menoista.

Just näin, ainakin meillä :((

Vierailija
35/187 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko muka 50-luvulla kuivausrumpuja?

Se mainitaan kohdassa 4.

Vierailija
36/187 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon aikaan se oli miehelle kunnia-asia elättää perheensä, samoin kun naiselle oli kunnia-asia pitää koti kunnossa ja molempia arvostettiin.

Tuohon aikaan se oli vielä mahdollista. Nykyään pitää olla hyvätuloinen, että on varaa ottaa loinen.

Vierailija
37/187 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-luvun jenkkivaimoa kaipaavien kannattanee suunnata katseensa vapaana oleviin n. 50-vuotiaisiin naisiin. Josko sieltä löytyisi näitä vanhan koulukunnan naisia, joiden mielestä naisen tehtävänä on ruuanlaitto ja siivous, sillä aikaa kun miehet vipeltävät jossain missälie.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/979018e5-4cfb-4ce8-8da1-7c09a484613d

Vierailija
38/187 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mies51v

Taas lipsahtelee "mies"51v:ltä. Naiset yleensä käyttävät tuota osapäiväpiika-termiä, eivät miehet... Varsinkaan sellaiset, jotka pitävät moista piikomista normina. eri

Hahhaha

mies51v

Vierailija
39/187 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50-luvun jenkkivaimoa kaipaavien kannattanee suunnata katseensa vapaana oleviin n. 50-vuotiaisiin naisiin. Josko sieltä löytyisi näitä vanhan koulukunnan naisia, joiden mielestä naisen tehtävänä on ruuanlaitto ja siivous, sillä aikaa kun miehet vipeltävät jossain missälie.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/979018e5-4cfb-4ce8-8da1-7c09a484613d

Nainenkin on ihminen ja mieli muuttuu elämänkokemuksen karttuessa. Kun ikää alkaa olemaan reilut 30 vuotta, niin alkaa perheen perustaminen ja kodin pitäminen kiinnostaa ja useimmilla, joilla siihen on rahkeet tuosta tulee elämän tärkein asia.

mies51v

Vierailija
40/187 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko muka 50-luvulla kuivausrumpuja?

Se mainitaan kohdassa 4.

Yhdysvalloissa oli. Suomessa varmasti ei, kun ei kaikilla ollut edes sähköä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän