Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Todella suomalaiset asiat, joita et vaan ymmärrä?

Vierailija
21.11.2019 |

Tuli toisesta ketjusta mieleen. Mikä suomalaiseen kulttuuriin olennaisesti kuuluva asia ei vaan sytytä sinua?

Tästä tulee varmasti alapeukkuja, mutta aloitan rohkeasti: Speden huumori.

Kommentit (351)

Vierailija
201/351 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään se on todella suomalaista että tingitään asunnon sijainnista, että saadaan oma asunto. Muutetaan jonnekkin pellon laitaan että saadaan oma talo. Ei kai siinä mitään pahaa sinänsä jos siitä tykkää, mutta on todella suomalaista tehdä niin. Maailmalla on yleisempää se että se asunnon sijainti on ykkös prioriteetti.

Vierailija
202/351 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marimekko, Muumi-mukit, suomalainen kenkä/vaate design ylipäätänsä, jouluruoka, Tanssii Tähtien kanssa, valkoinen/harmaa sisustus, Uuno elokuvat, Salattu Elämä, Linnan juhlien tantta-look, Jari Sillanpään fanitus etc.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/351 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Humalahakuinen juominen, ihmisten ylipaino, "Suomi maailman paras maa"-höpinät.

Mietihän nyt oikein hartaasti, missä muualla olet yhtä etuoikeutettu, kuin Suomessa? Olot sitten millainen tahansa, minkälaisilla eväillä vaan varustettu?

Ei mulla muuta.

Et voi olla tosissasi. Millälailla vähähemmän oikeutettu on sveitsiläinen, norjalainen, tanskalainen, saksalainen. Nyt silmät auki.

Vierailija
204/351 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiivius ja hyväuskoisuus. Ollaan itse niin rehellisiä eikä voida kuvitellakaan, ettei kaikki muut ole. Meillä valehtelu katsotaan häpeälliseksi. Näin ei suinkaan ole kaikkialla maailmassa. 

Vierailija
205/351 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen kahvi, Presidentit ja muut. Ei ole muuten ollenkaan niin hyvää kuin kuvitellaan.

Makuja on moneksi, Suomessakin aika hyvät valikoimat saludosta spesiaalimpaan.

Kahviahan kuluu täällä valtavasti. Ja mielialalääkkeitä. Ja kun pakki on saatu noilla sekaisin, vedetään banaaneja... kaikkien noiden kolmen kulutuksessa johdetaan tilastoja per hlö.

Vierailija
206/351 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietihän nyt oikein hartaasti, missä muualla olet yhtä etuoikeutettu, kuin Suomessa? Olot sitten millainen tahansa, minkälaisilla eväillä vaan varustettu?

Ei mulla muuta.

Oikeastiko ajattelet näin:)

Terv. keskieuroopan maasta, jossa kaikilla on Suomea paremmat oltavat tukineen päivineen paitsi elämäntapatyöttömillä

Vierailija
207/351 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

naisten kiusaaminen työyhteisöissä ja julkkisnaisten haukkuminen

Vierailija
208/351 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla muuta.

Et voi olla tosissasi. Millälailla vähähemmän oikeutettu on sveitsiläinen, norjalainen, tanskalainen, saksalainen. Nyt silmät auki.

Niin, Pohjois-Eurooppa verrattuna muuhun maailmaan. Montako tunnustettua valtiota tällä hetkellä onkaan, parisensataa? Maailma on iso täältä tarkasteltuna, jos osaat katsoa.

Vierailija
209/351 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiivius ja hyväuskoisuus. Ollaan itse niin rehellisiä eikä voida kuvitellakaan, ettei kaikki muut ole. Meillä valehtelu katsotaan häpeälliseksi. Näin ei suinkaan ole kaikkialla maailmassa. 

Valitettavan totta. Suomea viedään kuin pässiä.

Vierailija
210/351 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei saa arvostaa itseään, vaikka olisi vaikka kuinka lahjakas. "Mitäpä tässä meikäläinen. Kunhan tässä hengittelen."

Vierailija
211/351 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nanson rutkulavaatteet

Kuin myös Marimekon lypsymekot

Vierailija
212/351 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kepun valta ja korruptio, muualla agraaripuolueilla ei ole samaa asemaa

Luterilaisen kirkon asema ja herätysliikkeet verrattuna muihin pohjoismaihin

Vuokra-asumisen halveksunta

Työnantajat pitävät palkansaajaa yrityksen voimavarana vain puheissa, Saksassa ja Skandinaviassa palkansaajapuolen edustus yrityksen hallinnossa on selvä juttu

Jääkiekko ja siitä möykkääminen

Ollaan muka isänmaallisia, mutta kaikki kyltit laitetaan englanniksi

Koiria on enemmän kuin lapsia

Juopottelu (vanhemmat sukupolvet)

Rajoittunut talvisodan muistelu vailla laajempaa näkökulmaa historiaan

Verotietojen kyttääminen

Ihminen määritellään ensisijaisesti työnsä kautta

Kansanomaisuuden ylistäminen (murteet, liiankin karkea käytös)

Armeijan johtamistyyliä arvostetaan, muualla se on ammattiarmeijaan pestautuvia varten

Uhkapelit lähikaupassa

Talkkuna ja mämmi

Juhlinta aattoina juhlapäivien sijasta

Turkistarhaus, joka ollaan maailmalla kieltämässä

Vierailija
213/351 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla muuta.

Niin, Pohjois-Eurooppa verrattuna muuhun maailmaan. Montako tunnustettua valtiota tällä hetkellä onkaan, parisensataa? Maailma on iso täältä tarkasteltuna, jos osaat katsoa.

Nyt en ymmärtänyt sanomaa..

Vierailija
214/351 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sauna pitää lämmittää aina niin älyttömän kuumaks. Uimahallin saunassa aina kaikki heittää vaan lisää ja lisää löylyä. Ite tykkään miedoista löylyistä ja sillonkin istun alemmilla lauteilla

Sama! Minä nautin saunasta, on ihanaa istua lempeissä, pehmeissä löylyissä ja nautiskella. Juuri, kun ehtii saada mukavan asennon ja rentoutua niin joku hc-mummo tulee ja heittää koko kiulun verran vettä kiukaalle ja saa koko porukan kärvistelemään selät kyyryssä. Se on kaukana siitä saunomisen nautinnosta. Se on kidutusta.

Vierailija
215/351 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvan nukuttaminen ulkona vaunuissa.

Mitä siinä on sellaista, mitä ei ymmärrä?

Ulkoilmassa ihminen nukkuu hyvin, vauvakin.

Ja kun lapsen laittaa vaunuihin parvekkeelle nukkumaan päiväunensa, ei tarvitse niin kovasti varoa liikkumisiaan eikä ääniä, vauva saa nukkua rauhassa.

Itse asiassa ihmettelen suuresti tätä ulkona nukuttamisen kummastelua.  Kautta aikojen lapsia on nukutettu ulkona.  Olisikohan tämä kummastelu alkanut siitä, kun vauvoille ei enää hankita varsinaisia vauvanvaunuja, joissa sitä voi nukuttaa.  Nyt vauvalle hankitaan kaukalo autossa kuljettamista varten ja myöhemmin sitten rattaat, joissa lapsi sitten jo istuu, ei nukuteta.  Tosi harvoin olen enää nähnyt ketään työntelemässä sellaisia perinteisiä vauvanvaunuja. 

Eikä kukaan jätä vauvaa vartioimatta eikä ihan mihin vaan nukkumaan vaunuihin.  Parveke nyt ainakin on turvallinen paikka.  

Vierailija
216/351 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kepun valta ja korruptio, muualla agraaripuolueilla ei ole samaa asemaa

Luterilaisen kirkon asema ja herätysliikkeet verrattuna muihin pohjoismaihin

Vuokra-asumisen halveksunta

Työnantajat pitävät palkansaajaa yrityksen voimavarana vain puheissa, Saksassa ja Skandinaviassa palkansaajapuolen edustus yrityksen hallinnossa on selvä juttu

Jääkiekko ja siitä möykkääminen

Ollaan muka isänmaallisia, mutta kaikki kyltit laitetaan englanniksi

Koiria on enemmän kuin lapsia

Juopottelu (vanhemmat sukupolvet)

Rajoittunut talvisodan muistelu vailla laajempaa näkökulmaa historiaan

Verotietojen kyttääminen

Ihminen määritellään ensisijaisesti työnsä kautta

Kansanomaisuuden ylistäminen (murteet, liiankin karkea käytös)

Armeijan johtamistyyliä arvostetaan, muualla se on ammattiarmeijaan pestautuvia varten

Uhkapelit lähikaupassa

Talkkuna ja mämmi

Juhlinta aattoina juhlapäivien sijasta

Turkistarhaus, joka ollaan maailmalla kieltämässä

Sulla on paljon ihmettelemistä.  Kysyn kumminkin, että kuka sun mielestä muistelee talvisotaa?  Tunnetko sä paljonkin ihmisiä, jotka pystyy sitä vielä muistelemaan?

Eikä ihme, että heti toisena sä muka ihmettelet luterilaisen kirkon asemaa, tietenkin se sulle nyt heti paukahtaa päähäsi kun olet kuullut tästä koulun joulujuhlasta ja kirkosta.  Mitä ihmettelemistä on luterilaisen kirkon asemassa?  Muissa maissa on vaikka mitä uskonhaaroja ja niitten asema se vasta vahva on.  Herätysliikeitä on muualla paljon enemmän kuin meillä, ei ole mikään vain suomalainen ilmiö eli ei liity erityisesti suomalaisiin.  Ja miks vertaat pohjoismaihin?  Ei pohjoismaat ole yhtenäinen kulttuuri eikä tarvi olla.

Jos vanhempien ihmisten juopottelu ihmetyttää, niin miks ei ihmetytä nuorten huumeittenkäyttö ja nuuskaaminen, mikä on hemmetin epäterveellistä.

Tiedätkö miten paljon muissa maailman maissa möykätään urheilusta?  Ei ole suomalaisten erityispiirre.  Ihmettele mieluummin ihmisten yleistä hurmosta eri urheilulajeista ympäri maailman. 

Kepun suosiota ihmettelen itsekin.  Se taisi olla joskus 80-luvulla, kun yhtäkkiä nuoret keksi, että Kepu on jotenkin hieno puolue, siihen liittyi aikanaan omituisen paljon nuorta väkeä.  Joku muoti-ilmiö se oli.  Täällä meilläkin Kepu on kaupungin suurin puolue, vaikka varsinaisia maanviljelijöitä täällä ei ole kuin hyppysellinen.  

Vierailija
217/351 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla muuta.

Oikeastiko ajattelet näin:)

Terv. keskieuroopan maasta, jossa kaikilla on Suomea paremmat oltavat tukineen päivineen paitsi elämäntapatyöttömillä

Niin no joo, olikohan noissa vertailumaissa mukana vaikka Luxemburg tai Monaco?  

Puhumattakaan Pohjois-Koreasta, jossa kaikki ihmiset vakuuttavat onnellisuuttaan.

Mutta kyllä minä silti olen sitä mieltä, että meillä Suomessa asiat on noin ylipäätään parhaiten järjestetty,  ja maa on ainakin vielä varmasti maailman turvallisin.  

Köyhyyttä ei ole voitettu vielä missään maassa eikä tulla koskaan voittamaankaan, koska se palvelee aina jotain tahoa kumminkin.  Täydellistä maata ei ole olemassa.  

Vierailija
218/351 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesa-Matti Loirin ja/tai Kummelin fanittaminen.

Vierailija
219/351 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen kahvi, Presidentit ja muut. Ei ole muuten ollenkaan niin hyvää kuin kuvitellaan.

Mun mielestä on.  Enkä kuvittele. Kaikissa maissa missä olen käynyt olen saanut paskaa kahvia.  Kaikkia meillä myytäviä kahveja olen ihan mielenkiinnosta ostanut ja maistanut.  Vain Juhla Mokka ja Presidentti on hyviä.  Saludo ja Gevalia on myös hyviä, mutta ei se Gevalia, mitä Tokmanni myi joku vuosi sitten paljon ja halvalla.  Sekoitin sitä kukkapenkin multaan kuohkeuttajaksi, siihen se sopi hyvin.

Vierailija
220/351 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään se on todella suomalaista että tingitään asunnon sijainnista, että saadaan oma asunto. Muutetaan jonnekkin pellon laitaan että saadaan oma talo. Ei kai siinä mitään pahaa sinänsä jos siitä tykkää, mutta on todella suomalaista tehdä niin. Maailmalla on yleisempää se että se asunnon sijainti on ykkös prioriteetti.

Oletko nyt ihan varma?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan