Todella suomalaiset asiat, joita et vaan ymmärrä?
Tuli toisesta ketjusta mieleen. Mikä suomalaiseen kulttuuriin olennaisesti kuuluva asia ei vaan sytytä sinua?
Tästä tulee varmasti alapeukkuja, mutta aloitan rohkeasti: Speden huumori.
Kommentit (351)
Marimekko, Muumi-mukit, suomalainen kenkä/vaate design ylipäätänsä, jouluruoka, Tanssii Tähtien kanssa, valkoinen/harmaa sisustus, Uuno elokuvat, Salattu Elämä, Linnan juhlien tantta-look, Jari Sillanpään fanitus etc.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Humalahakuinen juominen, ihmisten ylipaino, "Suomi maailman paras maa"-höpinät.
Mietihän nyt oikein hartaasti, missä muualla olet yhtä etuoikeutettu, kuin Suomessa? Olot sitten millainen tahansa, minkälaisilla eväillä vaan varustettu?
Ei mulla muuta.
Et voi olla tosissasi. Millälailla vähähemmän oikeutettu on sveitsiläinen, norjalainen, tanskalainen, saksalainen. Nyt silmät auki.
Naiivius ja hyväuskoisuus. Ollaan itse niin rehellisiä eikä voida kuvitellakaan, ettei kaikki muut ole. Meillä valehtelu katsotaan häpeälliseksi. Näin ei suinkaan ole kaikkialla maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen kahvi, Presidentit ja muut. Ei ole muuten ollenkaan niin hyvää kuin kuvitellaan.
Makuja on moneksi, Suomessakin aika hyvät valikoimat saludosta spesiaalimpaan.
Kahviahan kuluu täällä valtavasti. Ja mielialalääkkeitä. Ja kun pakki on saatu noilla sekaisin, vedetään banaaneja... kaikkien noiden kolmen kulutuksessa johdetaan tilastoja per hlö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietihän nyt oikein hartaasti, missä muualla olet yhtä etuoikeutettu, kuin Suomessa? Olot sitten millainen tahansa, minkälaisilla eväillä vaan varustettu?
Ei mulla muuta.
Oikeastiko ajattelet näin:)
Terv. keskieuroopan maasta, jossa kaikilla on Suomea paremmat oltavat tukineen päivineen paitsi elämäntapatyöttömillä
naisten kiusaaminen työyhteisöissä ja julkkisnaisten haukkuminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla muuta.Et voi olla tosissasi. Millälailla vähähemmän oikeutettu on sveitsiläinen, norjalainen, tanskalainen, saksalainen. Nyt silmät auki.
Niin, Pohjois-Eurooppa verrattuna muuhun maailmaan. Montako tunnustettua valtiota tällä hetkellä onkaan, parisensataa? Maailma on iso täältä tarkasteltuna, jos osaat katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Naiivius ja hyväuskoisuus. Ollaan itse niin rehellisiä eikä voida kuvitellakaan, ettei kaikki muut ole. Meillä valehtelu katsotaan häpeälliseksi. Näin ei suinkaan ole kaikkialla maailmassa.
Valitettavan totta. Suomea viedään kuin pässiä.
Se, ettei saa arvostaa itseään, vaikka olisi vaikka kuinka lahjakas. "Mitäpä tässä meikäläinen. Kunhan tässä hengittelen."
Vierailija kirjoitti:
Nanson rutkulavaatteet
Kuin myös Marimekon lypsymekot
Kepun valta ja korruptio, muualla agraaripuolueilla ei ole samaa asemaa
Luterilaisen kirkon asema ja herätysliikkeet verrattuna muihin pohjoismaihin
Vuokra-asumisen halveksunta
Työnantajat pitävät palkansaajaa yrityksen voimavarana vain puheissa, Saksassa ja Skandinaviassa palkansaajapuolen edustus yrityksen hallinnossa on selvä juttu
Jääkiekko ja siitä möykkääminen
Ollaan muka isänmaallisia, mutta kaikki kyltit laitetaan englanniksi
Koiria on enemmän kuin lapsia
Juopottelu (vanhemmat sukupolvet)
Rajoittunut talvisodan muistelu vailla laajempaa näkökulmaa historiaan
Verotietojen kyttääminen
Ihminen määritellään ensisijaisesti työnsä kautta
Kansanomaisuuden ylistäminen (murteet, liiankin karkea käytös)
Armeijan johtamistyyliä arvostetaan, muualla se on ammattiarmeijaan pestautuvia varten
Uhkapelit lähikaupassa
Talkkuna ja mämmi
Juhlinta aattoina juhlapäivien sijasta
Turkistarhaus, joka ollaan maailmalla kieltämässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla muuta.Et voi olla tosissasi. Millälailla vähähemmän oikeutettu on sveitsiläinen, norjalainen, tanskalainen, saksalainen. Nyt silmät auki.
Niin, Pohjois-Eurooppa verrattuna muuhun maailmaan. Montako tunnustettua valtiota tällä hetkellä onkaan, parisensataa? Maailma on iso täältä tarkasteltuna, jos osaat katsoa.
Nyt en ymmärtänyt sanomaa..
Vierailija kirjoitti:
Sauna pitää lämmittää aina niin älyttömän kuumaks. Uimahallin saunassa aina kaikki heittää vaan lisää ja lisää löylyä. Ite tykkään miedoista löylyistä ja sillonkin istun alemmilla lauteilla
Sama! Minä nautin saunasta, on ihanaa istua lempeissä, pehmeissä löylyissä ja nautiskella. Juuri, kun ehtii saada mukavan asennon ja rentoutua niin joku hc-mummo tulee ja heittää koko kiulun verran vettä kiukaalle ja saa koko porukan kärvistelemään selät kyyryssä. Se on kaukana siitä saunomisen nautinnosta. Se on kidutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vauvan nukuttaminen ulkona vaunuissa.
Mitä siinä on sellaista, mitä ei ymmärrä?
Ulkoilmassa ihminen nukkuu hyvin, vauvakin.
Ja kun lapsen laittaa vaunuihin parvekkeelle nukkumaan päiväunensa, ei tarvitse niin kovasti varoa liikkumisiaan eikä ääniä, vauva saa nukkua rauhassa.
Itse asiassa ihmettelen suuresti tätä ulkona nukuttamisen kummastelua. Kautta aikojen lapsia on nukutettu ulkona. Olisikohan tämä kummastelu alkanut siitä, kun vauvoille ei enää hankita varsinaisia vauvanvaunuja, joissa sitä voi nukuttaa. Nyt vauvalle hankitaan kaukalo autossa kuljettamista varten ja myöhemmin sitten rattaat, joissa lapsi sitten jo istuu, ei nukuteta. Tosi harvoin olen enää nähnyt ketään työntelemässä sellaisia perinteisiä vauvanvaunuja.
Eikä kukaan jätä vauvaa vartioimatta eikä ihan mihin vaan nukkumaan vaunuihin. Parveke nyt ainakin on turvallinen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Kepun valta ja korruptio, muualla agraaripuolueilla ei ole samaa asemaa
Luterilaisen kirkon asema ja herätysliikkeet verrattuna muihin pohjoismaihin
Vuokra-asumisen halveksunta
Työnantajat pitävät palkansaajaa yrityksen voimavarana vain puheissa, Saksassa ja Skandinaviassa palkansaajapuolen edustus yrityksen hallinnossa on selvä juttu
Jääkiekko ja siitä möykkääminen
Ollaan muka isänmaallisia, mutta kaikki kyltit laitetaan englanniksi
Koiria on enemmän kuin lapsia
Juopottelu (vanhemmat sukupolvet)
Rajoittunut talvisodan muistelu vailla laajempaa näkökulmaa historiaan
Verotietojen kyttääminen
Ihminen määritellään ensisijaisesti työnsä kautta
Kansanomaisuuden ylistäminen (murteet, liiankin karkea käytös)
Armeijan johtamistyyliä arvostetaan, muualla se on ammattiarmeijaan pestautuvia varten
Uhkapelit lähikaupassa
Talkkuna ja mämmi
Juhlinta aattoina juhlapäivien sijasta
Turkistarhaus, joka ollaan maailmalla kieltämässä
Sulla on paljon ihmettelemistä. Kysyn kumminkin, että kuka sun mielestä muistelee talvisotaa? Tunnetko sä paljonkin ihmisiä, jotka pystyy sitä vielä muistelemaan?
Eikä ihme, että heti toisena sä muka ihmettelet luterilaisen kirkon asemaa, tietenkin se sulle nyt heti paukahtaa päähäsi kun olet kuullut tästä koulun joulujuhlasta ja kirkosta. Mitä ihmettelemistä on luterilaisen kirkon asemassa? Muissa maissa on vaikka mitä uskonhaaroja ja niitten asema se vasta vahva on. Herätysliikeitä on muualla paljon enemmän kuin meillä, ei ole mikään vain suomalainen ilmiö eli ei liity erityisesti suomalaisiin. Ja miks vertaat pohjoismaihin? Ei pohjoismaat ole yhtenäinen kulttuuri eikä tarvi olla.
Jos vanhempien ihmisten juopottelu ihmetyttää, niin miks ei ihmetytä nuorten huumeittenkäyttö ja nuuskaaminen, mikä on hemmetin epäterveellistä.
Tiedätkö miten paljon muissa maailman maissa möykätään urheilusta? Ei ole suomalaisten erityispiirre. Ihmettele mieluummin ihmisten yleistä hurmosta eri urheilulajeista ympäri maailman.
Kepun suosiota ihmettelen itsekin. Se taisi olla joskus 80-luvulla, kun yhtäkkiä nuoret keksi, että Kepu on jotenkin hieno puolue, siihen liittyi aikanaan omituisen paljon nuorta väkeä. Joku muoti-ilmiö se oli. Täällä meilläkin Kepu on kaupungin suurin puolue, vaikka varsinaisia maanviljelijöitä täällä ei ole kuin hyppysellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla muuta.Oikeastiko ajattelet näin:)
Terv. keskieuroopan maasta, jossa kaikilla on Suomea paremmat oltavat tukineen päivineen paitsi elämäntapatyöttömillä
Niin no joo, olikohan noissa vertailumaissa mukana vaikka Luxemburg tai Monaco?
Puhumattakaan Pohjois-Koreasta, jossa kaikki ihmiset vakuuttavat onnellisuuttaan.
Mutta kyllä minä silti olen sitä mieltä, että meillä Suomessa asiat on noin ylipäätään parhaiten järjestetty, ja maa on ainakin vielä varmasti maailman turvallisin.
Köyhyyttä ei ole voitettu vielä missään maassa eikä tulla koskaan voittamaankaan, koska se palvelee aina jotain tahoa kumminkin. Täydellistä maata ei ole olemassa.
Vesa-Matti Loirin ja/tai Kummelin fanittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen kahvi, Presidentit ja muut. Ei ole muuten ollenkaan niin hyvää kuin kuvitellaan.
Mun mielestä on. Enkä kuvittele. Kaikissa maissa missä olen käynyt olen saanut paskaa kahvia. Kaikkia meillä myytäviä kahveja olen ihan mielenkiinnosta ostanut ja maistanut. Vain Juhla Mokka ja Presidentti on hyviä. Saludo ja Gevalia on myös hyviä, mutta ei se Gevalia, mitä Tokmanni myi joku vuosi sitten paljon ja halvalla. Sekoitin sitä kukkapenkin multaan kuohkeuttajaksi, siihen se sopi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään se on todella suomalaista että tingitään asunnon sijainnista, että saadaan oma asunto. Muutetaan jonnekkin pellon laitaan että saadaan oma talo. Ei kai siinä mitään pahaa sinänsä jos siitä tykkää, mutta on todella suomalaista tehdä niin. Maailmalla on yleisempää se että se asunnon sijainti on ykkös prioriteetti.
Oletko nyt ihan varma?
Ylipäätään se on todella suomalaista että tingitään asunnon sijainnista, että saadaan oma asunto. Muutetaan jonnekkin pellon laitaan että saadaan oma talo. Ei kai siinä mitään pahaa sinänsä jos siitä tykkää, mutta on todella suomalaista tehdä niin. Maailmalla on yleisempää se että se asunnon sijainti on ykkös prioriteetti.