Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten alle 3v lasten molemmat vanhemmat voivat olla töissä?!?!

Vierailija
21.11.2019 |

Siis ihan vilpittömän ihmettelevästi kysyn.

Meillä 2v 4kk lapsi ja toinen 6v. Olen menossa töihin kun nuorempi lapsi täyttää 3v.

Varmaan tilanteeseen tottuisi, mikäli siis olisin jo takaisin työelämässä....mutta tällähetkellä kiitän jokaista kotipäiväämme. Arki on hektistä nytkin, koska vanhemmalla jo omia harrastuksia. Meillä ei ole tukiverkostoa, joten olemme lasten ja juoksevien menojen kanssa ihan yksikseen.

Minusta on ihanaa että saan nähdä lasten kasvavan ja oppivan koko ajan uutta. Saan olla auttamassa ja tukemassa. Minulla on mahdollisuus tehdä hyvää kotimaista ruokaa lapsille joka päivä. Nuoremman huonot yöt ei haittaa, koska silloin voimme nukkua päikkärit yhdessä.

Nostan kyllä hattua vanhemmille jotka töiden lisäksi jaksaa hoitaa pieniä taaperoita.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se mahdotonta ole, kun löytää lapsille hyvän hoitopaikan.

Mutta miten onnistuu molempien vanhempien työssäkäynti, kun perheessä on ekaluokkalaisen? On iltapäiväkerho, mutta entä aamut? Harva ekaluokan aloittava osaa ja ymmärtää kellon.

Vierailija
2/21 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta miten onnistuu molempien vanhempien työssäkäynti, kun perheessä on ekaluokkalaisen? On iltapäiväkerho, mutta entä aamut? Harva ekaluokan aloittava osaa ja ymmärtää kellon.

Tämä! Päiväkotiin voi viedä lapsen jo klo 6.30 ja lapsi on siellä turvassa koko työpäivän. Helsingissä sentään onneksi on aamupäivähoito, joka monelle perheelle on pelastus. Meillä silti lapsi joutuu olemaan aamulla yksin klo 6.30 eteenpäin ja lähtemään yksin kouluun/ap-kerhoon siinä noin klo 8.40. Kaksi hyvin pitkää tuntia aamulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en olisi tehnyt lapsia jos niiden kanssa olisi pitänyt lusia monta vuotta. Kivittäkää vaan. Olen paljon parempi äiti kun en joudu mätänemään kotona ja jossain pilipalikerhoissa kaikki päivät. Viihdymme lastenkanssa paljon paremmin kun en joudu paapomaan 24/7. Veikkaan, että yksi syy erotrendiinkin on se kun vanhemmus on nykyään niin intensiivistä. Saapa ihmiset sitten eron jälkeen olla joka toinen viikko rauhassa. Olen läsnä ja turvallinen aikuinen, mutten jaksa päivystää tyhjän panttina koko ajan, siinä tulee hulluksi. Jotkut sitten jaksaa, en tuomitse.

Vierailija
4/21 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lastenhoitaja palkattuna kotiin. Näin aikuiset saattoivat käydä töissä, vaikka lapsi oli noin 2-vuotias.

Vierailija
5/21 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en olisi tehnyt lapsia jos niiden kanssa olisi pitänyt lusia monta vuotta. Kivittäkää vaan. Olen paljon parempi äiti kun en joudu mätänemään kotona ja jossain pilipalikerhoissa kaikki päivät. Viihdymme lastenkanssa paljon paremmin kun en joudu paapomaan 24/7. Veikkaan, että yksi syy erotrendiinkin on se kun vanhemmus on nykyään niin intensiivistä. Saapa ihmiset sitten eron jälkeen olla joka toinen viikko rauhassa. Olen läsnä ja turvallinen aikuinen, mutten jaksa päivystää tyhjän panttina koko ajan, siinä tulee hulluksi. Jotkut sitten jaksaa, en tuomitse.

En minäkään halunnut olla vuosikausia, mutta en myöskään laittaa taaperoita hoitoon. Mutta teinkin lapset miehen kanssa, joka halusi myös olla kotona 1-1.5vuotta per lapsi (iso ikäero lapsilla). Näin saatiin molemmat lapset 3-vuotiaiksi hoidettua kotona, ilman että kumpikaan olisi hajonnut kotivanhemmuuteen.

Vierailija
6/21 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kyllä ole ollut mitään ongelmaa päivähoidon tai koululaisten kanssa. Mies on aina huolehtinut lapset hoitoon ja kouluun, koska itse menen töihin klo 8 ja mies vasta tuntia myöhemmin. Minä taas olen välillä tehnyt vain 4-6h työpäivää, nykyisin täyttä päivää.

Vierailija
7/21 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän päivähoitopaikan ansiosta. Palasin töihin kuopuksen ollessa 13kk. Paras päätös oman jaksamisen kannalta, saan jutella päivän aikana muiden aikuisten kanssa ja osaan kotona oikeasti nauttia ajastani lasten kanssa. Meillä arki on toimivaa ja helppoa, mutta se on mahdollista vain turvallisen ja joustavan hoitopaikan ansiosta.

Kiitän joka viikko onneani siitä että saatiin niin hyvä hoitopaikka lapsille. Se ei todellakaan ole mikään itsestäänselvyys.

Vierailija
8/21 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalasatamassa on ihanaa, kun päiväkoti ja koulu ovat tien toisella puolella ja työpaikalle voi kävellä 10 minuutissa ja työaika on joustava.

Vierailija
9/21 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Lapsi oli 1 v 4 km kun menin töihin, ensin tein vuoden nelipäiväistä viikkoa. Toki auttoi hyvä hoitopaikka, lapsi ei paljoa sairastellut ja hyvät tukiverkot muutenkin että pääsi joskus myös harrastuksiin ym. Tykkään työstäni ja nautin kotona olosta lapsen kanssa paljon enemmän kun välillä saa tehdä muutakin. Nostan hattua niille jotka jaksaa monta vuotta kotiäitinä..

Vierailija
10/21 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. Itse menin töihin kun lapset oli 3 ja 5. (Tuo viiden vuoden kotiäiteys oli elämäni parasta aikaa). Sitten yhtäkkiä klo 6.30 päiväkotiin ja 15.30 pois. Elämäni virhe kun kotona oli voimat loppu, eikä mitään tukiverkkoja. Tehtiin ratkaisu et jäin vielä kotiin. Nyt lapset 7 ja 5, mut nyt aion aloitella työntekoa osa-aikaisella tahdilla. Tää on elämän parasta aikaa just nyt niin ei tahtois hukata siitä yhtään olemalla väsynyt ja kiukkuinen. On kuitenkin muita asioita joista on voinut tinkiä ja säästää muusta.

Vierailija
11/21 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miten voi? Siten, että hankkii sille alle 3-vuotiaalle päivähoitopaikan ja palaa töihin.

Kouluun lähdöstäkin me selvittiin ilman aamupäiväkerhoa (sellainen olisi jopa ollut saatavilla, että meidän kaupungissa ei ole kuin IP), vaikka lapsi joutui jopa bussilla kulkemaan kouluun.

Kannattaa huomata, että perheiden tilanteet eroaa, ja tämän lisäksi lapsissa on eroa.

Vierailija
12/21 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasin juuri töihin, kuopus täytti syyskuussa vuoden. Esikoisen aikaan menin töihin vauvan ollessa 3,5kk, mies palasi työelämään kun lapsi täytti vuoden. Nyt esikoinen on neljän.

Säännöllinen työaikani on 4-12, mies tekee töitä 7-15, eli hän hoitaa lapset nukkumaan ja aamuisin hoitoon. Koska lapset menevät päiväunille puolen päivän aikaan, haen heidät vasta klo 14 jälkeen. Parissa tunnissa ehdin käydä salilla tai lenkillä, vaikka laittaa ruokaa.

Vierailija
13/21 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla provo. Raha ei kasva puissa. Siksi minäkin menin töihin kun lapsi oli puolitoistavuotias.

Vierailija
14/21 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillein, että hankki lapselle hoitopaikan ja meni töihin. Niin se onnistui. Muita tyhmiä kysymyksiä?

Vierailija
15/21 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on päässä vikaa jos ei ekaluokkalainen tajua kelloa.

Vierailija
16/21 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuuleppas, sellasta se vaan on että täytyy töissä käydä että saa maksettua omakotitalon ja pidettyä kaksi autoa esim. Miten joku voi kysellä tuollaisia? Ei ne rahat sinne tilille tule pelkällä tahdon voimalla. Molemmat lapset ovat meillä hoitoon menneet alle vuoden ikäisinä ja ihan normaaleja nuoria naisia tälläkin hetkellä ovat.

Vierailija
17/21 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tilanteita ja perheitä on erilaisia ja se pitää hyväksyä.

Itse aion olla lapsen kanssa mahdollisimman pitkään kotona ja suunnitelmissa on se 3v ikään asti.

Koska voin.

Koska haluan nähdä lapsen kasvavan ja oppivan joka päivä uutta.

Koska minua ei kiinnosta pätkääkään tuleva eläkkeeni, koska ei sillä kuitenkaan elä.

Nämä kolme vuotta ovat arvokkaampia kuin mikään maailman raha tai työkokemus.

Vierailija
18/21 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perhepäivähoitaja eli saan seurata omien kasvua ja tehdä töitä. Mikään pakko ei olis (päiväkotiin en lapsiani laita) mutta pidän työstäni.

Vierailija
19/21 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan yli kolmevuotiaan voi olla täysipäiväisesti töissä? kun päiväkoti on auki vaan klo 17 ja työmatkat suuntaansa yleensä tunnin niin voi olla töissä vain työpaikassa joka on 8-16. Missä sellainen työpaikka on? jamiten kerkeää ajoissa töihin kun päiväkoti aukeaa klo 7 ja töissä on oltava klo 8? kun julkisilla jos mussaat vaihdon, niin olet kusessa.

Nykyisin on tarjolla vain myyjän tms. kaikki päivät töissä milloin vain.

Mies yrittäjä ja kotona vasta aikaisintaan klo 17.30-18.00

Joten lapsen haku/vienti minun harteilla.

Vierailija
20/21 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menen töihin täysin itsekkäistä syistä. Olen kotona ärtynyt, puutunut ja kaipaan kovasti työidentiteettiä tasapainottamaan perhe-elämää. Omalle tilille kilahtava palkkakin tuntuisi taas mukavalta. Lapsi on nyt 1,5v ja sai paikan pienestä päiväkodista, jossa tulee olemaan kuusi tuntia päivässä. Toivottavasti kaikki menee hyvin.