Täytän ihan pian 60v.
Olen nainen. En tiedä "Olenko vanha." Mitä oot mieltä?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Olet vanha, todennäköisesti kouluttamaton, matalapalkka-alalla ja perheetön. Pari eroa on takana, nyt menossa tapailusuhde "kaverin" kanssa. Et osaa suomea.
Amiksen oon käyny. Lapsia on ja mies, alle parikymppisenä tavattu, yhä yhdessä. Toki äidinkieltä osaan. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vanha, todennäköisesti kouluttamaton, matalapalkka-alalla ja perheetön. Pari eroa on takana, nyt menossa tapailusuhde "kaverin" kanssa. Et osaa suomea.
Amiksen oon käyny. Lapsia on ja mies, alle parikymppisenä tavattu, yhä yhdessä. Toki äidinkieltä osaan. Ap.
Voit osata äidinkieltäsi, mutta et suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku idiootti näemmä vastailee. Annanpa olla
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku idiootti näemmä vastailee. Annanpa olla
Ap.
Kunnianloukkaus on rikos. Onneksi olkoon.
Ei kai siinä mitään, en pidä vanhana. Naisia kun on ymmärrykseni mukaan eri ikäisiä. t: opistoasteen M 56 vuotta.
Määki täytän jokusen vuoden kuluttua. Roppa on 90-vuotiaan tasolla ja henkisesti oon ehkä 18-vuotiaan tasolla eli keskiarvo on hiukan omaa ikääni alempi.;) Kieltäydyn olemasta vanha!;)
Kun menit kouluun 7 vuotiaana, kolme vuotta vanhemmat eli 10 vuotiaat tuntuivat vanhoilta. Kun olit itse 10 vuotias 15 vuotiaat tuntuivat tosi vanhoilta. Sitten kun täytit 15 vuotta niin täysi-ikäiset 18 vuotiaat olivat jotain sellaista mistä sinäkin haaveilit. Kun olit 20 tuntui että kolmekymppisillä on jo melkein elämä eletty. Ollessasi 30 mietit mielessäsi että onko 40 kymppisillä enää elämästä paljoakaan jäljellä. Sitten kun täytit 40 ajattelit että tästä se alamäki alkaa 50 vuotiaat ovat jo niin vanhoja että viimeistään siinä vaiheessa pitää olla selkeät suunnitelmat eläkepäivien varalle. 50 vuotiaana ajattelit että ei tämä elämä hullumpaa olekaan. Lapset ovat jo lentäneet pesästä ja kroppa sekä mielikin vielä toimii. Seksiäkin tekee mieli vielä harrastaa mutta että 60 vuotiaat ovat jo sen verran iäkkäitä että onkohan sitä silloin enää hengissäkään ja jos on niin missä kunnossa kun muistelee omia isovanhempiaan 60 vuotiaina. No kun itse täytin reilu vuosi sitten 60 vuotta huomasin että vielähän tässä pärjätään. Kroppa toimii, mieli toimii ja taloudellisestikin olen varsin hyvässä tilanteessa.
Mutta tässä iässä sen huomaa miten aiempina vuosina tehdyt ratkaisut vaikuttavat nykyiseen elämään. Jos et ole harrastanut liikuntaa elämäsi aikana niin kaiken maailman vaivat kiusaavat sinua kuusikymppisenä, jos et ole ymmärtänyt säästää eli sijoittaa rahojasi nuorempana niin vaikeaa on nyt ja vaikeammaksi vain menee kun jäät ennemmin tai myöhemmin työelämästä pois.
Mutta elämä kuitenkin jatkuu ja se elämänkokemus ja varmuus mikä sinulla nyt on sitä ei voi kirjoista oppia. Ei muuta kuin pitkää ikää ja terveyttä. Nauti elämästäsi ja muista että ikä on kuitenkin vain numero. Se ratkaisee mitä päässäsi liikkuu ja miten asennoidut elämääsi.
T: M61
Siitä se alamäki alkaa (siis kun täyttää 60).
Vastahan juhlittiin vuosituhannen vaihtumista. Minäkin olin 35v pienten lasten äiti. Ja reilun vuoden päästä täytän 60.
Vierailija kirjoitti:
Kun menit kouluun 7 vuotiaana, kolme vuotta vanhemmat eli 10 vuotiaat tuntuivat vanhoilta. Kun olit itse 10 vuotias 15 vuotiaat tuntuivat tosi vanhoilta. Sitten kun täytit 15 vuotta niin täysi-ikäiset 18 vuotiaat olivat jotain sellaista mistä sinäkin haaveilit. Kun olit 20 tuntui että kolmekymppisillä on jo melkein elämä eletty. Ollessasi 30 mietit mielessäsi että onko 40 kymppisillä enää elämästä paljoakaan jäljellä. Sitten kun täytit 40 ajattelit että tästä se alamäki alkaa 50 vuotiaat ovat jo niin vanhoja että viimeistään siinä vaiheessa pitää olla selkeät suunnitelmat eläkepäivien varalle. 50 vuotiaana ajattelit että ei tämä elämä hullumpaa olekaan. Lapset ovat jo lentäneet pesästä ja kroppa sekä mielikin vielä toimii. Seksiäkin tekee mieli vielä harrastaa mutta että 60 vuotiaat ovat jo sen verran iäkkäitä että onkohan sitä silloin enää hengissäkään ja jos on niin missä kunnossa kun muistelee omia isovanhempiaan 60 v
Poimin viestistä vain yhden asian ja se on liikunta, joka kannattaa aloittaa ennen kuin ikä 60v, mutta ei ole silloinkaan myöhäistä. Jos vanhana jää sairauden
takia kotinsa vangiksi, taloudellisella hyvällä tilanteesta ei ole samaa etua, kun esim.voisi matkustella, tavata uusia ihmisiä ja harrastaa jotakin uutta. Ei sitä kävelyn tärkeyttä turhaa toitoteta, vaikka joskus se ulkopuolinen ohjeistus ottaakin päähän. Vanhana on kivempi olla normaalipainoinen ja nauttia elämästä, kun olla kotona sairaana.
Ja vaikka monikin suuttuu, nyt nuorien ja keski-ikäisten lihavuus ennakoi sarauksia. Mieluummin suht terve vanhana kuin sairas vanhana eikä 60v ole vielä niin vanha, etteikö elämäntapamuutokset olisi mahdollisia, jos motivaatio löytyy.
Sukulaiseni mies kuoli 93v ja naapurini , joka on kotona vielä ilman mitään apua, nainen, on 88v. Molemmat hoikkia ja liikunnallisia. Siis liikunta on yksi hyvä asia.Muuten toinen hankki koiran 74v ja koira lähti ikiuneen viime kesänä. Toki tuossa iässä pitää olla koiranhoitoa käsillä, jos tarvitsee.
Komppaan edellistä; minäkin aloitin 44v liikunnan ja paransi elämänlaatua huimasti. Ensin ulkoiltiin ystäväni kanssa, mutta hän muutti toiselle paikkakunnalle, nyt siis yksin. Se vaikuttaa kehoon, mieleen, luonto on usein ihana katsella ja painokin putosi pari kiloa. Suosittelen kokeilua.