Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuloin kaverille villasukat sovitusti "lankojen hintaa vastaan" sain korvauksen halvimpien lankojen mukaan

Vierailija
21.11.2019 |

Kaveri oli googlettanut halvimman lankamerkin minkä löysi ja maksoi minulle sen mukaan. Käytin sukkiin kaksi kertaa sen hintaisia lankoja, joiden hinnan kyllä mainitsin kun asiasta puhuimme. (Ja hyvän tovin aikaa, vaikea kuviointi)

Kun huomasin tilisiirron olevan pienempi mitä piti, laitoin viestiä että onko naputellut summan väärin vai mistä kyse. Vastasi ainoastaan, ettei hän käskenyt käyttää kalliita lankoja. Kenen moka tämä nyt sitten on?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen paljon käsitöitä ja aina on joku pyytämässä, että tee mulle tai mun lapselle jne. Useimmilla ei ole mitään käsitystä materiaalien hinnoista eikä työn tekemisen vaatimasta ajasta. Muutamien kokemusten jälkeen päätin, että vastaan aina pyytelijöille, etten tee mitään tilauksesta, mutta voin kyllä neuvoa alkuun, jos itse haluaa tehdä itselleen. Tuotoksiani kyllä annan lahjaksi läheisille, joiden tiedän niistä pitävän. Tällöin tekeminen on paineetonta ja mukavaa puuhaa, jollaisena haluan sen säilyvän. Osaan jo väistää, kun kuulen lauseen alun: sinä kun olet niin näppärä käsistäsi, niin... / sinulla kun on ompelukone niin...

Tämä on kyllä niin totta. Aikoinaan tein paljon käsitöitä ja silloin materiaalit olivat (pääsääntöisesti) sen hintaisia, että homma kannatti. Siis itselle tein. Nykyään lasketaan varmaan jotenkin luksukseksi tehdä käsitöitä ja materiaalien hinnat hipoo pilviä!

Vierailija
42/59 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan törkeää kaverilta. En tiedä onko hän halunnut jotkut tietynlaiset sukat vai ylipäänsä mitkä vaan, mutta sukkia ei edes voi tehdä jostain halpisakryylistä, koska ne eivät yksinkertaisesti kestä. Jos haluaa joltain käsityön, on vähintä edes kysyä materiaalien käytöstä etukäteen. Muuten todellakin maksaa sen mitä pyydetään. Sukkalankoja on muuten tosi kalliitakin, parinkympin tuolla puolen, eli jo senkin takia kannattaa kysyä tekijältä mitä lankaa aikoo käyttää. Kaikista langoista kun ei saa samanlaisia sukkia.

Itsekin teen paljon käsitöitä, sekä myyntiin että lahjaksi. Kaiken maailman kinuajia on aina joka nurkalla, ja siksi kyllä ihan auliisti kerron mitä mikäkin maksaa. Muuten ihmiset kuvittelevat, että teen kaikille ilmaiseksi ihan tuosta vaan, ja ymmärrän hyvin, että joku lahjaa antaessaan kertoo mitä siitä pyytäisi jos myisi sen. Ei se tarkoita sitä, että lahjan saajan pitäisi maksaa.

Esimerkiksi yksi tuttu on jo pitemmän aikaa ruinannut minua ompelemaan yhdestä tietystä kankaasta tunikan tyttärelleen. Olen kertonut, että kankaan kuvion takia sitä tarvitaan yllättävän paljon, eli lähemmäs 2 metriä, koska hän toivoo tietyn kohdan kuviosta sekä eteen että taakse. Kangas tilataan nettikaupasta, eli paketin postikulut tulee vielä päälle. Sen lisäksi pitäisi ottaa tyttärestä mitat ja verrata niitä valmiiseen kaavaan, ja tehdä siihen mahdolliset muutokset. Kangas pitää pestä ennen ompelua käsittelyaineiden ja kutistuminen takia. Sitten on kaavatetriksen aika, eli sovitellaan kaavat kankaalle mahdollisimman optimaalisesti, jotta kuviot saadaan toivotunlaisesti. Vasta tässä vaiheessa pääsen varsinaisesti leikkaamaan ja ompelemaan vaatteen, mikä on oikeastaan nopein homma koko urakassa. Käytän ompeluun saumuria, ompelukonetta sekä peitetikkikonetta. Kankaan lisäksi pitää olla kaavapaperia, ompelulangat sekä resoria, joiden tietenkin pitää olla sopivaa väriä. Hän voi halutessaan ostaa ne, jotta tulee juuri oikeat. Lankaa pitää olla neljä rullaa, jotta voin käyttää saumuria ja peittaria. Vaikka harrastan ompelua, en silti ole kiinnostunut näkemään tällaista vaivaa entisen työkaverin lapsen vuoksi ihan huvikseni, eli jotain korvausta haluan joka tapauksessa. Eli jos hän hankkii ja pesee sen haluamansa trikoon, ainakin 1,5 metriä jos on vähän valmis tinkimään kuvion kohdistuksesta, resorin ja langat, niille tulisi hintaa jo vähintään viitisen kymppiä. Silloinkin minä tarjoaisin kaavapaperin, oman aikani, sekä kaikki ne omat työvälineeni. Ei tämä ole ilmainen harrastus, eikä yksikään vaate synny tuosta vaan, vaikka se ompeluvaihe itsessään onkin nopea jonkun perustunikan kohdalla. Tuttavani luonnollisesti on aivan pöyristynyt siitä, että tunikasta tulisi niin kallis, vaikka siinä olisi vasta materiaalikulut. Siksipä en ole vähimmässäkään määrin kiinnostunut hänelle ompelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä linkkinä olevasta keskustelusta selviää kristallinkirkkaasti, mistä on kyse:

https://www.feissarimokat.com/2017/10/pienenpieni-palvelus/

Nauttikaa ja naurakaa!

Vierailija
44/59 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti pyydät sukat takaisin.

Vierailija
45/59 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli paljon sait?

Vierailija
46/59 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella törkeä kaveri.

Pyydä sukat takaisin, vaikka käytettynä ja tee uudet sukat halppislangoista.

Ja tästä syystä en koskaan tee mitään omista langoista tai tarvikkeista, vaan pyydän itse ostamaan langat.

Vierailija
47/59 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluaisin kyllä valita sukkalangan ja kertoisin sen hinnan tilaajalle. Olen joskus neulonut jopa puseroita joistan halpalangoista ja se on aina vähän ikävää. Työvälineet pitää olla kunnossa, jotta voi odottaa hyvää lopputulosta. 

Vierailija
48/59 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisuudessa voit sanoa kaverille että ostaa itse lankarullat mistä sukat haluaa. Ei tarvi maksaa sulle sitten sinne päin summia.

Vierailija
49/59 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun. Sinun olisi pitänyt kertoa hänelle samantien minkähänlaista lankaa käytät ja ystäväsi olisi sitten maksanut sen mukaisesti.

Sinun vika, kun et lue aloitusta. Ap siinä mainitsee, että kertoi lankojen hinnan, mutta kaveri oli silti etsinyt halvimpien mahdollisten lankojen hinnan ja maksanut sen mukaan.

Ap, pidä ne sukat itse, tai anna jollekin joululahjaksi. Palauta saamasi raha kaverin tilille. Selvästi yritti huijata ja hyötyä, eikä arvosta tekemääsi työtä edes sen vertaa, että maksaisi lankoihin kuluttamasi rahat takaisin. 

Vierailija
50/59 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitti näyttää , jotta tämä euromäärä ja työstä.

Ilmaiseksi ei...arvostan itse tekemisiäni.

Ilmaseksi ei pitäs tehdä...ompeluhommat kanssa, joku euro heittää. Vetojetjua, kavennusta ja levennystä.

Hyväkskäyttäjiä on, jotka jatkuvaan naukuu jotakin.

Normaalisti asiakas kysyy hinnan, kaikkineen

En oilis ilennyt asiakkaana hinnasta naukua, vaan maksanut tekijälle tarvittavan määrän.

Eikö arvostanut sinun työtäsi.

Vierailija
51/59 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan törkeää kaverilta. En tiedä onko hän halunnut jotkut tietynlaiset sukat vai ylipäänsä mitkä vaan, mutta sukkia ei edes voi tehdä jostain halpisakryylistä, koska ne eivät yksinkertaisesti kestä. Jos haluaa joltain käsityön, on vähintä edes kysyä materiaalien käytöstä etukäteen. Muuten todellakin maksaa sen mitä pyydetään. Sukkalankoja on muuten tosi kalliitakin, parinkympin tuolla puolen, eli jo senkin takia kannattaa kysyä tekijältä mitä lankaa aikoo käyttää. Kaikista langoista kun ei saa samanlaisia sukkia.

Itsekin teen paljon käsitöitä, sekä myyntiin että lahjaksi. Kaiken maailman kinuajia on aina joka nurkalla, ja siksi kyllä ihan auliisti kerron mitä mikäkin maksaa. Muuten ihmiset kuvittelevat, että teen kaikille ilmaiseksi ihan tuosta vaan, ja ymmärrän hyvin, että joku lahjaa antaessaan kertoo mitä siitä pyytäisi jos myisi sen. Ei se tarkoita sitä, että lahjan saajan pitäisi maksaa.

Esimerkiksi yksi tuttu on jo pitemmän aikaa ruinannut minua ompelemaan yhdestä tietystä kankaasta tunikan tyttärelleen. Olen kertonut, että kankaan kuvion takia sitä tarvitaan yllättävän paljon, eli lähemmäs 2 metriä, koska hän toivoo tietyn kohdan kuviosta sekä eteen että taakse. Kangas tilataan nettikaupasta, eli paketin postikulut tulee vielä päälle. Sen lisäksi pitäisi ottaa tyttärestä mitat ja verrata niitä valmiiseen kaavaan, ja tehdä siihen mahdolliset muutokset. Kangas pitää pestä ennen ompelua käsittelyaineiden ja kutistuminen takia. Sitten on kaavatetriksen aika, eli sovitellaan kaavat kankaalle mahdollisimman optimaalisesti, jotta kuviot saadaan toivotunlaisesti. Vasta tässä vaiheessa pääsen varsinaisesti leikkaamaan ja ompelemaan vaatteen, mikä on oikeastaan nopein homma koko urakassa. Käytän ompeluun saumuria, ompelukonetta sekä peitetikkikonetta. Kankaan lisäksi pitää olla kaavapaperia, ompelulangat sekä resoria, joiden tietenkin pitää olla sopivaa väriä. Hän voi halutessaan ostaa ne, jotta tulee juuri oikeat. Lankaa pitää olla neljä rullaa, jotta voin käyttää saumuria ja peittaria. Vaikka harrastan ompelua, en silti ole kiinnostunut näkemään tällaista vaivaa entisen työkaverin lapsen vuoksi ihan huvikseni, eli jotain korvausta haluan joka tapauksessa. Eli jos hän hankkii ja pesee sen haluamansa trikoon, ainakin 1,5 metriä jos on vähän valmis tinkimään kuvion kohdistuksesta, resorin ja langat, niille tulisi hintaa jo vähintään viitisen kymppiä. Silloinkin minä tarjoaisin kaavapaperin, oman aikani, sekä kaikki ne omat työvälineeni. Ei tämä ole ilmainen harrastus, eikä yksikään vaate synny tuosta vaan, vaikka se ompeluvaihe itsessään onkin nopea jonkun perustunikan kohdalla. Tuttavani luonnollisesti on aivan pöyristynyt siitä, että tunikasta tulisi niin kallis, vaikka siinä olisi vasta materiaalikulut. Siksipä en ole vähimmässäkään määrin kiinnostunut hänelle ompelemaan.

Kaavapaperin, lankojen ym. hinta kannattaa sisällyttää tuntihintaan.

Vierailija
52/59 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opit tästä että älä ikinä ikinä tee mitään käsityötä tilauksesta! Ei koskaan enää!

Jos vielä suostut tekemään jotain materiaalikuluja vastaan, niin et osta itse niitä materiaaleja.

Etkä sitten käytä edes 5 cm pätkää omia lankojasi jos lanka loppuu kesken.

Eipä sitä 5cm pätkää voi edes käyttää, vaikka olisi samaa merkkiä, kun jokainen värierä on sävyltään vähän erilainen.

Ja tähähän ei ymmärrä jotka eivät tee käsitöitä, kun kuvittelevat loppulangan olevan yhtä käyttökelpoinen, kuin kaupasta ostaisin uuden kerän.

Vierailija
53/59 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen innokas neuloja, innostuin asiasta muutama vuosi sitten. Neulon päivittäin telkkarin edessä. Perhe ja kaveripiiri on jo kyllästetty sukilla, joten olen alkanut kysellä kavereilta, mahtaako heidän vanhemmissa, lapsissa ja sisaruksissa olla ketään, kuka haluaisi saada villasukat. Kysyn myös koon ja lempivärit.

Neulon neulomisen ilosta ja mielenkiinto loppuu sukkien valmistuttua. Tilauksesta en neulo, siitä tulee vain stressiä, kun neulominen on nyt stressinpurkukeino. Olen pitänyt periaatteena, että seksistä tai sukista en ota maksua, annan antamisen ilosta. Tätä en ole kyllä sanonut kenellekään ääneen.

Vierailija
54/59 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä linkkinä olevasta keskustelusta selviää kristallinkirkkaasti, mistä on kyse:

https://www.feissarimokat.com/2017/10/pienenpieni-palvelus/

Nauttikaa ja naurakaa!

Tuollaisia oli silloin tällöin käsityöliikkeen asiakkaissa. Milloin halusi tehdä sukat, milloin vauvannutun, suosittelin parhaiten sopivia lankoja, kerroin kerän hinnan ja minkä verran työhön suunnilleen kuluu. "Miten tää voi olla näin kallista? Eiks teillä oo nallelankaa?" Vihaisia ilmeitä, kun neuvoin että Novitaa löytyy tuolta tien toiselta puolelta S-marketista.

Vierailija
55/59 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen innokas neuloja, innostuin asiasta muutama vuosi sitten. Neulon päivittäin telkkarin edessä. Perhe ja kaveripiiri on jo kyllästetty sukilla, joten olen alkanut kysellä kavereilta, mahtaako heidän vanhemmissa, lapsissa ja sisaruksissa olla ketään, kuka haluaisi saada villasukat. Kysyn myös koon ja lempivärit.

Neulon neulomisen ilosta ja mielenkiinto loppuu sukkien valmistuttua. Tilauksesta en neulo, siitä tulee vain stressiä, kun neulominen on nyt stressinpurkukeino. Olen pitänyt periaatteena, että seksistä tai sukista en ota maksua, annan antamisen ilosta. Tätä en ole kyllä sanonut kenellekään ääneen.

Jos haluat neuloa hyvään tarkoitukseen, neulo armeijalle. Monilla paikkakunnilla vapaaehtoiset neulovat uusille alokkaille omat villasukat, on kuulemma tykättyjä. Sotilaskotiliiton kautta löytäisi ehkä parhaiten perille.

Vierailija
56/59 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska trolli :D

Vierailija
57/59 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat neuloa hyvään tarkoitukseen, neulo armeijalle. Monilla paikkakunnilla vapaaehtoiset neulovat uusille alokkaille omat villasukat, on kuulemma tykättyjä. Sotilaskotiliiton kautta löytäisi ehkä parhaiten perille.

Olen tehnyt jämälangoista myös lasten kokoja, jotka vien jossain vaiheessa seurakunnan diakonille. Mutta kiitos vinkistä, pistän korvan taakse.

Vierailija
58/59 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun. Sinun olisi pitänyt kertoa hänelle samantien minkähänlaista lankaa käytät ja ystäväsi olisi sitten maksanut sen mukaisesti.

Sinun vika, kun et lue aloitusta. Ap siinä mainitsee, että kertoi lankojen hinnan, mutta kaveri oli silti etsinyt halvimpien mahdollisten lankojen hinnan ja maksanut sen mukaan.

Ap, pidä ne sukat itse, tai anna jollekin joululahjaksi. Palauta saamasi raha kaverin tilille. Selvästi yritti huijata ja hyötyä, eikä arvosta tekemääsi työtä edes sen vertaa, että maksaisi lankoihin kuluttamasi rahat takaisin. 

Oliko ap maininnut tarkasti, kuinka paljon sukat maksavat? Ei siis niin, että lankarulla maksaa 20 euroa. Mutta pyytää sitten 40 euroa, koska lankaa meni kaksi kerää. Tämä ei käynyt aloituksesta selväksi. Ihminen, joka ei harrasta kutomista, ei hahmota, kuinka paljon lankaa kuluu ja miksi tietty lanka sopii parhaiten sukkiin. 

Ja ap, pyydä myös aina työstäsi korvaus!

Vierailija
59/59 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi nolostella silloin kun kysytään hintaa, jos meinaa saada jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän