Neuloin kaverille villasukat sovitusti "lankojen hintaa vastaan" sain korvauksen halvimpien lankojen mukaan
Kaveri oli googlettanut halvimman lankamerkin minkä löysi ja maksoi minulle sen mukaan. Käytin sukkiin kaksi kertaa sen hintaisia lankoja, joiden hinnan kyllä mainitsin kun asiasta puhuimme. (Ja hyvän tovin aikaa, vaikea kuviointi)
Kun huomasin tilisiirron olevan pienempi mitä piti, laitoin viestiä että onko naputellut summan väärin vai mistä kyse. Vastasi ainoastaan, ettei hän käskenyt käyttää kalliita lankoja. Kenen moka tämä nyt sitten on?
Kommentit (59)
Nytpä opit. Aina vähintään lankojen hinta etukäteen. Mielellään koko summa.
Sun moka, kun pidät noin tyhmää kaveria. Tosin näitä samoja materiaalimaksuongelmia tuntuu olevan aina vähän väliä jollakin. Ettekö te tollot tajua, että se, jolle niitä sukkia kudotaan, käy itse ostamassa ne värkit ja sitten vasta tekijä aloittaa työn. Tai lyö tarvittavan summan kouraan, että tekijä saa käydä ostamassa langat.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sopia etukäteen tarkka hinta ja mitä se sisältää.
Itselleni kävi niin päin että paljon kutova ystäväni tuli kylään ja toi minulle tuliaiseksi kauniit pitsikuvioiset sukat. Olin ylenmäärin ilahtunut ja kiittelin kovasti. Kahvittelun lomassa ystävä sitten mainitsi että yleensä pyytää noista sukista 25-30 e. Tuli sellainen olo että mun olisi pitänyt ruveta kaivamaan kukkaroa esille vaikka en ollut sukkia edes pyytänyt.
On sullakin nolo kaveri! Mä olisin antanut sukat sitten takaisin.
Maksaahan se kahvitarjoilunkin järjestäminen jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Opit tästä että älä ikinä ikinä tee mitään käsityötä tilauksesta! Ei koskaan enää!
Jos vielä suostut tekemään jotain materiaalikuluja vastaan, niin et osta itse niitä materiaaleja.
Etkä sitten käytä edes 5 cm pätkää omia lankojasi jos lanka loppuu kesken.
Sukkia ei kannata tilauksesta neuloa. Ala neulomaan isoja pitsihuiveja (jos osaat) ja tuo lanka Virosta. 8-10 euron vyyhdestä kun neulot, niin saat 80-120 euroa.
Välit poikki kaveriin. Miten joku kehtaakin toimia noin? Älä ole kynnysmatto, ap. Määritä omat rajasi ja vaadi kunnioitusta muiltakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni kävi niin päin että paljon kutova ystäväni tuli kylään ja toi minulle tuliaiseksi kauniit pitsikuvioiset sukat. Olin ylenmäärin ilahtunut ja kiittelin kovasti. Kahvittelun lomassa ystävä sitten mainitsi että yleensä pyytää noista sukista 25-30 e. Tuli sellainen olo että mun olisi pitänyt ruveta kaivamaan kukkaroa esille vaikka en ollut sukkia edes pyytänyt.On sullakin nolo kaveri! Mä olisin antanut sukat sitten takaisin.
Maksaahan se kahvitarjoilunkin järjestäminen jotakin.
APUA! Onko kaverillasi rahapulaa vai käytöstavat hukassa? Jos kerran selkeästi sanoi, että antaa sukat sinulle.
Sovi vastaisuudessa hinta etukäteen tai pyydä tuomaan haluamansa langat itse. Ei ainakaan mene niin paljoa miinukselle.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni kävi niin päin että paljon kutova ystäväni tuli kylään ja toi minulle tuliaiseksi kauniit pitsikuvioiset sukat. Olin ylenmäärin ilahtunut ja kiittelin kovasti. Kahvittelun lomassa ystävä sitten mainitsi että yleensä pyytää noista sukista 25-30 e. Tuli sellainen olo että mun olisi pitänyt ruveta kaivamaan kukkaroa esille vaikka en ollut sukkia edes pyytänyt.
Olen joskus maininnut lahjasta tuohon tyyliin, mutta en siksi että haluaisin rahaa (eihän lahjasta oteta vastineeksi rahaa), vaan tuodakseni esiin, että kyse ei ole vain jostain kotitekoisesta harrastelusta, vaan oikeasti arvokkaasta jutusta. Siis tyylin tilanne, että menen ystävän lapsen synttäreille pelkän omatekoisen hupparin kanssa, saatan sanoa, että tällaisen myyntihinta on noin x euroa. Näin ajatellen siinä ei tietenkään ole mitään järkeä.
Teen paljon käsitöitä ja aina on joku pyytämässä, että tee mulle tai mun lapselle jne. Useimmilla ei ole mitään käsitystä materiaalien hinnoista eikä työn tekemisen vaatimasta ajasta. Muutamien kokemusten jälkeen päätin, että vastaan aina pyytelijöille, etten tee mitään tilauksesta, mutta voin kyllä neuvoa alkuun, jos itse haluaa tehdä itselleen. Tuotoksiani kyllä annan lahjaksi läheisille, joiden tiedän niistä pitävän. Tällöin tekeminen on paineetonta ja mukavaa puuhaa, jollaisena haluan sen säilyvän. Osaan jo väistää, kun kuulen lauseen alun: sinä kun olet niin näppärä käsistäsi, niin... / sinulla kun on ompelukone niin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni kävi niin päin että paljon kutova ystäväni tuli kylään ja toi minulle tuliaiseksi kauniit pitsikuvioiset sukat. Olin ylenmäärin ilahtunut ja kiittelin kovasti. Kahvittelun lomassa ystävä sitten mainitsi että yleensä pyytää noista sukista 25-30 e. Tuli sellainen olo että mun olisi pitänyt ruveta kaivamaan kukkaroa esille vaikka en ollut sukkia edes pyytänyt.On sullakin nolo kaveri! Mä olisin antanut sukat sitten takaisin.
Maksaahan se kahvitarjoilunkin järjestäminen jotakin.APUA! Onko kaverillasi rahapulaa vai käytöstavat hukassa? Jos kerran selkeästi sanoi, että antaa sukat sinulle.
Jos se vaan ohimennen mainitsi että tekee niitä MYÖS myyntiin.
Kaverisi moka vaikka täällä yritetään puolivillaisesti vyöryttää osasyytä sinun niskoille. Näissä asioissa ei koskaan ruveta tinkaamaan kun on saatu materiaalikustannuksilla ison työn tulos itselle kaveripohjalta. Kaveri vaihtoon, ainakin itseltäni lähtisi saman tien. Ja on lähtenytkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaahan se kahvitarjoilunkin järjestäminen jotakin.APUA! Onko kaverillasi rahapulaa vai käytöstavat hukassa? Jos kerran selkeästi sanoi, että antaa sukat sinulle.
Käytöstavat on hukassa, on vähän sellainen töksäyttelijä kyllä. Häkellyin itse tuossa tilanteessa niin täysin etten edes hoksannut sanoa että voi pitää sukkansa. Myöhemmin mietin että olen lukuisat kerrat hoitanut tuon ystävän lapsia, olkoon sukat sitten vaikka siitä hyvästä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se vaan ohimennen mainitsi että tekee niitä MYÖS myyntiin.
Voi olla mutta kun mainitsi hinnankin niin kyllä tuli mieleen et odottaa rahaa. Tai sitten halusi korostaa sitä kuinka arvokkaan tuomisen sain?
Miksi neulotte kavereille! Käskekää Taito Shoppiin tms ostoksille, missä näkevät mitä käsityö maksaa! Eikö just ollut Kädentaidot messutkin. Mua jotenkin vaan nyppii nämä materiaalien hinnoilla tekijät ja ostajat.
Ehkä vähän myöhäistä nyt, mutta kannattaisi pyytää kaveria itse ostamaan mieleisensä langat.
Eksäni neuloo kavereilleen ilmaisia villasukkia sun muita vuodesta toiseen. Itsekin olen saanut yhdet - pyytämättä. Minulla ei ole aavistustakaan, montako lankakerää näihin on mennyt ja mitä kerä maksaa. Toki tiedän sen, että aikaahan näihin sukkiini on mennyt. Vaan eksä neuloo sukkia, lapasia ja villatakkeja sun muita suurin piirtein joka ilta, mutta vain murto-osalle on omaa käyttöä.
Aloin just funtsia, että ehkäpä hän lahjoittaa just tuon takia, ettei tartte tapella muutamasta eurosta ystävien kanssa. Sillä ihmiset ovat yllättävän pihejä. Nämäkin kaverukset kuitenkin kaikki sellaisia, joilla bruttopalkka yli 50t/vuosi, mutta penniä venytetään jostain syystä joka paikassa... tiedätte kyllä millainen työpaikan ihmistyyppi kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Teen paljon käsitöitä ja aina on joku pyytämässä, että tee mulle tai mun lapselle jne. Useimmilla ei ole mitään käsitystä materiaalien hinnoista eikä työn tekemisen vaatimasta ajasta. Muutamien kokemusten jälkeen päätin, että vastaan aina pyytelijöille, etten tee mitään tilauksesta, mutta voin kyllä neuvoa alkuun, jos itse haluaa tehdä itselleen. Tuotoksiani kyllä annan lahjaksi läheisille, joiden tiedän niistä pitävän. Tällöin tekeminen on paineetonta ja mukavaa puuhaa, jollaisena haluan sen säilyvän. Osaan jo väistää, kun kuulen lauseen alun: sinä kun olet niin näppärä käsistäsi, niin... / sinulla kun on ompelukone niin...
Minä aloitan siitä, että tuntiveloitus on 20 euroa, asiakas hankkii materiaalit tai antaa etumaksuna niiden hinnan, jos hankin itse tai käytän omiani. Yksi haukkui ahneeksi, kun arvioin että hänen haluamaansa hääpukuun kuluu 15-20 tuntia.
Älkää ikinä tehkö kenellekään mitään ennen kuin hinnasta on sovittu.