Kuinka vanhaksi lapsesi saa asua kotona?
Olettaen, että lapsi itse ei tee elettäkään poismuuttamiseen. Esim opiskelee kotipaikkalunnalla, käy töissä ja säästää rahaa jne.
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Molemmat asuivat vuelä kolme ekaa vuotta yliopistolla.
ei tullut opintolainaa opinnoista.
En tiennytkään että yliopistolla on asuinhuoneita.
Saa olla niin kauan kuin haluaa ja asua tulevan vaimonsa kanssa täällä.
Saa asua niin kauan kun haluaa. Nykyään opintolainaa kannattaa välttää jos mahdollista.
En oikein osaa sanoa. Olin itse 19, kun muutin pois kotoa. Siinä kohtaa itsellä oli jo niin vaikeaa yrittää rakentaa sitä omaa elämää vanhempien säännöillä. En kestänyt.
Ehkä viimeistään siinä 25 vuoden kohdalla olisi korkea aika lähteä katselemaan omaa kotia.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tajua näitä kun antaa lastensa loisia nurkissa loputtomiin. Minä ainakin haluan aloittaa elämän kun tämä 25 vuoden urakka on loppu. Hankkia vihdoin oman kodin ja alkaa elää. Eikö teille ikinä tule halua päästä vapauteen?
Minä rakastan lapsiani. Minulla ei ole mikään kiire päästä heistä eroon.
Vierailija kirjoitti:
18. Ei kuulemma maksa mulle asumisestaan ja syömisistään, vaikka saa kuntoutusrahaa, emmekä näin ollen saa asumistukea. Se on sitten oman asunnon haku edessä, mulla ei ole rahaa elättää.
Meillä maksaisi ja olisi varaa elättää, mutta en jaksa mahdollistaa aikuisen ihmisen totaalista passiivisuutta ja mielenkiinnon puutetta omaa elämäänsä kohtaan. Olen täysin samoilla diagnooseilla kuin hän ja olen aina kuitenkin yrittänyt elämässä selvitä ja takaiskuista ja sairastumisista koittanut nousta takaisin ylös. Tämä on, että äiti hoitaa. Mieluummin vaikka maksan sille tukien päälle jonkun elatustuen kuin enää käytän jokaisen vapaa-aikana täysin kykenevän ihmisen laiskuuden tukemiseen.
Toinen muutti armeijan jälkeen avoliittoon ja toinen opiskelijaboxiin. Itse olin 21, kun muutin ostamaani yksiöön. Kyllä se itsenäistymisen halu tulee ihan vääjäämättä.
Isäni kuoleman jälkeen äitini kuvitteli, että hän ja minä muutamme yhteen, mutta minulle se ei enää sopinut.
Miten kuntoutusraha mukamas vaikuttaa asumistukeen? Jos vuokravastuukin on vain vanhemmalla/vanhemmilla?
Vierailija kirjoitti:
Miten kuntoutusraha mukamas vaikuttaa asumistukeen? Jos vuokravastuukin on vain vanhemmalla/vanhemmilla?
Kaikkien asukkaiden tulot vaikuttavat asumistukeen. Ihan sama kuka sitä vuokraa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tajua näitä kun antaa lastensa loisia nurkissa loputtomiin. Minä ainakin haluan aloittaa elämän kun tämä 25 vuoden urakka on loppu. Hankkia vihdoin oman kodin ja alkaa elää. Eikö teille ikinä tule halua päästä vapauteen?
Miksi loisisi? Kun tienaa jo itse, maksaa osuutensa kaikesta. Haluat aloittaa elämän? Omituista, mulla on koko ajan ollut elämä. Vapauteen? Mistä? Ei mua nytkään kukaan määrää tai sido. En oo mikään kokki tai siivooja tai pyykkimuija vaan kaikki tekee kotihommia, ja minä vietän viikonloppuja tai matkustelen pidemmälle ihan oman tahtoni mukaan.
Olen kahden nuoren ihmisen äiti, he ovat nyt 21 ja 25. Nuorempi opiskelee, vanhempi juuri valmistunut.
Olen neljäkymppinen moniongelmainen työtön ja joudun yhä asumaan vanhan ja sairaan vanhempani luona ja toimimaan kotiorjana. Vasta sitten kun vanhempani kuolee tai joutuu johonkin laitokseen on tiedossa jotain muuta. Saatan jopa joutua silloin kodittomaksi.
Olisi hyvä jos 20-25 vuotiaana löytäisi oman asunnon. Voimme avustaa muutossa ja tukea nuorta itsenäisen elämän aloittamisessa.
Esikoinen oli 25v kun muutti omilleen, oli opiskellut ja käynyt töissä, osti suoraan omistusasunnon. Nuorimmainen muutti 19 vuotiaana toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, olisi saanut olla pidempäänkin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18. Jos ammattikoulu tai lukio on kesken, niiden loppuun.
Miksi olet noin ehdoton? Eikö riipu yhtään siitä, mitä nuori itse haluaa? Mitä iloa saat siitä, että "heität" lapsen ulos kodistaan? Ovatko välinne tulehtuneet?
Oli ilo lukea, että tosi monien mielestä nuori aikuinen voi rauhassa kypsyä kotoa lähtöön.
Koska omat asiansa hoitava aikuinen kehityy vastuuntuntoiseksi ja osaavaksi ihmiseksi.
Sen sijaan äidin hoivaamasta aikuisesta ei tule useinkaan asiallista ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Täysi-ikäisen, kotona asuvan nuoren kuntoutusraha vaikuttaa perheen asumistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18. Ei kuulemma maksa mulle asumisestaan ja syömisistään, vaikka saa kuntoutusrahaa, emmekä näin ollen saa asumistukea. Se on sitten oman asunnon haku edessä, mulla ei ole rahaa elättää.
Meillä maksaisi ja olisi varaa elättää, mutta en jaksa mahdollistaa aikuisen ihmisen totaalista passiivisuutta ja mielenkiinnon puutetta omaa elämäänsä kohtaan. Olen täysin samoilla diagnooseilla kuin hän ja olen aina kuitenkin yrittänyt elämässä selvitä ja takaiskuista ja sairastumisista koittanut nousta takaisin ylös. Tämä on, että äiti hoitaa. Mieluummin vaikka maksan sille tukien päälle jonkun elatustuen kuin enää käytän jokaisen vapaa-aikana täysin kykenevän ihmisen laiskuuden tukemiseen.
Sama täällä. Diagnoosiin vedotaan aina silloin, kun se on itselle edullista (lue: ei pysty asiaan x), mutta muuten ollaan niin hemmetin teräviä ja tiedetään kaikesta kaikki. En jaksa enää passata ja olla lähes aikuisen kotipiika. No, asia on onneksi harvinaisen selvä, kun ei halua mulle maksaa, oman asunnon etsintä on käynnissä. Diagnooseja on minullakin, mutta ei se anna minulle mitään vapaudut kaikesta vastuusta-korttia.
Saa olla niin kauan kotona kun opiskelee, mutta kyllä mä sen jälkeen alkaisin aika voimakkaasti vihjailemaan oman kämpän tarpeellisuudesta, jos ei itse ymmärtäisi nostaa kytkintä.
Vanhempi muutti ammattikoulun käytyään 19v, ja asuu kanta-hämeessä, nuorempi lähti Hesaan ammattikouluun 16v ja asuu Vantaalla nyt.
Mun lapset ovat aina tervetulleita kotiin, oli minkä ikäisiä tai miten pahoissa ongelmissa.
Meillä lähti likka iha vapaaehtoisesti 18-vuotiaana heti kun sai vakkari työpaikan.