Kuinka vanhaksi lapsesi saa asua kotona?
Olettaen, että lapsi itse ei tee elettäkään poismuuttamiseen. Esim opiskelee kotipaikkalunnalla, käy töissä ja säästää rahaa jne.
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Opiskelujen ja armeijan loppuun asti, näin olen sanonut. Sitten pitää itsenäistyä jos ei ole jotain erityistä syytä asua kotona, sellainen voisi olka ankara säästäminen asunnon hankintaan, sairaus tms.
Sama meillä. Molemmat pojat opiskelivat kotoa käsin ja kävivät armeijan, sitten 21 v muuttivat ensin opiskelija-asuntoon ja sieltä omilleen. Pikkusen vaati tietysti kannustusta ja alkuun apuja rahallisesti mutta hyvä tuli!
Eipä ole ollut tuommoista ongelmaa. Vanhimmat lähti heti peruskoulun jälkeen muualle opiskelemaan ja nyt nuorin varmaan lähtee heti lukion jälkeen.
Kannustettiin lähtemään, yllättäen molemmat muuttivat pois samantien fuksivuonna. Palata saa aina, elämäntilanteet vaihtelee
Kyllä minä vielä näin aikuisenakin asun mieluummin kotona kuin vaikkapa työpaikalla, teltassa tai sillan alla.
Vierailija kirjoitti:
Katkeraa tai ei mut onhan se outoo ku 50 mies kävelee kalsareissa vanhempien keittiössä ja kyselee et onks limuu.
Tämä nauratti kovin. Sisarus kohta 50 ja asuu vanhemmilla ja olen monta kertaa vieraillessani todistanut juurikin tuollaista tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä vielä näin aikuisenakin asun mieluummin kotona kuin vaikkapa työpaikalla, teltassa tai sillan alla.
Tarkennettakoon, että vanhemmat asuu kyllä eri osoitteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkeraa tai ei mut onhan se outoo ku 50 mies kävelee kalsareissa vanhempien keittiössä ja kyselee et onks limuu.
Tämä nauratti kovin. Sisarus kohta 50 ja asuu vanhemmilla ja olen monta kertaa vieraillessani todistanut juurikin tuollaista tilannetta.
Voi apua.Minulla on juuri tuollainen poika ja on pahin painajaiseni ettei se tuosta aio ikinä lähteä. En jaksa enää passata yhtään ketään. Antaisivat äitinsä olla jo rauhassa.
Tytär asui muutaman vuoden opiskelupaikkakunnalla, mutta muutti valmistuttuaan takaisin kotiin. Käy töissä ja seurustelee. Meille tämä järjestely sopii ihan hyvin.
18. Jos ammattikoulu tai lukio on kesken, niiden loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18 vuotiaana ei avain enää sovi lukkoon jos ei aiemmin tajua lähteä.
Ja sama toisinpäin, puhelin tuuttaa varattua kun sulla sattuu olemaan jalat kipeenä tai rollaattori jumissa lumihangessa.
Lapsen vierottaminen, ja opettaminen pärjäämään, on hyvää kasvatusta. Vanhusten hoitamatta jättämisessä ei ole mitään hyvää.
18. Ei kuulemma maksa mulle asumisestaan ja syömisistään, vaikka saa kuntoutusrahaa, emmekä näin ollen saa asumistukea. Se on sitten oman asunnon haku edessä, mulla ei ole rahaa elättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sama toisinpäin, puhelin tuuttaa varattua kun sulla sattuu olemaan jalat kipeenä tai rollaattori jumissa lumihangessa.
Lapsen vierottaminen, ja opettaminen pärjäämään, on hyvää kasvatusta. Vanhusten hoitamatta jättämisessä ei ole mitään hyvää.
No jo on kumma jos se rollis ei vuosikymmenien treenaamisella ja kokemuksella irtoa hangesta. Pitääkö lasten tulla sekin taikatemppu näyttämään? Ottaa hantaakista kiinni ja lähtee kävelemään, rollis tulee mukana tai pelkkä kahva tulee mukana.
Niin kauan kun hänen puolisonsa muuttaa asumaan meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo on kumma jos se rollis ei vuosikymmenien treenaamisella ja kokemuksella irtoa hangesta. Pitääkö lasten tulla sekin taikatemppu näyttämään? Ottaa hantaakista kiinni ja lähtee kävelemään, rollis tulee mukana tai pelkkä kahva tulee mukana.
Se vasta kumma on, että tyhminkin eläin osaa vierottaa poikasensa, mutta ihminen ei.
Mieheni oli 26 vuotiaaksi, kun valmistui yliopistosta. Hänen vanhempansa kielsivät ottaa lainaa. Oli töissä viikonloppuisin ja lomilla, arkena opiskeli. Me alettiin seurustelemaan opiskelijoina ja paljon oli mun luona.
Eipä se haitannut.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole ollut tuommoista ongelmaa. Vanhimmat lähti heti peruskoulun jälkeen muualle opiskelemaan ja nyt nuorin varmaan lähtee heti lukion jälkeen.
Näin tapahtui meilläkin, ja joissakin elämänvaiheissa ovat olleet tilapäisesti kotona. Heidän isänsä asuu lapsuudenkodissaan vielä yli 70-vuotiaana.
Meillä on iso talo Helsingissä. Ollaan sitä hyödynnetty nyt kun lapset opiskelee. He on kaikki asuneet kotona ekat kolme opiskeluvuotta. Näin ovat voineet keskittyä opintoihin, kunnollisiin työpaikkoihin ja olla huoletta ilman lainaa.
Se on valtava etu myöhemmässä elämässä, että pääsee aloittamaan työuraa ilman velkataakkaa.
Vierailija kirjoitti:
18. Jos ammattikoulu tai lukio on kesken, niiden loppuun.
Miksi olet noin ehdoton? Eikö riipu yhtään siitä, mitä nuori itse haluaa? Mitä iloa saat siitä, että "heität" lapsen ulos kodistaan? Ovatko välinne tulehtuneet?
Oli ilo lukea, että tosi monien mielestä nuori aikuinen voi rauhassa kypsyä kotoa lähtöön.