Miten ratkaista ruokaongelma kun kaikki perheessä haluaa syödä eri ruokaa?
Itse en halua syödä ollenkaan mitään punaista lihaa (en possua, nautaa enkä riistanakaan), kana ja kala ja kasvisruoat on minulle hyviä. Mies taas haluaa joka päivä syödä aina lämpimällä ruoalla punaista lihaa. Kasvisruokiin ei suostu edes koskemaan, kanaa kelpuuttaa joskus. Lapsi taas haluaisi makaronilaatikkoa, spaghettia ja jauhelihakastiketta jne, mutta en halua että lapsi syö joka päivä punaista lihaa. Help? Meillä on ruoanlaittovuorot niin että mies tekee ruoat joka toinen päivä ja minä joka toinen, ja kumpikaan ei halua tehdä kahta eri ruokaa. Itselleni kelpaa eilinen ruoka, mutta miehelle ei, mies haluaa että hänen liha on äsken tehtyä.
Kommentit (75)
Siis olitteko te koulussakin tuollaisia, että ette suostuneet syömään ruokaa jos ei ollut joka päivä sitä punaista lihaa tai mikä nyt kenellekin on se päähänpinttymäruoka?
Kalakeitto ei käynyt?
Hernekeitto ei käynyt?
Pinaattilätyt eivät käyneet?
Nyt ihan oikeasti, jotain rotia. Ottakaa vaikka mallia koulujen ruokalistoista, teette niiden mukaan ruokia ja opettelette uudestaan siihen, että erilaisia ruokia syödään.
Teette kumpikin omalla vuorollanne kahdeksi päiväksi ruokaa, jolloin molemmat saavat syödä sitä omaa ruokaansa ja lapsi valitsee jomman kumman ruoan.
Sano miehelle, että käy äitinsä luona syömässä, päivittäin. Ja naura päälle.
Ainoa reilu ratkaisu on tehdä ruokaa jota kukaan ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo on vaikeeta kirjoitti:
Keitä kattilallinen perunaa / riisiä / pastaa
Valmista iso kulhollinen vihreää salaattia
valmista dippikastike, pesto tai lämminkastike joka sopii kaikkien pääraaka-aineiden kanssa
osta kanaa/kalaa/lihaa ja pakasta raakana annoskokoiset palat kunkin perheenjäsenen ruokamäärän mukaan.
Keitetty peruna "tuoreutuu" seuraavana päivänä esim. mausteisina uunilohkoina, kolmantena pannulla.
Riisi tuoreutuu seuraavana päivänä vaikka risottona
Pasta ekana päivänä tuoreena, seuraavana pastasalaattina, kolmantena vaikka pannulla lämmitettynä juustokastikkeen tai muun kanssa.
Lihat sitten kunkin tottumusten mukaan kuhunkin annokseen.
Riisissä on bakteeri-itiöitä, jotka aktivoituvat uudelleen kuumentamalla. Riisiä ei saa siis lämmittää uudestaan ruuaksi. Luulin, että kaikki tietävät tämän.
Kerro miten monta riisin aiheuttamaa myrkytystä Suomessa on ollut?
Niinpä. Tieto myrkyllisyydestä on alkanut levitä vasta viime aikoina. Itse olen syönyt riisiä vuosikymmenet huoletta tietämättä bakteereista. Ei ongelmia.
T. Eri
Voi olla runsaastikin. Yleisin oire tuosta riisissä olevasta bakteerimyrkytyksestä on oksentelu. Vaikea sitä on mahataudista erottaa.
Voi voi etä taas se paha mies haluaa sitä punaista lihaa syödä, niin että suupielet ihan veressä, voi voi sentään.
Mies on niin raaka ja brutaali, kun sitä veristä lihaa syö kuin eläimet.
Vierailija kirjoitti:
Sano miehelle, että käy äitinsä luona syömässä, päivittäin. Ja naura päälle.
Ja mitäs tämä prinsessa syö sitten?
Tilanteeseen on jokunen vaihtoehto, muttajos mikään ei käy kaikille, niin pahahan asiaa on ratkoa:
- kaikki syö omaa ruokaansa kokaten itse kun tekee mieli syödä
- kaikki syö samaa ruokaa kokkausvuoron kiertäessä
- kaikki tilaa mieleistään ruokaa kotiintuotuna
Meillä ei tuollaista nirsoilua ole ollenkaan. Sitä syödään mitä tarjolla on. Aina ei tarvitse olla mieliruokaa. Toiveita kuuntelen ja toteutan mahdollisuuksien mukaan. Eilen oli kanaa, tänään makkaraa, huomenna jauhelihaa. Jos ei tykkää, ottaa vähemmän ja syö sitten vaikka leipää täytteeksi.
Punaisen pihvin vannoutumaton purija ei tunnista soijarouhetta soijarouheeksi eikä soijasuikuloita soijasuikuloiksi, kun hyvin maustat ja oikein valmistat: se ei ole ongelma.
Ei pidä paikkaansa. Se pahvin maku pysyy, vaikka minkä tekisi.
Toisilla on makuaisti.
Lisäksi nuo öljyteollisuuden jämätuotteet ovat todella haitallisia fytoestrogeeneineen.
Tuo on minusta älytöntä, että uusi ruoka on saatava joka päivä. Karjalanpaisti ja häränhäntäpata vain paranevat lämmittäessä eikä paahtopaistikaan huonone (itse tosin söisin sen kylmänä). Jos nyt on ihan pakko saada joka päivä lihaa. Punainen liha ei ole itsessään millään lailla vaarallista, prosessoidut lihatuotteet ovat.
Jos tosiaan on oltava noin tuoretta, tehköön mies itse.
Anteeksi nyt ap, mutta onhan tämä nyt ihan surkuhupaisaa jos aivan tosissasi olet. Mikä ihmeen tallukka sinä kotona olet? Jos aikuinen mies on noin nirso ja periaatteellinen ruokailunsa kanssa, hän myös valmistaa ne lihansa itse. Jos kerran ei voi syödä kasvisruokaa, ei voi syödä eilistä jne. niin oma valinta. Hän voi valita joko lihan ja sen valmistuksen tai ruoan sinun valinnan mukaan. Sitten paistaa joka päivä lihaa jos ei kelpaa se mitä valmiiseen pöytään on katettu. Sinun ei kuulu passata ja joustaa, väsätä miesvauvalle omia ruokia että suostuisi syömään. Vai miksi vaakakupissa sinun halusi painaisi vähemmän? Etenkin kun on sovittu vuoropäivistä!
Kyllähän teille on helppokin vaihtoehto: mikroateriat. Kolme erilaista ja lämmitys 2 min 30 s per annos. Kenenkään ei tarvitse kokata. Ison salaatin voi sekoittaa.
Jos lapsi siis on kaikkiruokainen, mun mielestä ei ole edes mitään ongelmaa. Miehesi kuitenkin syö välillä myös kanaa. Söikö kalaakin, en nyt muista, miten kerroit. Ymmärrän kuitenkin, että koet tilanteen haastavana. Niin minäkin koin aikoinaan, kun 15 v päätti luopua lihansyönnistä kokonaan. Ensin tein teinille ihan erikseen ruuat, kunnes huomasin, että suurin osa käyttämistäni raaka-aineista oli ihan samoja sekä teinin ruuissa että meidän muiden ruuissa. Eli syntyi se "perusmättö", johon sitten teinille lihattomat proteiinit ja muille lihaproteiinit.