Miten ratkaista ruokaongelma kun kaikki perheessä haluaa syödä eri ruokaa?
Itse en halua syödä ollenkaan mitään punaista lihaa (en possua, nautaa enkä riistanakaan), kana ja kala ja kasvisruoat on minulle hyviä. Mies taas haluaa joka päivä syödä aina lämpimällä ruoalla punaista lihaa. Kasvisruokiin ei suostu edes koskemaan, kanaa kelpuuttaa joskus. Lapsi taas haluaisi makaronilaatikkoa, spaghettia ja jauhelihakastiketta jne, mutta en halua että lapsi syö joka päivä punaista lihaa. Help? Meillä on ruoanlaittovuorot niin että mies tekee ruoat joka toinen päivä ja minä joka toinen, ja kumpikaan ei halua tehdä kahta eri ruokaa. Itselleni kelpaa eilinen ruoka, mutta miehelle ei, mies haluaa että hänen liha on äsken tehtyä.
Kommentit (75)
Miksi ihmeessä vaivaat päätäsi tuollaisella? Miehelle ei kelpaa, niin sinä hypit hänen pillin mukaan? Oletko nuin pahasti tossun alla? Luuletko että miehelläsi kiinnostaa edes yrittää keksiä ratkaisua asiaan? Miehesi on lapsellinen ja hän ei voi olla kovin terve, kun vetää nuin raskasta ruokaa joka päivä. Lopeta hyysäys ja keskity itseesi. Sinun ei tarvitse palvella ketään. Mitä sitten vaikka hän ei ole iloinen siitä että tekee ruokansa päivittäin? Sehän on hänen ongelmansa. Henkilökohtaisesti itse en antaisi lapseni seurata vierestä nuin epäterveellistä ruokavaliota. Vähintään pitäisin huolen että lapsi ei ala pitää tuota normaalina. Mutta jokainen tekee omat päätöksensä.
Keitä kattilallinen perunaa / riisiä / pastaa
Valmista iso kulhollinen vihreää salaattia
valmista dippikastike, pesto tai lämminkastike joka sopii kaikkien pääraaka-aineiden kanssa
osta kanaa/kalaa/lihaa ja pakasta raakana annoskokoiset palat kunkin perheenjäsenen ruokamäärän mukaan.
Keitetty peruna "tuoreutuu" seuraavana päivänä esim. mausteisina uunilohkoina, kolmantena pannulla.
Riisi tuoreutuu seuraavana päivänä vaikka risottona
Pasta ekana päivänä tuoreena, seuraavana pastasalaattina, kolmantena vaikka pannulla lämmitettynä juustokastikkeen tai muun kanssa.
Lihat sitten kunkin tottumusten mukaan kuhunkin annokseen.
Meillä jokainen saa esittää toiveensa kun kauppaan lähdetään ja niistä sitten kootaan seuraavien päivien ruokalista. Kaikki syövät sitä mitä tarjolla on, tai jos on jäänyt 1 annos eilistä, sen saa se jonka toive se oli.
Meillä on ollut jo 20 vuotta ihan sama! Miehen lempiruokia ovat mm. lihapihvit, lihapitsa, kebab ranskalaisilla, lämpimät voileivät, merimiespihvi ja poronkäristys. Minä tykkään kalasta ja kasviksista. Tein syksyllä usein kaalilaatikkoa ja uunijuureksia. Mies ja lapset eivät suostuneet edes maistamaan. Lapset voisivat vaikka elää voileivillä ja nuudelilla. Salaattia suostuvat sentään syömään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sekin aikamoista hommaa on, jos se ällö "perusmättö" on vaikka riisiä tai pastaa ja kasviksia, ja sitten aletan soveltaa kolmea sorttia... :/
Jos jokainen paistaa lisukemättönsä erikseen, warum nicht?
-----------------------------
Ikinä en moiseen alkaisi tai alistuisi!!!!
Tehkää hyvin.
No eihän perusmättö sellaista ole. Just kuvailin aiemmin esim lihattoman lasagnen, makaronilaatikon, uuniperunat ja keiton. Voi myös tehdä ihan perusrisoton ja sitten just loppuvaiheessa jakaa risoton kahteen kattilaan, joista toiseen lisää miehelle vaikka kinkkukuutioita ja ap:lle vaikka katkarapuja. Nopea kuumennus ja molemmilla on haluamansa risotto. Tai chili con carne, jonka ensin tekee chili sine carnena (eli ilman lihaa) ja miehelle erikseen ruskistettu jauheliha, jonka voi laittaa vasta lautasella muun sekaan. Tai tekee canelloneja tomaattikastikkeessa, joiden täytteenä on vain juustoa. Sitten erikseen miehelle vaikka pihvi ja ap:lle paistettua lohta.
Mun mielestä ap ja hänen miehensä eivät ole tässä kumpikaan ongelma vaan enemmänkin lapsi, jolla pitäisi olla aina vain pastaa.
Vierailija kirjoitti:
Keitä pastaa. Kypsän pastan sekaan laitat miehen lautaselle jauhelihakastiketta/ruskistettua pekonia ja mustapippuria/riistakäristystä/jotain muuta lihakastiketta. Omaan ja lapsen annokseen laitat vaikka tomaattikastiketta. (Vai onko ongelma siinä ettet pysty edes kypsentämään lihaa? Vai ainoastaan syömään?)
Sama juttu vaikka risoton kanssa: omalle lautaselle laitat siivun grillatusta broilerista ja miehen lautaselle ruskistat vaikka muutaman lihapullan. Jos on vaivalloista tehdä niitä, osta kaupan pakastealtaasta jotain herkkulihapullia pakkaseen ja sieltä pannussa kypsennät aina sopivan määrän.
Samalla tavalla muiden ruokalajien kanssa. Joku yhteinen osa ja jotain erilaista. Mies tietysti omalla vuorollaan huomioi sinun ruokavaliosi samalla tavalla.
Mies saa ottaa ihan itse ne itse paistamansa siivut sinne lautasellensa.
.
Kirjoittikohan lainaamani henkilö tältä vuosituhannelta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sekin aikamoista hommaa on, jos se ällö "perusmättö" on vaikka riisiä tai pastaa ja kasviksia, ja sitten aletan soveltaa kolmea sorttia... :/
Tehkää hyvin.
No eihän perusmättö sellaista ole. Just kuvailin aiemmin esim lihattoman lasagnen, makaronilaatikon, uuniperunat ja keiton. Voi myös tehdä ihan perusrisoton ja sitten just loppuvaiheessa jakaa risoton kahteen kattilaan, joista toiseen lisää miehelle vaikka kinkkukuutioita ja ap:lle vaikka katkarapuja. Nopea kuumennus ja molemmilla on haluamansa risotto. Tai chili con carne, jonka ensin tekee chili sine carnena (eli ilman lihaa) ja miehelle erikseen ruskistettu jauheliha, jonka voi laittaa vasta lautasella muun sekaan. Tai tekee canelloneja tomaattikastikkeessa, joiden täytteenä on vain juustoa. Sitten erikseen miehelle vaikka pihvi ja ap:lle paistettua lohta.
Mun mielestä ap ja hänen miehensä eivät ole tässä kumpikaan ongelma vaan enemmänkin lapsi, jolla pitäisi olla aina vain pastaa.
Mun mielestä se on ongelma, jos lapsen toivetta (aina pastaa) yritetään lähteä toteuttamaan. Aikuisilla on toki oikeus syödä yksipuolisesti ja huonosti, jos haluavat.
Jo on vaikeeta kirjoitti:
valmista dippikastike, pesto tai lämminkastike joka sopii kaikkien pääraaka-aineiden kanssa
osta kanaa/kalaa/lihaa ja pakasta raakana annoskokoiset palat kunkin perheenjäsenen ruokamäärän mukaan.
Keitetty peruna "tuoreutuu" seuraavana päivänä esim. mausteisina uunilohkoina, kolmantena pannulla.
Pasta ekana päivänä tuoreena, seuraavana pastasalaattina, kolmantena vaikka pannulla lämmitettynä juustokastikkeen tai muun kanssa.
Riisissä on bakteeri-itiöitä, jotka aktivoituvat uudelleen kuumentamalla. Riisiä ei saa siis lämmittää uudestaan ruuaksi. Luulin, että kaikki tietävät tämän.
Jösses miten hankalaa teillä on. Meillä minä olin jossain vaiheessa sekasyöjä ja mies kasvissyöjä, ja nyt minä olen vegaani ja mies edelleen kasvissyöjä. Ihan helposti saadaan ruoat molemmille.
Lakkaa hyysäämästä sun narisevaa miestä.
Mua ei naurata eikä okseta, mutta ihmetyttää se, että ohjeet tulevat vain naisille: keitä kattilallinen, paista se, tee tätä, vihersalaatti on kiva, jotta se syö.
.....
HALOO!
2020-luku on ihan lähellä.
Vaikka mitä se 1930-luvussa eläviä kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehkää hyvin.
Mun mielestä se on ongelma, jos lapsen toivetta (aina pastaa) yritetään lähteä toteuttamaan. Aikuisilla on toki oikeus syödä yksipuolisesti ja huonosti, jos haluavat.
Sitä just edellisen kommenttini vikassa kappaleessa tarkoitinkin. Lapsi kannattaisi totuttaa syömään vähän muutakin kuin vain pastaruokia. Ei sillä, että ne on aika yleisesti lasten suosiossa. Mutta pastaruokiakin voi tehdä siten, ettei niissä ole punaista lihaa. Ap:hän ei ollut huolissaan lapsensa pastan syömisestä vaan punaisen lihan syömisestä pastaruokien mukana.
Vierailija kirjoitti:
Jo on vaikeeta kirjoitti:
Riisissä on bakteeri-itiöitä, jotka aktivoituvat uudelleen kuumentamalla. Riisiä ei saa siis lämmittää uudestaan ruuaksi. Luulin, että kaikki tietävät tämän.
Kerro miten monta riisin aiheuttamaa myrkytystä Suomessa on ollut?
Niinpä. Tieto myrkyllisyydestä on alkanut levitä vasta viime aikoina. Itse olen syönyt riisiä vuosikymmenet huoletta tietämättä bakteereista. Ei ongelmia.
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Jösses miten hankalaa teillä on. Meillä minä olin jossain vaiheessa sekasyöjä ja mies kasvissyöjä, ja nyt minä olen vegaani ja mies edelleen kasvissyöjä. Ihan helposti saadaan ruoat molemmille.
Mun 1. aviomies oli allergiaton jauhelihamies. 2. aviomies on viljaton moniallergikko, ja silti ruoanlaitto on helpompaa kuin jauhelihamiehen aikana. Ohis.
Kumpikin tekee itse ruokansa ja lapsi syö joka toinen päivä äidin, joka toinen päivä isän kanssa.
Tässä on hyvä esimerkki siitä, että lasta tai useampaa ei ole totutettu syömään muuta kuin pastaa.
Kyllä munkin lapset söisivät nuudelia ja pastaa aamusta iltaan, mutta koska sitä ei ole kuin 1-2 kertaa viikossa listalla, he syövät myös perunaa, bataattia, riisiä tai jotain ihmeellistä ruokaa, jossa ei ole mitään edellä mainittua.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on hyvä esimerkki siitä, että lasta tai useampaa ei ole totutettu syömään muuta kuin pastaa.
Kyllä munkin lapset söisivät nuudelia ja pastaa aamusta iltaan, mutta koska sitä ei ole kuin 1-2 kertaa viikossa listalla, he syövät myös perunaa, bataattia, riisiä tai jotain ihmeellistä ruokaa, jossa ei ole mitään edellä mainittua.
Lapsi syö muutakin kuin pastaa, hänen toiveruoat vain on aina jotain pastaruokia. Mutta syö vaikka kanaa ja ohessa juuresmuussia ja syö kalaa ja perunaa ja sellaista. Olisi pitänyt jättää koko lapsi mainitsematta, koska ongelma on oikeastaan vain minä ja mieheni. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi syö muutakin kuin pastaa, hänen toiveruoat vain on aina jotain pastaruokia. Mutta syö vaikka kanaa ja ohessa juuresmuussia ja syö kalaa ja perunaa ja sellaista. Olisi pitänyt jättää koko lapsi mainitsematta, koska ongelma on oikeastaan vain minä ja mieheni. Ap
No niin, teidän ongelmannehan on helposti ratkaistu. Kokkaatte vuoropäivillänne mitä kokkaattekin, ja se, jolle ei kelpaa, tekee itselleen jotakin muuta lisäksi/tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, kun lapsi ei ole ongelma, koska silloin minun näkökulmastani ongelma, ap, on miehelläsi, joka haluaa kengänpohjia alvariinsa.
Hän sitten paistelee niitä... alvariinsa.
Perheessä vanhempi MÄÄRÄÄ, mitä syödään.
Allergiat blahblahblah, mutta käytännössä vanhempi kertoo pikkumukulasta saakka, mitä on tarjolla.
.
Meillä on tarjolla vain kaksi lajia, niin tänään kuin aina ennenkin:
1) syöt
2) et syö