Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ratkaista ruokaongelma kun kaikki perheessä haluaa syödä eri ruokaa?

Vierailija
20.11.2019 |

Itse en halua syödä ollenkaan mitään punaista lihaa (en possua, nautaa enkä riistanakaan), kana ja kala ja kasvisruoat on minulle hyviä. Mies taas haluaa joka päivä syödä aina lämpimällä ruoalla punaista lihaa. Kasvisruokiin ei suostu edes koskemaan, kanaa kelpuuttaa joskus. Lapsi taas haluaisi makaronilaatikkoa, spaghettia ja jauhelihakastiketta jne, mutta en halua että lapsi syö joka päivä punaista lihaa. Help? Meillä on ruoanlaittovuorot niin että mies tekee ruoat joka toinen päivä ja minä joka toinen, ja kumpikaan ei halua tehdä kahta eri ruokaa. Itselleni kelpaa eilinen ruoka, mutta miehelle ei, mies haluaa että hänen liha on äsken tehtyä.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teette "perusmätön" siten, että se kelpaa kaikille, Sulle sen lisäksi kanaa tai kalaa, miehelle punaista lihaa ja lapselle pastaa. 

Vierailija
22/75 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ma: sinä kokkaat. Mies kokkaa itse lihansa.

Ti: mies kokkaa. Sinä syöt eilista.

Ke: sinä kokkaat. Edelleen, jos mies nirsoilee, hoitaa itse lisukkeeksi lihaa.

To: mies kokkaa. Sinä syöt eilistä.

Jne. Selkisikö? Ja lapsi syö esim. pari kertaa viikossa lempiruokiaan ja muina päivinä päivän kokin valmistamaa. Oppii muuten samanlaiseksi nirsoilijaksi kuin miehesi.

Minullehan tämä sopii! Mutta tuossa mallissasi mies kokkaa joka päivä, ja se ei hänelle sovi vaan hän haluaa ne ruoanlaittovuorot. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää miehesi kanssa kokkauksesta yhteinen harrastus. Jokailtainen kokkisota. Lapsi sitten valitsee voittajan ja syö sitä ruokaa.

Vierailija
24/75 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teette "perusmätön" siten, että se kelpaa kaikille, Sulle sen lisäksi kanaa tai kalaa, miehelle punaista lihaa ja lapselle pastaa. 

Mikä se perusmättö voisi olla? Jos siihen tulee lisäksi ap:lle kana, miehelle liha ja lapselle makarooni.

Vierailija
25/75 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma teidän perheessä on miehesi.

Ei ihan täysin noinkaan. Eihän vaimollekaan kelpaa miehen tekemä ruoka.

Vierailija
26/75 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se joka kokkaa päättä mitä perheessä syödään. Mies varmaan osaa itse laittaa ruokansa jos sun tekemä ei kelpaa. Itse en aikoinaan tehnyt kuin yhden ruuan ja jos se ei kelvannut niin sai olla syömättä. Pääsääntöisesti kelpasi.

Se joka kokkaa päättää mitä ITSE syö ja mitä pienet lapset syö. En todellakaan alkaisi pakottaa ketään syömään vaikka kanaa jos ei tykkää, mutta sitten se ihminen voi hommata ne omat lihapullat siihen jos ei muu riitä. Samoin kukaan joka kokkaa ei voi pakottaa mua syömään vaikka karjalanpaistia koska vihaan sitä.

Sama kuin sanonta "kokki ei tiskaa", ihan hanurista - ei, se joka sotkee, tiskaa.

Vierailija
27/75 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi vaatii mahdottomia. Jos ei suostu syömään sinun tekemää ruokaa, niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kokata itse joka päivä.

Tai pyytää äitinsä kokkaamaan.

Vierailija
28/75 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi vaatii mahdottomia. Jos ei suostu syömään sinun tekemää ruokaa, niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kokata itse joka päivä.

Yhtälailla AP kieltäytyi miehensä kokkailuista.

Vierailija
29/75 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se perusmättö voisi olla? Jos siihen tulee lisäksi ap:lle kana, miehelle liha ja lapselle makarooni.

No esim kastike sekä lisukkeet (salaatti, mahdolliset kasvikset, perunamuusi, riisi tai mitä nyt onkaan). Sitten ap:lle kalaa tai kanaa, mies voi paistaa vaikka porsaankyljykset ja lapselle, joka ei halua syödä perunamuusia tai riisiä, voi laittaa pastaa. Tai sitten vaikka tekee lasagnen, mutta ilman jauhelihaa. Siinä on jo lapselle valmiiksi pasta. Miehelle lisäksi ruskistettua jauhelihaa ja ap:lle mitä haluaa. Tai makkarakeitto ilman makkaraa. Kun keitto on lähes valmis, ottaa toiseen kattilaan osan siitä ja tiputtaa makkarat mukaan (miehelle) ja toiseen kattilaan lisää vaikka pakasteseikuutioita (ap:lle ja lapselle). Hernekeitto ilman lihaa. Mies laittaa oman keittonsa päälle vaikka ruskistettu pekonia. Tosin tässä tapauksessa lapsen saama pasta jää puuttumaan, mutta esim minestroneittoa voi tehdä vaikka pakkaseen valmiiksi lapselle sopivina annoksina ja sulattaa sieltä hernekeittopäivinä. Uuniperunat kahdella eri täytteellä: savuporo ja kasvis.  Tosin tästäkin puuttuu lapsen haluaman pasta, mutta oikeasti kannattaa koittaa lasta syömään edes hitusen monipuolisemmin

Ymmärrän ap:n problematiikan, koska aikoinaan teini-ikäinen tyttäreni päätti ryhtyä kasvissyöjäksi.Silloin opettelin tekemään "perusmätön" erikseen ja sitten lisäämään lihansyöjille vain lihaa. 

Vierailija
30/75 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa teillä vaikeaa. Molemmat kokkaavat omat ruokansa, sillähän siitä pääsee.

Vierailija
31/75 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusmättö ällöttävä sana.

Vierailija
32/75 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehei, kenenkään ei tarvitse syödä punaista LIHAA joka päivä.

Jos tosiaan noin jästi on, syöjä paistaa kengänpohjansa ihan itse.

Muuten perheelle voi tehdä soijarouheesta vaikka mitä, mm. sen makaronilaatikon, bolognese-kastikkeen joko sellaisenaan spaghetin kanssa tai esim. lasagneen.

Soijasuikulat menevät kanasta.

Punaisen pihvin vannoutumaton purija ei tunnista soijarouhetta soijarouheeksi eikä soijasuikuloita soijasuikuloiksi, kun hyvin maustat ja oikein valmistat: se ei ole ongelma.

Vierailija
33/75 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta aplle kelpaa eilinen ruoka kun taas miehen on saatava joka päivä sitä tuoretta hiivatin punaista lihaansa tai heittää tantrumit.

Vierailija
34/75 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusmättö ällöttävä sana.

No niin se onkin, mutta en keksinyt parempaakaan sanaa :D

Vierailija
35/75 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ap:lle kokkailut eivät ole ongelma, miehelle on.

Vierailija
36/75 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esim kastike sekä lisukkeet (salaatti, mahdolliset kasvikset, perunamuusi, riisi tai mitä nyt onkaan). Sitten ap:lle kalaa tai kanaa, mies voi paistaa vaikka porsaankyljykset ja lapselle, joka ei halua syödä perunamuusia tai riisiä, voi laittaa pastaa. Tai sitten vaikka tekee lasagnen, mutta ilman jauhelihaa. Siinä on jo lapselle valmiiksi pasta. Miehelle lisäksi ruskistettua jauhelihaa ja ap:lle mitä haluaa. Tai makkarakeitto ilman makkaraa. Kun keitto on lähes valmis, ottaa toiseen kattilaan osan siitä ja tiputtaa makkarat mukaan (miehelle) ja toiseen kattilaan lisää vaikka pakasteseikuutioita (ap:lle ja lapselle). Hernekeitto ilman lihaa. Mies laittaa oman keittonsa päälle vaikka ruskistettu pekonia. Tosin tässä tapauksessa lapsen saama pasta jää puuttumaan, mutta esim minestroneittoa voi tehdä vaikka pakkaseen valmiiksi lapselle sopivina annoksina ja sulattaa sieltä hernekeittopäivinä. Uuniperunat kahdella eri täytteellä: savuporo ja kasvis.  Tosin tästäkin puuttuu lapsen haluaman pasta, mutta oikeasti kannattaa koittaa lasta syömään edes hitusen monipuolisemmin

Ymmärrän ap:n problematiikan, koska aikoinaan teini-ikäinen tyttäreni päätti ryhtyä kasvissyöjäksi.Silloin opettelin tekemään "perusmätön" erikseen ja sitten lisäämään lihansyöjille vain lihaa. 

Niin ja lisään vielä, että makaronilaatikon yms voi tehdä joko täysin lihattomina tai käyttää broilerin jauhelihaa niinä päivinä, kun miehellekin kelpaa broileri. Sitten sen lihattoman makaronilaatikon lisäksi jotain muuta eli miehelle vaikka lihapullia ja ap:lle ja lapselle jotain muuta. 

37/75 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessä joutuu oppimaan, ettei aina saa omaa lempiruokaa. Ainoastaan yksineläjät saavat itse valita ruokansa joka päivä.

Vierailija
38/75 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sekin aikamoista hommaa on, jos se ällö "perusmättö" on vaikka riisiä tai pastaa ja kasviksia, ja sitten aletan soveltaa kolmea sorttia... :/

Jos jokainen paistaa lisukemättönsä erikseen, warum nicht?

-----------------------------

Ikinä en moiseen alkaisi tai alistuisi!!!!

Tehkää hyvin.

Vierailija
39/75 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä pastaa. Kypsän pastan sekaan laitat miehen lautaselle jauhelihakastiketta/ruskistettua pekonia ja mustapippuria/riistakäristystä/jotain muuta lihakastiketta. Omaan ja lapsen annokseen laitat vaikka tomaattikastiketta. (Vai onko ongelma siinä ettet pysty edes kypsentämään lihaa? Vai ainoastaan syömään?)

Sama juttu vaikka risoton kanssa: omalle lautaselle laitat siivun grillatusta broilerista ja miehen lautaselle ruskistat vaikka muutaman lihapullan. Jos on vaivalloista tehdä niitä, osta kaupan pakastealtaasta jotain herkkulihapullia pakkaseen ja sieltä pannussa kypsennät aina sopivan määrän.

Samalla tavalla muiden ruokalajien kanssa. Joku yhteinen osa ja jotain erilaista. Mies tietysti omalla vuorollaan huomioi sinun ruokavaliosi samalla tavalla.

Vierailija
40/75 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitä pastaa. Kypsän pastan sekaan laitat miehen lautaselle jauhelihakastiketta/ruskistettua pekonia ja mustapippuria/riistakäristystä/jotain muuta lihakastiketta. Omaan ja lapsen annokseen laitat vaikka tomaattikastiketta. (Vai onko ongelma siinä ettet pysty edes kypsentämään lihaa? Vai ainoastaan syömään?)

Sama juttu vaikka risoton kanssa: omalle lautaselle laitat siivun grillatusta broilerista ja miehen lautaselle ruskistat vaikka muutaman lihapullan. Jos on vaivalloista tehdä niitä, osta kaupan pakastealtaasta jotain herkkulihapullia pakkaseen ja sieltä pannussa kypsennät aina sopivan määrän.

Samalla tavalla muiden ruokalajien kanssa. Joku yhteinen osa ja jotain erilaista. Mies tietysti omalla vuorollaan huomioi sinun ruokavaliosi samalla tavalla.

Toivottavasti huomioi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi