Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nummelan ponitalli- sarja - mitä kettua?!

Vierailija
20.11.2019 |

Muistelin juuri lapsuuteni suosikkiheppasarjaa ja yhtäkkiä mieleen pöllähti sellainen muistikuva että kun tallin "väki" lähti jonnekin ratsastusretkelle, niin taukopaikalla ne rassasi toistensa ahtereita mehiläisvahalla. Voiko olla? Tämä ei ole nyt mitään pervoilua, vaan oikea viaton kysymys. Muutenkin tuntuu että tuo oli muissakin kirjoissa läsnä. En kai ole voinut keksiä tällaista omasta päästä.
Onko täällä ponitallitietäjiä?

Kommentit (735)

Vierailija
301/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ny sotkeko ihanaan Nummela-ketjuun muita kirjoja :(. Ne nummelat oli niin upeita. Itse olin hevoshullu vailla mahdollisuutta ratsastukseen. Luin silmät kiiluen noita kirjoja. Viettivät kaikki illat tallilla, ihania retkiä jne.

Vierailija
302/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana hyvän mielen ketju!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin itse tätä sarjaa myös, olen syntynyt 2000 ja lukenut ihan alkupäästä n. vuoteen 2013. Muistot tulee mieleen kun selaa tätä keskustelua :D

Vierailija
304/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää ny sotkeko ihanaan Nummela-ketjuun muita kirjoja :(. Ne nummelat oli niin upeita. Itse olin hevoshullu vailla mahdollisuutta ratsastukseen. Luin silmät kiiluen noita kirjoja. Viettivät kaikki illat tallilla, ihania retkiä jne.

Minusta on ollut just kiva lukea muisteluita myös muista heppakirjoista, monta sellaista on tullut vastaan jotka olen lukenut ja joita en ole muistanut varmaan 25 vuoteen. Olen googletellut kuvahaulla ja monesta on tullut ”ai toi!” reaktio.

Vierailija
305/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloin tämän ketjun innoittamana lukemaan Nummelan ponitalli- Hevossaaren vanki ja hämmennyin kun kirjassa vieras joku Juhani tuli Kikan kotiin ja Kikan äiti sanoo: "Mikäs sinut sai tulemaan Valkeakoskelle?" SIIS sijoittuuko tapahtumat siis Valkeakoskelle?:D Luulin aina että ponitalli on jossain isommassa kaupungissa.

Joo, tää oli hämmentävää silloin, ku luin uudestaan näitä, että kirjat sijoittuvat Valkeakoskelle. Luulin kans et johonkin isompaan kaupunkiin tai sitten joku fiktiivinen paikkakunta.

Vielä sekin tuli mieleen, että jotkut kirjat on ehkä julkaistu eri päin kuin mitä kirjoitettu. Mikan tyttöystävä esiteltiin ja ne aloitti seurustelun kirjassa, joka oli ilmestynyt sen kirjan jälkeen, jossa Mika ja Merja (?) jo seurustelevat.

-233-

Vierailija
306/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nummela-sarjasta on jostain syystä jäänyt mieleen, kuinka Päkä inhosi raviurheilua ja -hevosia, mutta voitti Totossa kun talliporukka kävi katsomassa raveja. Teki vielä totolapun hevosten nimien perusteella, yksi nimi taisi olla Masurkka (miksi mä muistan tällaisia asioita??!!) :D

Päkä oli myös pettynyt, kun sai lahjaksi liinaharjaisen Pipsan(?), vaikka oli toivonut upeaa kimoa tms. omaksi hevoseksi. Ja Repe loisti aina Kafkan kanssa estekisoissa tyttöporukan kannustaessa häntä katsomossa...on siinä oikeasti voinut nousta nuorella pojalla ihailu hattuun :D

Vierailija
307/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas ratsastin 14 vuotta ja silmät kiiluen luin kaikki noi kirjat esiteininä koska romanssit (!) Elin ihan sata lasissa jotain fantasioita Kikan ja Jaanan ja Nean kautta :'DDD

Vierailija
308/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa ikinä varmaan päästäni Elizabeth ja Jessica Wakefieldin ei sinisiä, ei vihreitä, vaan KARIBIANMEREN värisiä silmiä.

Vierailija
309/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on menoa nyt. Arvoin kirjahyllystä iltalukemiseksi Hevosparonin koston :D

Vierailija
310/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentävää oli myös se, että vaikka Nea oli tainnut pyöriä tallilla jo ainakin jokusen vuoden, omistaa pari hevosta, olla valmennusrenkaassa, ratsastaa alusta asti lähes päivittäin, vetää hevosenhoitokurssia ym. niin silti sitä kutsuttiin aloittelijaksi :D Minna ja Anu jotka taas oli pari vuotta pidempään harjaillut hoitohevosiaan totta kai katsoivat nenänvarttaan pitkin.

Vierailija
311/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka muistaa Pappilan ponitytöt. Assi ja Inka,joiden isä oli joku pappi tai vastaava kirkkoherra. Muistanko väärin. :D Ne oli hauskoja kirjoja.

Muistan kyllä! Tytöt joutuivat kirkon etupenkkiin istumaan jumalanpalveluksen ajaksi, jos olivat perseilleet jotain. Ja vanhapiikasiskokset puhuivat naapuristaan Piirakkana.

Vierailija
312/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävää oli myös se, että vaikka Nea oli tainnut pyöriä tallilla jo ainakin jokusen vuoden, omistaa pari hevosta, olla valmennusrenkaassa, ratsastaa alusta asti lähes päivittäin, vetää hevosenhoitokurssia ym. niin silti sitä kutsuttiin aloittelijaksi :D Minna ja Anu jotka taas oli pari vuotta pidempään harjaillut hoitohevosiaan totta kai katsoivat nenänvarttaan pitkin.

Oliko Nean kaveri Mari kuvioissa mukana vielä niissä uudemmissa kirjoissa, joissa Nea sai toisen oman hevosen jne.? Ja keitä Nean säädöt Mika ja Kari olivat? Anteeksi tämä kysely, alkoi kiinnostaa kun itse en lukenut kirjoja kuin Nean ekaan omaan hevoseen saakka (se vanha tamma) :)

Vierailija
313/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistamisesta puheenollen, kuinkahan monta kertaa oli tilanne, että Nea meni tallille ja sitten iski tajuntaan, että hän ei ollut enää hevosenomistaja eikä edes hoitaja.

Vierailija
314/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko Nean kaveri Mari kuvioissa mukana vielä niissä uudemmissa kirjoissa, joissa Nea sai toisen oman hevosen jne.? Ja keitä Nean säädöt Mika ja Kari olivat? Anteeksi tämä kysely, alkoi kiinnostaa kun itse en lukenut kirjoja kuin Nean ekaan omaan hevoseen saakka (se vanha tamma) :)

Kari oli Jonin kaveri, joka opetti välillä tallilla ja oli opettajana siellä ratsastusleirillä, missä Nea oli Isabellan kanssa. Mika oli hevosenhoitaja, johon Nea tutustui jossain isoissa ratsastuskilpailuissa ja tapasivat silloin tällöin. Joku minua pidemmälle (Nea ja musta hevonen) lukenut varmaan tietää, oliko myöhemmin jotain romanssia.

Vierailija
315/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori, Nummelat oli tosiaan huippuja. Tätä ketjua lukiessa vaan muistuu mieleen monia muitakin lapsuuden suosikkeja.

Vierailija
316/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olikohan Ponitallin pelastus sen nimi jossa etsittiin vanhaa aarretta hämeessa sijaitsevsn kartanon mailta ja essi ja aarrearkku kiisi jollain muffeponilla kun pahikset ajoi takaa, siinä oli myös joku Stefan. Mutta eniveis, siinäkin kirjassa oli mehiläiskittivahaa ahterissa.

Kirjoitin tämän kommentin eilen. Oli pakko tulla tänään korjaamaan, kun tajusin, että ei sen kirjan nimi mikään Ponitallin pelastus ollut (vaikka siinä muistaakseni yritettiin pelastaa rahavaikeuksiin ajatunutta jonkun sukulaisen tallia), vaan sen kirjan nimi oli Kuutamoratsastus! Ja sitten muistin vielä, että siinä Essin Villekin joutui ratsaille ekan kerran ja VIllenkin ahteri koki kovia ja Essi vitsaili Villelle ahterista ja mehiläiskittivahasta. 

Vierailija
317/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan miten Jaana lähti hevosen kanssa lenkille aina kaatosateessa kyynelten sekoittuessa veteen ja kuraan hampaita purren kiukkuisena kun jotain tapahtui.

Vierailija
318/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hahmo oli Pakki Hirvelä? En muista kuin nimen ja sen että mietin muinoin lukiessani, että miksi hahmolle on keksitty noin kamala nimi.

Vierailija
319/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on muuten ilmeisesti Merjan ylläpitämä sivu:

http://nummelanponi.suntuubi.com/

Vieraskirjaankin on vastaillut.

Vierailija
320/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistamisesta puheenollen, kuinkahan monta kertaa oli tilanne, että Nea meni tallille ja sitten iski tajuntaan, että hän ei ollut enää hevosenomistaja eikä edes hoitaja.

Ehkä ihan hyvä kun sen hevosille tuppas käydä huonosti...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän