"Tuosta meidän Tainasta tulee tosi pantava”
Hyi kun tuli paha olo kuin luin tuon jutun. Myös minun isäni oli tuollainen paskapääsovinisti.
Olin ehkä vasta 11 v kun isä mietti kännissä että "tuleekohan Pialle iso vai pieni pillu".
Kommentit (754)
Tuo vastakkaisesta sukupuolesta kiusaaminen on siis aivan yleinen ilmiö?
Mua kiusattiin kaveripojista jo päiväkodissa. Ekaluokalla mulla ”oli poikaystävä”. Esiteini-ikäisenä uimarannalla ollessa ei tiennyt, mihin silmänsä laittaisi, kun katselin kuulemma ”nöösipoikia” eli varmaan jotain 15-20-vuotiaita. Teini-iässä 90-luvulla sheimattiin pukeutumisesta – vaatteeni olivat aivan normaalit sen ajan teinivaatteet. Kehopuhe oli jatkuvaa ja jokapäiväistä.
Ja sitä setämiesten lirkuttelua ja vokottelua sai kestää joka paikassa. Ei ihme, että kasvoin kuvittelemaan seksuaalisuuteni ja kehoni olevan mielenkiintoisin anti ihmissuhteissa. Käyttäydyin todella itsetuhoisesti seksin suhteen, kunnes noin 25-vuotiaana opin pitämään huolta itsestäni.
Oman lapseni kohdalla aion toimia täysin päinvastoin kuin minulle kävi. Hän saa kasvurauhan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun isoveli toi tyttöystävän taloon n. 17-vuotiaana ja paneskelun äänet kuuluivat oven läpi, isä hykerteli tyytyväisenä: on se "Petri" kova jätkä.
Kun minä olin samassa iässä, isä mietti että olenko jo "pilannut" itseni poikien kanssa...Ap
Itse jouduin poikana kärsimään myös tuosta isän pakkomielteestä seksiin. Isoveli toi tyttöjä kotiin, siitä isä oli niin ylpeä kun edes toinen poikansa on komea ja naisten mies kuten hän itse oli nuorena. Sitten on tuo toinen (eli minä), hissukka joka ei edes kaljaa juo. Tuskin on edes sormella kokeillut, liekö tulee naista edes saamaan, mutta onneksi edes toinen poika tekee isän ylpeäksi. Tällaista sain kuulla koko teini-iän.
Järkyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoo että jokseenki järkytyin tästä ketjusta. En oo koskaan ajatellu että tällänen ois NÄIN yleistä..
Tutkimusten mukaan joka kolmatta tyttöä/naista on ahdisteltu seksuaalisesti. Jos mietin kavereitani, niin tiedän itseni lisäksi ainakin 3 muuta.
Tuo ei tarkoita että kolmasosa miehistä ahdistelisi. Yleensä sama mies ahdistelee useampaa, on siis sarja-ahdistelijoita (niin kuin on sarjaraiskaajiakin)
Vierailija kirjoitti:
Syy minkä takia halveksun miehiä. Niille kelpaa jopa oma tytär.
Vaikka tämän ketjun tarinat pääosin oksettavat, niin ei tulisi ikinä mieleen sanoa halveksuvani miehiä. Tunnen onneksi paljon hyviä, fiksuja ja naisia, tyttäriään ja ylipäätään ihmisiä kunnioittavia miehiä. Minun maailmankuvassani nämä hyvät miehet ovat kuitenkin onneksi suuri enemmistö ja toivottavasti näin tulee olemaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini isä oli tuollainen pervo ja käytti seksuaalisesti hyväkseen tyttäriään. Kun luen tällaisia juttuja, voin pahoin. Aina ei edes pysty lukemaan, olen järkyttynyt tästä, millaisia miehet voivat olla. Olen järkyttynyt miesten seksuaalisuudesta. Mielestäni seksuaalisuus on vääristynyt henkilöillä, jotka ovat kiinnostuneet lapsistaan.
Äitisi on saanut kokea kamalia, mutta voisiko näissä keskusteluissa puhua "miesten" sijaan "joistakin miehistä"? Kun selvää on, että suurimman osan seksuaalisuus ei ole noin häiriintynyt eikä se ole mitenkään normaalia. Särähtää aina korvaan tuo "miehet"-yleistys.
Ei siinä sanottu että "kaikki miehet tällaisia", vaan "millaisia miehet voivat olla" = jotkut miehen voivat olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun isoveli toi tyttöystävän taloon n. 17-vuotiaana ja paneskelun äänet kuuluivat oven läpi, isä hykerteli tyytyväisenä: on se "Petri" kova jätkä.
Kun minä olin samassa iässä, isä mietti että olenko jo "pilannut" itseni poikien kanssa...Ap
Itse jouduin poikana kärsimään myös tuosta isän pakkomielteestä seksiin. Isoveli toi tyttöjä kotiin, siitä isä oli niin ylpeä kun edes toinen poikansa on komea ja naisten mies kuten hän itse oli nuorena. Sitten on tuo toinen (eli minä), hissukka joka ei edes kaljaa juo. Tuskin on edes sormella kokeillut, liekö tulee naista edes saamaan, mutta onneksi edes toinen poika tekee isän ylpeäksi. Tällaista sain kuulla koko teini-iän.
Järkyttävää.
Joillakin miehillä on tarve korostaa puheissaan maskuliinisuuttaan, liikaakin. En sitten tiedä, mistä sellainen johtuu - onko ehkä siellä sisimmässään kuitenkin epävarma omasta suuntautuneisuudestaan ja yrittää ronskeilla puheillaan kompensoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma on tällainen. jotkut selviävät, toiset eivät. Kaikenlaista olen itsekin kuullut teininä mutta meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Joskus saatoin naljailla takaisin ja sanoa että mitä sääkin papparainen siinä luulet olevasi. Joskus sille hymähdettiin joskus joku suuttui. Mua nauratti. Minulle on aina ollut ihan sama mitä muut minusta ajattelevat. Jotkut ovat uhreja lapsesta asti ja sellaisena pysyvät.
Just joo. Taidat olla niitä naisia jotka olleet tosi innoissaan ja kiitollisia pienistäkin miehiltä kohdistuneista huomionosoituksista, eli jos joku ohimennen vähän hipaissut, ja olit aina kateellinen koulun kauniille ja muodokkaille tytöille joita ahdisteltiin?!
Nimenomaan en ole. Mua ei ole koskaan kiinnostanut miesten antama huomio jota olen saanut ihan riittävästi. En vaan satu olemaan sitä tyyppiä joka romahtaa joka asiasta. Tottakai joskus joku sanoo jotakin joka tuntuu pahalta. Mutta se on elämää. Kaikkein inhottavimmat seksikkyyteen liittyvät kommentit olen saanut naisilta. Just näitä "olet ihan panomuijan näköinen", "sulla on niin isot tissit että miehet eivät ajattele muuta susta kuin että oot tyhmä panokone" ja mitä näitä kaikkia on:DDD Mulla on joo isot tissit ja muutenkin muodokas mutta sen kanssa pitää elää. Äidit sanovat ne kamalimmat jutut tyttärilleen ja sallivat perheen miespuolisten puhella typeryyksiä. Parhaassa tapauksessa ovat kateellisia tyttärilleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tämän ketjun tarinat pääosin oksettavat, niin ei tulisi ikinä mieleen sanoa halveksuvani miehiä. Tunnen onneksi paljon hyviä, fiksuja ja naisia, tyttäriään ja ylipäätään ihmisiä kunnioittavia miehiä. Minun maailmankuvassani nämä hyvät miehet ovat kuitenkin onneksi suuri enemmistö ja toivottavasti näin tulee olemaankin.
Sinun tuntemasi miehet ovatkin se pieni prosentti koko pallon miehistä. Olet joko naivi tai sinisilmäinen, kun luulet ettei kyseinen toiminta ole miehille melkein kuin itsestäänselvyys. Kaikki kuitataan "vain läpällä" ja tyttö/nainen on heti tiukkapipo huumorintajuton kun ei kyseistä "huumoria" kestä. Jos miehet osaisivat käyttäytyä, niin kyseisiä Taina-tapauksia olisi vähän tai ei ollenkaan. Että se siitä sinun "kunnioittavista miehistä."
Tässä ketjussa on niiiin paljon tuttuja asioita. En ole onneksi kokenut "varsinaista" hyväksikäyttöä tai seksuaalista väkivaltaa, mutta koko lapsuuden ja nuoruuden oli tuollaista vaikeasti tunnistettavaa. Olin ala-asteella kun vanhempieni ystävämiehet – perheenisät – alkoivat kommentoida, että "sinä tyttö teet vielä monta miestä onnettomaksi" (??), "tosta kasvaa vielä kaunis tyttö" jne. Murrosiän alettua samoilta sediltä ja isäpuolelta, joka oli ollut elämässäni pikkulapsesta asti, alkoi tulla kommenttia tyyliin "oot sitten säkin alkanut tissejä kasvattaa", "se on sullakin alkanut perse levitä". Läpsäytyksiä pyllylle ja "leikkimielisiä" kuolaisia pusuja suoraan suulle perheiden illanvietoissa. Lisäksi kaksimieliset vitsit, telkkaa katsoessa kommentoivat naisia ja sen ajan perheohjelmissa, esim. sketsiohjelmissa, oli tosi sovinistista huumoria. Lisäksi amerikkalaiset leffat ja sarjat, joissa oli outo naiskuva. Ja Pretty Woman, jossa söpö prostituoitu nappaa rikkaan miehen. Teininä itsensä paljastajat ja bussissa lähentelevät ukot. Enkä pukeutunut teininäkään paljastavasti, päinvastoin. Käytin usein farkkuhaalareita ja Doc Martenseja, silti kourittiin bussissa. Saattoi olla dokkarit, farkkuhaalari ja R-Collectionin anorakki, ja kuitenkin bussissa lähenneltiin.
On totta, että poikiakin käytetään hyväksi (huom. myös miesten taholta) ja se on kamalaa ja aina väärin. MUTTA pojille ei kuitenkaan kasvuiässä, alkaen ekoista murrosiän merkeistä, käy selväksi, että joka toinen vastakkaisen sukupuolen edustaja on mahdollinen hyväksikäyttäjä, kuolaava pervo, tiiraaja, itsensäpaljastaja tms. On todella väärin, jos opettaja käyttää poikalasta hyväkseen, mutta silti se poika ei koe sitä tunnetta, että kaikkialla on joku pervoukkojen pataljoona, alkaen omista sukulaismiehistä pomoihin ja satunnaisiin tyyppeihin bussissa. Minua ei edes koskaan varoiteltu miehistä, kaikki pelko on ihan omista kokemuksista lähtöisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni kyydissä istuin usein autossa. Kun pysähdyttiin suojatien eteen isä kommentoi aina autossa kaikkia suojatienkulkijoita ja arvosteli jokaisen naisen muodot jne.
Tuommonen pikkutissi, onpas leveä perse, alahan mennä siitä kinkku, tuo on pantavan näköinen. Vaikka äitini oli myös kyydissä sama meno jatkui.
Luulin että kaikki tekevät tuollaista autoissaan. Myöhemmin kun aloin liikkumaan itsenäisesti ja menin suojatietä pitkin pelkäsin mitähän minusta kommentoidaan kun autoja oli valoissa. Ja vieläkin tämä on jäänyt mieleeni.Meillä myös tälläistä... Varsinkin tv-ohjelmien naisia kommentoitiin. Olen vasta nyt alkanut ajatella että mitenköhän se on minuun vaikuttanut kun olen aina joutunut kuuntelemaan sitä sivusta
Muistan lapsuudesta, että meillä kommentoitiin etenkin Brooke Logania ja Pamela Anderssonia. Isä kehuu niitä objektimaiseen sävyyn ja äiti on taustalla hiljaa. Sitten kun isä ei ollut paikalla niin äiti sensijaan haukkui erityisesti noita kahta mitkä mainitsin jos tv oli auki ja sieltä tuli vaikka kaunarit 😂
Siis onhan tosi irvokasta. Toinen kehuu kuolaten ja sit toinen haukkuu ne maanrakoon. Autossa ollessa isä aina arvosteli naisia kuolaten ja sitten kun olin pelkän äidin kyydissä niin se aina haukkui kaikki naiset.
Tästä seurasi itselleni se, että olin vuosia tosi epävarma ohi ajavien autojen lähellä. Ajattelin, että sieltä mua arvostellaan ja kytätään. Kesti vuosia päästä tuosta yli. Nyt en jaksa välittää vaikka joku siellä kuolaisi tai haukkuisi. Murehtimiseen menee vain turhaa energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma on tällainen. jotkut selviävät, toiset eivät. Kaikenlaista olen itsekin kuullut teininä mutta meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Joskus saatoin naljailla takaisin ja sanoa että mitä sääkin papparainen siinä luulet olevasi. Joskus sille hymähdettiin joskus joku suuttui. Mua nauratti. Minulle on aina ollut ihan sama mitä muut minusta ajattelevat. Jotkut ovat uhreja lapsesta asti ja sellaisena pysyvät.
Just joo. Taidat olla niitä naisia jotka olleet tosi innoissaan ja kiitollisia pienistäkin miehiltä kohdistuneista huomionosoituksista, eli jos joku ohimennen vähän hipaissut, ja olit aina kateellinen koulun kauniille ja muodokkaille tytöille joita ahdisteltiin?!
Nimenomaan en ole. Mua ei ole koskaan kiinnostanut miesten antama huomio jota olen saanut ihan riittävästi. En vaan satu olemaan sitä tyyppiä joka romahtaa joka asiasta. Tottakai joskus joku sanoo jotakin joka tuntuu pahalta. Mutta se on elämää. Kaikkein inhottavimmat seksikkyyteen liittyvät kommentit olen saanut naisilta. Just näitä "olet ihan panomuijan näköinen", "sulla on niin isot tissit että miehet eivät ajattele muuta susta kuin että oot tyhmä panokone" ja mitä näitä kaikkia on:DDD Mulla on joo isot tissit ja muutenkin muodokas mutta sen kanssa pitää elää. Äidit sanovat ne kamalimmat jutut tyttärilleen ja sallivat perheen miespuolisten puhella typeryyksiä. Parhaassa tapauksessa ovat kateellisia tyttärilleen
Vaikka et satu olemaan tyyppiä joka romahtaa "joka asiasta", voisit silti opetella osoittamaan empatiaa niille, jotka kokevat asiat eri tavoin. Ihmiset ovat erilaisia. Tuollainen "mä vaan nauroin" -asenne väheksyy niitä, joille häirintä ja hyväksikäyttö ovat olleet kipeitä kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoo että jokseenki järkytyin tästä ketjusta. En oo koskaan ajatellu että tällänen ois NÄIN yleistä..
Tutkimusten mukaan joka kolmatta tyttöä/naista on ahdisteltu seksuaalisesti. Jos mietin kavereitani, niin tiedän itseni lisäksi ainakin 3 muuta.
Tuo ei sitten tarkoita, että kolmasosa miehistä ahdistelisi. Usein yksi mies ahdistelee useampaa. On siis sarja-ahdistelijoita, niin kuin on sarja r a i s k a a j i a k i n.
T. Itsekin ahdistelun kohteeksi joutunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun tuntemasi miehet ovatkin se pieni prosentti koko pallon miehistä. Olet joko naivi tai sinisilmäinen, kun luulet ettei kyseinen toiminta ole miehille melkein kuin itsestäänselvyys. Kaikki kuitataan "vain läpällä" ja tyttö/nainen on heti tiukkapipo huumorintajuton kun ei kyseistä "huumoria" kestä. Jos miehet osaisivat käyttäytyä, niin kyseisiä Taina-tapauksia olisi vähän tai ei ollenkaan. Että se siitä sinun "kunnioittavista miehistä."
No nyt on katkeraa settiä. En todellakaan usko että pervessit insestimiehet olisivat enemmistö.
Voisikohan joku palstamies kommentoida asiaa?
Te tiedätte parhaiten.
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tähän edelleenkään tarvita noita "tunnen ainakin yhden naisen, joka..." -kommentteja. Kun se ei nyt ole se pointti tässä että naisetkin tekevät pahoja asioita. Se tiedetään, mutta nyt on kysymys eri mittakaavan asiasta kuin yksittäisten sairaiden ihmisten teoista.
Puhumme tässä nimittäin laajasta yhteiskunnallisesta ilmiöstä, joka on hiljaa hyväksytty ja saanut kukoistaa näihin päiviin asti. Siitä ettei tytöille ja naisille ole koskaan suotu samaa oikeutta koskemattomuuteen ja omaan kehoonsa kuin pojille ja miehille. Naisten seksuaalisuus ja siten koko naiseus on kiedottu lapsesta saakka häpeän ja kontrollin kaapuun, miehet ovat pyrkineet omistamaan sen. Jos sulla on rinnat, niitä saa vapaasti kommentoida ja jopa käydä käsiksi. Miten olisi jos samaan tyyliin kommentoitaisi ja kourittaisi poikien etumusta, vaikka kotona saunan jälkeen? Tai koulussa luokan tyttöjen toimesta? Ja open mielestä "tytöt olisi vaan tyttöjä".
Tuo #kasvurauha oli hyvä. Tämän täytyy todellakin muuttua.
Mutta eihän sitä pojillekaan aina suoda. Kun uutisoidaan naisopettajan harjoittamasta häirinnästä tai hyväksikäytöstä, oletetaan helposti, että poika nauttii ja tykkää siitä. Et jes, pääsi aikuisen naisen kanssa sänkyyn. Tai oletetaan, että miehet tykkäävät aina, kun heille ehdotellaan, heitä kosketellaan ja painostetaan. Seksuaalista väkivaltaa kokeneille miehille on jopa naurettu poliisiasemalla. Kun eihän mies voi sellaista kokea.
Niin, miehet kommentoivat ja nauravat. Aivan samoin kuin ovat tehneet naisille satoja vuosia. Ja jos poika itkee tai traumatisoituu, se on "neiti", "tytöt itkee", "ole mies" jne. Eli naiseus on jotain heikkoa, säälittävää, sen voi särkeä ja polkea likaan. Joko alatte ymmärtää mistä puhun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän monet miehet oikeasti pitää pikkutytöistä, alkaa mietityttää. Hyi hel#etti.
Kaksi edellistä mieskaveria, toinen jäi kiinni poken katsomisesta ja oli viihtynyt teinien chattisivustolla. Meinasi oksennus lentää. Toisen käytös erään tutun tytön läsnäollessa mietityttää vielä tänäkin päivänä. Tuli vaan mieleen että onko se kovin yleinenkin aikuisten miesten keskuudessa että haaveillaan sakkolihasta. Oksettaa ajatellakin, usko miehiin on ollut koetuksella.
Minua taas häiritsee kun tällaiset asiat esitetään koskevan vain miehiä. Tunnen ainakin yhden naisen joka käytti poikalapsiaan hyväksi heidän ollessaan pieniä. Oli hyväksikäyttäjä kuka tahansa niin useinhan teoista vaietaan häpeän tai pelon vuoksi ja vain osa tulee lopulta ilmi.
Naispuoliset lasten hyväksikäyttäjät on edelleen tabu. Heitä ei liene niin paljon kuin miespuolisia hyväksikäyttäjiä mutta uskon, että se on tavallisempaa kuin luullaan. Lisäksi kaikkien naisten oletetaan rakastavan lapsia ja haluavan viettää aikaa näiden kanssa, joten harva kiinnittää huomiota naiseen, joka vaikuttaa olevan erityisen ihastunut lapsiin ja paijaavan näitä normaalia innokkaammin.
Briteissähän laskettiin juuri vapaaksi Vanessa George, pahamaineisen pääasiassa naisista koostuneen pedoringin johtaja. George käytti ilmeisesti hyväkseen myös omaa tytärtäänkin, tosin ei niin laajassa mittakaavassa kuin perheensä ulkopuolisia lapsia. Ja vaikka hän ei varsinaisesti olisi kajonnutkaan omiin lapsiinsa, niin kyllä hänen käytöksessään on täytynyt ilmetä jotain hänen omia lapsiaan häiritsevää.
Kukaan ei ole väittänyt, että nainen ei voisi olla samanlainen, joten on aika merkillistä häiriintyä tästä keskustelusta tuollaisen asian vuoksi. Kyseessä on kaksi eri ilmiötä, joista tämän ketjun aihe on tilastojen mukaan huomattavasti laajempi kuin naisten tekemä vastaava.
Niihin liittyy myös huomattavan erilaiset kulttuuriset tekijät ja tavat, joten on täysin luonnollista keskustella toisesta ilmiöstä keskustelematta samalla toisesta. Sen sijaan tuo ainainen "naisetkin sitä ja naisetkin tätä" juuri häiritsee tämän ilmiön todellista ymmärtämistä, kun se hämärtää sukupuolten välisiä eroja tässä asiassa, ja tuo mieleen lähinnä alistuvaiset miehiä ihailevat naiset, joiden mielestä kulttuuriin syvästi kytketty "miehisten" miesten ihannointi naisia samalla aliarvioiden saa jatkua.
Tähän ilmiöön naiset liittyvät juuri tuollaisina samanlaisina jo lapsena alistettuina uhreina ja äiteinä, joiden lapset joutuvat kokemaan saman kuin todennäköisesti itsekin kokivat. Tietysti on myös niitä asteen hirveämpiä tapauksia, joissa tällaisten lasten äidit ovat niin hirviöitä itsekin, että nauttivat tai osallistuvat itsekin isien tekemään seks.väkivaltaan. Ulkomailla sellaiset äidit myös vapaaehtosesti kauppaavat lapsiaan, Suomessa tuskin on sellaiseen ainakaan taloudellista pakkoa.
Missä on sanottu että tässä keskustelussa saa puhua vain miesten tekemästä häirinnästä? Kysehän oli lapseen kohdistuvasta häirinnästä jota voi tapahtua kenelle tahansa sukupuoleen katsomatta. Juuri siksi asian kääntäminen pelkästään miesten teoiksi häiritsee.
Kun puhutaan so-vi-nis-mis-ta (mikä tuli jo ensimmäisellä sivulla ja alkuperäisessä jutussa ilmi) mistä juontuu mm tämänkaltaisia asioita, niin siihen ei liity naiset tekijöinä, sillä nainen ei varsinaisesti voi olla so-vi-nis-ti, ainoastaan sen aivopesun sisäistänyt. Sen vuoksi on kummallista, kuinka tuosta tämänkin asian mahdollistamasta ideologiasta - so-vi-nis-mis-ta - ei saa puhua ilman yrityksiä vaientaa aiheen sukupuolittuneisuus "kyllä naisetkin!"-huudoilla.
Ne estävät tiedostamasta ongelmien juurisyitä: yhteiskunnan kautta historian tukemaa miesten ja naisten eriarvoisuutta. Nämä lasten kokemukset isien tahoilta ovat niin yleisiä siksi, että jostain ne isät ovat jo lapsina omaksuneet sen kaiken, ja kokevat oikeudekseen käyttäytyä niin. Se on kulttuurinen ilmiö, ja useissa yhteyksissä so-vi-nis-mi on yhteiskunnassa hyväksyttyä edelleen. Ja jopa sen tiedostaminen yritetään vaientaa "kyllä naisetkin!"-huudoilla, joko tahallisesti tai sitten so-vi-nis-min aivopesun tuloksena.
Täällä on kerrottu perhe- ja sukudynamiikasta, jossa tällainen miesten käytös on ollut yleisesti hyväksyttyä tai siedettyä. Vastaavaa sukupuolittunutta valta-asemaa esiintyy laajemminkin yhteiskunnassa kuin vain perheissä. Sen sijaan naisten täytyy tehdä rikoksensa enemmän piilossa, ja harvassa ovat ne tapaukset, joissa nainen voisi perheen ja suvun nähden käyttäytyä juuri kuten miesten on täällä kerrottu käyttäytyvän. Ja se ei ole pelkästään hyvä asia, sillä tällaisessa patriarkaalisessa kulttuurissa nainen nähdään usein heikkona ja pikemminkin uhrina kuin syyllisenä, mikä edistää naisten tekemien rikosten pysymistä piilossa, ja vaientaa heidän uhreja entisestään.
Poikien kokemista rikoksista on tietysti puhuttava myös. Mielestäni pojat tarvitsisivat sitä vielä kipeämmin, mutta patriarkaalisen kulttuurin vuoksi sellaiset ulostulot ovat harvinaisia, koska mies ei voi arvonsa säilyttämisen vuoksi esiintyä uhrina, sillä hän ei silloin enää olisi muiden silmissä "miehinen" mies, mitä hyvin monet miehet kokevat tällaisessa kulttuurissa elintärkeäksi olla, sillä tutkimustenkin mukaan juuri "perinteisiä" miehiä arvostetaan eniten. Onhan näistäkin jutuista käynyt selväksi, kuinka jotenkin niskan päällä olleen miehen on kuitattu ylpeästi olevan "kova jätkä", ja herkkyytensä näyttävä poika on joutunut isän pilkan kohteeksi.
Pojat voivat naispuolisen henkilön lisäksi tulla myös miespuolisen henkilön hyväksikäyttämiksi, aivan kuten tytöt naisten. Ihmiset jotka käyttävät tai ahdistelevat lapsia, ovat useimmiten syvästi häiriintyneitä, eivätkä he useinkaan välitä siitä, kumpaa sukupuolta lapsi on, koska ensisijaisesti kyseessä on vain vallankäyttö avuttomaan lapseen ja sen tuoma seksuaalinen ja psyykkinen tyydytys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tähän edelleenkään tarvita noita "tunnen ainakin yhden naisen, joka..." -kommentteja. Kun se ei nyt ole se pointti tässä että naisetkin tekevät pahoja asioita. Se tiedetään, mutta nyt on kysymys eri mittakaavan asiasta kuin yksittäisten sairaiden ihmisten teoista.
Puhumme tässä nimittäin laajasta yhteiskunnallisesta ilmiöstä, joka on hiljaa hyväksytty ja saanut kukoistaa näihin päiviin asti. Siitä ettei tytöille ja naisille ole koskaan suotu samaa oikeutta koskemattomuuteen ja omaan kehoonsa kuin pojille ja miehille. Naisten seksuaalisuus ja siten koko naiseus on kiedottu lapsesta saakka häpeän ja kontrollin kaapuun, miehet ovat pyrkineet omistamaan sen. Jos sulla on rinnat, niitä saa vapaasti kommentoida ja jopa käydä käsiksi. Miten olisi jos samaan tyyliin kommentoitaisi ja kourittaisi poikien etumusta, vaikka kotona saunan jälkeen? Tai koulussa luokan tyttöjen toimesta? Ja open mielestä "tytöt olisi vaan tyttöjä".
Tuo #kasvurauha oli hyvä. Tämän täytyy todellakin muuttua.
Mutta eihän sitä pojillekaan aina suoda. Kun uutisoidaan naisopettajan harjoittamasta häirinnästä tai hyväksikäytöstä, oletetaan helposti, että poika nauttii ja tykkää siitä. Et jes, pääsi aikuisen naisen kanssa sänkyyn. Tai oletetaan, että miehet tykkäävät aina, kun heille ehdotellaan, heitä kosketellaan ja painostetaan. Seksuaalista väkivaltaa kokeneille miehille on jopa naurettu poliisiasemalla. Kun eihän mies voi sellaista kokea.
Niin, miehet kommentoivat ja nauravat. Aivan samoin kuin ovat tehneet naisille satoja vuosia. Ja jos poika itkee tai traumatisoituu, se on "neiti", "tytöt itkee", "ole mies" jne. Eli naiseus on jotain heikkoa, säälittävää, sen voi särkeä ja polkea likaan. Joko alatte ymmärtää mistä puhun?
Tänään oli Hesarissa hyvä John Irvingin haastis, jossa kertoi tuosta. Naisopettaja käytti hyväksi ja miehet vaan nauroivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan yleistä on, että veljet katsovat siskojaan kiinnostuneina? Monilla tytöillähän on nykyään tapana esitellä muotojaan.
Tuo on sairasta, sisaruksien ei pidä olla kiinnostuneita toisistaan seksuaalisesti.
Olen samaa mieltä. Asia vain mietityttää siksi, kun tietää, että on näitä tiukoissa farkuissa kulkevia tyttöjä, joilla on veljinä sellaisia "jonneja". Tällaisen "jonnen" ei kuvittelisi paljokaan välittävän mistään moraalista, jos tämä kiinnostuu siskostaan. Ja se on tosiasia, että poika kiinnostuu naisellisista muodoista, oli ne sitten nähtynä kenellä vaan. Tätä luulisi tapahtuvan, vaikka se ei olekaan oikein.
On kuitenkin eroa siinä, paneeko merkille siskon piukat farkut omassa mielessään verrattuna siihen, että kommentoi törkeästi tai lääppii, kuten tässäkin ketjussa on kerrottu. Kaikenlaisia reaktioita voi pitää "luonnolisina", mutta ne eivät oikeuta häiritsemään muita. Ja kyllä piukkoja farkkuja oli 70-luvulla, samoin bikinejä, avokaulaisia paitoja jne.
Nuorten naisten muotojen näyttely on niin yleistä, että olisi kiinnostavaa tietää, miten näiden veljet suhtautuvat siihen. Jos näkevät kotonaan siskoaan minishortseissa ja muissa paljasteluvaatteissa, miten nämä hillitsevät himojaan?
Varmaan samoilla keinoilla kuin hillitsevät, kun näkevät oman tyttärensä kylvyssä. Ei ku joo, eihän tarvitsekaan, kaikki naispuoliset on vapaata riistaa.
Kummallisinta on, että kun menee isommille saiteille ihan heteropornon perässä, niin ensimmäiseksi vastaan tulee "poika ja äiti" tai "äitipuoli", mitään muuta ei yleensä etusivulla olekaan. Tai sisko ja veli.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on niiiin paljon tuttuja asioita. En ole onneksi kokenut "varsinaista" hyväksikäyttöä tai seksuaalista väkivaltaa, mutta koko lapsuuden ja nuoruuden oli tuollaista vaikeasti tunnistettavaa. Olin ala-asteella kun vanhempieni ystävämiehet – perheenisät – alkoivat kommentoida, että "sinä tyttö teet vielä monta miestä onnettomaksi" (??), "tosta kasvaa vielä kaunis tyttö" jne. Murrosiän alettua samoilta sediltä ja isäpuolelta, joka oli ollut elämässäni pikkulapsesta asti, alkoi tulla kommenttia tyyliin "oot sitten säkin alkanut tissejä kasvattaa", "se on sullakin alkanut perse levitä". Läpsäytyksiä pyllylle ja "leikkimielisiä" kuolaisia pusuja suoraan suulle perheiden illanvietoissa. Lisäksi kaksimieliset vitsit, telkkaa katsoessa kommentoivat naisia ja sen ajan perheohjelmissa, esim. sketsiohjelmissa, oli tosi sovinistista huumoria. Lisäksi amerikkalaiset leffat ja sarjat, joissa oli outo naiskuva. Ja Pretty Woman, jossa söpö prostituoitu nappaa rikkaan miehen. Teininä itsensä paljastajat ja bussissa lähentelevät ukot. Enkä pukeutunut teininäkään paljastavasti, päinvastoin. Käytin usein farkkuhaalareita ja Doc Martenseja, silti kourittiin bussissa. Saattoi olla dokkarit, farkkuhaalari ja R-Collectionin anorakki, ja kuitenkin bussissa lähenneltiin.
On totta, että poikiakin käytetään hyväksi (huom. myös miesten taholta) ja se on kamalaa ja aina väärin. MUTTA pojille ei kuitenkaan kasvuiässä, alkaen ekoista murrosiän merkeistä, käy selväksi, että joka toinen vastakkaisen sukupuolen edustaja on mahdollinen hyväksikäyttäjä, kuolaava pervo, tiiraaja, itsensäpaljastaja tms. On todella väärin, jos opettaja käyttää poikalasta hyväkseen, mutta silti se poika ei koe sitä tunnetta, että kaikkialla on joku pervoukkojen pataljoona, alkaen omista sukulaismiehistä pomoihin ja satunnaisiin tyyppeihin bussissa. Minua ei edes koskaan varoiteltu miehistä, kaikki pelko on ihan omista kokemuksista lähtöisin.
Tarkennan vielä tähän omaan kirjoitukseeni, että tietenkään nuoren, tai kenenkään naisen pukeutuminen ei ole oikeutus häirinnälle. Halusin vain tuoda ilmi, että pukeutuminen ei ole mikään ratkaiseva tekijä. Vaikka miten pukeutuisi löysiin ja peittäviin vaatteisiin, joku on valmis kähmimään.
Äitisi on saanut kokea kamalia, mutta voisiko näissä keskusteluissa puhua "miesten" sijaan "joistakin miehistä"? Kun selvää on, että suurimman osan seksuaalisuus ei ole noin häiriintynyt eikä se ole mitenkään normaalia. Särähtää aina korvaan tuo "miehet"-yleistys.