Naisten vuoro kertoa: mitä pidätte hoikkana/normaalipainoisena/pyöreänä?
Aiheesta on käynnissä jatkuva tappelu, ja ainakin minulle on epäselvää mikä on naisten silmissä hoikka/normaalipainoinen/pyöreä?
Selventäkää asiaa kiitos.
Kommentit (113)
Olen 182cm pitkä ja painan n. 62 kiloa, mielestäni olen hoikka.
Naisten vyötärönympärys on eri juttu synnyttämättömille ja äideille. Raskaus venyttää vatsan kudoksia ja siksi äidiksi tulon jälkeen vyötärönympärys on pysyvästi ainakin 5cm suurempi kuin ennen raskautta, vaikka paino olisi sama. Tätä ei ikinä muisteta huomioida.
175 cm ja 60 kg. Olen hoikka, mutta en laiha ja vyötärö juuri tuo paksuna pidetty 70 cm. Rinnanympärys 86 ja lantio 96. Vartalon malli on H tai Y.
Hoikka on sellainen ruumiinrakenteeltaan siron näköinen, heillä ei ole ylimääräistä läskiä tai lihasta vaan ovat "ohuita" joka puolelta.
Normaalipainoinen on sopusuhtainen tai sitä laihempi, ei kuitenkaan alipainoisen näköinen. Normaalipainoisella ei ole liikaa ylimääräistä läskiä tai lihasta.
Pyöreä on sellainen, jonka kehosta erottaa selkeästi ylimääräisen läskin, mutta ei ole kuitenkaan vielä lihava. Pyöreä on yleensä normaalipainon ylärajan lähellä eli hieman ylipainoinen.
Naisilla muuten yli 80 cm vyötärönympäryksem haitallisuus saattaa olla tilastoharha. Vaihdevuodet kasvattavat vyötärönympärystä, koska estrogeeni ylläpitää hoikkaa vyötäröä. vaihdevuodet sekä yli 50 v ikä jo itsessään tekevät monet sairaudet todennäköisemmäksi. Voi hyvinkin olla, ettei se vyötärönympärys siinä ole yhtään haitallisempaa kuin vaikka otsarypyt, joita monille siinä kohtaa ilmaantuu.
Hyvin hoikka vyötärö taas liittyy naisilla nuoreen ikään ja synnyttämättömyyteen. Nuoret nyt ovat terveempiä kuin vanhat 🤷
Ai naisilla? Otetaan esimerkeiksi vaikka naispoliitikot, heitä on nähnyt seisomassa rivissä ja ryhmissä niin tuntuu helpoimmalta hahmottaa. Sanna Marin ja Minja Koskela ovat selkeästi hoikkia, Li Andersson ja Sofia Virta hoikkia ja normaalipainoisia, Maria Ohisalo ja Riikka Purra normaalipainoisia (samoin kuin suurin osa entisistä/nykyisistä ministereistä). Muun muassa Iiris Suomela ja Jutta Urpilainen ovat vähän pyöreitä, Pia Sillanpää ja Krista Kiuru selkeästi pyöreitä.
Vaikka käytin esimerkkinä poliitikkoja, niin persoonaan tai asiantuntemukseen tuo ei tietenkään liity mitenkään. Tämä oli vain apuna hahmottamaan sitä, miltä oman näkemykseni mukaan näyttää hoikka/normaalipainoinen/pyöreä henkilö.
Tässä juttua naisvartaloiden muuttumisesta: https://www.iltalehti.fi/kauneus/a/2009091510250174
Jos puhutaan keskipituisesta naisesta (165 cm), niin yleensä menee näin:
- Hoikka välillä 50-63 kg (bmi 18-23)
- Normaalipainoisen oloinen välillä 52-72 kg (bmi 19-27)
- Pyöreä välillä 65-82 kg (bmi 24-30)
Tuossa on siis vain haitari. Muuten riippuu ruumiinrakenteesta, painon jakautumisesta ja lihasten määrästä, että missä tarkassa painossa kukin näyttää miltäkin. Eli joku voi olla 64-kiloisena lähellä pyöreää ja joku toinen hoikkaa samassa pituudessa.
Vierailija kirjoitti:
Ai naisilla? Otetaan esimerkeiksi vaikka naispoliitikot, heitä on nähnyt seisomassa rivissä ja ryhmissä niin tuntuu helpoimmalta hahmottaa. Sanna Marin ja Minja Koskela ovat selkeästi hoikkia, Li Andersson ja Sofia Virta hoikkia ja normaalipainoisia, Maria Ohisalo ja Riikka Purra normaalipainoisia (samoin kuin suurin osa entisistä/nykyisistä ministereistä). Muun muassa Iiris Suomela ja Jutta Urpilainen ovat vähän pyöreitä, Pia Sillanpää ja Krista Kiuru selkeästi pyöreitä.
Vaikka käytin esimerkkinä poliitikkoja, niin persoonaan tai asiantuntemukseen tuo ei tietenkään liity mitenkään. Tämä oli vain apuna hahmottamaan sitä, miltä oman näkemykseni mukaan näyttää hoikka/normaalipainoinen/pyöreä henkilö.
Tässä oli kuvattu aika hyvin, just noin sanoisin itsekkin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä juttua naisvartaloiden muuttumisesta: https://www.iltalehti.fi/kauneus/a/2009091510250174
Tää oli hämmentävä. Rinnanympärys on ennen ollut suurempi kuin lantio.
Bmi on 17,8. Normaalin alarajaan pitäisi nostaa painoa n. 4,5kg. Olen 174 cm ja 52 kg. Olen kyllä ollut tämän kokoinen vuosikymmeniä, enkä ole sairastellut.
Vierailija kirjoitti:
Bmi on 17,8. Normaalin alarajaan pitäisi nostaa painoa n. 4,5kg. Olen 174 cm ja 52 kg. Olen kyllä ollut tämän kokoinen vuosikymmeniä, enkä ole sairastellut.
Salille vaan ja ruokaa naamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://bmi.fi/
Sieltä löytyy normaalipaino, alle sen hoikka ja yli pyöreä.No jos BMI on alle normaalin, ollaan jo laihoja. Hoikka on positiivinen sana, eli normaalin BMI:n alempi osuus. Pyöreä on sitten BMI 25 ja yli.
Laihan vastakohta ei ole pyöreä, vaan lihava. BMI yli 25 on siis lihava.
Normaalipainoisena pidän sitä, mitä bmi normaalipainoksi kertoo. Hoikka on on mielestäni sellainen, joka on lähempänä normaalipainon alkupäätä kuin loppupäätä. Hoikka voi olla myös alipainoinen, mutta enemmän alipainoiset ovat sitten ennemmin laihoja. Pyöreä on kaikkea normaalipainon ylärajoilta eteenpäin. Mikään sairaalloinen ylipaino tosin ei enää mene kategoriaan "pyöreä". Pyöreys on jossain määrin ihan viehettävää.
Ja kyllä, kehon koostumus ja ruumiinrakenne vaikuttaa, mutta yleistäen noin. Enkä normaalisti kuvaile ihmisiä ulkomuodon perusteella, mutta jos nyt pitäisi poliisille kuvailla tuntomerkkejä.
Olen 50v ja painoni 64kg, pituus 160cm. Mielestäni olen hieman liian lihava. Mutta en tässä iässä enää välitä, koska koko nuoruuteni jouduin vahtimaan painoani, äitini vuoksi. Äitini haukkui minua aina lihavaksi, vaikka painoin 48- 50kg. Jos edesmennyt äitini näkisi minut nyt, hän varmasti pyörtyisi kauhusta, eikä kehtaisi tunnustaa minua tyttärekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää oli hämmentävä. Rinnanympärys on ennen ollut suurempi kuin lantio.
Ennen liikuttiin enemmän. Naisillakin oli selässä sekä rinnassa paremmat lihakset kuin nykyään. Ennen myös käveltiin paljon enemmän = persaukset olivat pienempiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://bmi.fi/
Sieltä löytyy normaalipaino, alle sen hoikka ja yli pyöreä.No jos BMI on alle normaalin, ollaan jo laihoja. Hoikka on positiivinen sana, eli normaalin BMI:n alempi osuus. Pyöreä on sitten BMI 25 ja yli.
Laihan vastakohta ei ole pyöreä, vaan lihava. BMI yli 25 on siis lihava.
Älä viitsi pakottaa tällaista, nyt ei olla ysärillä enää. Vai oletko edes nainen? Sille on ihan oikeat (tutkimustietoon perustuvat) syynsä, että lääketieteessä, virallisissa mittauksissa ym BMI 30 on lihavuuden alaraja. Joku parin kilon ylipaino ei ole sama asia kuin lihavuus.
Mä olen vain 156cm pitkä enkä ole painanut alle 55kg sitten teinivuosien.
58-60kg on mulle hyvä paino, usein sanotaan hoikaksi silloin. Tällä hetkellä olen vähän pyöreämpi, jopa 66kg...mutta rasva menee takapuoleen ja rintoihin joten olen muodokkaampi kun lihoan.
Voisin painaa 48kg ja olla vielä "normaalipainoinen". Eli pituus on tosi iso vaikuttaja itselläni. Jos painaisin yli 70kg olisin jo aikas pyöreä...
Aineenvaihduntaa voi vauhdittaa treenaamalla itselleen sopivasti lihasmassaa, ja siitä on muutakin hyötyä hyvinvoinnille.