Miten syödä tarpeeksi vähän ettei liho, mutta ilman pahaa oloa ja väsymystä?
En saa närästyksen takia syödä rasvaista ruokaa, en tomaattia, sipulia, voimakkaita mausteita jne. Leipää inhoan ja en syö sitä muuten vain.
En pysty harrastamaan liikuntaa toistaiseksi ja käytännössä istun päivät koneella; ensin teen töitä ja illat opiskelen. Ja lihon, koska en osaa syödä tarpeeksi vähän ja koko ajan on kauhea nälkä. Ja kauheassa nälässä sorrun herkkuihin.
Koska en vain osaa, kysyn täällä, että mitä ja miten tässä kannattaisi alkaa syömään, että paino pysyisi edes jotenkin kurissa? Olen lihonut jo aivan tolkuttoman paljon... Aiemmin olen karpannut, mutta se ei nyt oikein onnistu ja olen liikkunut sen verran, että kulutustakin on ollut, mutta nyt kökötän vain paikoillani.
Kommentit (39)
Tilaat modafiliinia netistä, niin ruokahalu vähenee radikaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Paastot ei käy lääkityksen takia, tulee hirveää pahoinvointia jos en syö tasaisesti.
Tuo vähärasvaisuus on itselleni suurin haaste, kreikkalaiset jogurtit, pähkinät sun muut on no-no, lääkäri kielsi lohenkin syömisen. Salaatit on hieman hankalia kun ilman sipulia ja tomaattia, juustoja, lohta ja pähkinöitä ne eivät maistu miltään ja kun mausteetkin on kielletty, niin äääh.
Yrttejä?
Minä olen pikkuhiljaa pienentänyt annoksia ja lisännyt kasvisten määrää. Aamiaisesta on hävinnyt jo 2 leipää ja kaurapuurosta 0.5dl hiutaleita. Silti yhtä täynnä olen kuin isommallakin määrällä ruokaa. Leipää olen muutenkin vähentänyt ja seuraavaksi alan pienentää lounasta ja päivällistä kun kroppa on jo aamiaiseen tottunut. Paino ei ole kylläkään laskenut.
Vierailija kirjoitti:
Luulet vain että sinulla on nälkä vaikka kyse on enemmän mieliteoista. Pysy tiukkana. Kun tekee mieli napostella, juo ensin iso lasi vettä ja mene takaisin työsi ääreen. Tunnin päästä voit käydä keittämässä kupin teetä. Lämmin neste täyttää vatsaa. Syöt vain ruoka-aikoina ja jätät ne herkut kauppaan niin ei tule kiusauksia. Pureskele purkkaa.
Syö hyvin hitaasti pieneltä lautaselta äläkä anna itsellesi lupaa ottaa lisää. Ruokajuomaksi vain vettä tai vissyä. Kevytmaidossa on enemmän kaloreita kuin cokislasillisessa. Tieto kylläisyydestä kulkee aivoihin niin pitkällä viiveellä että ehdit syödä ihan liian paljon jos hotkit ruokasi.
En onneksi edes saa hotkia tai juoda hiilipatotettuja juomia :D Enkä haluakaan, tulee kauhea olo. Samaten tee ei käy, eikä purkka :D Maitoa en käytä, enkä mehuja, juon pelkkää vettä.
Yhdistän alhaisen verensokerin myös huimaukseen ja se kiusaa siinä määrin, että oletan, että syön jotenkin väärin. En välttämättä havahdu edes nälkään, vaan huimaukseen ja heikotukseen.
Nyt kun kirjoitan tätä aloin miettiä, että onkohan mun lääkkeet ihan ok tai onko mussa jotain muuta vikaa kuin kädettömyys syömisten suhteen. Olen niin väsynyt jatkuvasti, että pää ei ihan pelaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketogeeninen ruokavalio.
Tällä olen mennyt aiemmin, mutta anteeksi jos olen typerä, mutta miten tuo onnistuu vähärasvaisesti?
Sanoit, että olet karpannut. Ketogeeninen menee vähän syvemmälle ja siinä ei esim. syödä sitä pekonia ja kermaa. Ja esim. oliiviöljy sopii myös näin refluksia sairastavalle.
Millähän perusteella ketogeenisella ei syödä pekonia tai kermaa?
Ei kai niitä ole pakko vetää jos ei hlaua?
"Karpannut" kertoo että taidat olla niin nuija että et ikinä parane.
Tarkoitan siis että olet höynäytettävissä. Höynäyttäjiä riittää ikuisesti, "menetelmiä" ja vimpaimia.
Meinasin oikeasti kirjoittaa kirjan aiheesta mutta puoli a-nelosta riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketogeeninen ruokavalio.
Tällä olen mennyt aiemmin, mutta anteeksi jos olen typerä, mutta miten tuo onnistuu vähärasvaisesti?
Sanoit, että olet karpannut. Ketogeeninen menee vähän syvemmälle ja siinä ei esim. syödä sitä pekonia ja kermaa. Ja esim. oliiviöljy sopii myös näin refluksia sairastavalle.
Ei tietenkään ole pakko, mutta voi syödä, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulet vain että sinulla on nälkä vaikka kyse on enemmän mieliteoista. Pysy tiukkana. Kun tekee mieli napostella, juo ensin iso lasi vettä ja mene takaisin työsi ääreen. Tunnin päästä voit käydä keittämässä kupin teetä. Lämmin neste täyttää vatsaa. Syöt vain ruoka-aikoina ja jätät ne herkut kauppaan niin ei tule kiusauksia. Pureskele purkkaa.
Syö hyvin hitaasti pieneltä lautaselta äläkä anna itsellesi lupaa ottaa lisää. Ruokajuomaksi vain vettä tai vissyä. Kevytmaidossa on enemmän kaloreita kuin cokislasillisessa. Tieto kylläisyydestä kulkee aivoihin niin pitkällä viiveellä että ehdit syödä ihan liian paljon jos hotkit ruokasi.
En onneksi edes saa hotkia tai juoda hiilipatotettuja juomia :D Enkä haluakaan, tulee kauhea olo. Samaten tee ei käy, eikä purkka :D Maitoa en käytä, enkä mehuja, juon pelkkää vettä.
Yhdistän alhaisen verensokerin myös huimaukseen ja se kiusaa siinä määrin, että oletan, että syön jotenkin väärin. En välttämättä havahdu edes nälkään, vaan huimaukseen ja heikotukseen.
Nyt kun kirjoitan tätä aloin miettiä, että onkohan mun lääkkeet ihan ok tai onko mussa jotain muuta vikaa kuin kädettömyys syömisten suhteen. Olen niin väsynyt jatkuvasti, että pää ei ihan pelaa...
No ei tuo ihan normaalilta vaikuta. Jos verensokeri on matalalla, et tarvitse kovin paljoa saadaksesi sen takaisin ylös. Itse kai parhaiten tiedät mitä pystyt siihen ottamaan. Aloituksesta käsitin että vedät silloin kuitenkin jotain ”herkkuja” ja lihot siksi. Mitä nämä ”herkut” ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paastot ei käy lääkityksen takia, tulee hirveää pahoinvointia jos en syö tasaisesti.
Tuo vähärasvaisuus on itselleni suurin haaste, kreikkalaiset jogurtit, pähkinät sun muut on no-no, lääkäri kielsi lohenkin syömisen. Salaatit on hieman hankalia kun ilman sipulia ja tomaattia, juustoja, lohta ja pähkinöitä ne eivät maistu miltään ja kun mausteetkin on kielletty, niin äääh.
Yrttejä?
Kiitos. Oikein naurattaa kun olen niin pöhkö näin väsyneenä, eikä ole tullut edes mieleen kun ajattelen jotenkin niin sellaista perusperus-kouluruokasalaattia koko ajan. Räjäytit mun väsyneen pääni :D
On jotenkin ollut tosi huono olo tämän aamua ja olen taistellut jo toista tuntia alas pientä annosta tuorepuuroa, oikein nälkäisenä tulee huono olo ja en tahdo saada syötyä ja päässä alkaa heittää jo niin paljon, että en kohta uskalla enää istua tässä koneella. Ehkä pitäisi tarkistuttaa verensokeritkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketogeeninen ruokavalio.
Markojen.
Kerro, miten hoidat refluksiasi ja oletko käynyt erikoislääkärillä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketogeeninen ruokavalio.
Ei voi. Ketogeeninen perustuu mahdollisemman vähän prosessoituun ruokaan ja siihen ei kuulu esim. punainenliha ja vilja- ja maitotuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö tosiaan saa mihinkään väliin päivästä mahdutettua liikuntaa? Eihän tuollaisella istumisen määrällä keho voi voida hyvin, tavara ei liiku suolessa, aineenvaihdunta jumittaa, kroppa alkaa brakaamaan...
Saisin ja haluaisinkin, mutta en pysty. Mulla puhkesi Menieren tauti stressin ja refluksista johtuneen kauhean univelan takia. Huimaus on aivan kauheaa ja jos esim. lähden (huteralle ja epävarmalle) lenkille päässä heiluu koko seuraava päiväkin niin kuin kävelisin, vaikka istun koneella ja yritän tehdä töitä, eikä siitäkään sitten tule enää mitään ja liikun seiniä pitkin. Yritän saada ensin refluksivaivan kuriin ja jos sitten stressi ja väsymys helpottaisi ja huimauskin vähenisi.
Okei, no sitten... Kuulostaa kyllä tilanne kurjalta. Toivottavasti alkaa helpottaa!
T. se joka kysyi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketogeeninen ruokavalio.
Ei voi. Ketogeeninen perustuu mahdollisemman vähän prosessoituun ruokaan ja siihen ei kuulu esim. punainenliha ja vilja- ja maitotuotteet.
Eikä myöskään maanalaiset kasvikset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketogeeninen ruokavalio.
Hmmm... Kaikki mun tuntemani ketogeenistä ruokavaliota noudattavat syövät sekä punaista lihaa että maitotuotteita.
Mitä sitten syöt, ap? Mitä ne herkut ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketogeeninen ruokavalio.
Älä nyt tällaista sontaa levitä!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös refluksia ja pidän osaa näistä refluksin ruokasäännöistä ihan höpönä. Se, että tomaattia ei saisi syödä koska se on hapanta (koska tämä on se perustelu) on pakostikin aivan täyttä puutaheinää. Mahahappojen rinnalla tomaattien happamuus on aivan yhdentekevää. Syön tomaatteja joka päivä enkä näe niiden pahentavan oireita ollenkaan. Syön myös pähkinöitä, kalaa ja mausteita. En syö piparminttua ja suklaata ja inkivääriä vältän, koska näiden on oikeasti todettu löystyttävän mahaporttia. En myöskään syö kerralla erityisen suuria määriä rasvaa koska se kyllä närästää, mutta pähkinöiden ja kalan rasva ei sitä vielä itsessään tee. Noudatan muiden vatsaoireiden takia fodmap-ruokavaliota.
Mulla refluksi johtuu selvästi mahalaukun vähähappoisuudesta eikä liikahappoisuudesta niinkuin annetaan ymmärtää että refluksi aina johtuisi. Ehkä joillain johtuukin, mutta monella ei. Olen vetänyt johtopäätökseni mm. siitä että olen huomannut ruokaa voivan mennä ruoansulatuselimistöstäni läpi edes sulamatta - jos ulos tulee kokonaisia palasia ruokaa, ei ruoka siis ole edes sulanut mahalaukussa. Vaikeita vatsaoireita ilman mitään sivuoireita on mulla vähentänyt merkittävästi suolahappolisä. Kaikille se ei ole oikea ratkaisu, mutta joillekin on. Suolahapon laimennuttavat lääkkeet taas huonontavat oloa järkyttävästi, eikä ihme, kun sitten ruoka sulaa vain entistäkin huonommin.
Mahalaukun vähähappoisuus voi aiheuttaa refluksia, koska kun ruoka ei sula tehokkaasti, jää osittain sulaneen ruoan ja mahahappojen massa pidemmäksi aikaa mahalaukkuun pyörimään aiheuttaen ongelmia.
On viitettä siitä, että refluksi on stressin ja hermoston aiheuttama sairaus. Mulla on taustalla vuosien ankara krooninen stressi. Yritän tässä hoitaa sitä rentoutumalla, rennolla liikunnalla, riittävällä unella, musiikilla, hieronnalla, TRE-terapialla, jne. Tilanne on jo jonkin verran parempi.
Hei oothan varmasti käynyt refluksin takia erikoislääkärillä?