Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku selittää minulle näiden tukilakkojen idean?

Vierailija
18.11.2019 |

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006312466.html

Millä tavalla se painostaa postin johtoa, että täysin sivullisten ihmisten matkustaminen vaikeutuu? Monesti esitetään perusteeksi solidaarisuus, mutta kai tukilakon painostustoimien pitäisi kohdistua jotenkin riidan osapuolena olevaan työnantajaan?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maassa, jossa on asukkaita keskisuuren kaupungin verran hajallaan yli 300 000 neliökilometrin alalla, ei voi olla postilaitosta joka pyrkisi tekemään voittoa markkinoiden ehdoilla, maksamaan työntekijöilleen kunnollista palkkaa ja tuottamaan kaikille edullista, säännöllistä palvelua.

Jostain on pakko joustaa.

Palvelussa on tingitty. Nyt yritetään tinkiä palkoissa.

Järkevintä olisi kuitenkin tinkiä voitoissa, eli palauttaa Posti takaisin verorahoitteiseksi valtion virastoksi, joka on kansalaisten peruspalvelu eikä edes yritä tuottaa omistajille rahaa.

Eikö samantien palkattaisi kaikki työttömät kävelemään ympyrää 8 tuntia päivässä?

Meillä ei ole tarvetta ympyrää käveleville työttömille. Meillä on tarve postilaitokselle.

Eikö perusteta samantien Tsaarin virka?

No idässä sellainen on tarjolla, ei tarvitse kuin pyytää. Mutta miten se liittyy siihen, että markkinoiden ehdoilla toimiva postilaitos ei selvästikään ole paras mahdollinen ratkaisu koko harvaan asutun ja vähäväkisen maan kattavan palvelun takaamiseksi?

Rahaa ei voi jakaa infraan, työntekijöille ja omistajille yhtään enempää kuin sitä tulee sisään, joten jos infra ja työntekijät halutaan pitää, omistajien eli valtion eli veronmaksajien täytyy tulla maksumiehiksi.

Vierailija
22/68 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tajusin vasta nyt, että Suomessa on työelämä mennyt kauhean paljon huonompaan suuntaan siksi kun lakkoja ei ole ollut.

70-luvulla porukat lakkoilivat milloin mistäkin syystä, ja työntekijöiden olot olivat inhimillisemmät.

Sen jälkeen kun lakkoilut loppuivat lähes kokonaan on tahtia työelämässä kiristetty. Ei ole mitenkään tavatonta, että nykyään yksi ihminen tekee saman määrän töitä kuin aiemmin 2 tai 3 yhdessä.

Työpaikkojen siirtäminen ulkomaille olisi varmasti aiheuttanut 70-luvulla sellaisen lakkosuman että homma olisi ollut pakko pysäyttää.

Me ollaan vaan lampaina oltu sovinnollisia, puhallettu yhteen hiileen työnantajien kanssa ja jatkettu Kiinassa valmistetun suomi-krääsän ostamista. Ja näille firmoille vielä maksetaan yritustukia. Viimeisin lähtijä taisi olla Aino- ja Reino-tossut.

Itse en enää osta mitään ulkomailla valmistettua mukasuomalaista tuotetta. Annan tukeni niille, jotka valmistavat tuotteensa Suomessa. Toivottavasti muut toimivat samoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tajusin vasta nyt, että Suomessa on työelämä mennyt kauhean paljon huonompaan suuntaan siksi kun lakkoja ei ole ollut.

70-luvulla porukat lakkoilivat milloin mistäkin syystä, ja työntekijöiden olot olivat inhimillisemmät.

Sen jälkeen kun lakkoilut loppuivat lähes kokonaan on tahtia työelämässä kiristetty. Ei ole mitenkään tavatonta, että nykyään yksi ihminen tekee saman määrän töitä kuin aiemmin 2 tai 3 yhdessä.

Työpaikkojen siirtäminen ulkomaille olisi varmasti aiheuttanut 70-luvulla sellaisen lakkosuman että homma olisi ollut pakko pysäyttää.

Me ollaan vaan lampaina oltu sovinnollisia, puhallettu yhteen hiileen työnantajien kanssa ja jatkettu Kiinassa valmistetun suomi-krääsän ostamista. Ja näille firmoille vielä maksetaan yritustukia. Viimeisin lähtijä taisi olla Aino- ja Reino-tossut.

Itse en enää osta mitään ulkomailla valmistettua mukasuomalaista tuotetta. Annan tukeni niille, jotka valmistavat tuotteensa Suomessa. Toivottavasti muut toimivat samoin.

Joku voisi nähdä vuodatuksessasi syitä ja seurauksia.

Suomalainen työvoima on hinnoitellut itsensä ulos työmarkkinoilta. Sen tekemän työn laatu ei ole niin ylivertaista, että siitä kannattaisi maksaa sen vaatimaa hintaa.

Vierailija
24/68 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukilakkojen ideana on painostaa postin johtoa. Kun työtaistelutoimet eli lakot laajenevat eri aloille logiikan mukaan ihmiset tulevat vihaisiksi ja alkavat vaatia lakon lopettamista. Tällöin lakkoilijat voivat saada paremman tuloksen eli enemmän palkkaa kuin jos lakko vain jatkuisi ja jatkuisi eivätkä neuvottelut johtaisi mihinkään. Postin johdon on jossain vaiheessa annettava periksi edes vähän palkanalennusvaatimuksissaan koska posti eli suomen valtio ei voi ajaa maata katastrofiin jonkun lakon takia. Katastrofi asiasta muodostuu siinä vaiheessa kun AKT pysäyttää satamat ja vientiteollisuus ei saa tuotteita ulos markkinoilta.

Koska Suomen talous on riippuvainen satamien toiminnasta AKT on hyvä lakkokumppani postin työntekijöille

Tuossa on yksi virhe. Tavallinen kansa manaa lakkolaisia, ei työnantajaa.

Tavallinen kansa pelkää, että omastakin palkasta lähtee puolet pois jos posti voittaa tämän työtaistelun.

Itse en ole vielä tavannut ketään kuka manaisi lakkolaisia. Ihmiset ovat pöyristyneitä Postin röyhkeydestä ja siitä kuinka törkeästi valtio kohtelee työntekijöitä.

Itse olen pienyrittäjä ja todellakin tuen lakkolaisia tässä työtaistelussa.

Vierailija
25/68 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittoutuneet ay-liitot tietenkin pyrkivät pelotevaikutuksella vaikuttaa neuvotteluihin. Jos yksi liittolainen häviää tämän taistelun, vaarantaa se koko liittomahdin sodan. 

Vierailija
26/68 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen työvoima on hinnoitellut itsensä ulos työmarkkinoilta. Sen tekemän työn laatu ei ole niin ylivertaista, että siitä kannattaisi maksaa sen vaatimaa hintaa.

Älä viitsi jauhaa propagandaa suomalaisen työvoiman kalleudesta.

Meillä on läntisen Euroopan edullisin ja helpoimmin irtisanottavissa oleva työvoima.

Suomalainen tuövoima on hinnoitellut todella heikosti ja lammaslaumana määkii työnantajan tai hallituksen heiluttaessa ruoskaa.

Tiesitkö, että osa firmoista siirtyy pois Kiinasta, sillä siellä on palkkataso korkeampi kuin Suomessa. Eivät ne kuitenkaan Suomeen siirry, vaan Afrikkaan. Lieköhän suomalaiset kohta sinne lähde työpaikkojen perässä.

Vierailija
27/68 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lennonjohto uhkaisi tukilakolla sovinto löytyisi samana päivänä.

Vaikea sanoa, mikä tekisi Postin hallintoneuvostolle asiaa konkreettisemmaksi. Lentokentän loungien lakko? Helsinkiläisten taksiyhtiöiden lakko?

Vierailija
28/68 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän nyt Postin tuhansien työntekijöiden pitäisi ymmärtää järjestää elämänsä samanlaiseksi kuin vaikka thaimaalaisten kausityötä tekevien marjanpoimijoiden: nukutaan jossain isoissa kimppa-asunnoissa kerrossängyissä ja syödään jotain yksinkertaista, vaikkapa puuroja.

Vierailija
29/68 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittoutuneet ay-liitot tietenkin pyrkivät pelotevaikutuksella vaikuttaa neuvotteluihin. Jos yksi liittolainen häviää tämän taistelun, vaarantaa se koko liittomahdin sodan. 

Tästähän se on kyse. AY-liitot pelkäävät luonnollisesti, että jos Posti voittaa tämän taistelun, niin pian on heidän aloilla samanlaiset muutoksen tuulet.

Vierailija
30/68 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että juuri nyt on työntekijäpuolella aika hyvä herkkyys osoittaa lakkovalmiutta. Työnantajaliitot ovat ehdotelleet 0-korotuksia, lomarahojen leikkauksia (=palkan alennus), työajanpidennyksiä jne. Tässä postin tapauksessa osoitetaan, että työntekijät eivät ole valmiita leikkauksiin ja jos niitä esitetään, niin vastatoimet ovat voimakkaita.

Vierailija
31/68 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä alkuunkaan miten palkkoja voi leikata 40 %. Millä ihmiset elävät, jos palkka yhtäkkiä melkein puolittuu? Asuntolainan lyhennys ei mihinkään puolitu, polttoainekulut ei puolitu, syömisestäkään ei voi loputtomiin tinkiä. Harvalla duunarilla on paljastaa 40 prosenttia ylimääräistä. Kyllä kaikki raha menee elämiseen.

Vierailija
32/68 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pienyrittäjä ja juuri joutunut tekemään päinvastaisen päätöksen eli siirtämään tuotantoa muualle Eurooppaan. Syy? Aloitin toiminnan niin että tuotteiden valmistus tapahtui kotini yhteydessä olevissa tiloissa. Ensin tein niitä vain itse, tilausten määrän kasvaessa mukaan tuli pari sukulaista ja 1 palkattu työntekijä. Tuotteille olisi enemmänkin kysyntää ja jällenmyyjät haluaisivat niitä enemmän kuin saan tuotettua, mutta seuraavaksi jos omaa tuotantoa lisättäisiin, tarkoittaisi se että tarvittaisiin uudet tuotantotilat. 

Laskelmat on tehty ja asiakaspalautetta kyselty ja näyttää siltä, että lisäinvestoinnit kotimaassa suurempaan tuotantoon johtaisivat tuotteiden niin kovaan hintaan, että kauppa ei enää kävisi. Niinpä olen tekemässä sopimuksia valmistuksesta toisten eurooppalaisten käsityöläistyyppisesti valmistavien pienvalmistajien kanssa. Esim. entisen jugoslavian maissa on hyvin halvat työvoimakulut, joten siinä säästää merkittävästi. Työpaikkoja ei siis poistu Suomesta, vaan täällä tehdään edelleen osaa tuotteista, osan valmistus siirtyy ulkomaille, ja ehkä jos jälleenmyyjäkuviot ottavat enemmänkin tuulta alleen niin työpaikat myös Suomessa lisääntyy :) 

Vierailija
33/68 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pienyrittäjä ja juuri joutunut tekemään päinvastaisen päätöksen eli siirtämään tuotantoa muualle Eurooppaan. Syy? Aloitin toiminnan niin että tuotteiden valmistus tapahtui kotini yhteydessä olevissa tiloissa. Ensin tein niitä vain itse, tilausten määrän kasvaessa mukaan tuli pari sukulaista ja 1 palkattu työntekijä. Tuotteille olisi enemmänkin kysyntää ja jällenmyyjät haluaisivat niitä enemmän kuin saan tuotettua, mutta seuraavaksi jos omaa tuotantoa lisättäisiin, tarkoittaisi se että tarvittaisiin uudet tuotantotilat. 

Laskelmat on tehty ja asiakaspalautetta kyselty ja näyttää siltä, että lisäinvestoinnit kotimaassa suurempaan tuotantoon johtaisivat tuotteiden niin kovaan hintaan, että kauppa ei enää kävisi. Niinpä olen tekemässä sopimuksia valmistuksesta toisten eurooppalaisten käsityöläistyyppisesti valmistavien pienvalmistajien kanssa. Esim. entisen jugoslavian maissa on hyvin halvat työvoimakulut, joten siinä säästää merkittävästi. Työpaikkoja ei siis poistu Suomesta, vaan täällä tehdään edelleen osaa tuotteista, osan valmistus siirtyy ulkomaille, ja ehkä jos jälleenmyyjäkuviot ottavat enemmänkin tuulta alleen niin työpaikat myös Suomessa lisääntyy :) 

Jep, itsekin yrittäjänä ymmärrän hyvin tilanteen. Meillä myös jatkuvaa pohdintaa hintojemme kilpailukyvystä.

Vierailija
34/68 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä alkuunkaan miten palkkoja voi leikata 40 %. Millä ihmiset elävät, jos palkka yhtäkkiä melkein puolittuu? Asuntolainan lyhennys ei mihinkään puolitu, polttoainekulut ei puolitu, syömisestäkään ei voi loputtomiin tinkiä. Harvalla duunarilla on paljastaa 40 prosenttia ylimääräistä. Kyllä kaikki raha menee elämiseen.

Mutta nuo Postin palkat onkin tähän asti olleet muuta saman alan duunaria huomattavasti paremmat, sen takia työnantaja niitä haluaa laskeakin. Vaikea siinä olla kilpailukykyinen muita kuljetusalan yrityksiä vastaan, joiden duunarit on eri työehtosopimuksessa (Teollisuusliiton) ja heillä on merkittävästi alempi palkka. 

Vierailija
35/68 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös sähköalan työnantajia on siirtynyt halvempaan tek teollisuuden liittoon. Näin sähkörien palkat tippuu useita euroja tunnissa. Tähän ollaan näköjään menossa.

Vierailija
36/68 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos postilaisten palkanalennukset menee läpi niin meiltä kaikilta aleneee myös palkat. Työnantajat yrittää luoda 8 euron tuntipalkat joka alalle. Suurinosa työläisistä joutuu sossun luukulle, mikä nostaa veroja entisestään.

Vierailija
37/68 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nalle tuo kaiken tietävä viisas on sanonut ettei yritysten tehtävä ole maksaa palkkoja joilla elää. Tuo pitää varmaan ymmärtää niin että tuilla on ihmisten elettävä ja työn tuloksen pitää mennä omistajille.

38/68 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös sähköalan työnantajia on siirtynyt halvempaan tek teollisuuden liittoon. Näin sähkörien palkat tippuu useita euroja tunnissa. Tähän ollaan näköjään menossa.

Sinun kannattaisi suoraa Aallolle ihmettelyt osoittaa. Aallon pyrkimyshän on synnyttää suurliitto ja siksi haalii kaikki siipiensä suojaan.

Jos ei Aalto ole tuttu niin se on se hemmo joka järkkäs itsellensä liitosta kunnon palkankorotuksen ja arkkitehtina kikylle. Jos olisi ollut joku muu neuvottelemassa niin ei olis suomessa kikya ja uuden lakon uhkaa.

Tavallaan järisyttävää kun epäpätevien henkilöiden toiminnan takia ihmiset joutuvat lakkoilemaan. Jäsenin pitäs vaatia noi liittojen herrat tilille omista tekemisistä ja tekemättömyyksistä! Hommata sinne johtoon ihmisiä jotka osaavat neuvotella.

Aallollahan ei mitään hätää ole vaikka potkittaisiin pois. Elinkeinoelämä kyllä muistaa palkita hänet jollain suojatyöllä.

-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-

Vierailija
39/68 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistan toisaalla olleen vertauksen:

Näen että kaveriani hakataan. Haluan auttaa. Menen ja hakkaan jonkin täysin syyttömän sivullisen auttaakseni. Onko oikein?

Tästähän tukilakkoilussa on kyse. Tuon pitäisi olla laitonta mutta se on nimenomaan sallittua työtaistelujen maailmassa.

40/68 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistan toisaalla olleen vertauksen:

Näen että kaveriani hakataan. Haluan auttaa. Menen ja hakkaan jonkin täysin syyttömän sivullisen auttaakseni. Onko oikein?

Tästähän tukilakkoilussa on kyse. Tuon pitäisi olla laitonta mutta se on nimenomaan sallittua työtaistelujen maailmassa.

Vähän ontuu.

Näet että kaveriasi hakataan. Haluat auttaa joten menet sinne myös hakattavaksi.

Eihän tuo sinun tukilakko ole oikein koska joudut omat hommat lopettamaan ja saat vielä kuonoosi🙂

-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme