Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahin rippikoulumuistosi?

Vierailija
18.11.2019 |

Muista kun tyttöjen piti seisoa rivissä ja valitut pojat sai kertoa mikä heitä tytössä miellyttää, vastaukset oli tissiä ja persettä ja kasvot. Mulle sanottiin paita, pyörä ja lauluääni. Oli kamalaa seisoa siinä arvosteltavana kaikkien edessä. Ripille 1988

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään erityisen pahaa muistoa ole, tietysti minua kiusattiin siellä koko ajan, niin kuin koulussakin.

Vierailija
2/25 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tuo juttu oli varmaan tarkoitettu positiiviseksi ja kannustavaksi. Harmi että koit sen noin. Toisaalta, olivathan ne pojat huomaneet, että sinulla on hyvä lauluääni- Pitääkö ihailla vain tissejä ja persettä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riparilla yksi tyttö kutsui illalla saunalle, ja tiedossa olisi voinut olla kivaa. Arkailin, enkä mennyt, jäi kiva saamatta.

Vierailija
4/25 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt ei ole varsinaisesti paha muisto, mutta vähän tympeä maku siitä jäi. Olen lapsesta saakka pohtinut eksistentiaalisia ja metafyysisiä kysymyksiä. Suhtauduin kristinuskoon kriittisesti, mutta tiesin siitä paljon ja olin oikeasti miettinyt sen ydinkysymyksiä. "Loppukokeessa" oli lopuksi kysymys: "Mitä haluaisit kysyä meiltä?".  Vastasin uskovani, ettei heillä ole kysymyksiini vastauksia ja sain pyöreät nolla pistettä. Muut pistivät leikiksi ja kysyivät esimerkiksi: "Paljon kello on?" ja saivat siitä pisteet. Sain vaikutelman, että kriittisestä ajattelusta sakotetaan, eikä ketään kiinnosta tulla minua vastaan. Kommenttinihan tarjosi oivan haasteen vaikka papille vetää hihasta ja tulla juttelemaan henkilökohtaisesti.

Vierailija
5/25 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat olivat käyneet penkomassa tavaroitamme (mm. levitelleet käytettyjä alusvaatteitamme) sillä aikaa kun olimme jossain muualla.

Vierailija
6/25 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkat alkoi yllättäen ja siteitä ei ollut mukana, jouduin ruinaamaan muilta tytöiltä ja ne sit laskeskeli pystyykö antamaan omistaan. Olimme vaellusriparilla kansallispuistossa joten kauppaan ei ollut mahdollista päästä muutamaan päivään.

Vierailija
7/25 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin asunut Yhdysvalloissa jo viitisen vuotta, mutta tulimme tänne. Kaksoiskansalaisuus ja rippileiri tuntui ihan kivalta jutulta. Kaikki kaveritkin vaikuttivat snne menevänsä. 

Heittäiydyin sängylle kengät jalassa, mikä on täysin tavallista Ameriikassa (sic.) Haukkui siaksi ja jotain ihan käsittämätöntä suolsi. 

Varsin ikävä kohtaaminen!

Vierailija
8/25 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
9/25 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidät pistettiin leikkimään pussaa pupua-leikkiä. Eli siis jokainen pussaa pehmolelupupua johonkin paikkaan ja seuraavan on pussattava vieressään olevaa samaan paikkaan. Asetelma oli tyttö-poika-rinki. Rymän jo muutenkin kiusattua, todella ylipainoista tyttöä pussattiin takapuoleen jolloin hän ryntäsi itkien ringistä pois. Isoset vaan virnistelivät vieressä. Jäi kauhean paha mieli tuosta myös meille muille ryhmän tytöille.

Vierailija
10/25 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri sotki käteni tussilla kesken tunnin väkisin. Pastori nuhteli meitä molempia.

Eli aika hyvä rippikoulu oli.

Vierailija
11/25 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin varmaan se, kun pappi siveli mun paljasta kasivartta kun oltiin kahdestaan jossain, tuijotti mun rintoja ja sanoi etta "sulla on jo ihan aikuisen naisen tissit". 

Kaikki me tytot yritettiin valttaa joutumista sen kanssa kahden kesken mihinkaan, oli yleisesti tiedossa etta se oli kahmija. Isosetkin varoittivat siita leirin aluksi. 

Vierailija
12/25 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin päivärippikoulun, en siis ollut leirillä. Yhtenä päivänä pappi joutui yllättäen lähteä jo aikaisin aamupäivällä johonkin ja loppupäivän tunnit peruttiin. Kaikki muut oppilaat asuivat lähistöllä ja lähtivät kotiin, minun täytyi istua seurakuntatalolla odottelemassa kyytiä iltapäivään asti. Tämä oli siis ennen kännykkäaikaa, eikä ollut muuta tekemistä kuin lukea Raamattua.

No, ei kai tuo loppujen lopuksi kovin paha ollut. Tylsää vaan.

Vierailija
13/25 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt ei ole varsinaisesti paha muisto, mutta vähän tympeä maku siitä jäi. Olen lapsesta saakka pohtinut eksistentiaalisia ja metafyysisiä kysymyksiä. Suhtauduin kristinuskoon kriittisesti, mutta tiesin siitä paljon ja olin oikeasti miettinyt sen ydinkysymyksiä. "Loppukokeessa" oli lopuksi kysymys: "Mitä haluaisit kysyä meiltä?".  Vastasin uskovani, ettei heillä ole kysymyksiini vastauksia ja sain pyöreät nolla pistettä. Muut pistivät leikiksi ja kysyivät esimerkiksi: "Paljon kello on?" ja saivat siitä pisteet. Sain vaikutelman, että kriittisestä ajattelusta sakotetaan, eikä ketään kiinnosta tulla minua vastaan. Kommenttinihan tarjosi oivan haasteen vaikka papille vetää hihasta ja tulla juttelemaan henkilökohtaisesti.

Eiköhän se pappi olisi voinut tullakin, jos olisit oikeasti kysynyt jotain. Ja kyllä, jos tehtävänanto on muodostaa kysymys, etkä sitä tee, et saa pisteitä. Semiohiksena pidän kyllä erittäin ylimielisenä ihmistä, joka sanoo, ettei hänellä ole mitään kysyttävää eikä opittavaa muilta. Mikä ihmeen keskustelun aloitus tuo muka on?

Vierailija
14/25 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se pappi olisi voinut tullakin, jos olisit oikeasti kysynyt jotain. Ja kyllä, jos tehtävänanto on muodostaa kysymys, etkä sitä tee, et saa pisteitä. Semiohiksena pidän kyllä erittäin ylimielisenä ihmistä, joka sanoo, ettei hänellä ole mitään kysyttävää eikä opittavaa muilta. Mikä ihmeen keskustelun aloitus tuo muka on?

Uhmakas asenne sallitakoon 15-kesäiselle. Vastauksesta oli kuitenkin rivien välissä luettavissa, että reagoin nimenomaan siihen opetuksen hengelliseen sisältöön ja näin ollen olin pohtinut asiaa. Suurin osa vähät välitti siitä, kunhan opettelivat pakolliset litaniat ulkoa. Aika saivartelua tuo, että piste annetaan kysymyksestä. Viestittää, että muoto on sisältöä tärkeämpää. Mitään kunnon keskustelua ei toivotakaan. 

Vierailija
15/25 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajalassa vuonna 1994 meidät yritettiin huijata uskoon siten, että muka "eksyimme" ja kun vähän rukoilimme niin löysimme taas reitille. Oksettaa vieläkin tämä lasten huijaaminen.

Vierailija
16/25 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona suu piti pestä saippualla.

Vierailija
17/25 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli yhtä painajaista koko ripari. En halua muistella.

Vierailija
18/25 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tylsyys mikä siellä vallitsi.... jotain kaameaa.

Koko ajan jotain jeesusjuttua, lyhyt tauko ja sama paskanjauhanta jatkui ja jatkui.

Ja seuraavana päivänä sama uudestaan. Illalla ohjattua yhdessäoloa yhteislauluineen ... hhrrrrr.......

Vierailija
19/25 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin myöhässä konfirmaatiotilaisuuteen. Siis muut rippikoululaiset olivat jo alba päällä, kun minä tulin. Aikaisemmin autossa kireä tunnelma, kun tiesin, että myöhässä ollaan. Lopulta kävi hyvin, ohjaaja sanoi että sopivin alba sattui minulle. Näkyy kyllä ryhmäkuvastakin tuo.

Vierailija
20/25 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että edes harkitsin sen käymistä armeijassa. Onneksi en käynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi