Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsisti ei pysty manipuloimaan jos häntä vastaan alkaa manipuloimaan takas...

Vierailija
17.11.2019 |

Hän perääntyy. Yrittää kyllä alkaa valtaamaan takas pikkuhiljaa. Mutta älä anna periks vaan manipuloi oikealla taktiikalla takas.

Kommentit (198)

Vierailija
161/198 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistin voittaa vaan epävakaa. Epävakaa osaa saada pasmat sekaisin ja suistaa narsistin raiteiltaan paremmin kuin kukaan muu.

Kommentoija leimasi puolisonsa narsistiksi, jonka puoliso oli leimannut kommentoijan epävakaaksi. Nämä argumentit käytiin 20 vuotta sitten kun vetutti, nyt pitäisi olla älykkäämmällä tasolla.

Vierailija
162/198 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti ei pysty manipuloimaan, kun et lähde peliin mukaan. Olet vain täysin välinpitämätön etkä anna narsistin käytöksen vaikuttaa millään tavalla omaan elämääsi ja omiin päätöksiisi. 

Narsisti pakenee paikalta hyvin äkkiä, kun huomaa että hänestä on tullut "näkymätön". Narsisti tarvitsee muiden ihmisten tunnereaktioita (ihailu, viha, pelko, halveksunta) tunteakseen itsensä eläväksi. Kun muut ihmiset kohtelevat narsistia kuin ilmaa, hän menettää "yleisönsä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/198 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti ei pysty manipuloimaan, kun et lähde peliin mukaan. Olet vain täysin välinpitämätön etkä anna narsistin käytöksen vaikuttaa millään tavalla omaan elämääsi ja omiin päätöksiisi. 

Narsisti pakenee paikalta hyvin äkkiä, kun huomaa että hänestä on tullut "näkymätön". Narsisti tarvitsee muiden ihmisten tunnereaktioita (ihailu, viha, pelko, halveksunta) tunteakseen itsensä eläväksi. Kun muut ihmiset kohtelevat narsistia kuin ilmaa, hän menettää "yleisönsä".

Entä kun kyseessä on oma vanhempi, jonka vain lapsi tuntee ja on yksin kokenut kohteena narsistin hirveyden? Meitä on monia. Kenelle merkitsee narsistin esitys muunlaisena kuin oikeasti on?  Puolisolle, suvulle, naapureille?

Vierailija
164/198 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://narsismi.info/mita-on-narsismi-ja-kuinka-yleista-se-on/

"Narsismi väestötasolla

Tutkimusten mukaan noin 2 % väestöstä, joista 75 % on miehiä kärsii narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Tutkimukset kertovat määrän olevan hälyttävässä kasvussa.

Vain pieni osa narsistisista persoonallisuushäiriöistä on niin vakavapiirteisiä, että voidaan puhua varsinaisesta narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Lievempiä häiriöitä esiintyy kuitenkin huomattavasti useammilla kuin 2 %: lla väestöstä.

On arvioitu, että eri persoonallisuushäiriöistä kärsiviä ihmisiä on n.5-15% väestöstämme. Persoonallisuushäiriöt ovat kuitenkin hyvin alidiagnosoituja hoitoon hakeutumattomuudenkin vuoksi."

Vierailija
165/198 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä kun kyseessä on oma vanhempi, jonka vain lapsi tuntee ja on yksin kokenut kohteena narsistin hirveyden? Meitä on monia. Kenelle merkitsee narsistin esitys muunlaisena kuin oikeasti on?  Puolisolle, suvulle, naapureille?

Mikään muu ei auta, kuin itsensä pelastaminen ja jos omaa perhettä, niin senkin suojeleleminen. Huolmatta että jokaiselle lapsenlapselle on  merkityksellistä, että he tuntevat isovanhempiaan. kaikki muu patka saa haihtua siinä mielessä. Erikseen sitten isovanhempi-heidän lapset kiistat, kiitos. Pyytää lapsi, lapsenlapsi. Oletteko siellä edellisissä sukupolvissa yhtään miettineet, että mekin ollaan ihmisiä, tuntevia, mutta teille ei tunteita voi näyttää, kun aina olette niin kriittisiä että oltais kaikki yhdessä ja joku juttu, että meidän pitäis aina hävetä, mitä?

Vierailija
166/198 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään muu ei auta, kuin itsensä pelastaminen ja jos omaa perhettä, niin senkin suojeleleminen. Huolmatta että jokaiselle lapsenlapselle on  merkityksellistä, että he tuntevat isovanhempiaan. kaikki muu patka saa haihtua siinä mielessä. Erikseen sitten isovanhempi-heidän lapset kiistat, kiitos. Pyytää lapsi, lapsenlapsi. Oletteko siellä edellisissä sukupolvissa yhtään miettineet, että mekin ollaan ihmisiä, tuntevia, mutta teille ei tunteita voi näyttää, kun aina olette niin kriittisiä että oltais kaikki yhdessä ja joku juttu, että meidän pitäis aina hävetä, mitä?

Ei jaksa, sori. Tuollaiset sukupolvikkistat narsistisyytöksineen ohitan mahdollisimman kaukaa.

Vierailija
167/198 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myyntimies-Mynttinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikillä olisi jännä järjestää sellainen näytös, jossa narsku kohtaa vielä isomman ja ilkiämmän "narskun", joka soveltaa samoja kikkoja kymmenkertaisesti eikä suostu kaveriksi. Pantaisiin sitten merkille, minkä selviytymistyylin valitsee.

Ei siihen mitään näytöstä tarvita.

Tällaisia kohtaamisia sattuu ihan luonnostaankin...

Ei kauhean usein, mutta joskus.

Lopputulos on melko ilmeinen.

Heikompi pakittaa ja väistää vahvempaansa, tai mikäli tämä ei (heti) onnistu, käyttää tuota ihan samankaltaista ”Teflon”-strategiaa mistä tässäkin ketjussa on jo puhuttu

Oletko päässyt seuraamaan?

Olen, läheltä...

Vierailija
168/198 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisiko kirjan tai kirjailijan nimen. Onko mitään muistikuvaa? Vai keksitkö jutun päästäsi?

Ööö… miksi sinulla on obsessio juuri tuohon tiettyyn kirjaan?

Siis ihan uteliaisuuttani kysyn, en piruillakseni.

Jos vastaus on että olet jo likimain kaikki tunnetut ”perusteokset” läpi kahlannut, eikä tuo 126:n kuvaus lukemastaan kirjasta kuulostanut tutulta, niin ok, toivotaan että hän palaa ketjuun kertomaan sen nimen…

Jos taas olet ihan yleisesti aiheesta kiinnostunut, etkä vielä suuremmin perehtynyt, kannattanee aloittaa tuolta? —>

https://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa-narsismista/kirjallisuutta/

Ehkä paras löytämäni suomenkielinen ”hakemisto”.

Aika moni noista kyllä toistelee samaa kaavaa, ja samoja itsestäänselvyyksiä…

Joitakin helmiäkin toki joukkoon mahtuu, haluatko suosituksia? :)

Vierailija
169/198 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu näyttää kuivahtaneen, aika siis siirtyä muualle… ;)

Jotkut kommenteista/ohjeista/tulkinnoista oli niin utopistisia ja banaaleja että niihin oli ihan pakko tarttua, sorry jos kuulostin ylimieliseltä, ei niistä sen enempää.

Mitä tulee tuohon aiemmin linkkaamaani kirjallisuuteen, muutama varoituksen sana, varsinkin noihin ’Kuinka tunnistaa…’ / ”Tips & Tricks” osioihin…

Jos hiukan kärjistetään, aika monesti narsisti stereotypisoidaan vähän ”alikehittyneeksi” yksilöksi, sellaiseksi joka on niin hukassa itsensä kanssa

ettei edes itse tiedosta omaa ”vammaansa”.

Valtaosa narsisteista ehkä on tällaisia, muuta selitystä en keksi sille miksi tämä uskomus ja stereotypia elää niin vahvana.

-> ja tällaiset yksilöt siis kohtalaisen hyvin tunnistettavissa, mikäli on aiheeseen riittävän perehtynyt että osaa oikeita merkkejä ja signaaleja hakea…

Fine…

Edellä mainittujen lisäksi vaan on myös sellaisiakin narsisteja, jotka ovat ihan erinomaisen tietoisia tästä ominaisuudestaan.

(”Havahtumisen hetkestä” ja siihen johtaneista syistä voisi kirjoittaa sitten ihan oman novellinsa ja analyysinsä, mutta se jääköön odottamaan otollisempaa hetkeä… ;-P)

Tämä osa populaatiosta on arvioni mukaan todella motivoitunutta tutkimaan aiheesta tehtyjä tutkimuksia, lukemaan siitä kirjoitettuja kirjoja jne. jne.

…motiivina tosin harvemmin on halu parantua, vaan itsekäs halu kehittyä paremmaksi ”peluriksi”.

(Kirjallisuus tarjoaa turvallisemman harjoittelu- & opiskelumaaston kuin Terapeutti, dialogissa ammatti-ihmisen kanssa kun on aina riski kompastua…)

ELI:

Vaikka näillä kirjoilla ja kirjallisuusluetteloilla on hyvä tarkoitus, ne eivät toimi yksistään uhreja palvelevina informaatiolähteinä.

Jos metaforan muotoon asian pukisi, tilanne on vähän sama kuin jos jättäisi kartan ketunrautojen sijainnista kanatarhan välittömään läheisyyteen…

…ja unohtaa että kettu osaa lukea karttaa ;-)

Vierailija
170/198 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kilpailu kannata, teflonpinta kannattaa. Eräästä miehestä jota tapailin alkoi paljastua piirteitä ja asioita menneisyydestä jotka täsmäävät useiden kokemuksiin narsisteista.

Jatkoin kuitenkin mielenkiinnosta tapailua, mutta kun miehelle selvisi etten todellakaan hae muuta kuin hauskanpitoa ja seksiä, eli en tule koskaan retkahtamaan ja ripustautumaan häneen sen enempää, häipyi kuin pieru saharaan.

Piruuttani itse pilasin hänen uuden suhteensa, joka alkoi jo meidän tapailun aikana mutta ei voinut kertoa siitä rehellisesti, kertomalla erään intiimin faktan hänestä naiselle. Ei kyllä tänäkään päivänä tiedä että se olin minä, sen suhteen loputtua yritti vielä lämmitellä minua uudelleen :D

Jäi minulle muutaman kympin velkaa lainaamistaan rahoista, mutta se nyt on pieni hinta siitä ettei tarvitse sellaista lieroa katsella. Ja enemmän hän tuhlasi alussa minuun kun yritti esittää varakasta herrasmiestä. Vaikka olihan se mielenkiintoista seurata niitä tarinoita kun tajusin mikä on miehiään :D

Sinähän se vasta peluri olet, siinä jää narsistitkin toiseksi.

No jos peluriksi tekee se että

- on kiinnostunut ihmisistä ja toimintatavoista, halu ymmärtää olematta sinisilmäinen

- nauttii seksistä ja muusta hauskanpidosta vakiintumatta

- arvostaa mieluummin raakaakin totuutta kuin valehtelua

- kostaa ansaitusti (kolmatta osapuolta suojellen)

- arvostaa itseään, on itsenäinen ja tarkkaileva ennemmin kuin tunteiden vietävissä oleva

Lisättäköön vielä että minua ei ihmisissä kiinnosta varallisuuden määrä ja se rahoilla leveily oli ensimmäisiä merkkejä jotka tyypissä tökkäsivät. Toki pisti hymyilyttämään kun ei päässytkään pilaamaan sen seuraavan naisen elämää ja vonkui sitten minua takaisin :D

Vierailija
171/198 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa seurata ku narsku ei älyä sitä, et hän todellakin on paljastanut kaiken ikävän itsestään.

Tai ehkä hän ei vaan välitä??

Täydellinen häpeämättömyyshän kuuluu aika olennaisena osana taudinkuvaa... ;)

Olen ollut kuulemassa kun narskua sanottiin valehtelijaksi. Ei hän siitä suuttunut, pikemminkin vaikutti olevan hyvillään, aivan kuin olisi kehuttu jostain saavutuksesta. 

Narskujen maailma on täysin omanlaisensa, tavallinen ihminen ei sitä voi käsittää. 

"Narsistilla on kovat luulot, huono itsetunto, jatkuva huomionkipeys ja tarve ihailuksi tulemiseen. Positiivista huomiota saadakseen hän on valmis tekemään ihan mitä tahansa. Jopa negatiivinen huomio on hänelle parempi vaihtoehto, kuin se, ettei hän saa huomiota lainkaan osakseen."

https://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa-narsismista/narsismista_ylei…

Vierailija
172/198 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu näyttää kuivahtaneen, aika siis siirtyä muualle… ;)

Jotkut kommenteista/ohjeista/tulkinnoista oli niin utopistisia ja banaaleja että niihin oli ihan pakko tarttua, sorry jos kuulostin ylimieliseltä, ei niistä sen enempää.

Mitä tulee tuohon aiemmin linkkaamaani kirjallisuuteen, muutama varoituksen sana, varsinkin noihin ’Kuinka tunnistaa…’ / ”Tips & Tricks” osioihin…

Jos hiukan kärjistetään, aika monesti narsisti stereotypisoidaan vähän ”alikehittyneeksi” yksilöksi, sellaiseksi joka on niin hukassa itsensä kanssa

ettei edes itse tiedosta omaa ”vammaansa”.

Valtaosa narsisteista ehkä on tällaisia, muuta selitystä en keksi sille miksi tämä uskomus ja stereotypia elää niin vahvana.

-> ja tällaiset yksilöt siis kohtalaisen hyvin tunnistettavissa, mikäli on aiheeseen riittävän perehtynyt että osaa oikeita merkkejä ja signaaleja hakea…

Fine…

Edellä mainittujen lisäksi vaan on myös sellaisiakin narsisteja, jotka ovat ihan erinomaisen tietoisia tästä ominaisuudestaan.

(”Havahtumisen hetkestä” ja siihen johtaneista syistä voisi kirjoittaa sitten ihan oman novellinsa ja analyysinsä, mutta se jääköön odottamaan otollisempaa hetkeä… ;-P)

Tämä osa populaatiosta on arvioni mukaan todella motivoitunutta tutkimaan aiheesta tehtyjä tutkimuksia, lukemaan siitä kirjoitettuja kirjoja jne. jne.

…motiivina tosin harvemmin on halu parantua, vaan itsekäs halu kehittyä paremmaksi ”peluriksi”.

(Kirjallisuus tarjoaa turvallisemman harjoittelu- & opiskelumaaston kuin Terapeutti, dialogissa ammatti-ihmisen kanssa kun on aina riski kompastua…)

ELI:

Vaikka näillä kirjoilla ja kirjallisuusluetteloilla on hyvä tarkoitus, ne eivät toimi yksistään uhreja palvelevina informaatiolähteinä.

Jos metaforan muotoon asian pukisi, tilanne on vähän sama kuin jos jättäisi kartan ketunrautojen sijainnista kanatarhan välittömään läheisyyteen…

…ja unohtaa että kettu osaa lukea karttaa ;-)

Olet toki taitava sananveistäjä mutta et vieläkään vastannut kysymykseeni siitä, mihin tietämyksesi oikein perustuu? Millä perustelet uskottavuutesi?

Vierailija
173/198 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikillä olisi jännä järjestää sellainen näytös, jossa narsku kohtaa vielä isomman ja ilkiämmän "narskun", joka soveltaa samoja kikkoja kymmenkertaisesti eikä suostu kaveriksi. Pantaisiin sitten merkille, minkä selviytymistyylin valitsee.

Ei siihen mitään näytöstä tarvita.

Tällaisia kohtaamisia sattuu ihan luonnostaankin...

Ei kauhean usein, mutta joskus.

Lopputulos on melko ilmeinen.

Heikompi pakittaa ja väistää vahvempaansa, tai mikäli tämä ei (heti) onnistu, käyttää tuota ihan samankaltaista ”Teflon”-strategiaa mistä tässäkin ketjussa on jo puhuttu

Mihin tietämyksesi muuten oikein perustuu? Mietin vain, kun tyylisi on kovin ylimielinen ja kaikkitietävä suhteessa muihin kommentoijiin.

En ole tuo, jolle kommentoit. Enkä ymmärrä sinun kommenttiasi. Narsistin teflonpinta on erittäin hyvin ilmaistu, kohtaamisissa ja kaikessa. Teflonilla väistellään vastuut ja tyhmät seurakuntalaiset tekevät työt. Mieti sitä.

Mitä et kommentistani ymmärtänyt? En kyseenalaistanut hänen kommenttinsa "hyvyyttä" tai oikeutta vaan hänen tyyliään asettua muiden yläpuolelle tässä keskustelussa. Ja siksi kysyinkin, mikä hänen kompetenssinsa asiaan oikein on.

Vierailija
174/198 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet toki taitava sananveistäjä mutta et vieläkään vastannut kysymykseeni siitä, mihin tietämyksesi oikein perustuu? Millä perustelet uskottavuutesi?

Jaa... Sivuutin kysymyksesi koska lueskelin näitä vasta aamulla sitten eilisen alku-illan, ja joku näkyi jo ikäänkuin vastanneen puolestani.

En lähtenyt tuota toisen kirjoittajan vastausta ja johtopäätöstä sen enempää komppaamaan enkä dissaamaan, mitäpä hyötyä siitä olisi ollut?

Jos nyt haluat vastauksen suoraan minulta, niin olen aihepiiriä tutkinut varsin intensiivisesti, sattuneesta syystä...

Ei minulle ole mitään merkitystä sillä kuinka uskottavana minua pidetään tällä palstalla.

Mun puolesta jokainen saa jättää kirjoitukseni täysin huomiotta, ei se ole minulta pois...

Vierailija
175/198 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä et kommentistani ymmärtänyt? En kyseenalaistanut hänen kommenttinsa "hyvyyttä" tai oikeutta vaan hänen tyyliään asettua muiden yläpuolelle tässä keskustelussa. Ja siksi kysyinkin, mikä hänen kompetenssinsa asiaan oikein on.

Rauhoitu... Take your pills, please.

Sulla näyttää nyt olevan joku obsessio tästä mun ”kompetenssista”...

Jos se noin kovasti kiinnostaa, heittele vaan lisäkysymyksiä...

...mutta ihan turhaan olet noin ”piikit pystyssä” muita kohtaan

Vierailija
176/198 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa... Sivuutin kysymyksesi koska lueskelin näitä vasta aamulla sitten eilisen alku-illan, ja joku näkyi jo ikäänkuin vastanneen puolestani.

En lähtenyt tuota toisen kirjoittajan vastausta ja johtopäätöstä sen enempää komppaamaan enkä dissaamaan, mitäpä hyötyä siitä olisi ollut?

Jos nyt haluat vastauksen suoraan minulta, niin olen aihepiiriä tutkinut varsin intensiivisesti, sattuneesta syystä...

Ei minulle ole mitään merkitystä sillä kuinka uskottavana minua pidetään tällä palstalla.

Mun puolesta jokainen saa jättää kirjoitukseni täysin huomiotta, ei se ole minulta pois...

Kiitos. En huomannut, että kukaan olisi puolestasi vastausta antanut? Luulen kuitenkin, että aika moni muukin on täällä asiaan melko syvällisesti perehtynyt ja vieläpä juuri sen kokemuksen ajamana.

Vierailija
177/198 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. En huomannut, että kukaan olisi puolestasi vastausta antanut? Luulen kuitenkin, että aika moni muukin on täällä asiaan melko syvällisesti perehtynyt ja vieläpä juuri sen kokemuksen ajamana.

No mutta nyt ilmeisesti olet huomannut...

Vaikka sulla on edelleen kysymysmerkki toisessa lauseessasi, viittaat kuitenkin ’kokemukseen’, eli samaan asiaan mitä tuo mun puolesta vastannutkin tarjosi omana arvauksenaan...

Mitä tulee tuohon mainitsemaasi ylimieliseen tyyliini, tätä pahoittelin ja perustelin jo tuolla yhdessä aiemmassa viestissäni.

Vierailija
178/198 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauhoitu... Take your pills, please.

Sulla näyttää nyt olevan joku obsessio tästä mun ”kompetenssista”...

Jos se noin kovasti kiinnostaa, heittele vaan lisäkysymyksiä...

...mutta ihan turhaan olet noin ”piikit pystyssä” muita kohtaan

Häh? Ihan asiallisesti vastasin esitettyyn kysymykseen. Vastaus oli tälle toiselle kommentoijalle suunnattu, ei sinulle.

Vierailija
179/198 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? Ihan asiallisesti vastasin esitettyyn kysymykseen. Vastaus oli tälle toiselle kommentoijalle suunnattu, ei sinulle.

Joo, sen ymmärsin kyllä...

...mutta silloin kun referoit minun kirjoituksiani,

minullakin lienee oikeus antaa oma vastineeni?

Vierailija
180/198 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta nyt ilmeisesti olet huomannut...

Vaikka sulla on edelleen kysymysmerkki toisessa lauseessasi, viittaat kuitenkin ’kokemukseen’, eli samaan asiaan mitä tuo mun puolesta vastannutkin tarjosi omana arvauksenaan...

Mitä tulee tuohon mainitsemaasi ylimieliseen tyyliini, tätä pahoittelin ja perustelin jo tuolla yhdessä aiemmassa viestissäni.

Siis eihän kenenkään random kommentoijan mielipide asiaan ole vastaus sinulle esitettyyn kysymykseen?:)