Perheen metatyöt mitä niitä on?
Esimerkkejä ”metatöistä” mitä
voi olla lapsiperheessä?
Kommentit (1039)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun samassa henkilössä yhdistyy huono organisointikyky, kontrollintarve ja neuroottinen luonne niin jopa alkaa metatyöt kuormittaa.
Noin yleisesti ottaenhan ne kodin "metatyöt" ovat kuitenkin aika triviaaleja ja toistuvat vuodesta toiseen samanlaisina, joten hoituvat näppärästi vaikka aamukahvia juodessa sen kummemmin pollaa rasittamatta.
Kuinka moni on kuullut miehen tuumaavan aamukahvipöydässä että "minäpä tänään kysyn Kertun tanssiopelta niistä esiintymisvaatteista ja tarkistan että ne Niilon uikkarit löytyy ja sopii kun maanantaina on uintia". Käsi ylös, ihan rohkeasti vain! Kuinka monelle tutummalta kuulostaa "ai tänään??! en minä tiennyt/muistanut".
Itsepä olet miehesi pilalle passannut ja/tai tossuttanut. Kyllä meillä hoituu kummaltakin omat vastuualueet ihan itsenäisesti.
Sinä makaat palstalla räyhäämässä ja ”vaimo” hoitaa kaiken muun?
On se tuommoinen mielikuvitusvaimo tosi kätevä. :)
Minä olen kyllä ihan oikea vaimo, en mielikuvitusvaimo - ja mies tosiaan hoitaa oman osuutensa oikein mallikkaasti. Käykö kateeksi?
No et ole😂😂😂😂😂
Tuleeko kruunuun tahra jos jostain löytyykin perhe jossa työnjako toimii? Olette te kyllä säälittävää porukkaa.
Jatka, jatka! Saadaan nauraa aidolle idiootille. 😂😂😂😂😂😂
Etpä taida tuohon ulkopuolista apua tarvita, peili riittänee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metamammojen lapset on ilmeisen itseohjautuvia kuitenkin, kun metamammat hakkaavat mammapalstalle kilometrien viestejä seinienpesusta synttärimekon ostoon.
Vai onko ne kuitenkaan niin hyvin hoidettuja?
Muista metamammoista en tiedä, mutta mun lapsellani on isäkin. Meillä tämä toimii oikein hyvin, että minä selvittelen, suunnittelen ja aikataulutan, mies hoitaa enimmäkseen toteutuspuolen. Kummallekin jää mukavasti luppoaikaa.
Eli et tee mitään. Makaat vain.
Kummasti metamamman pitäisi olla tekemässä joulukorttia, sovittamassa luistinta ja kuulustelemassa läksyjä.
Joko on tuikkukupeista pölyt pyyhitty?
Itkettääkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun samassa henkilössä yhdistyy huono organisointikyky, kontrollintarve ja neuroottinen luonne niin jopa alkaa metatyöt kuormittaa.
Noin yleisesti ottaenhan ne kodin "metatyöt" ovat kuitenkin aika triviaaleja ja toistuvat vuodesta toiseen samanlaisina, joten hoituvat näppärästi vaikka aamukahvia juodessa sen kummemmin pollaa rasittamatta.
Kuinka moni on kuullut miehen tuumaavan aamukahvipöydässä että "minäpä tänään kysyn Kertun tanssiopelta niistä esiintymisvaatteista ja tarkistan että ne Niilon uikkarit löytyy ja sopii kun maanantaina on uintia". Käsi ylös, ihan rohkeasti vain! Kuinka monelle tutummalta kuulostaa "ai tänään??! en minä tiennyt/muistanut".
Itsepä olet miehesi pilalle passannut ja/tai tossuttanut. Kyllä meillä hoituu kummaltakin omat vastuualueet ihan itsenäisesti.
Minä olen kyllä ihan oikea vaimo, en mielikuvitusvaimo - ja mies tosiaan hoitaa oman osuutensa oikein mallikkaasti. Käykö kateeksi?
No et ole😂😂😂😂😂
Tuleeko kruunuun tahra jos jostain löytyykin perhe jossa työnjako toimii? Olette te kyllä säälittävää porukkaa.
Täällä toinen toimiva perhe, ja tätä keskustelua hassua lukea. Mikä on se pääpointti: omien töiden luetteleminen (näin paljon minä teen, useimmissa viesteissä katkeralla sävyllä - mies ei tee eikä osaa tehdä), oman kontrollin esittely (minä päätän mies toteuttaa), tai sitten kyseenalaistaen tekemisen mielekkyyden (kausiverhojen vaihdon miettiminen...) tai metatyökäsitteen järkevyyden (normaalia elämää, siihen kuuluvaa ihan automaattista ajatustoimintaa miksi sitä täytyy erikseen identifioida). Joka tapauksessa ketjussa menee suloisesti sekaisin pienet ja isot asiat, vakavat jutut ja täysi hömppä, ihmisten katkeruus, viha, ilo, huvitus, ylimielisyys ja ymmärtämättömyys. Siis kai ihan normi av ketju? Kiitos seurasta, sain nyt hankalan juttuni valmiiksi jonka tuskapaikoilla kävin täällä kummastelemassa menoa. Jatkakaa, mutta ehkä jostain toisesta aiheesta jo huomenna? Vaikka luetellaan mik kaikki hyvin ja onnellisesti omassa elämässä? Voisin aloittaa pitkästi mutta aika lopuu just. Lykkyä!
Kuinka huonosti suomalaiset parisuhteet voi, jos aletaan jo väsäämään exceleitä siitä kumpi suunnittelee tai ajattelee enemmän?
Ja kyllä, pitää lukea wilmat ja ops velvoittaa ja lasu napsahtaa jos lapsi saa yhtenä päivänä puuroa, sehän on ihan päivänselvää mutta kyllähän elämänmeno stressaa ja rasittaa jos ihan kaikesta tehdään stressiä ja rasitusta. Kun vanhemmaksi tai puolisoksi ryhtyy, on vaan pakko suunnitella ja huomioida muutkin kuin oma hanuri. Ja yksineläjänkin pitää suunnitella ja tehdä omat metatyönsä
Vierailija kirjoitti:
Kun vanhemmaksi tai puolisoksi ryhtyy, on vaan pakko suunnitella ja huomioida muutkin kuin oma hanuri.
Niin.
Koskee molempia vanhempia. Huom! Ei siis vain äitiä ja vaimoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vanhemmaksi tai puolisoksi ryhtyy, on vaan pakko suunnitella ja huomioida muutkin kuin oma hanuri.
Niin.
Koskee molempia vanhempia. Huom! Ei siis vain äitiä ja vaimoa.
Niinhän tuossa alkuperäisessä tekstissä lukee.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka huonosti suomalaiset parisuhteet voi, jos aletaan jo väsäämään exceleitä siitä kumpi suunnittelee tai ajattelee enemmän?
Ja kyllä, pitää lukea wilmat ja ops velvoittaa ja lasu napsahtaa jos lapsi saa yhtenä päivänä puuroa, sehän on ihan päivänselvää mutta kyllähän elämänmeno stressaa ja rasittaa jos ihan kaikesta tehdään stressiä ja rasitusta. Kun vanhemmaksi tai puolisoksi ryhtyy, on vaan pakko suunnitella ja huomioida muutkin kuin oma hanuri. Ja yksineläjänkin pitää suunnitella ja tehdä omat metatyönsä
Siksi onkin niin säälittävää että täällä riehutaan miten METATÖITÄ EI OLE OLEMASSAKAAN.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä hyvä kiteytys ongelman syistä. Metatöitä on kaikissa perheissä. Neuroottinen kontrolloija niitä kuitenkin lisää ja lisää ihan tyhjästä. Orgsnisointikyvytön tekee tehottomasti eikä osaa kommunikoida ja delegoida perheen kanssa, vaan haalii kaiken itselleen ja vaikeuttaa vaan asioita. Neuroottinen tuhlaa aikaa ylitarkkaan nippelöintiin sekä muiden tekemän osalta kaiken moninkertaiseen tuplavarmisteluun ja dissailuun.
Tuon kaiken takana lienee jonkinlainen heikon itsetunnon aiheuttama riittämättömyyden kokemus ja pyrkimys paikata sitä suorittamalla täydellisen vanhemman/puolison roolia kaikin mahdollisin tavoin. Sen sijaan että olisi sisimmässään sitä, esittää sellaisen julkisivua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä hyvä kiteytys ongelman syistä. Metatöitä on kaikissa perheissä. Neuroottinen kontrolloija niitä kuitenkin lisää ja lisää ihan tyhjästä. Orgsnisointikyvytön tekee tehottomasti eikä osaa kommunikoida ja delegoida perheen kanssa, vaan haalii kaiken itselleen ja vaikeuttaa vaan asioita. Neuroottinen tuhlaa aikaa ylitarkkaan nippelöintiin sekä muiden tekemän osalta kaiken moninkertaiseen tuplavarmisteluun ja dissailuun.
Tuon kaiken takana lienee jonkinlainen heikon itsetunnon aiheuttama riittämättömyyden kokemus ja pyrkimys paikata sitä suorittamalla täydellisen vanhemman/puolison roolia kaikin mahdollisin tavoin. Sen sijaan että olisi sisimmässään sitä, esittää sellaisen julkisivua.
Tuikkukippomies se jatkaa neljättä päivää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun psykoosi se jatkuu varmaan jo neljättä vuotta. Olen pahoillani hani, mutta en edelleenkään ole rakas tuikkukippomiehesi, jonka niin toivoisit omaksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi onkin niin säälittävää että täällä riehutaan miten METATÖITÄ EI OLE OLEMASSAKAAN.
Onhan niitä, sek kaikki myöntävät, mutta harvalle ne ovat suuri murheenkryyni ja metametatyön arvoinen aihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiukkukippomies-nainen se näkee tuikkukippomiehiä joka puolella päivästä toiseen. Vai onko tässä nyt vain kyse siitä että kun eväät keskustelussa loppuvat nin mielestäsi se joka huutaa ensimmäisenä "TUIKKUKIPPOMIES!" on voittaja?
En ole huudellut mitään tuikkukippomiehistä ja muutenkin olen seurannut tätä keskustelua harvakseltaan.
Olen kirjoittanut pari kommenttia kymmenien viestien takaisiin viesteihin, ja aina vastaus - metatyötä ivaava sellainen - on ilmestynyt muutaman minuutin sisällä.
Joten ilmeisesti jollakulla on paljon aikaa kertoa, ettei metatyötä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et ole😂😂😂😂😂
Täällä toinen toimiva perhe, ja tätä keskustelua hassua lukea. Mikä on se pääpointti: omien töiden luetteleminen (näin paljon minä teen, useimmissa viesteissä katkeralla sävyllä - mies ei tee eikä osaa tehdä), oman kontrollin esittely (minä päätän mies toteuttaa), tai sitten kyseenalaistaen tekemisen mielekkyyden (kausiverhojen vaihdon miettiminen...) tai metatyökäsitteen järkevyyden (normaalia elämää, siihen kuuluvaa ihan automaattista ajatustoimintaa miksi sitä täytyy erikseen identifioida). Joka tapauksessa ketjussa menee suloisesti sekaisin pienet ja isot asiat, vakavat jutut ja täysi hömppä, ihmisten katkeruus, viha, ilo, huvitus, ylimielisyys ja ymmärtämättömyys. Siis kai ihan normi av ketju? Kiitos seurasta, sain nyt hankalan juttuni valmiiksi jonka tuskapaikoilla kävin täällä kummastelemassa menoa. Jatkakaa, mutta ehkä jostain toisesta aiheesta jo huomenna? Vaikka luetellaan mik kaikki hyvin ja onnellisesti omassa elämässä? Voisin aloittaa pitkästi mutta aika lopuu just. Lykkyä!
Ehkä tässä on vähän samaa kun miehet ei ymmärrä naiseen kohdistuvaa seksuaalista häirintää, valkoiset ei ymmärrä etnisten näköisten Suomessa kohtaamaa rasismia ja mieleltään terveet kummastelee kun masentunut ei ryhdistäydy. Ei ymmärrä jos ei koe. Jos sattuu oleman vastuunsa kantavan osallistuvan aikuisen hyvillä voimavaroilla (mutta ei järin suurella empatiakyvyllä) varustettu puoliso, voi olla vaikea ymmärtää millaista on kun toinen vuodesta toiseen istuu tarakalla ja itsestä tuntuu että kapasiteetti loppuu kesken kaiken muistamisen tai edes mielekkään priorisoinnin suhteen. Jos itse voi ostaa sukset ja kevätjuhlamekot niin että marssii lähimpään kauppaan ja ostaa mieleisen, ei ehkä tajua että toisille hintojen vertaaminen, kirppistarjonnan selaaminen ja ostosten oikea-aikainen ajoittaminen on taloudellisen pärjäämisen edellytys. Silloin voin hymähdellä niin kuin keskijohdon mahakas pomosetä kesätytön nurinoille kahvipöydän pervoläpästä, koska ketä se nyt haittaa, miks pitää tehdä asioista ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
En ole huudellut mitään tuikkukippomiehistä ja muutenkin olen seurannut tätä keskustelua harvakseltaan.
Olen kirjoittanut pari kommenttia kymmenien viestien takaisiin viesteihin, ja aina vastaus - metatyötä ivaava sellainen - on ilmestynyt muutaman minuutin sisällä.
Se on se Tuikkukippomies joka on myös ketjun ap. Joka on pinttynyt naisvihaaja, jauhaa kausiverhoista ja tuikkukipoista syvällä halveksunnalla ja väittää että kotitöihin meee muutamia minuutteja viikossa ja että metatöitä ei ole.
Legendaarisia Tuikkukippomiehen väitteitä on mm että kahden kuukauden ruoat lapsiperheelle valmistaa pakkaseen 15 minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on se Tuikkukippomies joka on myös ketjun ap. Joka on pinttynyt naisvihaaja, jauhaa kausiverhoista ja tuikkukipoista syvällä halveksunnalla ja väittää että kotitöihin meee muutamia minuutteja viikossa ja että metatöitä ei ole.
Legendaarisia Tuikkukippomiehen väitteitä on mm että kahden kuukauden ruoat lapsiperheelle valmistaa pakkaseen 15 minuutissa.
Eipä ole näkynyt tuollaisia väitteitä tässä ketjussa, joten se osoittaa kuinka hataralla (harhaisella) pohjalla tämä tuikkis-ulinasi on. Käyt omaa henkkoht sotaa haamuja vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole näkynyt tuollaisia väitteitä tässä ketjussa, joten se osoittaa kuinka hataralla (harhaisella) pohjalla tämä tuikkis-ulinasi on. Käyt omaa henkkoht sotaa haamuja vastaan.
Ei tässä ketjussa, yhdessä edellisistä. Muuta en ole väittänytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät naurut taas irtosi ketjusta. Kiitos mammat. Onneksi rahaa löytyy sen verran, että ei tarvitse esimerkiksi "suunnitella" vaatteiden ostoa vaan riittää pelkkä ostaminen kun on tarve ja entinen heitetään joko roskiin tai kierrätyslaatikkoon. Tähän mennessä toiminut ihan hyvin vaikka suunnittelu jätetty pois. Samaa periaatetta sovellettu myös siivoukseen. Siivotaan kun tarvitsee ja skipataan se suunnittelu.
Se, että leuhkii sillä, ettei suunnittele, on ehkä vain uusavuttomuuden kuvaus. Nykyään kaikki kierrättää, ja alkeellisella suunnittelulla säästää rahaa (myös rikkaat). Metatyö, eli juuri suunnittelu, järjestely ja päätöstenteko, ei ole vaikeaa, vaan normaalia arjen hallintaa. Parisuhteessa on kiva, että sitä tehdään tasapuolisesti, mutta on kyllä vain tyhmää, jos ei kumpikaan tee.
Minusta se, että selviäisi arjesta ilman mitään suunnittelua, on leuhkimisen lisäksi myös itsensä huijaamista. Ne, jotka väittävät näin, eivät vain tunnista tilanteita, joissa suunnittelutyötä tehdään. Helposti nimittäin keksii kymmeniä esimerkkejä arkisista tilanteista, joissa on pakko suunnitella ja järjestellä. Lapselle tulee kirjeessä ilmoitus hammaslääkäriajasta, joka osuu sellaiseen aikaan, että kirjeen avaaja ei voi viedä lasta hammaslääkäriin. Tilanteeseen tuskin löytyy ratkaisua ilman, että vanhemmat keskustelevat ja suunnittelevat keskenään. Päivälliselle tulee lyhyellä varoitusajalla yllätysvieraita, vaikkapa lasten kavereita. Joku perheenjäsenistä on juuri silloin kaupassa ostamassa päivällistarpeita. Eiköhän ole tuolloin luonnollista soittaa sille kaupassa asioivalle ja pyytää tätä mitoittamaan ostokset isommalle joukolle?
Mutta kertokaa nyt onko tämä suunnittelu siis työtä vai ei? Itse en suunnittele, mutta jonkun mielestä suunnittelen huomaamattani. Mutta jos en edes huomaa tekeväni suunnittelutyötä, onko se työtä ollenkaan, kun ei siitä mitään vaivaa ole?
Kerro miten ostat mitään suunnittelematta ruokaa tai vaatteita?
Toissa viikolla oli työreissussa, jossa peruuntui yksi juttu. Huomasin ison tavaratalon lähistöllä, jolloin piipahdin sinne. Siellä huomasin kivat lastenvaateliikkeet, joissa ale, josta sitten kasasin talvikamppeet ja muutamia sisäjuttuja lapsille. Missä tässä oli sitä vaativaa metatyötä ja suunnittelua?
Tuo on kyllä mukava juttu, jos on niin paljon rahaa käytettävissä, että voi vaan piipahtaa lastenvaateliikkeeseen ostamaan kamaa ilman, että on tarkistanut edes tarvetta. Moni joutuu vähän tarkastelemaan budjettia ja ostamaan oikeasti tarpeeseen, harvoin silloin voi tehdä tollaisia extempore- shoppailuja.
Sama ruuan kanssa. Ruuan hinnassa säästää, kun suunnittelee ja sitä joutuu moni perhe tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ketjussa, yhdessä edellisistä. Muuta en ole väittänytkään.
Tässä ketjussa on tuikkis-hullu varmaan sata kertaa nimitellyt toisia tuikkikseksi ja solvannut vielä päälle ties millaisin hävyttömyyksin. Vaikka tuikkiksen väitteitä ei nyt sitten löytynytkään. Paha psykoosi.
Sama. En jaksaisi miettiä ketkä lapsista tarvii uusia luistimia talveksi, ja siksi olenkin hieman katkera miehelle kun hän jättää kaiken metatyön minulle. Jos en mieti luistimia, niin sitten lapset saavat luistimet vasta keväällä kun luistelukausi on ohi. Ja kokeiltu on!