Perheen metatyöt mitä niitä on?
Esimerkkejä ”metatöistä” mitä
voi olla lapsiperheessä?
Kommentit (1039)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa vähemmän ja tehkää enemmän. Sen takia nykyään missään ei mitään tapahdu, koska kaikki vaa ajattelee ja työt seisoo.
Oletko kuullut sanonnan ”hyvin suunniteltu on puoliksi tehty”?
Kunnon metatyöllä nimenomaan ehtii tehdä enemmän
Jos vain suunnittelee, jää tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa vähemmän ja tehkää enemmän. Sen takia nykyään missään ei mitään tapahdu, koska kaikki vaa ajattelee ja työt seisoo.
Ei se siltä vaikuta. Mitään ei saada aikaiseksi, vaikka kovat on suunnitelmat.
Meillä lakkasi hommat luistamasta, kun minä lopetin tuon jonninjoutavan ajattelun ja ulkoistin sen miehelle. Kas kun minullakin on se vaativa työ. Kumman vaikeaksi meni, vaikka lopetin jotain, mitä ei kuulemma ole olemassa ja jota ei näin ollen tarvitse tehdä.
Ja rakettitiedettä tuntuu olevan miehelle tuo ei-minkään-tekeminen: ei ole kaapeissa koskaan asianmukaisia tarvikkeita ruokaa, hygieniaa tai sään mukaista pukeutumista varten, ei hoidu harkkamenot, vasut, vanhempainillat, Wilmat, hammaslääkärit.
Outoa. Ja ihan on olevinaan täyspäinen mies, dippainssi ja kaikkee.
Rahoista: Minä tuon meillä leivän pöytään. Miehen tulot menee yritysvelkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ehdottomasti mun suosikki: "Yhteyksien pitäminen sukulaisiin" :D :D :D :D
Jos sukulaisten kanssa jutteleminen on työtä kannattaa jättää kokonaan pois. Jos joulukorttien lähettäminen on työtä ei sitä kannata missään tapauksessa tehdä.
Meillä se tarkoittaa paitsi niitä sosiaalisia suhteita (joita pitää hoitaa lasten takia) myös sitä, että sovitaan kuka kulloinkin auttaa suvun vanhuksia.
Sukurumba?
Ei vaan hoidettavia juttuja, jotka hyvä vanhempi ja omainen hoitaa.
Se ei siis ole rumbaa kuten perherumba?
Se on jopa sambaa, polkkaa ja humppaa silloin, kun miehen pitää huolehtia oman sukunsa muistamisista ja yhteydenpidosta.
Onko kukaan muuten koskaan kuullut, että joku mies olisi huolehtinut yhteyksistä vaimonsa sukuun? Minä en ole.
Ot, mutta miksi ihmeessä vaimon pitäisi huilehtia yhtryksistä sukuuni? Olen yhteydessä vaimon sukuun silloin kun siihen on jotain oikeaa tarvetta.
Onko sulla isovanhempia tai vanhempia? Sinä varmaan heille ostat synttäri- ja joululahjat, lähetät onnittelukortit, soittelet kuulumiset, kutsut kylään? Ai et tiedä, milloin niillä on merkkipäivät? Sepä yllätys.
Joillakin on perhesuhteet kunnossa. Kaikilla ei. Sen se tekee kun ei tajua sen metatyön merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lakkasi hommat luistamasta, kun minä lopetin tuon jonninjoutavan ajattelun ja ulkoistin sen miehelle. Kas kun minullakin on se vaativa työ. Kumman vaikeaksi meni, vaikka lopetin jotain, mitä ei kuulemma ole olemassa ja jota ei näin ollen tarvitse tehdä.
Ja rakettitiedettä tuntuu olevan miehelle tuo ei-minkään-tekeminen: ei ole kaapeissa koskaan asianmukaisia tarvikkeita ruokaa, hygieniaa tai sään mukaista pukeutumista varten, ei hoidu harkkamenot, vasut, vanhempainillat, Wilmat, hammaslääkärit.
Teillä ero on ihan kohta edessä? Ja tuskin nuo metatyöt se todellinen eron syy?
Vierailija kirjoitti:
siihen on syynsä miksi miehet tienaavat enemmän .
Naiset uupuu jo jostain lasten kumppareiden ostamisesta kun vähän pitää miettiä sekunti tai kaks.
Niin sanotuissa miesten töissä hieman eri vastuut, eri palkat, ja eri metatyöt. Mutta kaikki tuo tulee ilman sitä valitusta ja harvardin sekä jenny lehtisen tutkimuksia.
Niin. Kyllä se kuulkaas on pojat sillä lailla, että teidän vahvoina ja viisaina pitää ottaa ne kumpparijutut omalle vastuullenne. Sehän sujuu teiltä niin helposti kuulemma. Pikkujuttu.
Vierailija kirjoitti:
- Ruokien osto, suunnittelu ja laittaminen, ym elintarvikkeet. (meillä mies hoitaa, myös lemmikkien ruoat)
- Lääkärien/neuvolan ym. varaaminen ja lapsen niihin vieminen. (minä hoidan)
- Vessapaperit, talouspaperit, shampoot, saippuat (minä hoidan)
- Siivousten suunnittelu (mies hoitaa)
- Laskujen eräpäivät (mies hoitaa)
- Lapsen tarha-asiat ja harrastukset (hoidetaan molemmat 50-50)
- Lapsen vaatehuolto (minä hoidan)
- Auto huollot (mies hoitaa)
Arki sujuu omalla painollaan, eikä oteta turhaa stressiä asioista.
Mies hoitaa sekä siivouksen että ruoat. Oho!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistava ketju. Jengi on ruvennut rahastamaan sosiaalisesti asioilla, jotka kuuluvat normaaliin vanhemmuuteen. Ja naiset pistää niitä miesten tulotietoja tänne ennen kuin aukoo päätä aiheesta.
Ja taasko ahdistaa? Lakkaa räyhäämästä, tuikkukippomies. Mene pois. Loppuu ahdistus.
Mää oon nainen, ja mua ahdistaa naisten kalkatus joltain itsestäänselvyysjalustalta miehiä kohtaan.
Miltä jalustalta? Onko tää nyt se jalusta, jolla pyhä v*lva killuu? Huu, onko Pyhä v*lva -mies tehnyt paluun vai oletko hänen reinkarnaationsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ehdottomasti mun suosikki: "Yhteyksien pitäminen sukulaisiin" :D :D :D :D
Jos sukulaisten kanssa jutteleminen on työtä kannattaa jättää kokonaan pois. Jos joulukorttien lähettäminen on työtä ei sitä kannata missään tapauksessa tehdä.
Meillä se tarkoittaa paitsi niitä sosiaalisia suhteita (joita pitää hoitaa lasten takia) myös sitä, että sovitaan kuka kulloinkin auttaa suvun vanhuksia.
Sukurumba?
Se on jopa sambaa, polkkaa ja humppaa silloin, kun miehen pitää huolehtia oman sukunsa muistamisista ja yhteydenpidosta.
Onko kukaan muuten koskaan kuullut, että joku mies olisi huolehtinut yhteyksistä vaimonsa sukuun? Minä en ole.
Ot, mutta miksi ihmeessä vaimon pitäisi huilehtia yhtryksistä sukuuni? Olen yhteydessä vaimon sukuun silloin kun siihen on jotain oikeaa tarvetta.
Onko sulla isovanhempia tai vanhempia? Sinä varmaan heille ostat synttäri- ja joululahjat, lähetät onnittelukortit, soittelet kuulumiset, kutsut kylään? Ai et tiedä, milloin niillä on merkkipäivät? Sepä yllätys.
Joillakin on perhesuhteet kunnossa. Kaikilla ei. Sen se tekee kun ei tajua sen metatyön merkitystä.
Uhriudu, uhriudu, uhriudu vielä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukurumba?
Missä kohtaa näet uhriutumista? Kenties oma huono omatuntosi siellä defenssejä heittää? Onko yksinäistä elämä, onko? En ihmettele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä nyt tähän eron pieraisit? Koulutus meneillään, kyllä se tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siihen on syynsä miksi miehet tienaavat enemmän .
Naiset uupuu jo jostain lasten kumppareiden ostamisesta kun vähän pitää miettiä sekunti tai kaks.
Niin sanotuissa miesten töissä hieman eri vastuut, eri palkat, ja eri metatyöt. Mutta kaikki tuo tulee ilman sitä valitusta ja harvardin sekä jenny lehtisen tutkimuksia.
Miehet eivät saa aikaiseksi edes ostaa niitä kumppareita, vaikka aikaa menisi siihen näiltä ihmeotuksilta vain sekunti. Erikoista, etteivät sitten hoida näinkään helppoja hommia.
Exäni on jostain syystä osannut ostaa lapsille niin kumpparit kuin muutkin tavarat. Tai itse asiassa, ehkä hän ei olekaan mies...?
Olin vaihtanut työpaikkaa ja mulla ei ollut kesälomaa, miehellä oli heinä-elokuussa. Kauniisti pyysin, että voisiko hän käydä lasten vaatteet läpi ja ostaa tarvittavat koulua ja tulevaa syksyä ajatellen, koska mulla ei vaan ollut aikaa, miehellä oli.
Olin lentää pyllylleni, kun eräänä päivänä ihan oikeasti koko pesue oli varustettu syksyyn: oli reput, penaalit, lenkkarit, sormikkaat, verkkapuvut jne. Kunnes yksi lapsista möläytti, että Tiina-täti oli mukana. Miehen sisko siis. Noh, asia tuli hoidettua ja mies sai pisteet ainakin kekseliäisyydestä. 😄
En tiedä muista, mutta ainakin oma mieheni pitää edelleen lasten vaatetusta rakettitieteenä, mitä se ei suinkaan ole. Noh, onhan se jotenkin imarteleaakin minulle, että mies kokee, ettei selviä jostain mistä minä selviän.
Joo. Kerätääs tänne vastaavia kokemuksia toiselta puolelta, jossa naisten tietämättömuus on ihan järkyttävää. Näitäkin elämän osa-alueita kun on.
Minä aloitan:
- lampun vaihto
- talvirenkaat
- ööö...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessa tulee toinen sanonta mieleen - laiska töitään luettelee.
Ja vielä laiskemmalla ei ole mitään lueteltavaa. Ei kerrassaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni metatöistä irvivä mies suhtautuisi, jos nainen ottaisi rennosti ja jättäisi vaikka pillerireseptin uusimatta? Tai söisi pillereitä aina kun muistaisi eikä olisi moksiskaan vaikka joku joskus unohtuisi?
Aivan helvetin typerä "argumentti"
Miten niin? Voihan mies muistuttaa vaimoaan joka päivä samaan aikaan "muistitko ottaa pillerin, kulta". Pikkujuttu, miten tuo voisi miestä rasittaa?
Siinähän hankit itsellesi sen perhehelvetin, mistä tässä ketjussa itketään. Jätä ihmeessä pillerit syömättä.
Ainahan mies voi ehkäistä. Miksi ehkäisy pitää parisuhteessa jättää naisen hoidettavaksi?
Sellaiset olkiukot. Ensin syöt pillereitä, mutta vastuu on kuitenkin miehellä? Melkoista järjenjuoksua.
Sellaiset olkiukot. Ensin et vaivaudu ehkäisemään, mutta vastuu on kuitenkin naisella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukurumba?
Missä kohtaa näet uhriutumista? Kenties oma huono omatuntosi siellä defenssejä heittää? Onko yksinäistä elämä, onko? En ihmettele.
Lue tarkemmin, kyllä se sieltä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukurumba?
Lue tarkemmin, kyllä se sieltä löytyy.
Piru ja Raamattu? 👹
Siivousaikataulutoimikunnan kokousten suunnittelu on paha rasti. Ne pitää vielä lomittaa vaatehuoltoneuvottelukunnan kokouksiin. Päiväkotiviestintätoimielimen metatyö on onneksi melko deduktiiviatä. Pahin kaikista on harrastaslappusten täyttösuunnitelmaa valmisteleva kokous. Ruokahuolto pyritään varmistamaan viisivuotissuunnitelmassa. Sitä meillä valvoo ravinto- ravintola- ja ravintolisäneuvosto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä nyt tähän eron pieraisit? Koulutus meneillään, kyllä se tästä.
Sellainen narsistipsykopaattialistaja siellä sitten. Olet saastaa. Vai saako miehesikin kouluttaa sinua?
Ei tietenkään
Olen suunnitellut tällä vkolla kahden lapsen syntymäpäivälahjat (kummipoika ja lapsen kaveri) ja useamman reissun jo tehnyt niiden vuoksi kun olen tavaroita haalinut kasaan. Vielä pitää lähettää toinen lahja ulkomaille.
Pidän jatkuvasti kirjaa lasten joululahjaideoista ja mietin mitä mistäkin saan ostettua ja pitääkö tilata. Mietin mitä pitää ostaa lasten tanssinäytöstä varten ja miltä kauppareissulta ne saan.
Luen ja sisäistän wilmaviestit. Muistuttelen lapsia läksyistä ja kokeista, muistan mitä erikoista minäkin päivänä on ja reagoin siihen. Muistan ja annan lasten vitamiinit ja esikoisen päivittäisen lääkityksen. Muistutan lapsia lukudiplomikirjojen lukemisesta, olen myös itse laittanut kirjat varaukseen ja noutanut ne kirjastosta. Tiedostan, milloin he ovat viimeksi pesseet hiuksensa, ja komennan kun aika on. Huolehdin lasten hammaslääkärit, lasten kaverisynttäreille menot, sekä koko perheen yhteisten menojen muistamiset tuplabuukkauksien välttämiseksi. Mies on jo kaksi kertaa kysynyt milloin sukulaislapsen synttärit on, eikä vieläkään muista (hän sai ilmoituksen samanlaisella viestillä kuin minäkin). Suunnittelen, hankin ja valmistan tarjoilut, jos meille on tulossa vieraita. Koordinoin siivousta, mies tekee vain ne mitä käsken...
Huolehdin lasten aikatauluista siinä mielessä, että tarvitaanko isovanhempia lasten seuraksi, tarvittaessa pyydän isovanhempia, sovin aikataulut, ja ohjeistan isovanhempia, mitä syödään ja mitä läksyissä pitää huomioida.
Pidän jatkuvasti mielessä, minä päivänä ehtii tehdä ruokaa, minä päivänä kotiin tullessa ruoka on pakko olla jo valmiina, lisäksi tsekkailen missä järjestyksessä ostetut ainekset käytetään jotta mikään ei vanhene. Kaupassa käyn joka käytävän läpi, ja mietin puuttuuko kotoa jotain kyseiseltä käytävältä. Mies haahuilee perässä selaillen kännykkäänsä...
Voisi kuvitella, että mieheni on varsinainen vätys. Todellisuudessa hän on senior manager yli 100 000 vuosipalkalla. Joskus kyllä ihmettelen, miten se siellä töissä pärjää ilman ”sihteeriään” eli minua 😄
Harmittaa kun tämä ketju meni tällaiseksi typeräksi jankkaamiseksi. Kiitos niille jotka vaivautuneet vastaamaan asiallisesti alkuperäiseen kysymykseen.
Ihan hyvän listan olen saanut kirjoitettua. Siitä voi sitten hyvin jakaa hommat - toinen ottaa Wilman vastuulleen, toinen lasten urheiluvarusteiden hankkimisen ja huoltamisen oikea-aikaisesti jne jne.
En kyllä ymmärrä miten lapsiperhe voi elää tekemättä metatöitä. Silloinhan voisi käydä niin että kukaan ei esim vastaisi Wilma-viesteihin tai molemmat vastaisi... Tai kukaan ei hankkisi lapselle harrastusvälineitä, tai molemmat hankkisivat samanaikaisesti tms.
Luulen että moni täällä ei ymmärrä (?) koko käsitettä. Noh, tänne kirjoittelee kaikenlaista porukkaa.. Ja pärjäähän sitä toki elämänsä tietämättä koko käsitettä. Eikä siitä tarvi tehdä mitään numeroa. Ei se silti tarkoita etteikö sitä tulisi itsekin tehtyä.
Ja miksei tätä asiaa, kuten mitä tahansa muutakin asiaa, saisi pohtia? Kyllä minusta on hölmömpää käyttää aikaa täällä muiden väheksymiseen ja jatkuvaan jankkaamiseen vieläpä aiheen vierestä, kuin vaikkapa suunnitella mitä tarjoillaan tänä jouluna pikkujouluissa/joulupöydässä (metatyötä sekin!). T. Ap
Itseltäsi ouuttuu elämä. Ei koulutusta, ei töitä, ei vaimoa, ei lapsia, ei omaisuutta, ei ystäviä. Pelkkä av-palsta ja vieraiden ihmisten metatyöt.