Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuo susikeskustelu on aivan käsittämätöntä :D

Vierailija
15.11.2019 |

Esim. erään paikkakunnan ryhmässä julkaistaan joka päivä kymmeniä kuvia "susien" jäljistä. Tänään meinasi mennä kahvit väärään kurkkuun, kun joku vouhottaja oli kyylännyt jälkiä koirapuiston vieressä ja postannut kuvia ihan selkeistä koiran tassun jäljistä. "VAROKAA SUDET PÄIVYSTÄÄ KOIRAPUISTON VIERESSÄ!!111!!"

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirakin on ihmiselle vaarallinen, joten sutta ei pidä vähätellä.

Toisaalta ei myöskään liioitella.

Esimerkkinä: Japani on noin suomen kokoinen. Siellä on 10 000 (jopa lähes 20 000) aasian mustakarhua.

Lisäksi Hokkaidolla, joka asukastiheydeltä on suomen tyyppinen, on 3000 ruskeakarhua.

Karhu on eri kuin susi, mutta ehkä tämä antaa vähän perspektiiviä.

Karhuja toki siellä varotaan ja niistä varoitetaan. Jokainen metsään menevä tietää, että voi kohdata karhun.

Sama on mielestäni susien tilanne Suomessa. Ei voi olettaa, että metsään voi noin vain juosta vain koska laki sen sallii ja menneisyydessä pedot oli tapettu pois.

Metsään pitää mennä kunnioituksella.

Vierailija
82/108 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja näin maalla asuvana, siellä missä susia, siellä ei hirviä paljon ole, siellä missä jostain syystä saatu sudelle kaatolupa/häädetty sudet pois, siellä vastaavasti melkosia määriä hirviä ja hirvenkaato lupia pienessä metsästysseurassa enemmän kuin isossa seurassa. Ja luvat määräytyy hirvikannan mukaan.

Nytkin tänä syksynä menny täällä 10% hirvikoirista sudelle. Ja arvokasta työtä tekevät metsästäjät, vai haluatko sinä että eläimet lisääntyy holtittomasti ja enemmän tulee kolareita ym. Ihan valtion tasolla sanottu että hirvikantaa pitäisi saada pienennettyä ja nuorempaa väkeä remmiin mukaan. Mutta kuka kohta enää haluaa jos raskaan homman lisäksi oma koira vaarassa kokoajan.

Tässäpä se suomalaisen susivihan ydinsyy. Sudet häiritsevät metsästäjien harrastusta. Susien hoitaessa luonnollisesti hirvikantaa, ei metsästäjille irtoa yhtä paljon kaatolupia. Ehdottomasti pahimpia susihysterian lietsojia ovat metsästäjät.

Miksi metsästäjien hoitaessa keinotekoisesti hirvikantaa, on kyseessä ”arvokas työ”? Mutta kun sudet tekevät sen, on se jotain aivan kamalaa.

Olet väärässä. Susivihan syyt: 1) lammas- ja porotilalliset 2) metsästäjät, jotka pelkäävät KOIRANSA puolesta. 3) erilaisten susiin liitettyjen tarinoiden aiheuttama pelko.

Itse siis en vihaa tai pelkää susia. Mutta ärsyttää tämä metsästäjien mustamaalaus niiden puolesta, jotka eivät edes tunne yhtään metsästäjää. Hirvien kaatomäärä on metsästusporukoissa tarkoin säädelty ja isoin osa niistä reissuista metsään on sellaisia, jossa ei saada saalista ollenkaan. Eli luonnossa liikkumista.

Vaan onhan se parempi ostaa se liha pakettina kaupasta, kuin metsästää ja kalastaa se itse.

Ja lähde?

Mikä sinun lähteesi on tuolle, että susivihan ydinsyy on metsästäjät, jotka vihaavat susia, koska ne kaatavat hirviä?

Onhan se ihan selvä, että susien niitä kuuluukin kaataa hirviä. Metsästysseuroissa on ihmisiä, joiden mielestä sekä pedot että ihmiset mahtuu metsään. Ei metsästäminen ole mitään luonnon ja eläinten vihaamista, vaikka selkaista kuvaa täälläkin halutaan rakentaa.

Susista ja karhuista on eniten haittaa poro- ja lammastilallisille, ja nämä ryhmät pitävät eniten ääntä petotuhoista. Minusta pedot kuuluvat Suomen luontoon.

Höpö höpö, lammas- ja porotilalliset eivät todellakaan pidä eniten ääntä. Kyllä ne ovat metsästäjät ja metsästäjiä edustavat suurpetoyhdyshenkilöt.

Jos on yhtään tutustunut susien salakaatotilastoihin ja esimerkiksi pantasusien ruumiin avauksiin Suomessa, on täysin selvää, että metsästysseurojen jäsenet niitä susia lahtaavat.

Lammastilallinen rakentaa petoaidan ja poromies hakee valtiolta korvaukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsästäjät ovat raukkoja jotka kymmenien serkkujensa kanssa jahtaa pientä eläin raukkaa ja olevat sitten niiiin miestä kun saavat sen kaadettua kiikaritähtäinasellaan.

Paskahousuraukkoja.

Vierailija
84/108 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos sudet valtaa koko maailman ? 😱😱😱

Vierailija
85/108 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metsästäjät ovat raukkoja jotka kymmenien serkkujensa kanssa jahtaa pientä eläin raukkaa ja olevat sitten niiiin miestä kun saavat sen kaadettua kiikaritähtäinasellaan.

Paskahousuraukkoja.

No ei nyt sentään. Metsästäjissä on ikävä kyllä niitä asenneongelmaisia ja osaamattomia raukkoja, mutta myös sitä toista ääripäätä, eli viisaita ja luontoa ymmärtäviä ja riistatietoutta ylläpitäviä ihmisiä, jotka kunnioittavat eläintä ja valitsevat mieluummin itse hankitun kuin muoviin pakatun lihan. Heitä kannattaa kuunnella ja arvostaa. Ne räiskimisestä tykkäävät ongelmatapaukset pitäisi saada metsästä vaikka tietokonepelien ääreen.

T. Susien puolustaja

Vierailija
86/108 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän Suomessa kesyt lemmikoirat on hyökänneet ihmisten kimppuun.

Vierailija
87/108 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. Susivihan syyt: 1) lammas- ja porotilalliset 2) metsästäjät, jotka pelkäävät KOIRANSA puolesta. 3) erilaisten susiin liitettyjen tarinoiden aiheuttama pelko.

Itse siis en vihaa tai pelkää susia. Mutta ärsyttää tämä metsästäjien mustamaalaus niiden puolesta, jotka eivät edes tunne yhtään metsästäjää. Hirvien kaatomäärä on metsästusporukoissa tarkoin säädelty ja isoin osa niistä reissuista metsään on sellaisia, jossa ei saada saalista ollenkaan. Eli luonnossa liikkumista.

Vaan onhan se parempi ostaa se liha pakettina kaupasta, kuin metsästää ja kalastaa se itse.

Olen muuten samaa mieltä, mutta susien hyökkäykset ovat olleet todellisia, ei mitään tarinoita. Jopa Luontoliiton susisivustolla todetaan susien tappaneen ihmisiä, vaikka vaaraa yritetäänkin vähätellä lapsellisilla ja tarkoitushakuisilla vertauksilla ja argumenteilla.

Eikö tätä tapahtunut 1800-l lopulla Turun seudulla yhden lauman toimesta?

” Tunnetuin on tapaus, jossa 22 lasta menetti henkensä Turun seudulla vuosina 1879-1882. Surmiin syyllistyneitä susia oli ilmeisesti vain kaksi, ja susiparin poikkeukselliseen käyttäytymiseen on haettu selitystä niiden terveydentilasta, alkuperästä ja lajipuhtaudesta.

Susista on säilynyt valitettavan vähän tietoja, mutta toisen niistä tiedetään olleen vanha, heikkokuntoinen naaras. Kyseessä saattoi olla rabiekseen sairastunut yksilö.

On myös mahdollista, että ihmisarkuuden puute oli seurausta tuolloisista pyynti- ja tapporahakäytännöistä: sudet pyydystettiin kesällä pentuina ja suljettiin tarhoihin talveen asti, koska talvella pyydetyistä susista sai kaksinkertaisen tapporahan ja talviturkista kesäturkkia paremman hinnan. Näistä tarhoista pääsi toisinaan karkuun ihmisiin tottuneita susia. Myös luonnollisen ravinnon puute saattoi olla osasyynä kyseiseen surunäytelmään, sillä hirvikanta oli 1800-luvulla metsästetty vähiin ampuma-aseiden kehityksen ja esimerkiksi katovuosien 1866-68 aiheuttaman kovan nälänhädän johdosta.

Susi on kiistatta ollut 1800-luvulla syyllinen ihmisten kuolemaan. Tällaiset tapaukset ovat kuitenkin olleet harvinaisia ja suden maine verenhimoisena ihmistappajana on liioiteltu. Suden tiliin on monesti laitettu surmia, joita se ei ole tehnyt. Katoamisia on selitetty ja jopa murhia ja itsemurhia peitelty tekemällä sudesta syntipukki. Ennen nykyaikaista kuolemansyyn tutkimusta on lisäksi ollut melkoisen mahdotonta sanoa kaikissa tapauksissa, ovatko eläimet tappaneet uhrin, vai ovatko ne vain syöneet sitä kuoleman jälkeen.

Näissä asioissa miesmuisti on myös harvinaisen pitkä. Suden 1700- ja 1800-luvuilla aiheuttamia todellisia tai kuviteltuja kuolemantapauksia muistellaan vieläkin. Perimätietoa muista noin kaukaisista asioista ei juuri enää elä, ehkä sotakertomuksia lukuun ottamatta.

Tänä päivänä ihmisvahingoille altistavia tekijöitä on vähemmän kuin 1800-luvulla. Suden ravintotilanne on erinomainen. Rabies on saatu maassamme hyvin kuriin, ja rokotesyöttien kylvämisellä maastoon estetään taudin uudelleen leviämistä. Lisäksi susivahinkoja ehkäistään poistamalla ihmisasutuksen laitamilla toistuvasti oleskelevat susiyksilöt.”

Lähde: Luontoliitto

Vierailija
88/108 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos sudet valtaa koko maailman ? 😱😱😱

Näin tulee tapahtumaan, ellei susia raivokkaasti salametsästetä.

T. Metsästäjä

Vierailija
89/108 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ymmättän, että varmaan v*tuttaa, jos on esim. oma koira joutunut suden raatelemaksi. Itse mua huolettaa pelkästään jo vapaana liikkuvat koirat, kun en tiedä minkä sekopään kouluttamia (tai kouluttamatta jättäneitä) ne on, saatikaan sitten jos kohtaisi suden jossain lenkkipolulla. 

Mutta, pidetäänpä tämä kuitenkin oikeassa perspektiivissä: Suomessa on arviolta vain n. 150 sutta, joka on Euroopan pysyvän susipopulaation maista kaikkein pienin.

Otetaan esimerkiksi vaikka Espanja, joka on vain hiukan Suomea isompi ja siellä on 2000-3000 sutta eli jopa 20 kertaa Suomea enemmän, ja siihen päälle 46 miljoonaa ihmistä. Siellä ollaan siis kuin sillit suolassa niiden susien kanssa, mutta ei sielläkään ole alettu ihmisiä vielä syömään. Espanjan sudet on vielä sijoittuneet lähes 90% tietylle alueelle Luoteis-Espanjassa, jossa nämä pari tuhatta sutta asuvat n. 1/3 maan pinta-alasta ja väkilukukin on yli kolme kertaa Suomea enenmmän, tämä alue jopa ulottuu Madridin esikapunkialueelle asti. Eli vielä tiiviimmin eletään. Loput susista elelee Etelä-Espanjan Andalusiassa, jossa on itsessään jo enemmän susia kuin Suomessa. Ei silti suomalaismummot juokse susia pakoon aurinkorannikolla. 

Katsokaa mitä tahansa muuta "susimaata" niin huomatte, että niitä on Suomea enemmän. Pienessä Virossakin on kaksi kertaa Suomea enemmän susia. Miksi siis täällä niistä huudetaan eniten?

Vierailija
90/108 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ymmättän, että varmaan v*tuttaa, jos on esim. oma koira joutunut suden raatelemaksi. Itse mua huolettaa pelkästään jo vapaana liikkuvat koirat, kun en tiedä minkä sekopään kouluttamia (tai kouluttamatta jättäneitä) ne on, saatikaan sitten jos kohtaisi suden jossain lenkkipolulla. 

Mutta, pidetäänpä tämä kuitenkin oikeassa perspektiivissä: Suomessa on arviolta vain n. 150 sutta, joka on Euroopan pysyvän susipopulaation maista kaikkein pienin.

Otetaan esimerkiksi vaikka Espanja, joka on vain hiukan Suomea isompi ja siellä on 2000-3000 sutta eli jopa 20 kertaa Suomea enemmän, ja siihen päälle 46 miljoonaa ihmistä. Siellä ollaan siis kuin sillit suolassa niiden susien kanssa, mutta ei sielläkään ole alettu ihmisiä vielä syömään. Espanjan sudet on vielä sijoittuneet lähes 90% tietylle alueelle Luoteis-Espanjassa, jossa nämä pari tuhatta sutta asuvat n. 1/3 maan pinta-alasta ja väkilukukin on yli kolme kertaa Suomea enenmmän, tämä alue jopa ulottuu Madridin esikapunkialueelle asti. Eli vielä tiiviimmin eletään. Loput susista elelee Etelä-Espanjan Andalusiassa, jossa on itsessään jo enemmän susia kuin Suomessa. Ei silti suomalaismummot juokse susia pakoon aurinkorannikolla. 

Katsokaa mitä tahansa muuta "susimaata" niin huomatte, että niitä on Suomea enemmän. Pienessä Virossakin on kaksi kertaa Suomea enemmän susia. Miksi siis täällä niistä huudetaan eniten?

Onhan se 150 "iso" määrä kun vertaa siihen, että hetkellisesti käytiin jopa nollassa, mutta ei tosiaan osata verrata muihin maihin, että ei tässä mikään susi-apokalypsi ole alkamassa. Muuallakin pärjätään ihan hyvin vaikka sillä 20 kertaa suuremmalla susimäärällä, eikä lapsia joudu syödyksi.

Vierailija
91/108 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmm, miksikähän suomalaiset hysteerisesti pelkäävät eläintä, jolle muissa maissa lähinnä kohautetaan olkia?

Miksi Suomessa ollaan metsää ja villieläimiä pelkääviä vellihousuja?

Vierailija
92/108 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmmm, miksikähän suomalaiset hysteerisesti pelkäävät eläintä, jolle muissa maissa lähinnä kohautetaan olkia?

No vaikea mennä sanomaan. Itse todistin kerran, kun eräs suomalainen selitti yhdellä reissulla kansainväliselle työporukalle ihan tosissaan kuinka Suomessa koirat syödään pihasta ja lapset joutuvat pelkäämään koulumatkalla, mikä kyllä joidenkin puolesta onkin totta. Mutta kun näiden ihmisten mielissä Suomi on muutenkin, kun joku Grönlanti, jossa pääkaupungissakin jääkarhuihin saattaa törmätä omalla pihalla ja vilkutellaan ikkunasta lahdella pärskiville valaille, oli tietysti mielikuva ihan erilainen. Siinä ne kuunteli käsi suun edessä kauhuissaan ja oli ihan jäkyttyneitä, kuinka vaarallista Suomessa on, kun tyyliin postia hakiessakin voi joutua suden syömäksi. No kun ois vaan tiennyt, että heidän maissaan niitä susia on tosiaan tod. näk paljon enemmän, kun täällä ja väentieheys ihan eri luokkaa, joten niitä kohtaamisiakin varmaan moninkertaisesti. Tää on mennyt ihan lapasesta koko kohu. Suomessa tosiaan on Euroopan pienin vakituinen susikanta. 

Vierailija
93/108 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi maalaiset vihaa ja pelkää luontoa ja eläimiä?

Muuttakaa kaupunkeihin ihmisten ilmoille, jos siellä korvenjuuressa on niin kamalaa. Saattaisivat irrationaaliset ahdistuskohtaukset lieventyä.

Miksi te kaupunkilaiset vihaatte maalaisia ja haluatte puuttua heidän asioihinsa?

Itse asiassa olen itsekin pikkukyläläinen (olen syntynyt tänne ja palannut perheineni opintojen jälkeen). Ja ai että minua riipii paikalliset vähä-älyiset susihysteerikot, luonnonpilaajat ja ahneet kepulaiset. Tiedän mistä puhun.

Susihysteria ei ole sen tyhmempää kuin ilmastohysteria.

Vierailija
94/108 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaikea mennä sanomaan. Itse todistin kerran, kun eräs suomalainen selitti yhdellä reissulla kansainväliselle työporukalle ihan tosissaan kuinka Suomessa koirat syödään pihasta ja lapset joutuvat pelkäämään koulumatkalla, mikä kyllä joidenkin puolesta onkin totta. Mutta kun näiden ihmisten mielissä Suomi on muutenkin, kun joku Grönlanti, jossa pääkaupungissakin jääkarhuihin saattaa törmätä omalla pihalla ja vilkutellaan ikkunasta lahdella pärskiville valaille, oli tietysti mielikuva ihan erilainen. Siinä ne kuunteli käsi suun edessä kauhuissaan ja oli ihan jäkyttyneitä, kuinka vaarallista Suomessa on, kun tyyliin postia hakiessakin voi joutua suden syömäksi. No kun ois vaan tiennyt, että heidän maissaan niitä susia on tosiaan tod. näk paljon enemmän, kun täällä ja väentieheys ihan eri luokkaa, joten niitä kohtaamisiakin varmaan moninkertaisesti. Tää on mennyt ihan lapasesta koko kohu. Suomessa tosiaan on Euroopan pienin vakituinen susikanta. 

Höpö höpö. Haja-asutusalueet on suomalainen juttu. Muissa maissa ihmiset asuu kylissä ja sudet on asumattomassa vuoristossa. Kohtaamisia ei juuri tule.

Vierailija
95/108 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Haja-asutusalueet on suomalainen juttu. Muissa maissa ihmiset asuu kylissä ja sudet on asumattomassa vuoristossa. Kohtaamisia ei juuri tule.

Ja peltonsa ääressä asuvaa yhtään maanviljelijää ei ole olemassakaan? Ja vuoristot aina asumatomia ja yhtäkään vuoristokylää ei ole? 

Juuri tuossa ekassa lainauksessa mainittiin Espanja, jossa jopa niiden pääkaupunki sijiatsee siellä "asumattomassa vuoristossa". Ei niitä yleensä Madridin keskustassa näy, mutta kyllä ne esikapunkialueella jo tulee ihmisten pihoille. 

Vierailija
96/108 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virallinen kanta-arvio on noin 200 sutta, mutta siihen lasketaan vain pesivät reviirilliset laumat. Todellinen susimäärä voi olla jopa yli kymmenkertainen ja havaintojen määrä tukee tätä. Vertaa ahmaan, joita on myös parisataa. Virossa susi on metsästettävä riistalaji. Susia tapetaan kaikkialla muualla kannanhoidollisella metsästyksellä, paitsi Suomessa vain poliisin päätöksellä.

Vierailija
97/108 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja peltonsa ääressä asuvaa yhtään maanviljelijää ei ole olemassakaan? Ja vuoristot aina asumatomia ja yhtäkään vuoristokylää ei ole? 

Juuri tuossa ekassa lainauksessa mainittiin Espanja, jossa jopa niiden pääkaupunki sijiatsee siellä "asumattomassa vuoristossa". Ei niitä yleensä Madridin keskustassa näy, mutta kyllä ne esikapunkialueella jo tulee ihmisten pihoille. 

Mitä et tajunnut?

Vierailija
98/108 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen muuten samaa mieltä, mutta susien hyökkäykset ovat olleet todellisia, ei mitään tarinoita. Jopa Luontoliiton susisivustolla todetaan susien tappaneen ihmisiä, vaikka vaaraa yritetäänkin vähätellä lapsellisilla ja tarkoitushakuisilla vertauksilla ja argumenteilla.

Eikö tätä tapahtunut 1800-l lopulla Turun seudulla yhden lauman toimesta?

” Tunnetuin on tapaus, jossa 22 lasta menetti henkensä Turun seudulla vuosina 1879-1882. Surmiin syyllistyneitä susia oli ilmeisesti vain kaksi, ja susiparin poikkeukselliseen käyttäytymiseen on haettu selitystä niiden terveydentilasta, alkuperästä ja lajipuhtaudesta.

Susista on säilynyt valitettavan vähän tietoja, mutta toisen niistä tiedetään olleen vanha, heikkokuntoinen naaras. Kyseessä saattoi olla rabiekseen sairastunut yksilö.

On myös mahdollista, että ihmisarkuuden puute oli seurausta tuolloisista pyynti- ja tapporahakäytännöistä: sudet pyydystettiin kesällä pentuina ja suljettiin tarhoihin talveen asti, koska talvella pyydetyistä susista sai kaksinkertaisen tapporahan ja talviturkista kesäturkkia paremman hinnan. Näistä tarhoista pääsi toisinaan karkuun ihmisiin tottuneita susia. Myös luonnollisen ravinnon puute saattoi olla osasyynä kyseiseen surunäytelmään, sillä hirvikanta oli 1800-luvulla metsästetty vähiin ampuma-aseiden kehityksen ja esimerkiksi katovuosien 1866-68 aiheuttaman kovan nälänhädän johdosta.

Susi on kiistatta ollut 1800-luvulla syyllinen ihmisten kuolemaan. Tällaiset tapaukset ovat kuitenkin olleet harvinaisia ja suden maine verenhimoisena ihmistappajana on liioiteltu. Suden tiliin on monesti laitettu surmia, joita se ei ole tehnyt. Katoamisia on selitetty ja jopa murhia ja itsemurhia peitelty tekemällä sudesta syntipukki. Ennen nykyaikaista kuolemansyyn tutkimusta on lisäksi ollut melkoisen mahdotonta sanoa kaikissa tapauksissa, ovatko eläimet tappaneet uhrin, vai ovatko ne vain syöneet sitä kuoleman jälkeen.

Näissä asioissa miesmuisti on myös harvinaisen pitkä. Suden 1700- ja 1800-luvuilla aiheuttamia todellisia tai kuviteltuja kuolemantapauksia muistellaan vieläkin. Perimätietoa muista noin kaukaisista asioista ei juuri enää elä, ehkä sotakertomuksia lukuun ottamatta.

Tänä päivänä ihmisvahingoille altistavia tekijöitä on vähemmän kuin 1800-luvulla. Suden ravintotilanne on erinomainen. Rabies on saatu maassamme hyvin kuriin, ja rokotesyöttien kylvämisellä maastoon estetään taudin uudelleen leviämistä. Lisäksi susivahinkoja ehkäistään poistamalla ihmisasutuksen laitamilla toistuvasti oleskelevat susiyksilöt.”

Lähde: Luontoliitto

Luontoliiton propaganda on pelkkää paskaa. Ulkomailla sudet tappaa ihmisiä vuosittain. Pihakäynnit eivät ole enää vuosiin olleet poistoperuste. Tämä hulluus jatkuu niin pitkään kunnes ihmisiä kuolee.

Vierailija
99/108 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi jotain ei pelota se että susi liikkuu siellä missä lapsi kävelee kouluun? Kyllä susi voi hyökätä kimppuun.

On totta, että lapsi voi jäädä auton alle, mutta lasta voi opettaa varomaan autoa ja autot ovat välttämättömyys joita ei voi alueelta poistaa, joten riski on otettava.

Lasta ei voi opettaa varomaan sutta (tai se ei hyödytä) ja sudet voi alueelta poistaa, ei ole välttämätyömyys niitä olla.

Mielestäni jokaisen suden puolesta puhujan tulee olla henkilö joka asuu susien läheisyydessä, muilla ei ole asiaan sanomista että antaa susien siellä olla.

No tässä on yksi. Minä asun susialueella ja puolustan susia junteilta. En ole suteen vielä törmännyt, mutta niitä on havaittu alueilla joissa kuljen usein. Meillä oli ison alfasuden joSaisiko htama lauma, joka pysytteli erämaissa ja oli harmiton, koska ilmeisesti oli niin vahva ja terve lauma, että ei ollut tarvetta hiipiä kenenkään pihoilla. Sitten tuli yksi sudenkaatolupa ja koko kylällinen ukkoja jahtasi tappokiimassa sitä yhtä sudenriepua (hyi oksetus). Vahva lauma vetäytyi sen seurauksena jonnekin muualle ja tilalle tuli lauma, joka on ollut paljon innokkaampi kulkemaan asutusten liepeillä ja syömään koiria.

Susihysteerikot siis saivat mitä tilasivat. Olisivat vain antaneet olla.

Saisiko tähän tarinaan tiedot ajankohdista ja paikkakunnan, niin arvioidaan todenperäisyys.

Suojelijat pelottelee laumojen sekoamisilla, mutta tosiasiassa aina on ongelmat loppuneet kun laumasta on tapettu susia.

Et saa, koska haluan pysytellä anonyyminä. Tapahtumissa ei kylläkään ole mitään epäiltävää jos lainkaan ymmärtää susia ja niiden käyttäytymistä (mitä te susihysteerikot ette tietenkään tee, ette viitsi edes ottaa selvää vaan mieluummin vaahtoatte tietämättömyyttänne). Sinulla sitten tietenkin on tarjota dataa susiongelmien loppumisista?

(Muistaakseni) Ylellä oli taannoin juttu itösuomalaisesta lammastilallisesta, joka oli käyttänyt sen verran aivojaan että oli perehtynyt alueen susilauman vaeltelurytmiin (olivat tilan kohdalla noin kolmen viikon välein) ja tehosti lampaiden valvontaa tuona ajankohtana. Ongelmat loppuivat siihen. Mutta tämänkaltainen ennakointi ja älykkyys on tietenkin junteilta liikaa vaadittu.

dipadaapa. Satutäti taas vauhdissa. Horiset pelkkiä satuja.

Vierailija
100/108 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja näin maalla asuvana, siellä missä susia, siellä ei hirviä paljon ole, siellä missä jostain syystä saatu sudelle kaatolupa/häädetty sudet pois, siellä vastaavasti melkosia määriä hirviä ja hirvenkaato lupia pienessä metsästysseurassa enemmän kuin isossa seurassa. Ja luvat määräytyy hirvikannan mukaan.

Nytkin tänä syksynä menny täällä 10% hirvikoirista sudelle. Ja arvokasta työtä tekevät metsästäjät, vai haluatko sinä että eläimet lisääntyy holtittomasti ja enemmän tulee kolareita ym. Ihan valtion tasolla sanottu että hirvikantaa pitäisi saada pienennettyä ja nuorempaa väkeä remmiin mukaan. Mutta kuka kohta enää haluaa jos raskaan homman lisäksi oma koira vaarassa kokoajan.

Tässäpä se suomalaisen susivihan ydinsyy. Sudet häiritsevät metsästäjien harrastusta. Susien hoitaessa luonnollisesti hirvikantaa, ei metsästäjille irtoa yhtä paljon kaatolupia. Ehdottomasti pahimpia susihysterian lietsojia ovat metsästäjät.

Miksi metsästäjien hoitaessa keinotekoisesti hirvikantaa, on kyseessä ”arvokas työ”? Mutta kun sudet tekevät sen, on se jotain aivan kamalaa.

Ja lähde?

Mikä sinun lähteesi on tuolle, että susivihan ydinsyy on metsästäjät, jotka vihaavat susia, koska ne kaatavat hirviä?

Onhan se ihan selvä, että susien niitä kuuluukin kaataa hirviä. Metsästysseuroissa on ihmisiä, joiden mielestä sekä pedot että ihmiset mahtuu metsään. Ei metsästäminen ole mitään luonnon ja eläinten vihaamista, vaikka selkaista kuvaa täälläkin halutaan rakentaa.

Susista ja karhuista on eniten haittaa poro- ja lammastilallisille, ja nämä ryhmät pitävät eniten ääntä petotuhoista. Minusta pedot kuuluvat Suomen luontoon.

Höpö höpö, lammas- ja porotilalliset eivät todellakaan pidä eniten ääntä. Kyllä ne ovat metsästäjät ja metsästäjiä edustavat suurpetoyhdyshenkilöt.

Jos on yhtään tutustunut susien salakaatotilastoihin ja esimerkiksi pantasusien ruumiin avauksiin Suomessa, on täysin selvää, että metsästysseurojen jäsenet niitä susia lahtaavat.

Lammastilallinen rakentaa petoaidan ja poromies hakee valtiolta korvaukset.

Jos käy läpi eviran lausunnot, niin tietää että salametsästyksen laajuus on pelkkää propegandaa vailla todisteita. Muutamia yksittäistapauksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi