Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä nämä 10v yliopistossa nysväävät tekevät oikein?

Vierailija
15.11.2019 |

Onko näillä tyyliin vaan jotain 10h viikko vai ovatko oikeasti niin surkeita, että uusinnan kautta voittoon ja kurssit on 3 kertaa uusinnassa ja kerran vuodessa voi tenttiä vai mikä?

Kommentit (173)

Vierailija
41/173 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistolla työskentelevänä voin kertoa, että esimerkiksi perustavat perheen tai ovat töissä. Myös pitkiä sairauslomia voi tulla mielenterveyssyiden tai vaikkapa syövän, ms-taudin tms vuoksi mutta suurin syy opintojen pitkittymiseen on ihan tavallinen elämä. Yhteiskunnallehan tästä ei sen kummempia kustannuksia koidu kun opintotukikuukausia on joka tapauksessa rajallinen määrä.

Vierailija
42/173 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain koulutusta vastaavaa työtä tokan opintovuoden syksynä ja lisäksi perustin yrityksen. Siksi opintoihin meni 8 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/173 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen teknillisellä alalla yliopistossa ja hyvin yleinen kuvio on se, että työelämä imaisee mukaansa ja esimerkiksi diplomityö jää roikkumaan. Mitäpä sillä tekisikään jos on jo työpaikka, jossa viihtyy. Ehtii sen tehdä myöhemminkin jos tarve vaatii.

Vierailija
44/173 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset yliopistot ovat maailman ranking-listalla melko pitkällä huipuista. 

Vierailija
45/173 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini aloitti yliopisto-opinnot suurinpiirtein samaan aikaan kuin minä, silloin ku n opiskeluaikaa ei ollut vielä rajattu. Ylempi kk on vielä saavuttamatta, syynä yksinkertaisesti kokoaikainen työnteko (ja harrastukset päälle). 

Toinen tuttuni on opiskellut vielä pidempään. Kukaan ei tunnu tietävän miksi hän ei ole vielä valmistunut, ja aihe on vaikuttanut kiusaannuttavalta jo aika monta vuotta. Arvelisin, että hän elelee jollakin sosiaalituen muodolla - jos on ollut töissä, ei hän ole siitä ainakaan puhunut. Viittasi vain joskus siihen, että valmistuminen ei toisi töitä kuitenkaan.

Vierailija
46/173 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollausta kello 7 lähtien. Ap taisi valvoa yön kun odotti pääsyä palstalle.

Vierailija
47/173 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisi kyllä yliopistoonkin tulla ammattikorkeakouluja koskevat opintorajoitteet. Mielipuolista että yliopistossa voi roikkua vuosikymmeniä kirjoilla kun taas ammattikorkeassa 3,5 vuoden tutkintoon voi hakea maksimissaan 1,5 vuotta lisäaikaa tai lentää pihalle. Pitkät äitiyslomat tai sairaslomat vaikkapa vammautumisen vuoksi ovat tietenkin asia erikseen, mutta lähes kaikki yliopistolla luuraavat tuttavat tekevät todella verkkaiseen tahtiin kursseja koska tahtovat "elää". Asutaan sikahalvassa opiskelijakämpässä 10 vuotta ja käydään pari kertaa vuodessa lipastolla suorittamassa joku kirjatentti joka ei ole vaatinut edes läsnäoloa kurssilla. Samalla tapaa ammattikorkeastakin valmistutaan määräajan sisällä vaikka rahoja on supistettu ja kursseja järjestetään niin harvoin että luokassa istutaan toistensa päällä.

No ei ole enää vuosiin ollut mahdollista venyttää opintoja kymmeneen vuoteen. Amk:ssa on löysempi meno lisäajan suhteen, koko tutkinto on lyhyempi, joten 1,5 vuotta lisäaikaa 3,5 vuoden tutkinnolle paljon, kun lopputyökin on kanditasoa. 5 vuotta yliopistossa pelkkiin kandiopintoihin olisi ihan älyttömän hidas tahti, vaikka kävisi vaihdossa välissä.

Vierailija
48/173 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt 2 lasta. enkä todellakaan ole edes yrittänyt opiskella huonosti nukkuvien lasten ollessa pieniä. On mulla tässä välissä ollut myös 6 työpaikkaa. Viimeisin opintosuoritus on ollut 2013 ja ensi vuonna taas elämäntilanteen puolesta mahdollista opiskella. Mutta aion kyllä hakea keväällä toiseen pääaineeseen. koska työllisyystilanne alkuperäisellä pääaineella on huono.

Vierailija
49/173 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opinnot lyhenisivät, jos pakollisten läsnäolokurssien määrää vähennettäisiin. Istuin jokaisessa kirjatentissä, pakollisen läsnäolon kursseja kuten kieliä pitäisi voida suorittaa ilmankin kurssia menemällä suoraan tenttiin, jos taidot riittävät. On tyhmää pakottaa vaihdossa olleita tai englanniksi koulua käyneitä istumaan kurssilla. Tämä lyhentäisi opintojen kestoa.

Meillä ainakin kaikki pakolliset kielet on mahdollista suorittaa näyttökokeella, tosin ruotsin olen näin tiennyt läpäisseen vain yhden henkilön, joka olikin suomenruotsalainen.

Meidän alalla valmistumisella taas ei saavuta oikeastaan mitään, sillä yksityisiä työnantajia se ei kiinnosta. Kunnalle tai valtiolle töihin mennessä siitä on hyötyä, mutta palkat samoista töistä ovat 30-40% huonommat yksityisiin verrattuna. Valmistumisen sijaan korkeakouluille voisi ihan hyvin maksaa rahaa omalle alalle työllistymisestä, sillä sehän näidenkin instituutioiden tarkoitus on.

HY:ssä sai jo 90-luvulla suorittaa ruotsin virkamiestutkinnon käymättä kurssia. Menin vain suoraan tenttiin, jossa käännettiin sanakirjan kanssa joku teksti suomeksi. Sitten kävin juttelemassa opettajan kanssa "suullisessa tentissä" ja hän sanoi, että sanakoetta ei tarvitse tehdä, koska puhun niin hyvin. Ihan supisuomalainen olen, kouluruotsilla vedin tuon läpi. Myöhemmin ei olisi tarvinnut tehdä tuotakaan vertaa, koska yo-arvosanalla olisin saanut virkamiesruotsin kuitattua.

Vierailija
50/173 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisi kyllä yliopistoonkin tulla ammattikorkeakouluja koskevat opintorajoitteet. Mielipuolista että yliopistossa voi roikkua vuosikymmeniä kirjoilla kun taas ammattikorkeassa 3,5 vuoden tutkintoon voi hakea maksimissaan 1,5 vuotta lisäaikaa tai lentää pihalle. Pitkät äitiyslomat tai sairaslomat vaikkapa vammautumisen vuoksi ovat tietenkin asia erikseen, mutta lähes kaikki yliopistolla luuraavat tuttavat tekevät todella verkkaiseen tahtiin kursseja koska tahtovat "elää". Asutaan sikahalvassa opiskelijakämpässä 10 vuotta ja käydään pari kertaa vuodessa lipastolla suorittamassa joku kirjatentti joka ei ole vaatinut edes läsnäoloa kurssilla. Samalla tapaa ammattikorkeastakin valmistutaan määräajan sisällä vaikka rahoja on supistettu ja kursseja järjestetään niin harvoin että luokassa istutaan toistensa päällä.

No ei ole enää vuosiin ollut mahdollista venyttää opintoja kymmeneen vuoteen. Amk:ssa on löysempi meno lisäajan suhteen, koko tutkinto on lyhyempi, joten 1,5 vuotta lisäaikaa 3,5 vuoden tutkinnolle paljon, kun lopputyökin on kanditasoa. 5 vuotta yliopistossa pelkkiin kandiopintoihin olisi ihan älyttömän hidas tahti, vaikka kävisi vaihdossa välissä.

Ei se nyt niin älyttömän hidasta ole. Moni vaihtaa toisena tai jopa kolmantena vuonna

kokonaan pääainetta, jotkut pariinkin kertaan, jotkut ovat vuoden vaihdossa maassa josta ei saa juurikaan hyväksilukuja Suomen pakollisista kursseista, jotkut ovat töissä/harjoittelussa/sairaslomalla/välivuodella, miehistä osa käy armeijan, joillain kestää ihan vaan se opiskeluihin kiinni pääseminen varsinkin ekana vuonna ja sähläävät kursseja, joltain loppuu motivaatio tai ei keksi kandin aihetta tai sivuaine viekin mennessään... Minulla meni kandiin juurikin tuo 5v enkä ollut todellakaan ainoa. Opiskelin väärää ainetta 2v ennen kuin kolmantena vuonna pääsin sisään pääaineeseen johon oikeasti halusin. Monenlaisia syitä oli ihmisillä.

Vierailija
51/173 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi kiinnostaa ketään muiden valmistuminen. Tukikuukausia on tietty määrä kaikille, joten pidemmän kaavan mukaan valmistuvat eivät saa yhtään enempää tukia kuin kukaan muukaan.

Vierailija
52/173 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsin yliopistoon sisään 2015. Multa puuttuivat kandi ja 4 kurssia, muut olin suorittanut Avoimessa. Kävin syksyllä 2, talvella yhden ja kirjoitin keväällä kandin. Seuraavaksi syksyksi jäi 1 kurssi. Tosin suoritin jotain muutakin tuona syksynä. Matkaa on 100km eikä ole julkisia, jotka sopisivat.

Avoimessa suoritan mitä voi ja etäsuorituksia teen mieluusti. Esiintymistä pelkään ja vältän eli sekin hidastaa. Töitä teen vaihtelevasti.

Katselen siinä noiden 20v opiskelutyyliä: massaluennot tyhjille saleille, kun kukaan ei vaivaudu paikalle. Paikalle vaivautuneet eivät koko aikaa kuuntele vaan räpläävät kännyä ja naureskelevat videoilleen. Saattaa joku nukkuakin! Eka vuosi menee siihen, että on päästy vanhemmista eroon (ja armeijasta) eikä kukaan vahdi opiskelua. Tokana vuonna onkin toinen ääni kellossa: halutaan eteenpäin ja kursseja suoritetaan.

Miksi mun pitäisi hävetä opiskeluani? Olen maksanut veroja työvuosinani enemmän kuin kukaan noista kersoista.

Oletko harkinnut lähemmäksi muuttamista? Ja miksi ylipäänsä kikkailet jotain avoimen yliopiston kursseja. Persaus penkkiin niin olisit valmistunut jo.

Perhesyistä (ja työsyistäkin) en muuta lähemmäs yliopistoa. Avoimen kurssit järjestetään siten, että työssäkäyvät voivat myös opiskella. Miksi se on sun mielestä "kikkailua" ? Tai miksi sun mielestä pitäisi valmistua äkkiä? Mulla on myös sairaus, jonka ollessa pahimmillaan, en voi lukea enkä oikein ajaa autollakaan.

Vierailija
53/173 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset yliopistot ovat maailman ranking-listalla melko pitkällä huipuista. 

Riippuu listasta. Top satakin on kiva saavutus ja jotkut yksittäiset osastot on vielä korkeammalla oman alansa vertailuissa, esim aallossa muutama osasto ja hy:ssä kanssa. 

Vierailija
54/173 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on töissä

Vierailija
55/173 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hankin toisen yliopistotutkinnon, mutta säilytin opiskeluoikeuden myös ensimmäiseen opiskelupaikkaan. Aika monella on valmistuminen viivästynyt töiden vuoksi eli tekee oman alansa töitä ja "gradu roikkuu". Setäni teki gradunsa loppuun vasta eläkkeellä, sitä ennen töissä 38 vuotta.

Mikä ihmeen oma ala se on, jos ei ole edes valmistunut? Kummallista akateemista tuubaa.

Vierailija
56/173 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin opinnot viivästyvät ihan siksi, että se tietty pakollinen kurssi on kerran vuodessa, sinne otetaan 30 opiskelijaa ja hakijoita on 300. Kiitos yliopistojen rahoituksen pienentäminen!

Ja höps! Pakollisille kursseille ei “haeta”, korkeintaan joillekin erikoistumisjaksoille syventävissä.

Vierailija
57/173 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis jos opiskellaan työn ohessa, niin silloin tehdään vain se 10h viikko jos siis sitäkään?

No moni opiskelee ja käy oman alansa töissä kokopäiväisesti. Rankkaahan se on, mutta jos alalla on työvoimapula ja suuri osa opiskelijoista jo iäkkäämpiä, niin näin siinä käy.

Onko mäkkäri taidealan työpaikka?

Kandin jälkeen kaikki sosiaalityön opiskelijat ovat sosiaalityöntekijöinä töissä.

Vierailija
58/173 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ollut 8 vuotta yliopiston kirjoilla. Ensimmäisinä vuosina suorituksia tuli hyvin, mutta sen jälkeen iski lievä masennus yksinäisyyden ja ulkopuolisuuden takia, minkä seurauksena 1,5v aikana sain tehtyä ainoastaan 3 kurssisuoritusta. En oikeasti pystynyt kulkemaan kotoa kuin kauppaan ja kerran viikossa keskustaan käymässä.  Tällä hetkellä kuitenkin asiat on hieman paremmin, kirjoitan gradua ja pääopinnoista enää muutama kurssi käymättä. MUTTA: suoritin viime vuonna pedagogiset opinnot, minkä jälkeen huomasin, että sivuaineista täytyy käydä 60op saadakseen opetettavan aineen. Lisäksi olin opiskellut ensimmäiset vuodet ainetta, josta en haluakaan opetettavaa ainetta tulevaisuudessa ( liikaa opettajia, huonot työllisyysnäkymät). Siispä nyt olen aloittanut parin uuden sivuaineen opiskelun, mikä lisää opintoaikaa vielä sen n.2v

Vierailija
59/173 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin opinnot viivästyvät ihan siksi, että se tietty pakollinen kurssi on kerran vuodessa, sinne otetaan 30 opiskelijaa ja hakijoita on 300. Kiitos yliopistojen rahoituksen pienentäminen!

Mitä on proffa sanonut, kun olet tiedustellut miten ko. kurssin voi suorittaa? Osastot saavat rahaa valmistuneista ja usein kurssin voi korvata jollain muulla kurssilla.

Vierailija
60/173 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin ekan vuoden jälkeen oman alani töihin ja urakehitys on ollut nopean nousujohteinen.

Opinnot etenee, mutta verkkaisesti. En asu opiskelupaikkakunnallani, vaan Helsingissä. Paljon on ollut kursseja joissa läsnäolopakko, ja järjestetään kerran vuodessa eikä ole pariin vuoteen onnistunut ottaa vapaata niitä varten.

Nyt näyttäisi, että valmistun yhteensä 8,5 vuoteen ja valmistuessani minulla on jo yli 7 vuotta relevanttia työkokemusta, lähes velaton omistusasunto Helsingin keskustassa ja kaksinkertainen palkka verrattuna alan keskimääräiseen vastavalmistuneeseen.

Ei harmita, etten elänyt viittä vuotta nuudeleilla ja valmistunut etsimään harjoittelupaikkaa.