Mummon kommentti poikani YO-kokeiden arvosanoihin (julkaistiin tänään) -->
Poika laittoi mummolle tekstiviestin, kun lopulliset tulokset olivat selvillä. Mummo on siis anoppini, mieheni äiti.
Poika sai historiasta E:n ja pitkästä saksasta M:n. Eli todella hienosti kirjoitti. Mummon viesti (muokattu, mutta asia kuitenkin näin: "Jaa. Ei sitten tullut luettua tarpeeksi? Voiko arvosanoja korottaa keväällä?"
Poika oli tosi pahoillaan ja laittoi siksi viestin minulle eteenpäin töihin. Harmittaa todella paljon pojan puolesta, mummo on tärkeä ihminen pojalle. Ei siis voi vain sanoa, että höpsön vanhan mummelin kommentti, älä huomioi.
Mitä teen? Välit anoppiin ovat asialliset, muttei mitenkään läheiset (asuu eri maassa), enkä missään nimessä siis aio tehdä mitään riita-asiaa tästä. Haluaisin kuitenkin jotenkin ilmaista, että kommentti oli asiaton ja lannistava.
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko mummon omat yo-arvosanat ovat olleet?
Mummo on itse kirjoittanut 60-luvulla kaikki kirjoittamansa aineet Laudaturina.
Ja siis vielä selvennyksenä: mummo tietää tasan tarkkaan arvioinnit ja arvosteluasteikot. On tehnyt työuransa koulumaailmassa ja seuraa sitä aktiivisesti edelleen.
ap
No, sitten mummo on vaan vähän mulkvisti ihmisenä. Koittakaa kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummo on siis itse kirjoittanut älliä ja on päätynyt vain opettajaksi. Aikamoinen alisuoriutuja ollut itse, jäänyt ehkä vaivaamaan ja nyt täytyy kettuilla muille.
Mummo ei ole opettaja. Kirjoitin, että on tehnyt työuransa "koulumaailmassa". En nyt tänne kirjoittele titteleitä ja työpaikkoja. Halusin vain ilmaista, että mummo tuntee kyllä arvosana-asteikot erittäin hyvin, eikä E ole tuntematon arvosana.
ap
Eli joku koulusihteeri tms?
Tai rehtori. Tai ei koulussa ollenkaan töissä, vaan opetusministeriössä, OAJ:ssa tai vaikka yliopiston dekaani tai joku koulutuspäällikkö. Koulumaailma kattaa todella monia työpaikkoja, ei vain koulun.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei mummo ymmärrä, mikä on E?
Asuuko muori ruotsissa, täällähän toi F on sitten alhasin ainakin lukiolaisilla. Elikkä E on just vaan että on vaan läpässy, hyväksytty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummo on siis itse kirjoittanut älliä ja on päätynyt vain opettajaksi. Aikamoinen alisuoriutuja ollut itse, jäänyt ehkä vaivaamaan ja nyt täytyy kettuilla muille.
Mummo ei ole opettaja. Kirjoitin, että on tehnyt työuransa "koulumaailmassa". En nyt tänne kirjoittele titteleitä ja työpaikkoja. Halusin vain ilmaista, että mummo tuntee kyllä arvosana-asteikot erittäin hyvin, eikä E ole tuntematon arvosana.
ap
Tai rehtori. Tai ei koulussa ollenkaan töissä, vaan opetusministeriössä, OAJ:ssa tai vaikka yliopiston dekaani tai joku koulutuspäällikkö. Koulumaailma kattaa todella monia työpaikkoja, ei vain koulun.
Ei koulutuspäällikkö välttämättä ole koulumaailmassa, eikä OAJ tai yliopisto tai opetusministeriö ole koulumaailmaa. Kouluvirasto tai mikäsenytnykyäänlienee on koulumaailmaa, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei koulutuspäällikkö välttämättä ole koulumaailmassa, eikä OAJ tai yliopisto tai opetusministeriö ole koulumaailmaa. Kouluvirasto tai mikäsenytnykyäänlienee on koulumaailmaa, valitettavasti.
Onhan nuo "koulumaailmaa". Mitä ne sitten ovat? Rakennusalaa?
Ehkä mummo tietää, minkä arvoisia nuo ovat yliopistoon pyrittäessä.
Voiko niitä arvosanoja muuten parantaa?
Vierailija kirjoitti:
Semmosia ne mummot on. Minä kirjoitin 4 L:ää ja 2 E:tä, mutta olin siellä mummoni mielestä "paskalukiossa" enkä lyseossa. Kommentti oli, että "no kai nyt tuommosesta lukiosta helposti saa laudaturit". Vähä oli se mitä vit tua fiilis.
😂😂😂💎 Mummo vähän kuistilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei mummo ymmärrä, mikä on E?
Asuuko muori ruotsissa, täällähän toi F on sitten alhasin ainakin lukiolaisilla. Elikkä E on just vaan että on vaan läpässy, hyväksytty.
Skaala on siis A korkein, F huonoin.
Tosin olisi voinut tarkastaa ennenku suunsa aukasi, vanhukset antavat itselleen kaiken maailman oikeuksia päästää mitä vaan suustansa, ajattelematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Onhan nuo "koulumaailmaa". Mitä ne sitten ovat? Rakennusalaa?
Ei ole. Koulutuspäällikkö voit olla vaikka rakennusalalla, eikä se liity mitenkään kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Jos mummo on pojalle tärkeä ihminen kuten kerroit ja kaikki tiedätte, että mummo on hyvin perillä arvosanoista ja itse saanut aikoinaan parhaimmat arvosanat, niin eikös nuo mummon kommentit ole aika odotetut tai ei ainakaan täysi yllätys ole? Minusta sekin on jo outoa, että tiedätte mummon arvosanat. Kertonee, että suvussa arvosanat ovat todella tärkeitä, joten M voi oikeasti olla teidän suvussa huono arvosana.
Tietävät?
Kyllähän mummeli on voinut juksata, vai onko peräti todistuksia vilautellut?
Mä olen epäluuloinen, en usko ennenku näen. Monella tarve kohottaa itseään, pajunköyttä syötetään minkä keretään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sanoisin ihan suoraan, että nyt oli todella tökeröä käytöstä.
Meillä esikoinen halusi ja pääsi huippulukioon. Mummo jauhoi että minä pakotan lahjattoman lapsen sinne ja vaati lasta myöntämään, että tätä stressaa ja väsyttää.
Mummo itse ei koskaan saanut lukiota suoritettua ja jotenkin ei vissiin sitten siitä ole koskaan päässyt yli.
Välit meni lapselta ja mummolta kyllä poikki sitten tuon takia.
Etkö tajua. Mummo ei saanut lukiota läpi, kun stressaantui liian hyvätasoisessa lukiossa liikaa. Hän tietysti toivoi, ettei lapsenlapselleen kävisi samoin.
Yritä korjata heidän välinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummo ei nyt tiedä, mitä E on.
Itse kirjoitin vuonna 1980 ja silloin oli arvosanat (korkeimmasta matalimpaan) L, M, C, B, A ja I. I tietenkin hylätty kuten nytkin.
Valistakaa mummoa, että nykyinen E vastaa aiempaa laudaturia. Laudaturiin vaaditaan paljon enemmän kuin ennen vanhaan; en tiedä, pitääkö tuo ihan paikkansa, mutta mummolle voi asian noin kertoa eikä se ole ihan valekaan.
Höpö höpö. E on tuotu siihen Ln ja Mn väliin lohdutukseksi niille, jotka ei pysty ällään. Onneksi nykyään saa korottaa niin monta kertaa kun haluaa jos ei kerralla onnistunut.
Mullepas matikan A oli onnistuminen, lälläslää :)
Jos itse hikipingotat niin siitä vain. Älä luule kuitenkaan, että kaikki on samanlaisia. On meitäkin, jotka on onnellisia <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sanoisin ihan suoraan, että nyt oli todella tökeröä käytöstä.
Meillä esikoinen halusi ja pääsi huippulukioon. Mummo jauhoi että minä pakotan lahjattoman lapsen sinne ja vaati lasta myöntämään, että tätä stressaa ja väsyttää.
Mummo itse ei koskaan saanut lukiota suoritettua ja jotenkin ei vissiin sitten siitä ole koskaan päässyt yli.
Välit meni lapselta ja mummolta kyllä poikki sitten tuon takia.
Etkö tajua. Mummo ei saanut lukiota läpi, kun stressaantui liian hyvätasoisessa lukiossa liikaa. Hän tietysti toivoi, ettei lapsenlapselleen kävisi samoin.
Yritä korjata heidän välinsä.
Miksi?
Voi hyvä luoja sentään!
Poika varmaan tarvii nyt loppuelämän terapiaa tämän tapauksen johdosta? Kyllä on teilläkin pienet ongelmat elämässä, jos niin verisesti pahoitetaan mieli jostain yo kokeen numeroista.
Mummo saa olla sitä mieltä mitä haluaa, miks kaikkien pitäs juhlia sun pojan suoritusta, jos se ei kaikkien mielestä mennyt niin hyvin kun ois pitäny? Mummolla olkoot oma mielipiteensä.
Kyllä pitää olla herkkänahkanen kun poikansa ja näköjään äitiki ottaa niin nokkiinsa tuosta.
Tässä maailmassa ei arvosteta mitään muuta ku menestystä koulu ja työrintamalla. Ettekö löydä tästä elämästä mitään muuta traagisempaa? Voi voi, jaxuhalit teille <3
Kyllä ikävästi mummolta sanottu, kannattaa varmistaa tältä että ymmärtääkö oikeasti mitä se E tarkoittaa. Se on kuitenkin vähän uudempi arvosana.
Minusta yo-ikäiselle jälkikasvulle voi ihna hyvin sanoa lohdutukseksi, että tämä mummo ei taida tietää, mistä puhuu ja jos tietää niin sitten on vaan tahallaan ilkeä. Ja sellaisesta ilkeilystä ei voi välittää vaan antaa asian mennä. Ja ainahan jättää mummon kutsumatta juhliin tai kutsua ja olla oikein yli-ystävällinen ja kertoa kaikille suureen ääneen kuinka "meidän mummo on niin ihana vaativa, että hän vaatii kaikilta laudaturin, jotta osaa arvostaa yhtään..." Hymy naamalla nolaaminen toimii aina.
treffit kirjoitti:
Ma kirjoitin 4xL ja 2xM (v. 1994, tuolloin ei siis viela ollut eximiaa). Aiti sanoi etta "olisit lukenut enemman niin olisit saanut 6xL.
Vitutti kuin pienta oravaa, mutta itseasiassa oli luultavasti oikeassa.
Silti, tokero kommentti mummolta ja tuohon olisi jo syyta puuttua.
Mä kirjoitin samoihin aikoihin 5 laudaturia ja yhden magnan. Isäni ei onnitellut. Totesi vain, että "olisi voinut parmmeinkin mennä." Isä on varmaan tuon ap:n pojan mummon kanssa samaa ikäluokkaa. Kaikesta nostetaan vain se negatiivinen ja puutteet.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Ma kirjoitin 4xL ja 2xM (v. 1994, tuolloin ei siis viela ollut eximiaa). Aiti sanoi etta "olisit lukenut enemman niin olisit saanut 6xL.
Vitutti kuin pienta oravaa, mutta itseasiassa oli luultavasti oikeassa.
Silti, tokero kommentti mummolta ja tuohon olisi jo syyta puuttua.
Mä kirjoitin samoihin aikoihin 5 laudaturia ja yhden magnan. Isäni ei onnitellut. Totesi vain, että "olisi voinut parmmeinkin mennä." Isä on varmaan tuon ap:n pojan mummon kanssa samaa ikäluokkaa. Kaikesta nostetaan vain se negatiivinen ja puutteet.
Jaan kokemuksesi. Kansakoulun käynyt isäni ihmetteli suureen ääneen, että miksei sitä kuudettakin ällää voinut kirjoittaa. No ei voinut, kun loppui puhti kesken. Toisaalta sain gradustani M:n eivätkä kummatkaan vanhemmistani osanneet sijoittaa sitä mihinkään "arvoasteikkoon".
Mummohan on sanonut totuuden, jos suvussa on totuttu siihen, kuinka itse valitsee mitää alaa ja missä yliopistossa haluaa opiskella. Ap. nuoren tapauksessa näin ei ole, vaan mihin nuori sattuu pääsemään.
Jos mummo kerran tietää, että nuo ovat arvosanoista toisiksi ja kolmanneksi parhaat, niin näköjään hänelle vain Laudaturit molemmista aineista olisivat kelvanneet. Ei tuossa varmaan muuta voi kuin ihmetellä pojan kanssa, miten vaativainen mummo on.
Hienot tulokset tosiaan. Varsinkin E historiasta edellyttää hyvää lukupäätä, tiedonjäsentelykykyä, muistia ja esseenkirjoitustaitoa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/