Suostuisitteko tällaiseen jouluperinteeseen?
Vietämme 24.12 päivän aina yhdessä minun vanhempieni sekä kahden sisarukseni ja heidän perheidensä kanssa. Kaikilla meillä sisaruksilla on puoliso ja 1-3 lasta.
Tähän asti olemme kokoontuneet aina vanhempiemme kodissa. Olemme yleensä menneet sinne jo aiemmin laittamaan ruokaa ja siivoamaan. Ison osa ruoista teemme myös omissa kodeissamme ja tuomme sen mukanamme. Tapana on ollut myös yöpyä vanhempiemme luona porukalla.
Tähän asti vanhempieni taloon kokoontuminen on ollut itsestäänselvyys, koska se on ollut ainoa paikka mihin mahdumme kaikki mukavasti. Tässä parin vuoden aikana kuitenkin me kaikki sisarukset olemme ostaneet itsellemme omakotitalot. Ja nyt siskoni toikin esille hyvän pointin, miksi ihmeessä edelleen olemme vain vanhempiemme luona jouluna jos kerta nyt on tilaa muuallakin. Ja sitten hän teki ehdotuksen siitä että alkaisimme kierrättämään joulua talojemme välillä. Tuo ehdotus on luonnollisesti erittäin järkevä, mutta hän teki myös lisäehdotuksen. Eli että aina se pariskunta, jonka kotona joulua vietetään, huolehtisi KAIKKI valmistelut. Eli muut tulisivat valmiiseen joulun ja toisivat tullessaan vain lahjat. Tällä systeemillä tulisi siis neljän vuoden kierto kotiemme välillä, jossa jokaisella pariskunnalla olisi yksi superstressaava joulu ja sen jälkeen kolme rentoa joulua.
Kenelläkään kokemusta vastaavasta? Miltä kuulostaa ajatuksen tasolla? Ja täällä taatusti keksitään etukäteen kaikki mahdolliset kompastuskivet (entä jos riitaudumme, entä jos joku sairastuu entä jos entä jos...) joten tuokaa sellaisiakin esille.
Ja sen verran haluan sanoa että vanhempamme eivät ole mitään heiveröisiä vanhuksia, vaan viisikymppisiä, oikein energisiä ihmisiä. Ja veikkaan että heillä on homma parhaiten hanskassa.
Kommentit (106)
Mitähän lapset tykkää olla aina menossa jouluna?
Odotahan kun lapset on teinejä. Eivät varmasti lähde tuohon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta millä ihmeellä edes viimeisen päälle hoidetuista joulukestityksistä saa niiiin stressaavia? Mitä ihmettä te oikein teette ja pingotatte, että se on jotain niin ylimaallisen raskasta ja stressaavaa?
Ehkä jos kylään tulisi 100 jatkuvaa viihdyttämistä vaativaa ihmistä kahden päivän varoitusajalla, mutta muuten... ihan itse tehty ongelma.
Mietin ihan samaa!
Jouluruuat ovat suht helppoja, vähän voi oikaista ja ostaa esim. lanttusosee valmiina tai vaikka tuunata vähän valmislaatikoita jos kiire tulee.
Kinkku kypsyy itsekseen, sulatuskaan ei aikaa juuri vaadi, tai voi ostaa tuorekinkun.
Rosollin pilkkominennon ehkä se rasittavin juttu, mutta valmiin voi ostaa tässäkin.
Graavikalan voi ostaa valmiina kalakaupasta, samoin savukalan.
Juustot ym. pilkkoo/asettelee nopsaan vadille ja konvehdit kaataa nättiin kippoon jne.
Toki jos haluaa, voi sitä alkaa väkertämään alusta saakka vaikka savukalanappeja: savustaa siian, tekee taikina ja paistaa itse ruisnappiset ja kasvattaa ruohospulit pikku siikanappisten päälle
lypsää omasta lehmästä maidon ja jalostaa sen juustoiksi jne. mutta vähempikin riittää...
Eli joka joulu eineslinjalla kun kukaan ei jaksa tehdä mitään itse kun ruoka tehtävä yksin isolle porukalle.
Ollaan tehty tuota, mutta ilman yöpymistä. Vuorovuosin jokainen järjesti joulun ja vanhemmat ja sisarukset perheineen kokoontuivat yhteen syömään aattona. Mukana oli myös teinejä. Nykyään jo useamman vuoden ajan on kokoonnuttu yhteen niin, että ennen joulua sovitaan kenen luo mennään (ei ole täsmällistä kiertoa missä ollaan milloinkin) ja kuka tekee mitäkin yhteiseen pöytään. Hyvin on toiminut, myös teinien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo olisi aika kamala sitoutuminen. Mitä sitten kun haluaisimmekin viettää joulun ihan vain keskenämme / matkoilla tms?
Toisaalta, olemme molemmat töissä missä joulustressi on melkoinen, joten ihan parasta on saada viettää omannäköisiä koulupäiviä ilman mitään koko sivun kinkereitä.
Meillä vastaava tilanne hoidettiin niin, että sovimme, että vanhempamme menevät joka joulu vuorotellen yhden lapsen luo - eli meille joka kolmas joulu. Tuolloin myös pyrimme siihen että miehen vanhemmat ovat paikalla ja joka kolmas joulu on siis "sukujoulu". Riittää meille mainiosti!
Nimenomaan näin. Miten monta perhettä voi sitoutua vuosiksi siihen, ettei joulua haluta viettää omalla porukalla/toisessa mummolassa. Älytöntä minusta.
Meillä meni muutama vuosi niin, että olimme joka toinen joulu minun perheeni kanssa ja joka toinen joulu miehen perheen kanssa. Kun perheisiin alkoi tulla lapsia ja porukkaa alkoi olemaan koossa jo reipas parikymmentä ja ikähaitari oli 0-100 vuotta, niin joulu oli enemmänkin kärsimystä kuin iloa.
Teimme kyllä nyyttäriperiaatteella sapuskat, mutta kun vähän jokaisella alkoi olemaan olevinaan ne ihan pakolliset sapuskat, joita ilman joulutunnelma ei yksinkertaisesti tulisi, niin kylläpä ärsytti. Miehen suvussa oli myös kaksi jouluhullua, joilla joulun viettäminen meni ihan täydellisesti yli ja he eivät tietenkään tykännneet ollenkaan, kun muut halusivat hieman oikoa sieltä täältä ja tehdä asioita hieman helpomman kautta.
Samoin myös ärsytti, kun yhden sisaruksen lapset saivat ainakin 100 pakettia, vaikka olimme sopineet, että jouluaattona mukaan otetaan vain muutama paketti per lapsi ja jokaisessa perheessä avataan sitten omalla ajalla loput paketit. Niinpä katsoimme sitten sitä heidän älytöntä pakettien repimistä ja väsynyttä kitinää toista tuntia. Silloin päätimme murtaa teennäisen perinteen.
Varasimme matkan jouluksi pois kaikesta hälinästä. Lopetimme raskaiden jouluruokien mättämisen siihen paikkaan ja päätimme keskittyä vain kevyempiin vaihtoehtoihin, kuten laadukkaisiin kalaherkkuihin, jos edes olimme Suomessa.
Me toimimme suunnan näyttäjinä ja sen jälkeen myös toinen perhe päätti jatkaa jouluperinteitä omin nokkineen. Nyt kaikki lapset ovat jo teinejä ja meidän teinit alkavat miettimään jo kesäloman jälkeen paikkaa mihin voisimme lähteä jouluksi. Tänä vuonna Varasimme joulupaikkamme jo elokuussa. Paluuta vanhaan ei ole.
Mikäs siinä, jos porukka tulee hyvin toimeen keskenään. Sitten menee hankalaksi, jos joku rupeaa laskemaan, kuinka kukin satsaa tarjoiluihin, tai alkaa kitinä, kuinka viime vuonna minun kinkkuni maistui paljon paremmalta.
Jos saatte sovittua, että ruoasta ei nurista, ja kukin isäntäperhe saa toteuttaa juhlan haluamallaan tavalla, niin sellaisessa tilanteessa lähtisin itse mukaan.
Sanoisin, että kiitos ei, meidän perhe menee mummolaan niin pitkään, kun äiti jaksaa juhlaa järjestää. Sisarukset viettäkööt joulunsa juuri niin kuin haluavat, meillä lapsilla on mummolajoulu vielä monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta millä ihmeellä edes viimeisen päälle hoidetuista joulukestityksistä saa niiiin stressaavia? Mitä ihmettä te oikein teette ja pingotatte, että se on jotain niin ylimaallisen raskasta ja stressaavaa?
Ehkä jos kylään tulisi 100 jatkuvaa viihdyttämistä vaativaa ihmistä kahden päivän varoitusajalla, mutta muuten... ihan itse tehty ongelma.
No tottakai jos olet jo taaperosta saakka ollut järjestämässä koko lestasuvullesi juhlinkeja, niin mikään ei tunnu miltään, mutta luulen, että ne teidän juhlat voisivat olla jonkun mielestä aika vaatimattomat.
Minulla on myös muuta elämää kuin sukulaiset ja samoin on myös hyvin monella muulla ihmisellä.
Mutta jokainen tavallaan. Itse en lähtisi tuohon ap:n juttuun mukaan.
Ja mitä sitten kun joku pari eroaa, kenen luona se joulu vietetään ja ketkä saa osallistua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin ihan samaa!
Jouluruuat ovat suht helppoja, vähän voi oikaista ja ostaa esim. lanttusosee valmiina tai vaikka tuunata vähän valmislaatikoita jos kiire tulee.
Kinkku kypsyy itsekseen, sulatuskaan ei aikaa juuri vaadi, tai voi ostaa tuorekinkun.
Rosollin pilkkominennon ehkä se rasittavin juttu, mutta valmiin voi ostaa tässäkin.
Juustot ym. pilkkoo/asettelee nopsaan vadille ja konvehdit kaataa nättiin kippoon jne.
Toki jos haluaa, voi sitä alkaa väkertämään alusta saakka vaikka savukalanappeja: savustaa siian, tekee taikina ja paistaa itse ruisnappiset ja kasvattaa ruohospulit pikku siikanappisten päälle
lypsää omasta lehmästä maidon ja jalostaa sen juustoiksi jne. mutta vähempikin riittää...
Outoa miten jotkut eivät osaa arvostaa muiden tekemiä asioita ollenkaan. Sinunlainen vieras olisi ihan painajainen. Toinen on vääntänyt monta päivää ihania ruokia ja sinä purjehdit paikalle, katsot nenä kippurassa tarjoiluja ja kerrot kuinka olisit tehnyt kaiken helpommin, nopeammin ja paremmin. Mainitset joka hetki kuinka Sinä tekaisit ihan tuosta noin vaan edellisenä jouluna 50 hengelle täydellisen joulupöydän, jota kaikki kiittelivät kuorossa vielä juhannuksenakin ja aikaa siihen meni pari tuntia. Samalla korjailet ruokien ulkonäköä, laitat kattausta eri tavalla ja kerrot kuinka joku kippo en on ihan väärän mallinen kyseiselle ruualle.
Ihmettelet sitten miksi juhlien emäntä on niin homssuisen ja hymyttömän näköinen, että kyllähän sinä olisit voinut tulla auttamaan!
No en todellakaan suostuisi tuollaiseen. Ihan siksi, että en halua (eikä puolisoni halua) sitoutua vuosiksi eteenpäin mihinkään tiettyyn sukujoulukuvioon. Voi olla, että jonain vuonna joku haluaakin että lähdetään jouluksi Thaimaahan. Jonain toisena jouluna ehkä erämökille lappiin. Tai syntyy vauva ja halutaankin olla rauhassa vain omalla porukalla kotona. En suostuisi lyömään lukkoon seuraavaa jouluamme edes 6 kk ennakkoon. Ihmiset muuttuu, elämäntilanteet muuttuu, joulunviettohalut muuttuu. En varmasti halua nyt sanoa mitä teen kolmen vuoden päästä jouluna :0 .
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä sitten kun joku pari eroaa, kenen luona se joulu vietetään ja ketkä saa osallistua?
Aijai, älä sekoita pakkaa!! 😄 Tuohon vielä sekaan exät, nyxät, exät ja nyxät isovanhemmat, kaikkien nyxien lapset, uudet lapset ja tietenkin lasten puolisot + lemmikit, niin "tule joulu kultainen!".
Vierailija kirjoitti:
No en todellakaan suostuisi tuollaiseen. Ihan siksi, että en halua (eikä puolisoni halua) sitoutua vuosiksi eteenpäin mihinkään tiettyyn sukujoulukuvioon. Voi olla, että jonain vuonna joku haluaakin että lähdetään jouluksi Thaimaahan. Jonain toisena jouluna ehkä erämökille lappiin. Tai syntyy vauva ja halutaankin olla rauhassa vain omalla porukalla kotona. En suostuisi lyömään lukkoon seuraavaa jouluamme edes 6 kk ennakkoon. Ihmiset muuttuu, elämäntilanteet muuttuu, joulunviettohalut muuttuu. En varmasti halua nyt sanoa mitä teen kolmen vuoden päästä jouluna :0 .
Sama juttu. Voisin järjestää porukalle maksimissaan vaikka jonkun joulupuuron, glögiä ja piparkakkuja, mutta sen jälkeen jokainen voi painua minne haluaa ja perheemme jäisi keskenään.
Se tässä voi mättää jos toisissa perheissä on 1 lapsi ja toisissa 3. ts. onhan se epäreilua pienen perheen maksaa isojen perheiden ruoat vuorollansa kun toisen vuorolla itse tarvitsevat pienemmän määrän ruokaa.
Sama lahjoissa, jos kaikille ostetaan lahja. Pieni perhe ostaa isolle sakille lahjoja ja muiden ei tarvitse kun perhe on pieni. Vai maksetaanko ne ruoat yhteisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos vanhemmat on 5kymppisiä ja teitä lapsia on useampi joilla jo 3 lasta niin ei nyt ihan mätsää..
Vanhemmat on vaikka 56 joten lapset voi olla helposti yli kolmekymppisiä. Ja yli kolmekymppiselllä voi olla helposti kolme lasta. Miksi en näe tässä ongelmaa?
No jos ovat 56v niin sittenhän on ihan eri asia kuin viisikymppinen.
Ja varsinkin wt-piireissä ihan normi juttu että on 5-6 lastenlasta.
Useimmat mieltävät 56-vuotiaan ennemmin viisikymppiseksi kuin kuusikymppiseksi. 5-6 lastenlasta on aika tyypillinen määrä, jos omia lapsia on 2 tai 3.
Ööö ei. 56v mielletään 6kymppiseksi ennemmin kuin 5kymppiseksi. Ja ihan se vanha kunnon pyöristyssääntö selittää tämän mielikuvan.
Mutta totta on että vähemmän koulutetuissa piireissä on normaalia että tuossa iässä on kolme aikuista lasta joilla jokaisella jo useita lapsia.
Kuvitellaan ne ap:n vanhemmat sitten vaikka 54-vuotiaiksi, tarkkaa ikää ei kai mainittu. Jos he ovat saaneet esikoisensa vaikka 20-22-vuotiaina ja loput kaksi heti perään, niin lapset ovat jo ihan tukevasti aikuisia ja voivat olla 2-3 lapsen vanhempia itsekin.
Juu ja kuten todettu, wt-piireissähän tuo on ihan normi.
Että kun esikoinen on saatu 22-vuotiaana niin 54-vuotiaana olet 6 lapsen muumu.
Olen joutunut viettämään sukujouluja jo 60 vuotta, koska valitettavasti matkan varrelle on osunut niin vakavia sairastumisia, avioeroja, sattuneita ja satutettuja ym. surullisia tapahtumia, ja jotenkin on sitten aina taivuttu yhteisiin joulunviettoihin ettei kenenkään joulu olisi pilalla (!), ja siksi jonkunsorttista sukujoulua on aina ollut pakko jollakin porukalla viettää , jottei kukaan olisi täysin yksinäinen. Itselleni joulu ihan täysin yksin tai kaksistaan rakkaan elämänkumppanin kanssa olisi ihan unelma. Tähän asti olemme kokeneet että muut ovat tarvinneet minua/meitä enemmän. Jos se yksinäinen joulu sitten joskus tulee, pliis sukulaiset, älkää kärsikö puolestani vaan uskokaa, että ihan oikeasti jotkut haluavat/voivat/viihtyvät ihan mainiosti itsekseenkin. Hektisen työelämän vuoksi olisi tarpeellista saada rauhoittua ihan itsekseen eikä leuhottaa ympäriinsä. Muutamana Jouluna olen onnistunut pakenemaan töihin, mutta sekään ei nykyään enää valitettavasti onnistu. Ja kyllä muuten olen ihan Jouluihminen, mutta joskus pitäisi saada vain olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette varmaan kaikki siskoksia?
Kaksi siskoa ja yksi veli. Tämän kysymyksen taustalla oli varmaan se että jollakin tapaa alistamme puolisot tahtoomme. Kyse ei ole siitä, lukisitko viestin 19 :) Ap
Miniä tahtoo olla aina jouluaaton (!) ennemmin anopilla kuin äidillään?
Ja ajattele, vävytkin on mieluummin anoppilassa!
Suomi on pullollaan nuoria aikuisia jotka eivät halua tai voi viettää jouluaattoa omien vanhempiensa luona, joten ek ole mikään suuri tilastoihme jos kolme sellaista on nauti samaan sukuun.
Me ollaan puolisoni kanssa aattoilta aina minun vanhemmilla. Siellä puolisokin on mieluummin kuin kiusallisessa hiljaisuudessa museoidussa lapsuudenkodissaan. Nykyään vaadin että anoppi kutsutaan (ja haetaan) meille aattona puurolle kun ei siellä kukaan muukaan käy, ettei ole koko aattoa yksin, ja anoppi on kutsuttu vanhempienikin luo illaksi, mutta ei hän tule.
No vietitkö itse joulua äitisi tai isäsi sisarusten kanssa. Itse päätin, että napanuora katkeakoon ja aloimme viettää joulua vain oman perheen parissa kuten itsekin olin lapsena viettänyt. Paras päätös ikinä! Tapanina kylään joulukahville.
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut viettämään sukujouluja jo 60 vuotta, koska valitettavasti matkan varrelle on osunut niin vakavia sairastumisia, avioeroja, sattuneita ja satutettuja ym. surullisia tapahtumia, ja jotenkin on sitten aina taivuttu yhteisiin joulunviettoihin ettei kenenkään joulu olisi pilalla (!), ja siksi jonkunsorttista sukujoulua on aina ollut pakko jollakin porukalla viettää , jottei kukaan olisi täysin yksinäinen. Itselleni joulu ihan täysin yksin tai kaksistaan rakkaan elämänkumppanin kanssa olisi ihan unelma. Tähän asti olemme kokeneet että muut ovat tarvinneet minua/meitä enemmän. Jos se yksinäinen joulu sitten joskus tulee, pliis sukulaiset, älkää kärsikö puolestani vaan uskokaa, että ihan oikeasti jotkut haluavat/voivat/viihtyvät ihan mainiosti itsekseenkin. Hektisen työelämän vuoksi olisi tarpeellista saada rauhoittua ihan itsekseen eikä leuhottaa ympäriinsä. Muutamana Jouluna olen onnistunut pakenemaan töihin, mutta sekään ei nykyään enää valitettavasti onnistu. Ja kyllä muuten olen ihan Jouluihminen, mutta joskus pitäisi saada vain olla.
Niin se on, että aina niitä sukulaisia, sukulaisten nimiä tyyppejä ja heidän lapsukaisia ei jaksa. Sitten jos ilmoitat, että tänä vuonna olen töissä/en tule paikalle, niin alkaa tauoton painostus kuinka et saa olla niin kamala ja pilata kaikkien joulua! Siinä joku skitsahtaa takuulla ja saa ehkä jonkun toisenkin puolelleen painostusräkytykseen mukaan.
Mietin ihan samaa!