Suostuisitteko tällaiseen jouluperinteeseen?
Vietämme 24.12 päivän aina yhdessä minun vanhempieni sekä kahden sisarukseni ja heidän perheidensä kanssa. Kaikilla meillä sisaruksilla on puoliso ja 1-3 lasta.
Tähän asti olemme kokoontuneet aina vanhempiemme kodissa. Olemme yleensä menneet sinne jo aiemmin laittamaan ruokaa ja siivoamaan. Ison osa ruoista teemme myös omissa kodeissamme ja tuomme sen mukanamme. Tapana on ollut myös yöpyä vanhempiemme luona porukalla.
Tähän asti vanhempieni taloon kokoontuminen on ollut itsestäänselvyys, koska se on ollut ainoa paikka mihin mahdumme kaikki mukavasti. Tässä parin vuoden aikana kuitenkin me kaikki sisarukset olemme ostaneet itsellemme omakotitalot. Ja nyt siskoni toikin esille hyvän pointin, miksi ihmeessä edelleen olemme vain vanhempiemme luona jouluna jos kerta nyt on tilaa muuallakin. Ja sitten hän teki ehdotuksen siitä että alkaisimme kierrättämään joulua talojemme välillä. Tuo ehdotus on luonnollisesti erittäin järkevä, mutta hän teki myös lisäehdotuksen. Eli että aina se pariskunta, jonka kotona joulua vietetään, huolehtisi KAIKKI valmistelut. Eli muut tulisivat valmiiseen joulun ja toisivat tullessaan vain lahjat. Tällä systeemillä tulisi siis neljän vuoden kierto kotiemme välillä, jossa jokaisella pariskunnalla olisi yksi superstressaava joulu ja sen jälkeen kolme rentoa joulua.
Kenelläkään kokemusta vastaavasta? Miltä kuulostaa ajatuksen tasolla? Ja täällä taatusti keksitään etukäteen kaikki mahdolliset kompastuskivet (entä jos riitaudumme, entä jos joku sairastuu entä jos entä jos...) joten tuokaa sellaisiakin esille.
Ja sen verran haluan sanoa että vanhempamme eivät ole mitään heiveröisiä vanhuksia, vaan viisikymppisiä, oikein energisiä ihmisiä. Ja veikkaan että heillä on homma parhaiten hanskassa.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
No vietitkö itse joulua äitisi tai isäsi sisarusten kanssa. Itse päätin, että napanuora katkeakoon ja aloimme viettää joulua vain oman perheen parissa kuten itsekin olin lapsena viettänyt. Paras päätös ikinä! Tapanina kylään joulukahville.
Ap katosi, mutta hän olikin vain trolli.
Olin kerran luvannut järjestää joulun appivanhemmille ja miehen veljen perheelle, jossa oli kolme saman ikäistä lasta kuin meidänkin perheessä. Aatonaattona minä ja kaksi lastamme sairastuimme ja minullakin kuume huiteli neljässäkympissä heti kun lääkkeet lopettivat toimintansa.
Se asia oli kälylle valtava pettymys ja hänen mielestään se oli järjestetty juttu. Joo, tottakai, näyttelin kuumeeni ja lasten kuumeet myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta millä ihmeellä edes viimeisen päälle hoidetuista joulukestityksistä saa niiiin stressaavia? Mitä ihmettä te oikein teette ja pingotatte, että se on jotain niin ylimaallisen raskasta ja stressaavaa?
Ehkä jos kylään tulisi 100 jatkuvaa viihdyttämistä vaativaa ihmistä kahden päivän varoitusajalla, mutta muuten... ihan itse tehty ongelma.
No tottakai jos olet jo taaperosta saakka ollut järjestämässä koko lestasuvullesi juhlinkeja, niin mikään ei tunnu miltään, mutta luulen, että ne teidän juhlat voisivat olla jonkun mielestä aika vaatimattomat.
Minulla on myös muuta elämää kuin sukulaiset ja samoin on myös hyvin monella muulla ihmisellä.
Mutta jokainen tavallaan. Itse en lähtisi tuohon ap:n juttuun mukaan.
Ahaha, kylläpäs tuo osui ja upposi :D
Mutta sori, mulla on pieni perhepiiri, ruokaakin opettelin laittamaan vasta yli parikymppisenä. En harrasta valmislaatikoita tai eineksiä ja oikeasti panostan ruokaan, enkä silti pidä runsasta ja laadukasta joulupöytää mitenkään järin ihmeellisenä rutistuksena. Kaikki lähtee suunnittelusta, sitten vain suunnitelman mukaan tehokkaasti järjestyksessä valmiiksi ja se siitä. Juhlapäivänä on selvät sävelet ja voi nauttia kun tietää mitä on tekemässä ja missä järjestyksessä. Avain onnistumiseen ihan kaikessa suunnittelua vaativassa tekemisessä, oli sitten tärkeä työprojekti tai juhlat, on se, että ottaa rennosti ja rauhassa, ei hätiköi ja panikoi ja hosu (ja että tunnistaa tarpeen pienelle suunnittelulle).
Aivan maksimissaan parin työpäivän suuruusluokasta puhuttava urakka siivouksineen päivineen, eli vapaatakin saa pidettyä aivan mielin määrin ja jos tekee pakastimeen, niin jokusen illan homma. Ja jos käyttää puolivalmisteita (lanttusose pakasteena, kalat valmiina yms.), niin päivän homma. Joku imelletyn perunalaatikonkin aktiivinen valmistusaika on jotain puoli tuntia, loppuajan tekee jotain ihan muuta.
Teinien äitini voin kertoa, et ne teinit ei todellakaan halua nukkua sukulaisten lattioilla joululomallaan. Jäävät kotiin mielummin. Ei tule onnistumaan montaakaan vuotta tuollainen.
Ihmetyttää tuo einesten suosittelu. Vuoden suurin juhla, ja hankitaan vaan kaikki valmiina!
Kyllä! En kestä mitään säätöä ja soittelua että kuka tekee perunalaatikon, teen ja hommaan mielummin itse kaiken.
Oudosti lähti raiteiltaan tämäkin ketju.
Vierailija kirjoitti:
Oudosti lähti raiteiltaan tämäkin ketju.
No hei, ollaan sentään av:lla!
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Siis ideana ihanan romanttista mutta entä se käytännön toteutus.
Onko kaikilla samat ruokavaliot? Suosikit, jouluperinteet? Entä jos yksi päättää vaihtaa kinkut ja sillit vegeen? Päättää tehdä perinnelaatikoiden sijaan trendikästä homejuusto-punajuuripaistosta? Yhden mielestä kuusi on ehdoton ja toisen mielestä luonnonvarojen hukkaamista. Entäs alkoholipolitiikka, isännät tykkää ottaa kuppia ja talon isältähän aina määrää otetaanko vai ei. Entä jos talon isäntä ja emäntä on vaikka riidoissa tai kipeänä?
Siis teitä olisi 4 perhettä eli n 20+ ihmistä yhden naisen niskoilla? (Ja nainenhan se kaiken ostaa, valmistelee, tekee, stressaa, kuinka moni mies oikeasti tekee muuta kun pistää kinkun uuniin ja pitää huolta sinapista)Tuo on todella ihana ideana, mutta käytännössä tuossa on katastrofaalisen sukunihan ainekset.
Mikä vika nykysysteemissä?
Ei nainen aina hoida kaikkea. Kun olin pitkässä parisuhteessa, mies hoiti kokkaamiset, joskus jotain pientä laitoin. Etenkin jouluna mies hoiti kaiken, tuskin olisi edes halunnut minua sähläämään siihen surkeine taitoineni. Menin ihan valmiiseen pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Monella nyt huolestuttaa että eivätkö puolisot KOSKAAN IKINÄ NÄE LAPSUUDEN PERHEITÄÄN JOULUNA.
Huoli pois. Kyllä näkevät. Heidän luokse menemme yleensä 25 päivä. Sehän se "virallinen" joulu vasta onkin, enkä koe sitä millään tavalla vähäpätöisemmäksi päiväksi tai joulunvietoksi.Ja esimerkiksi minun puolisoni vanhemmilla on se tilanne että he ovat töissä aina vielä 24 päivä alkuiltaan saakka. Ja siskoni miehen vanhemmat ovat 24 päivä muissa perheissä joulupukkina ja muorina. Ap
Ei se ole sama asia. En ainakaan itse tykkäisi jos joku lapsistani ei tulisi koskaan meille aattona.
Ostan kaiken valmiina ja rentoudun joululomallani. Hiiteen tuollaiset sukubileet ja perinteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella nyt huolestuttaa että eivätkö puolisot KOSKAAN IKINÄ NÄE LAPSUUDEN PERHEITÄÄN JOULUNA.
Huoli pois. Kyllä näkevät. Heidän luokse menemme yleensä 25 päivä. Sehän se "virallinen" joulu vasta onkin, enkä koe sitä millään tavalla vähäpätöisemmäksi päiväksi tai joulunvietoksi.Ja esimerkiksi minun puolisoni vanhemmilla on se tilanne että he ovat töissä aina vielä 24 päivä alkuiltaan saakka. Ja siskoni miehen vanhemmat ovat 24 päivä muissa perheissä joulupukkina ja muorina. Ap
Ei se ole sama asia. En ainakaan itse tykkäisi jos joku lapsistani ei tulisi koskaan meille aattona.
Aikuisen lapsesi joulunvietto ei ole sinun tykkäämisistäsi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta millä ihmeellä edes viimeisen päälle hoidetuista joulukestityksistä saa niiiin stressaavia? Mitä ihmettä te oikein teette ja pingotatte, että se on jotain niin ylimaallisen raskasta ja stressaavaa?
Ehkä jos kylään tulisi 100 jatkuvaa viihdyttämistä vaativaa ihmistä kahden päivän varoitusajalla, mutta muuten... ihan itse tehty ongelma.
Mietin ihan samaa!
Jouluruuat ovat suht helppoja, vähän voi oikaista ja ostaa esim. lanttusosee valmiina tai vaikka tuunata vähän valmislaatikoita jos kiire tulee.
Kinkku kypsyy itsekseen, sulatuskaan ei aikaa juuri vaadi, tai voi ostaa tuorekinkun.
Rosollin pilkkominennon ehkä se rasittavin juttu, mutta valmiin voi ostaa tässäkin.
Graavikalan voi ostaa valmiina kalakaupasta, samoin savukalan.
Juustot ym. pilkkoo/asettelee nopsaan vadille ja konvehdit kaataa nättiin kippoon jne.
Toki jos haluaa, voi sitä alkaa väkertämään alusta saakka vaikka savukalanappeja: savustaa siian, tekee taikina ja paistaa itse ruisnappiset ja kasvattaa ruohospulit pikku siikanappisten päälle
lypsää omasta lehmästä maidon ja jalostaa sen juustoiksi jne. mutta vähempikin riittää...Outoa miten jotkut eivät osaa arvostaa muiden tekemiä asioita ollenkaan. Sinunlainen vieras olisi ihan painajainen. Toinen on vääntänyt monta päivää ihania ruokia ja sinä purjehdit paikalle, katsot nenä kippurassa tarjoiluja ja kerrot kuinka olisit tehnyt kaiken helpommin, nopeammin ja paremmin. Mainitset joka hetki kuinka Sinä tekaisit ihan tuosta noin vaan edellisenä jouluna 50 hengelle täydellisen joulupöydän, jota kaikki kiittelivät kuorossa vielä juhannuksenakin ja aikaa siihen meni pari tuntia. Samalla korjailet ruokien ulkonäköä, laitat kattausta eri tavalla ja kerrot kuinka joku kippo en on ihan väärän mallinen kyseiselle ruualle.
Ihmettelet sitten miksi juhlien emäntä on niin homssuisen ja hymyttömän näköinen, että kyllähän sinä olisit voinut tulla auttamaan!
Öö...en minä ainakaan ikinä arvostele toisten tarjottavia, enkä kerro miten olisin tehnyt helpommin ja paremmin. Enkä kehuisi vaatimattomia tai olemattomia aikaansaannoksiani. Enkä puuttuisi kippohin enkä korjailisi mitään. Arvostan toki käsityötä ja itse tehtyä suuresti juuri siksi, etten itse osaa enkä aio edes opetella. Söisin hyvällä ruokahalulla, kunhan se riittää, eikä minun oleteta toimivan samoin. Jos jotain tarjoaisin, niin valmista.
Sinänsä ok, että vuorotellaan, mutta en haluaisi itse sitoutua tuollaiseen "kiertoon". Eli ei sopisi minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin ihan samaa!
Jouluruuat ovat suht helppoja, vähän voi oikaista ja ostaa esim. lanttusosee valmiina tai vaikka tuunata vähän valmislaatikoita jos kiire tulee.
Kinkku kypsyy itsekseen, sulatuskaan ei aikaa juuri vaadi, tai voi ostaa tuorekinkun.
Rosollin pilkkominennon ehkä se rasittavin juttu, mutta valmiin voi ostaa tässäkin.
Juustot ym. pilkkoo/asettelee nopsaan vadille ja konvehdit kaataa nättiin kippoon jne.
Toki jos haluaa, voi sitä alkaa väkertämään alusta saakka vaikka savukalanappeja: savustaa siian, tekee taikina ja paistaa itse ruisnappiset ja kasvattaa ruohospulit pikku siikanappisten päälle
lypsää omasta lehmästä maidon ja jalostaa sen juustoiksi jne. mutta vähempikin riittää...
Pisti naurattamaan :D Ja joo, meillä on vuosikymmenten varrella lähtenyt joulutarjottavat nk lapasesta. Ei nyt sentään itse kasvateta ruokaamme, mutta muuten alkupalapöytä vaan leviää joka vuosi. Tämä johtuu kuitenkin siitä, että sekä siskoni että minä rakastetaan ruuanlaittoa ja ennenkaikkea sitä pientä näpertelyä. Ja osaksi siitä, että joulupöydässämme on myös useampaa erilaista ruokavaliota noudattavaa. Tuon postauksen lopusta löytyy kuvia meidän joulupöydästämme viime vuodelta
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/2019/01/juhlat-on-juhlittu.html
Mä en vaihtaisi meidän nykyistä joulunviettotapaamme aloittajalle ehdotettuun. Ei meitäkään ole kuin 13, mutta silti ne monet erilaiset sapuskat vaativat vaivannäköä. Ongelma ei ole halu tehdä niitä vaan aika. Niin kauan, kun meillä vietetään tällä kokoonpanolla jouluja, en voi luopua toisesta isosta jääkaapistani. Vaikka teenkin vain puolet tarjottavista ja siskoni tekee puolet, tarvitsen ylimääräisen ison jääkaapin. Jääkaappi täyttyy tarjoiluvadeista, koska varsinkin kala- ja äyriäispohjaisilla ei saa kylmäketju katketa, Onneksi asun siskoni naapurissa ja meillä nuorempi sukupolvi sitten kantaa tarjoiluvadit aattona pihan poikki sen luokse, kummalla joulua vietetään. Lisäksi tykkään siitä, että kaikki menevät aattoiltana omiin koteihinsa. Toki asumme kaikki pääkaupunkiseudulla eli kenelläkään ei ole pitkä matka.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää tuo einesten suosittelu. Vuoden suurin juhla, ja hankitaan vaan kaikki valmiina!
Minulle vuoden suurin juhla on pääsiäinen. En ole jouluihminen.
vain naiset osaa jostaki joulusta tehdä stressiä.
menee vissii hyvin kaikilla kun tuostakin jaksatte murehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin ihan samaa!
lypsää omasta lehmästä maidon ja jalostaa sen juustoiksi jne. mutta vähempikin riittää...Pisti naurattamaan :D Ja joo, meillä on vuosikymmenten varrella lähtenyt joulutarjottavat nk lapasesta. Ei nyt sentään itse kasvateta ruokaamme, mutta muuten alkupalapöytä vaan leviää joka vuosi. Tämä johtuu kuitenkin siitä, että sekä siskoni että minä rakastetaan ruuanlaittoa ja ennenkaikkea sitä pientä näpertelyä. Ja osaksi siitä, että joulupöydässämme on myös useampaa erilaista ruokavaliota noudattavaa. Tuon postauksen lopusta löytyy kuvia meidän joulupöydästämme viime vuodelta
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/2019/01/juhlat-on-juhlittu.html
Mä en vaihtaisi meidän nykyistä joulunviettotapaamme aloittajalle ehdotettuun. Ei meitäkään ole kuin 13, mutta silti ne monet erilaiset sapuskat vaativat vaivannäköä. Ongelma ei ole halu tehdä niitä vaan aika. Niin kauan, kun meillä vietetään tällä kokoonpanolla jouluja, en voi luopua toisesta isosta jääkaapistani. Vaikka teenkin vain puolet tarjottavista ja siskoni tekee puolet, tarvitsen ylimääräisen ison jääkaapin. Jääkaappi täyttyy tarjoiluvadeista, koska varsinkin kala- ja äyriäispohjaisilla ei saa kylmäketju katketa, Onneksi asun siskoni naapurissa ja meillä nuorempi sukupolvi sitten kantaa tarjoiluvadit aattona pihan poikki sen luokse, kummalla joulua vietetään. Lisäksi tykkään siitä, että kaikki menevät aattoiltana omiin koteihinsa. Toki asumme kaikki pääkaupunkiseudulla eli kenelläkään ei ole pitkä matka.
Näyttää hyvältä. Tuollaista herkkupöytää olisi vaikea saada yksin aikaan, onneksi on yhteistyö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen lapsesi joulunvietto ei ole sinun tykkäämisistäsi kiinni.
No jos minä liityn siihen, niin silloin kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
vain naiset osaa jostaki joulusta tehdä stressiä.
menee vissii hyvin kaikilla kun tuostakin jaksatte murehtia.
Naiset stressaa, miehet sytyttää ulkotulet ja kävelee valmiiseen pöytään.
No eiköhän se nyt ole selvää, että jos on sisarusten kesken joulu, niin eron tullessa puoliso joulusta pihalle. Vai luuletko, että esim veli heitetään veks ja veljen ex-vaimo jää joulukuvioon.