Aurallinen migreeni ja yhdistelmäehkäisy - jatkanko pillereiden syöntiä?
Eli tilanne on se, että mulla on ollut aurallinen migreeni jo vuosia, mutta jostain syystä mulle määrättiin yhdistelmäehkäisypillerit siitä huolimatta ja olen niitä syönyt huoletta jo puolitoista vuotta. Nyt tuli ajankohtaiseksi vaihtaa ehkäisymenetelmää ja sain ajan kuukauden päähän kuparikierukan asennukseen. Sain mukaan myös paketin minipillereitä, koska minun pitäisi kuulemma ehdottomasti lopettaa yhdistelmäehkäisy tähän paikkaan sen migreenin takia.
Ongelma on nyt se, että en haluaisi kokea lyhyen ajan sisään montaa hormonimyrskyä, ensin pillereiden vaihdon takia ja sitten niiden lopettamisen takia. Lisäksi minipillereiden sivuvaikutukset pelottavat, vaikka niitä ei tarvitsisi kestää pitkään. Yhdistelmäehkäisyssä ei ole muuta ongelmaa kuin masentunut ja ankea olo, joka onkin syynä miksi sen kuparikierukan haluan. Ja tosiaan puolitoista vuotta olen jo niitä yhdistelmäehkäisyjä syönyt migreenistä huolimatta, enkä ole kuollut. Uskallanko siis vielä kuukauden syödä noita omia pillereitä, vaikka lääkärissä kiellettiin syömästä? Järki sanoo, että tietenkin pitää lopettaa e-pillerit ja syödä niitä minejä sen aikaa, mutta sitten tunteella ajatellen en millään tosiaan haluaisi rasittaa kehoani nopeilla hormonaalisilla muutoksilla näin lyhyessä ajassa. Tiedän että alapeukkuja satelee, mutta kunhan nyt vaan kysyn asiasta mielipiteitä. Terkkuja muuten kaikille kavereille jotka täällä ehkä palstailee, minä täällä moi, kyselen tyhmiä tapani mukaan :,D
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset ystävällisistä vastauksista! Mieheltä tuli juuri viestiä että kortsuilla voisi hyvin mennä sen kuukauden verran, itse en kamalasti ideasta pidä koska ne polttelevat limakalvoja (olisikohan allergiaa tai kuivattaako kumit alakertaa?), mutta parempi kai sekin kuin vaihtaa kuukaudeksi minipillereihin. Jännittää kamalasti e-pillereiden lopetus muutenkin, pelkään myös ihon räjähdystä ja sulkasatoa ihan mahdottomasti :/
ApVoi jestas. Että mies oikein antoi luvan olla pillereittä kuukauden?
No voi jestas. Ei suinkaan noin, vaan mies ihan itse ehdotti asiaa. Älä nyt tahallasi ole änkyrä ja lue rivien välejä väärin.
Ap
Minulla oli kerran aurallinen migreeni. Kaikki mihin kohdistin katseeni hävisi, mutta ympärillä näkyi normaalisti. Olin ajamassa autoa, ja edessä ajavasta autosta vain hävisi osa, tuli näkyviin kun siirsin katsetta sivulle. Näkökenttien laidoilla sahalaitaa ja välkettä.
Tämän kokemuksen myötä en söisi mitään mikä voi aiheuttaa tällaista.
No kannattaa jutella ainakin jonkun toisen lääkärin kanssa ehkä? Second opinion, jne. Oon toi jolla toi kauhee migreenistoori tossa ylempänä, ja mulle määrättiin myös terveyskeskuslääkärin toimesta yasmin-epillerit 5v sitten, vaikka silloin jo söin siis estolääkkeitä migreeniin. Jouduin lopettamaan ne e-pillerit pelkästään pari kk myöhemmin siksi, että migreeni paheni ihan hirveästi ja menin sitten uudelle lääkärille, joka oli ihan kauhuissaan ylipäätään siitä, että olin edes kuukauden niitä syönyt.
Jos on auraton migreeni (yleisempi), niin se ei ymmärtääkseni taasen ole vasta-aihe yhdistelmäpillerille.