Aurallinen migreeni ja yhdistelmäehkäisy - jatkanko pillereiden syöntiä?
Eli tilanne on se, että mulla on ollut aurallinen migreeni jo vuosia, mutta jostain syystä mulle määrättiin yhdistelmäehkäisypillerit siitä huolimatta ja olen niitä syönyt huoletta jo puolitoista vuotta. Nyt tuli ajankohtaiseksi vaihtaa ehkäisymenetelmää ja sain ajan kuukauden päähän kuparikierukan asennukseen. Sain mukaan myös paketin minipillereitä, koska minun pitäisi kuulemma ehdottomasti lopettaa yhdistelmäehkäisy tähän paikkaan sen migreenin takia.
Ongelma on nyt se, että en haluaisi kokea lyhyen ajan sisään montaa hormonimyrskyä, ensin pillereiden vaihdon takia ja sitten niiden lopettamisen takia. Lisäksi minipillereiden sivuvaikutukset pelottavat, vaikka niitä ei tarvitsisi kestää pitkään. Yhdistelmäehkäisyssä ei ole muuta ongelmaa kuin masentunut ja ankea olo, joka onkin syynä miksi sen kuparikierukan haluan. Ja tosiaan puolitoista vuotta olen jo niitä yhdistelmäehkäisyjä syönyt migreenistä huolimatta, enkä ole kuollut. Uskallanko siis vielä kuukauden syödä noita omia pillereitä, vaikka lääkärissä kiellettiin syömästä? Järki sanoo, että tietenkin pitää lopettaa e-pillerit ja syödä niitä minejä sen aikaa, mutta sitten tunteella ajatellen en millään tosiaan haluaisi rasittaa kehoani nopeilla hormonaalisilla muutoksilla näin lyhyessä ajassa. Tiedän että alapeukkuja satelee, mutta kunhan nyt vaan kysyn asiasta mielipiteitä. Terkkuja muuten kaikille kavereille jotka täällä ehkä palstailee, minä täällä moi, kyselen tyhmiä tapani mukaan :,D
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Mullakin komplikoitunut krooninen migreeni (aurallinen myös). Älä nyt hlvetti leiki enempää terveydellä, ja estrogeeniä sisältävät pillerit pois heti. Käy mieluiten neurologilla tai gynekologilla sitten juttelemassa sopivasta ehkäisystä (ainoastaan kuparikierukka tai minipillerit/muut ei-estrogeeniset valmisteet).
Juu, kuparikierukka on tulossa ja näköjään kortsulla mennään se kuukausi nyt!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö minipillerit kuitenkin ole sen verran samankaltainen tuote, kuin nuo yhdistelmät, että tuskin ne ihan älyttömiä sivuvaikutuksia aiheuttaa? Mutta siis kortsu.
Ehkäisyneuvolassa varoiteltiin halujen katoamisesta, finneistä, hiustenlähdöstä ja hormonimyrskyistä vaihdon yhteydessä. Voi olla ettei tule mitään sivuoireita, voi olla että tulee kaikki. Ehkä en tosiaan kuukauden takia lähde kokeilemaan, eli siis kortsu, todellakin.
Ap
Eikö sitä nyt voi kuukauden olla ilman seksiäkin, jos on tarve??? Mieluummin riskeeraat henkesi ja terveytesi. Huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivoinfarktin kokeneena pillereiden ja migreenin takia kiinnitti huomiota tuo, että olet syönyt, etkä ole kuollut. Jos olisit kerrankin viettänyt aikaa neurologisella vuodeosastolla niin tajuaisit miten lapsellista puhua noin. Olisiko kiva elää naama valahtaneena ja toinen puoli käyttökelvottomana pyörätuolissa loppuelämä toisten autettavana tai saada elinikäinen muistivamma. Pahimpina kuntoutusaikana toivoin kuolemaa ennen kuin vammoja ja pelkoa tulevaisuudesta. Mies onneksi pysyi rinnalla ja taaperon hoitoon sain apua. Nro 10
Suo anteeksi, en todellakaan tainnut edes ymmärtää miten vakavasta asiasta on kyse. Lähinnä pohdin sitä, kuinka todennäköistä olisi saada aivoinfarkti seuraavan kuukauden aikana, jos jo puolitoista vuotta on mennyt pillereiden aloittamisesta ja se aurallinen migreeni on ollut olemassa koko sen ajan. Kiitos siis viesteistäsi, nyt ymmärrän miten vakavasta asiasta on kyse, ja anteeksi jos lapsellisuuteni oli sinulle loukkaavaa.
Ap
Ei se mitään, mitenpä ikäisesi terve voisi ymmärtääkään aivovammoihin liittyvää elämää. Enhän itsekään ymmärtänyt ennen omia kokemuksia. Onneksi lääkärisi ovat olleet valveutuneita, koska sitä joskus mietin, että olisipa yksikin lääkäri kertonut riskeistä, niin olisin voinut välttää tämän.
Siis miten se yhdistelmäehkäisy vaikuttaa siihen migreeniin? Vaikuttaako esim kapselin hormonit siihen? Minulla on ihan itsediagnosoitu aurallinen migreeni joka puhkesi noin vuosi sitten (siskolla ihan täysin samanlainen diagnosoitu) ja minulla on kapseli käytössä. Onko siinä joku riski tuon kapselin kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö minipillerit kuitenkin ole sen verran samankaltainen tuote, kuin nuo yhdistelmät, että tuskin ne ihan älyttömiä sivuvaikutuksia aiheuttaa? Mutta siis kortsu.
Ehkäisyneuvolassa varoiteltiin halujen katoamisesta, finneistä, hiustenlähdöstä ja hormonimyrskyistä vaihdon yhteydessä. Voi olla ettei tule mitään sivuoireita, voi olla että tulee kaikki. Ehkä en tosiaan kuukauden takia lähde kokeilemaan, eli siis kortsu, todellakin.
Ap
Todennäköisesti tulevat siitä, kun e-pillerit lopettaa. Jos kuparikierrukalla pärjää, niin lopettaisin vaan kaikki pillerit. Moni kertonut sen lisänneen vuotoa, mutta muuten ”oireeton” ehkäisy.
apteekista saa ilman resepetiä sellaista tuotetta kuin acetium, on tällä hetkellä testauksessa nimenomaan migreenin ehkäisyyn. Suosittelen kokeilemaan, itsellä on ainakin auttanut. Olen ottanut 5 nappia päivässä, aina ruokailun yhteydessä. Maksaa vähän apteekista riippuen n. 30€ ja siinä on 60 pilleriä.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten se yhdistelmäehkäisy vaikuttaa siihen migreeniin? Vaikuttaako esim kapselin hormonit siihen? Minulla on ihan itsediagnosoitu aurallinen migreeni joka puhkesi noin vuosi sitten (siskolla ihan täysin samanlainen diagnosoitu) ja minulla on kapseli käytössä. Onko siinä joku riski tuon kapselin kanssa?
Ei pitäisi olla mitään riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä nyt voi kuukauden olla ilman seksiäkin, jos on tarve??? Mieluummin riskeeraat henkesi ja terveytesi. Huh.
No ei oikeastaan. Mulle seksi on tosi tärkeä tapa olla lähellä rakasta kumppaniani, molemmat nautitaan siitä tosi paljon joten miksi pitäisi olla ilman? Ja niinkuin tässä ketjussa olen jo monta kertaa todennut, niin kortsuilla näköjään mennään siihen kierukan asennukseen asti. En riskeeraa henkeä ja terveyttä sillä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se on siis se estrogeeni, joka on riskitekijä yhdessä aurallisen migreenin kanssa (aivoinfarktiriski). Kapselissa on vain progesteronia, niin se on ihan ok. Samoin minipillerit ja muut pelkkää progesteronia sisältävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on siis se estrogeeni, joka on riskitekijä yhdessä aurallisen migreenin kanssa (aivoinfarktiriski). Kapselissa on vain progesteronia, niin se on ihan ok. Samoin minipillerit ja muut pelkkää progesteronia sisältävät.
Ainiin tähän lisäksi, että jos migreeni puhkeaa jonkin ehkäisymenetelmän käytön jälkeen, niin käy tsekkaamassa lääkärin luona.
Vierailija kirjoitti:
Kapselissa ja minipillereissä on vain keltarauhashormonia, ei ollenkaan estrogeenia. Siksi niitä voi käyttää myös sellaiset joilla on aurallinen migreeni tai suurempi riski veritulppiin. Auraton migreeni ei ole vasta-aihe yhdistelmäehkäisylle. Yhdistelmäehkäisyn estrogeeni siis lisää riskiä verisuonitukoksiin, siksi aurallinen migreeni on vasta-aihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hmm. No siis tiedän, että nuo ovat kaikki mahdollisia sivuvaikutuksia ja pelkäsin niitä itsekin (seksi on tärkeää). Mutta mun kohdalla ainakin olleet ok kaikki sellaiset ehkäisyt, jotka eivät estä ovulaatiota ja siis säilyttää sen luonnollisen hormonikierron ovulaation ja menkkojen ohella (tietyt minipillerit). Haluttomuusongelmia ym. ilmeni helposti, kun oli ovulaation estävä valmiste, koska se estää myös luonnollisen hormonitoiminnan. Olen tuommoista minipilleriä syönyt sen 3v ja 3v yhdessä mieheni kanssa, ja edelleen seksiä joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivoinfarktin kokeneena pillereiden ja migreenin takia kiinnitti huomiota tuo, että olet syönyt, etkä ole kuollut. Jos olisit kerrankin viettänyt aikaa neurologisella vuodeosastolla niin tajuaisit miten lapsellista puhua noin. Olisiko kiva elää naama valahtaneena ja toinen puoli käyttökelvottomana pyörätuolissa loppuelämä toisten autettavana tai saada elinikäinen muistivamma. Pahimpina kuntoutusaikana toivoin kuolemaa ennen kuin vammoja ja pelkoa tulevaisuudesta. Mies onneksi pysyi rinnalla ja taaperon hoitoon sain apua. Nro 10
Suo anteeksi, en todellakaan tainnut edes ymmärtää miten vakavasta asiasta on kyse. Lähinnä pohdin sitä, kuinka todennäköistä olisi saada aivoinfarkti seuraavan kuukauden aikana, jos jo puolitoista vuotta on mennyt pillereiden aloittamisesta ja se aurallinen migreeni on ollut olemassa koko sen ajan. Kiitos siis viesteistäsi, nyt ymmärrän miten vakavasta asiasta on kyse, ja anteeksi jos lapsellisuuteni oli sinulle loukkaavaa.
ApEi se mitään, mitenpä ikäisesi terve voisi ymmärtääkään aivovammoihin liittyvää elämää. Enhän itsekään ymmärtänyt ennen omia kokemuksia. Onneksi lääkärisi ovat olleet valveutuneita, koska sitä joskus mietin, että olisipa yksikin lääkäri kertonut riskeistä, niin olisin voinut välttää tämän.
En nyt tiedä kuinka valveutuneita ne lääkärit ovat olleet, kun ylipäätään määräsivät mulle yhdistelmäehkäisyn vaikka tiedoissa on kyllä merkintä aurallisesta migreenistä :/ tosin olen nyt tyytyväinen, että kielto pillereille tuli tänään eikä vasta aivoinfarktin jälkeen.
Ap
En usko että tulee hormonimyrskyä pillereiden lopettamisen vuoksi, ellei ole kokemusta sellaisesta aiemmin. Kaikki ehkäisypillerit ovat haitallisia jos on migreeni, myös estrogeenipillerit ja estrogeeni aiheuttaa useille myös vakavia haittoja esim hikoilu, hiustenlähtö, mielialaongelmat +migreeni. Kierukassa ei saisi olla hormoneja tai muissa välineissä, määristä en tiedä onko vähemmän vai ei. Jos haluat jatkaa pillereitä hetken, niin jos tulee mitään näköhäiriöitä tai muita oireita, lopeta käyttö heti. Ehkäisylaastari ei käy myös migreenin omaaville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lopettamaan pillerit välittömästi. Itse sain niistä ison aivoveritulpan ja 2 aivoverenvuotoa. Ei ollut migreeniä tms. riskitekijöitä. Olen kiitollinen, että olen vielä elossa.
Hyvin harvinaista ilman riskitekijöitä. Johtuikohan vain pillereistä?
Älä viitsi höpöttää. Paljon yleisempää kuin luulet.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApHmm. No siis tiedän, että nuo ovat kaikki mahdollisia sivuvaikutuksia ja pelkäsin niitä itsekin (seksi on tärkeää). Mutta mun kohdalla ainakin olleet ok kaikki sellaiset ehkäisyt, jotka eivät estä ovulaatiota ja siis säilyttää sen luonnollisen hormonikierron ovulaation ja menkkojen ohella (tietyt minipillerit). Haluttomuusongelmia ym. ilmeni helposti, kun oli ovulaation estävä valmiste, koska se estää myös luonnollisen hormonitoiminnan. Olen tuommoista minipilleriä syönyt sen 3v ja 3v yhdessä mieheni kanssa, ja edelleen seksiä joka päivä.
Okei! Mulle lyötiin ehkäisyneuvolassa Desogestrel Sandozit kouraan, että söisin niitä kuparikierukan asennukseen asti. Taitavat olla juuri sitä merkkiä, joka estää ovulaation. Tosin yhdistelmäehkäisyn aikana ei ole ollut haluttomuutta muuten kuin ihan alussa kun ekat kokeilemani pillerit eivät sopineet, vaikka ovulaatiota ei niidenkään aikana tule. Mutta olen kyllä ihan tyytyväinen, että hormonien popsiminen loppuu tähän päivään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lue kapselin ohjeet netistä tai paperilta, mitä riskejä löytyy. Ehkäisyyn käytettävät hormonivalmisteet eivät käy migreenin omaaville, ne myös aiheuttavat migreeniä yms. Olisi hyvä poistaa kapseli ja katsoa jotain muuta vaihtoehtoa, jossa ei ole hormoneja mukana. Hanki joku täsmälääke auralliseen migreeniin, niin säästyt kivulta vaikket itse kohtaukselta täysin. Jotkut käyttävät riskillä ehkäisyvalmisteita, osalle tulee oireita, en suosittele.
Limakalvojen kirvelyyn verrattuna minipillerit on pikkujuttu. Nuorempana kärsin järjettömistä ja päiväkausia kestävistä migreeneistä ja päänsäryistä, e-pillerit vaihtui kapseliin ja ongelma poistui. Samoin mielialan vaihtelut ja kaikki muu kura, mitä e-pillereiden kanssa oli. En kuitenkaan halunnut monestakaan syystä olla ilman ehkäisyä ja kapseli oli hyvä valinta. Ei mitään sivuvaikutuksia muuta kuin kivuliaiden ja pitkien kuukautisten poisjäänti.