Aurallinen migreeni ja yhdistelmäehkäisy - jatkanko pillereiden syöntiä?
Eli tilanne on se, että mulla on ollut aurallinen migreeni jo vuosia, mutta jostain syystä mulle määrättiin yhdistelmäehkäisypillerit siitä huolimatta ja olen niitä syönyt huoletta jo puolitoista vuotta. Nyt tuli ajankohtaiseksi vaihtaa ehkäisymenetelmää ja sain ajan kuukauden päähän kuparikierukan asennukseen. Sain mukaan myös paketin minipillereitä, koska minun pitäisi kuulemma ehdottomasti lopettaa yhdistelmäehkäisy tähän paikkaan sen migreenin takia.
Ongelma on nyt se, että en haluaisi kokea lyhyen ajan sisään montaa hormonimyrskyä, ensin pillereiden vaihdon takia ja sitten niiden lopettamisen takia. Lisäksi minipillereiden sivuvaikutukset pelottavat, vaikka niitä ei tarvitsisi kestää pitkään. Yhdistelmäehkäisyssä ei ole muuta ongelmaa kuin masentunut ja ankea olo, joka onkin syynä miksi sen kuparikierukan haluan. Ja tosiaan puolitoista vuotta olen jo niitä yhdistelmäehkäisyjä syönyt migreenistä huolimatta, enkä ole kuollut. Uskallanko siis vielä kuukauden syödä noita omia pillereitä, vaikka lääkärissä kiellettiin syömästä? Järki sanoo, että tietenkin pitää lopettaa e-pillerit ja syödä niitä minejä sen aikaa, mutta sitten tunteella ajatellen en millään tosiaan haluaisi rasittaa kehoani nopeilla hormonaalisilla muutoksilla näin lyhyessä ajassa. Tiedän että alapeukkuja satelee, mutta kunhan nyt vaan kysyn asiasta mielipiteitä. Terkkuja muuten kaikille kavereille jotka täällä ehkä palstailee, minä täällä moi, kyselen tyhmiä tapani mukaan :,D
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten se yhdistelmäehkäisy vaikuttaa siihen migreeniin? Vaikuttaako esim kapselin hormonit siihen? Minulla on ihan itsediagnosoitu aurallinen migreeni joka puhkesi noin vuosi sitten (siskolla ihan täysin samanlainen diagnosoitu) ja minulla on kapseli käytössä. Onko siinä joku riski tuon kapselin kanssa?
Lue kapselin ohjeet netistä tai paperilta, mitä riskejä löytyy. Ehkäisyyn käytettävät hormonivalmisteet eivät käy migreenin omaaville, ne myös aiheuttavat migreeniä yms. Olisi hyvä poistaa kapseli ja katsoa jotain muuta vaihtoehtoa, jossa ei ole hormoneja mukana. Hanki joku täsmälääke auralliseen migreeniin, niin säästyt kivulta vaikket itse kohtaukselta täysin. Jotkut käyttävät riskillä ehkäisyvalmisteita, osalle tulee oireita, en suosittele.
Ymmärrän, mitä haet takaa, mutta mulla on vaikea aurallinen migreeni (mm. parin muunkin migreenin ohella, geenivoittaja) ja mun hormonaalista migreeniä lääkitään juurikin hormoneilla, minipillerillä ja estrogeenigeelillä. Neurologin ja gynekologin määräämänä. Eli aina kannattaa puhua lääkärin kanssa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten se yhdistelmäehkäisy vaikuttaa siihen migreeniin? Vaikuttaako esim kapselin hormonit siihen? Minulla on ihan itsediagnosoitu aurallinen migreeni joka puhkesi noin vuosi sitten (siskolla ihan täysin samanlainen diagnosoitu) ja minulla on kapseli käytössä. Onko siinä joku riski tuon kapselin kanssa?
Lue kapselin ohjeet netistä tai paperilta, mitä riskejä löytyy. Ehkäisyyn käytettävät hormonivalmisteet eivät käy migreenin omaaville, ne myös aiheuttavat migreeniä yms. Olisi hyvä poistaa kapseli ja katsoa jotain muuta vaihtoehtoa, jossa ei ole hormoneja mukana. Hanki joku täsmälääke auralliseen migreeniin, niin säästyt kivulta vaikket itse kohtaukselta täysin. Jotkut käyttävät riskillä ehkäisyvalmisteita, osalle tulee oireita, en suosittele.
Kapselissa on vain etonogestreeliä. Estrogeeni on se, joka lisää aivoinfarktin riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö minipillerit kuitenkin ole sen verran samankaltainen tuote, kuin nuo yhdistelmät, että tuskin ne ihan älyttömiä sivuvaikutuksia aiheuttaa? Mutta siis kortsu.
Ehkäisyneuvolassa varoiteltiin halujen katoamisesta, finneistä, hiustenlähdöstä ja hormonimyrskyistä vaihdon yhteydessä. Voi olla ettei tule mitään sivuoireita, voi olla että tulee kaikki. Ehkä en tosiaan kuukauden takia lähde kokeilemaan, eli siis kortsu, todellakin.
ApHmm. No siis tiedän, että nuo ovat kaikki mahdollisia sivuvaikutuksia ja pelkäsin niitä itsekin (seksi on tärkeää). Mutta mun kohdalla ainakin olleet ok kaikki sellaiset ehkäisyt, jotka eivät estä ovulaatiota ja siis säilyttää sen luonnollisen hormonikierron ovulaation ja menkkojen ohella (tietyt minipillerit). Haluttomuusongelmia ym. ilmeni helposti, kun oli ovulaation estävä valmiste, koska se estää myös luonnollisen hormonitoiminnan. Olen tuommoista minipilleriä syönyt sen 3v ja 3v yhdessä mieheni kanssa, ja edelleen seksiä joka päivä.
Okei! Mulle lyötiin ehkäisyneuvolassa Desogestrel Sandozit kouraan, että söisin niitä kuparikierukan asennukseen asti. Taitavat olla juuri sitä merkkiä, joka estää ovulaation. Tosin yhdistelmäehkäisyn aikana ei ole ollut haluttomuutta muuten kuin ihan alussa kun ekat kokeilemani pillerit eivät sopineet, vaikka ovulaatiota ei niidenkään aikana tule. Mutta olen kyllä ihan tyytyväinen, että hormonien popsiminen loppuu tähän päivään.
ApMäkin aloitin hei noilla desogestreleillä! 2kk vuosin verta ihan koko sen ajan ja kärsin ihan sekopäisistä mielialanvaihteluista. Sitten vaihdoin microlutoniin, ja kaikki hyvin. Yksilöllisiä juttuja, kyl sä kuukauden selviät. Niin mekin harrastettiin seksiä koko se 2kk verestä välittämättä XD
Heh, näillä tiedoilla taidan jättää minipillerikokeilun välistä ihan tosissaan! Mies ei ole veren ystävä ja se raukka on saanut katsella mun mielialamuutoksia ihan riittävästi xD
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kapselissa on vain etonogestreeliä. Estrogeeni on se, joka lisää aivoinfarktin riskiä.
Myöskö se estrogeeni, jota kaikissa naisissa on luonnostaan?
En halua tehdä kaikkia koskevia yleistyksiä, mutta minulla on migreeni enkä ikinä uskaltaisi kokeilla mitään hormoniehkäisyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöskö se estrogeeni, jota kaikissa naisissa on luonnostaan?
Kyllä. Olen siis nro 10 joka sai aivoinfarktin, onneksi ehdin tehdä jo yhden lapsen, koska raskaus on kielletty estrogeenin takia infarktin saaneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivoinfarktin kokeneena pillereiden ja migreenin takia kiinnitti huomiota tuo, että olet syönyt, etkä ole kuollut. Jos olisit kerrankin viettänyt aikaa neurologisella vuodeosastolla niin tajuaisit miten lapsellista puhua noin. Olisiko kiva elää naama valahtaneena ja toinen puoli käyttökelvottomana pyörätuolissa loppuelämä toisten autettavana tai saada elinikäinen muistivamma. Pahimpina kuntoutusaikana toivoin kuolemaa ennen kuin vammoja ja pelkoa tulevaisuudesta. Mies onneksi pysyi rinnalla ja taaperon hoitoon sain apua. Nro 10
Suo anteeksi, en todellakaan tainnut edes ymmärtää miten vakavasta asiasta on kyse. Lähinnä pohdin sitä, kuinka todennäköistä olisi saada aivoinfarkti seuraavan kuukauden aikana, jos jo puolitoista vuotta on mennyt pillereiden aloittamisesta ja se aurallinen migreeni on ollut olemassa koko sen ajan. Kiitos siis viesteistäsi, nyt ymmärrän miten vakavasta asiasta on kyse, ja anteeksi jos lapsellisuuteni oli sinulle loukkaavaa.
ApEi se mitään, mitenpä ikäisesi terve voisi ymmärtääkään aivovammoihin liittyvää elämää. Enhän itsekään ymmärtänyt ennen omia kokemuksia. Onneksi lääkärisi ovat olleet valveutuneita, koska sitä joskus mietin, että olisipa yksikin lääkäri kertonut riskeistä, niin olisin voinut välttää tämän.
En nyt tiedä kuinka valveutuneita ne lääkärit ovat olleet, kun ylipäätään määräsivät mulle yhdistelmäehkäisyn vaikka tiedoissa on kyllä merkintä aurallisesta migreenistä :/ tosin olen nyt tyytyväinen, että kielto pillereille tuli tänään eikä vasta aivoinfarktin jälkeen.
Ap
Uskomatonta etttä vieläkin on tuollaista! Jos olisi voimia ollut, olisi pitänyt tehdä hoitovirheilmoitus, koska olin ollut monta kertaa sairaalassakin migreenin takia ennen infarktia, mutta kukaan ei kertonut. Nro 10
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivoinfarktin kokeneena pillereiden ja migreenin takia kiinnitti huomiota tuo, että olet syönyt, etkä ole kuollut. Jos olisit kerrankin viettänyt aikaa neurologisella vuodeosastolla niin tajuaisit miten lapsellista puhua noin. Olisiko kiva elää naama valahtaneena ja toinen puoli käyttökelvottomana pyörätuolissa loppuelämä toisten autettavana tai saada elinikäinen muistivamma. Pahimpina kuntoutusaikana toivoin kuolemaa ennen kuin vammoja ja pelkoa tulevaisuudesta. Mies onneksi pysyi rinnalla ja taaperon hoitoon sain apua. Nro 10
Suo anteeksi, en todellakaan tainnut edes ymmärtää miten vakavasta asiasta on kyse. Lähinnä pohdin sitä, kuinka todennäköistä olisi saada aivoinfarkti seuraavan kuukauden aikana, jos jo puolitoista vuotta on mennyt pillereiden aloittamisesta ja se aurallinen migreeni on ollut olemassa koko sen ajan. Kiitos siis viesteistäsi, nyt ymmärrän miten vakavasta asiasta on kyse, ja anteeksi jos lapsellisuuteni oli sinulle loukkaavaa.
ApEi se mitään, mitenpä ikäisesi terve voisi ymmärtääkään aivovammoihin liittyvää elämää. Enhän itsekään ymmärtänyt ennen omia kokemuksia. Onneksi lääkärisi ovat olleet valveutuneita, koska sitä joskus mietin, että olisipa yksikin lääkäri kertonut riskeistä, niin olisin voinut välttää tämän.
En nyt tiedä kuinka valveutuneita ne lääkärit ovat olleet, kun ylipäätään määräsivät mulle yhdistelmäehkäisyn vaikka tiedoissa on kyllä merkintä aurallisesta migreenistä :/ tosin olen nyt tyytyväinen, että kielto pillereille tuli tänään eikä vasta aivoinfarktin jälkeen.
ApUskomatonta etttä vieläkin on tuollaista! Jos olisi voimia ollut, olisi pitänyt tehdä hoitovirheilmoitus, koska olin ollut monta kertaa sairaalassakin migreenin takia ennen infarktia, mutta kukaan ei kertonut. Nro 10
Tuossa on kyllä ihan todella törkeä laiminlyönti tapahtunut hoitavalta taholta, hoitovirheilmoitus olisi ollut paikallaan. Mun kohdalla eka lääkäri määräsi mulle yhdistelmäehkäisyn, toinen lääkäri vaihtoi mulle toisen merkin yhdistelmäehkäisyyn ja kolmas oli gynekologi, joka myös vielä vaihtoi mulle kolmanteen eri e-pillerimerkkiin. Kukaan heistä ei kysynyt minulta, että onko aurallista migreeniä tai maininnut sen olevan vasta-aihe ja kukaan heistä ei ollut myöskään nähnyt tiedoissani merkintää migreenistä. Liekö edes katsoivat kunnolla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, mitä haet takaa, mutta mulla on vaikea aurallinen migreeni (mm. parin muunkin migreenin ohella, geenivoittaja) ja mun hormonaalista migreeniä lääkitään juurikin hormoneilla, minipillerillä ja estrogeenigeelillä. Neurologin ja gynekologin määräämänä. Eli aina kannattaa puhua lääkärin kanssa asiasta.
Migreeni ei johdu pelkästään hormoneista (pitkin kuukautta) vaikka kuukautisten lähestyessä joillekin tulee migreeni helpommin, jolloin täsmälääke. Hormonivalmisteet voivat aiheuttaa sinulle vaikeaa migreeniä itsessään lisää, eivät ainakaan poista sitä ilmeisesti, koska se on sinulla edelleen - lääkärit voivat uskotella mitä vaan, koska kaikki eivät ole hyviä asiantuntijoita. Mikä siis on lääkkeidesi hyöty suhteessa migreeniin ja riskeihin, jos se auttaa niin hyvä. -Hormonit lisäävät terveysriskejä tai joitakin haittoja joka tapauksessa, jos ohjekirjassasi lukee niin, sitä ei voi lääkärikään kiistää. Migreenin alkulähde on geeniperimässä ja laukeaa tietyistä asioista kuten stressi, valot, kylmä/kuuma vaihtelu, ehkäisyvalmisteet, ehkä joillakin kuukautiset, väsymys, taittovika ilman silmälaseja, halogeenivalot, ihmissuhdestressi, parfyymi esim. vaikea sukulainen tai kumppani, hermostoa kuormittavat tilanteet, vaativa työ, hartiajumi, moni asia yhdessä tai ehkä joku muu vaihtoehto. Voit tutkia mitä tapahtuu ennen migreeniä. "Hormonaalinen migreeni" termi kuulostaa pseudotieteeltä pelkästään sellaisena, koska migreeniin vaikuttaa geenit ja MONI muukin laukaiseva tekijä pitkin kuukautta. Toki jos tunnet että asia on näin kun sanot ja haluat käyttää valmisteita, ei kukaan estä. Ja toki ihmisillä voi olla erilaiset hormonit, on mieshormonia enemmän tai naishormonia, mutta silloin lääkärin pitäisi iskeä niiden arvot pöytään lukemina kuukauden eri kohdilta väitteensä tueksi ja että muut voivat tutkia vaatiiko se synteettisten valmisteiden syömistä jatkuvasti koko kuukauden - tuskin.
Lisään edelliseen että vaikeaan migreeniin on olemassa estolääkkeet joillakin, voihan olla että joku haluaa valita hormonit niiden muiden valmisteiden sijaan. Jos pelkkä täsmä ei riitä.
Olen 41v ja syönyt aknen takia yhdistelmäpillereitä nyt 20v. En ole parisuhteessa joten ehkäisyn tarvetta sinällään ei ole, olen joskus ollut ilman pillereitä ja iho räjähti täyteen finnejä ja sairastuin keskivaikeaan masennukseen. Pillerit pitävät mielen ja ihon kunnossa ja syön näitä niin pitkään kuin lääkäri sallii.
Minulla on aurallinen migreeni, kohtauksia kerran parissa kolmessa vuodessa, isäni menehtyi aivoinfarktiin ja niitä on sukuni miehillä ollut muitakin. Silti jatkan pillereitä, sillä ilman niitä olisin mätäpaiseita täynnä oleva masentunut ihmisraunio.
Meitä on moneksi ja kannattaa miettiä asiaa nimenomaan siltä kantilta, mikä itselle parhaalta tuntuu. Pelottelijoita ja pillerien demonisoijia riittää aina.
Vierailija kirjoitti:
Lisään edelliseen että vaikeaan migreeniin on olemassa estolääkkeet joillakin, voihan olla että joku haluaa valita hormonit niiden muiden valmisteiden sijaan. Jos pelkkä täsmä ei riitä.
Täsmälääkkeet voi myös aiheuttaa infarktin ja nekin on multa kielletty infarktin jälkeen. Monilla suomalaisilla on hyytymishäiriö tietämättään ja nämä saa infarktin pillereistä ja täsmälääkkeista. Multa ei oo löytynyt hyytymishäiriötä mutta läheskään kaikkia ei tunneta vielä ja tämä oli varmaan infarktin syy neurologin mukaan. Täsmälääkkeet supistaa aivoverisuonia. Nro 10
Joku ehkä jo ehdottanutkin, mutta jos ne kumitkaan ei oikein sovi niin ihminen kykenee elämään ilman yhdyntää neljä viikkoa..
Vierailija kirjoitti:
Olen 41v ja syönyt aknen takia yhdistelmäpillereitä nyt 20v. En ole parisuhteessa joten ehkäisyn tarvetta sinällään ei ole, olen joskus ollut ilman pillereitä ja iho räjähti täyteen finnejä ja sairastuin keskivaikeaan masennukseen. Pillerit pitävät mielen ja ihon kunnossa ja syön näitä niin pitkään kuin lääkäri sallii.
Minulla on aurallinen migreeni, kohtauksia kerran parissa kolmessa vuodessa, isäni menehtyi aivoinfarktiin ja niitä on sukuni miehillä ollut muitakin. Silti jatkan pillereitä, sillä ilman niitä olisin mätäpaiseita täynnä oleva masentunut ihmisraunio.
Meitä on moneksi ja kannattaa miettiä asiaa nimenomaan siltä kantilta, mikä itselle parhaalta tuntuu. Pelottelijoita ja pillerien demonisoijia riittää aina.
Monet polttaa tupakkaa ja käyttää pillereitä ja vanhemmalle voi tulla infarkti muutenkin jokainen ottaa omat riskinsä. Eri asia jos ei kerrota ja pillerit määrätään. Nro10
Mä syön keltarauhashormonia endometrioosiin, eikä mitään sivuvaikutuksia. Päinvastoin, iho on paremmassa kunnossa kuin ikinä ja olen laihtunut. Lisäksi olen onnellisempi, koska ei tule kuukautisia lainkaan.
Eli sivuvaikutukset tosiaan ovat sattumankauppaa, joillekin tulee akne ja vuotoa, joillekin ei mitään. Mutta noin lyhyen ajan (joka kyllä pitäisi kestää ilman seksiäkin tarvittaessa, ei kai suhde ole seksistä kiinni?) takia ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lopettamaan pillerit välittömästi. Itse sain niistä ison aivoveritulpan ja 2 aivoverenvuotoa. Ei ollut migreeniä tms. riskitekijöitä. Olen kiitollinen, että olen vielä elossa.
Hyvin harvinaista ilman riskitekijöitä. Johtuikohan vain pillereistä?
Tässä puhuu varmaan alan todellinen asiantuntija...
Vierailija kirjoitti:
Siis :D en ole varma, miksi haluat leikkiä lääkäriä, mutta minulla on siis komplisoitunut krooninen migreeni, johon sisältyy a) aurallinen migreeni, b) kuukautismigreeni, c) auraton migreeni, d) ns hiljainen migreeni eli aura ilman pääkipua oireena.
Minua hoitavat sekä neurologi että gynekologi yhteistyössä, koska kärsin vielä vajaa vuosi sitten migreenistä n. 28pv/kk. Olen syönyt vähintään kahta eri estolääkettä samanaikaisesti jo vuosikaudet. Olen itse asiassa käynyt ne kaikki läpi, tämä viimeisin on nyt tehonnut viimeisen vuoden kaikkiin muihin paitsi kuukautismigreeniin (joka on ihan oma migreenimuotonsa, ei kyse ole siitä, että migreeni iskee vain ennen menkkoja). Tuo kuukautismigreeni on se vttumaisin ja vaikea ollut hoitaa, koska se kestää minulla jopa 9 päivää. Voit varmaan kuvitella millainen työkyky minulla on ollut, vaikkakin töissä koko ajan olen ollut. Onneksi voin itse päättää työaikani.
Täsmälääkkeitä olen käyttänyt vuosikaudet, eivätkä ne tehoa kuukautismigreeniin, jolloin lääkärini yhdessä tutkivat hormonitoimintani ja olen saanut kuukautismigreeninkin aisoihin tällä yhdistelmällä, johon sisältyy jatkuva pieni progesteronimäärä sekä estrogeenilisä pienillä annoksilla kuukautista edeltävällä viikolla sekä kuukautisten aikana.
Ennen hormonilääkitystä migreeniin kärsin siis viikon ajan joka kuukausi samanaikaisesti aurallisesta migreenistä (3pv putkeen kohtauksia) ja sitten vielä vajaa viikko perään täsmälääkkeille immuunista kuukautismigreenistä.
Ihan vain siksi, jotta ehkä ymmärtäisit, että ellet ole lääkärini niin et voi antaa suosituksia tai ohjeita netin kautta.
Mulle puhkes migreeni kun olin 19v, syönyt e-pillereitä jo 4 vuotta. Tuolloinen lääkäri sano, ettei migreenin ja e-pillereiden yhdistelmän aiheuttamista oireista ole mitään tieteellistä todistetta, ja siitä asti oon ihan huoletta syöny pillereitä vielä kymmenen vuotta lisää. Pitäsköhän tässä sitten itsekin lopettaa...
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset ystävällisistä vastauksista! Mieheltä tuli juuri viestiä että kortsuilla voisi hyvin mennä sen kuukauden verran, itse en kamalasti ideasta pidä koska ne polttelevat limakalvoja (olisikohan allergiaa tai kuivattaako kumit alakertaa?), mutta parempi kai sekin kuin vaihtaa kuukaudeksi minipillereihin. Jännittää kamalasti e-pillereiden lopetus muutenkin, pelkään myös ihon räjähdystä ja sulkasatoa ihan mahdottomasti :/
Ap
Voi jestas. Että mies oikein antoi luvan olla pillereittä kuukauden?
Mäkin aloitin hei noilla desogestreleillä! 2kk vuosin verta ihan koko sen ajan ja kärsin ihan sekopäisistä mielialanvaihteluista. Sitten vaihdoin microlutoniin, ja kaikki hyvin. Yksilöllisiä juttuja, kyl sä kuukauden selviät. Niin mekin harrastettiin seksiä koko se 2kk verestä välittämättä XD