Aurallinen migreeni ja yhdistelmäehkäisy - jatkanko pillereiden syöntiä?
Eli tilanne on se, että mulla on ollut aurallinen migreeni jo vuosia, mutta jostain syystä mulle määrättiin yhdistelmäehkäisypillerit siitä huolimatta ja olen niitä syönyt huoletta jo puolitoista vuotta. Nyt tuli ajankohtaiseksi vaihtaa ehkäisymenetelmää ja sain ajan kuukauden päähän kuparikierukan asennukseen. Sain mukaan myös paketin minipillereitä, koska minun pitäisi kuulemma ehdottomasti lopettaa yhdistelmäehkäisy tähän paikkaan sen migreenin takia.
Ongelma on nyt se, että en haluaisi kokea lyhyen ajan sisään montaa hormonimyrskyä, ensin pillereiden vaihdon takia ja sitten niiden lopettamisen takia. Lisäksi minipillereiden sivuvaikutukset pelottavat, vaikka niitä ei tarvitsisi kestää pitkään. Yhdistelmäehkäisyssä ei ole muuta ongelmaa kuin masentunut ja ankea olo, joka onkin syynä miksi sen kuparikierukan haluan. Ja tosiaan puolitoista vuotta olen jo niitä yhdistelmäehkäisyjä syönyt migreenistä huolimatta, enkä ole kuollut. Uskallanko siis vielä kuukauden syödä noita omia pillereitä, vaikka lääkärissä kiellettiin syömästä? Järki sanoo, että tietenkin pitää lopettaa e-pillerit ja syödä niitä minejä sen aikaa, mutta sitten tunteella ajatellen en millään tosiaan haluaisi rasittaa kehoani nopeilla hormonaalisilla muutoksilla näin lyhyessä ajassa. Tiedän että alapeukkuja satelee, mutta kunhan nyt vaan kysyn asiasta mielipiteitä. Terkkuja muuten kaikille kavereille jotka täällä ehkä palstailee, minä täällä moi, kyselen tyhmiä tapani mukaan :,D
Kommentit (63)
Kortsu käyttöön kuukaudeksi ja pillerit apteekkiin hävitettävävksi. Aivoverenvuoto ei ole leikinasia ja olet oikeasti pahasti riskiryhmää.
Vierailija kirjoitti:
Kortsu käyttöön kuukaudeksi ja pillerit apteekkiin hävitettävävksi. Aivoverenvuoto ei ole leikinasia ja olet oikeasti pahasti riskiryhmää.
Samaa mieltä.
Itse lopetin heti, kun sain ensimmäisen aurallisen kohtauksen ja minipillerireseptin. Itselläni yhdistelmäehkäisypillerit aiheuttivat masennusta ja kolesteroliarvojen nousun, mikä huomattiin tuota migreeniä tutkittaessa. Minipillereillä molemmat hoituivat, eikä mitään sivuvaikutuksiakaan tullut. Siirryin siitä sitten kapseliin parin kuukauden päästä.
En osaa vastat kysymykseesi uskallatko jatkaa vielä yhdistelmäehkäisypillereiden kanssa kuukauden. Lääkäri on siihen antanut suosituksen, sinä tietysti teet omat päätöksesi ja kannat riskit.
Kiitokset ystävällisistä vastauksista! Mieheltä tuli juuri viestiä että kortsuilla voisi hyvin mennä sen kuukauden verran, itse en kamalasti ideasta pidä koska ne polttelevat limakalvoja (olisikohan allergiaa tai kuivattaako kumit alakertaa?), mutta parempi kai sekin kuin vaihtaa kuukaudeksi minipillereihin. Jännittää kamalasti e-pillereiden lopetus muutenkin, pelkään myös ihon räjähdystä ja sulkasatoa ihan mahdottomasti :/
Ap
Suosittelen lopettamaan pillerit välittömästi. Itse sain niistä ison aivoveritulpan ja 2 aivoverenvuotoa. Ei ollut migreeniä tms. riskitekijöitä. Olen kiitollinen, että olen vielä elossa.
Ihan aiheellinen pelko sulla ap myös toi ihon kunnon huonontumimen pillereiden lopettamisesta. Mä en tiedä johtuiko itselläni ihan vaan e-pillereiden jättämisestä (aurallinen migreeni todettiin mullakin ja lääkäri käski samantien lopettaa e-pillerit) vaiko minipillereistä, mutta sain ihan hirveän aknen ja kasvojen iho ei edes kolmen vuoden ja kahden antibioottikuurin sekä isotretinoidikuurin jälkeen ole enää virheetön, kuten e-pillereitä syödessä, vaan nykyään hormonitoiminnan mukaan tulee näppyjä ja jatkuvasti on sellaisia pieniä tukkeumia, että iho on epätasainen. Itsellänikin on nyt ollut kuparikierukka reilut kaksi vuotta ja olen siihen kyllä tosi tyytyväinen. Alkuun se runsastutti kuukautisia ja pahensi kipuja jonkin verran, mutta nykyisellään musta tuntuu, että kuukautiset on jopa ihan luomukuukautisia niukemmat ja kestävät vain keskimäärin kolme päivää, joista kahtena pärjään pelkällä pikkuhousunsuojalla (ja kyllä olen tän takia miettinyt myös asensiko lääkäri mulle sittenkin hormonikierukan, mutta kuparista oli koko ajan puhe ja niin lukee mulla hoitotiedoissakin :D). Mulla myös 2-3krt viikossa tulleet migreenikohtaukset jäi historiaan e-pillerit lopetettuani ja nykyisin saan enää tosi harvoin migreenejä :)
Ja alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni: suosittelen itsekkin lopettaan pillerit saman tien ja käyttään sitä kondomia. Voittehan kokeilla erilaisia, jos löytys semmonen, mistä et saa ärsytysoireita.
Olen saanut aivoinfarktin syömällä pillereitä. Alle kolmekymppinen ja ihan terve normaalipainoinen nainen, en tupakoinut, ei mitään riskejä. Aurallinen migreeni ja e-pillerit ei sovi yhteen. Kahden vuoden sairasloma tuli ja kuntoutus, en suosittele syömään enää yhtäkään pilleriä. Onneksi kuntouduin ja pystyn olemaan tyelämässä, mutta kaikki vammat ei koskaan palaudu.
Vierailija kirjoitti:
Anna nyt miehesi nauttia paljaalla. Naisen tehtävä on vähän kärsiä
Jos olen jo kuukausitolkulla kärsinyt masennuksesta ynnä muusta pillereiden takia, jotta mies saisi painaa paljaalla, niin ehkä on hänen vuoro huolehtia siitä kortsusta edes sen kuukauden verran kunnes voidaan taas yhdessä nauttia huolettomasta seksistä sen kierukan kanssa. Näin tarkemmin ajatellen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lopettamaan pillerit välittömästi. Itse sain niistä ison aivoveritulpan ja 2 aivoverenvuotoa. Ei ollut migreeniä tms. riskitekijöitä. Olen kiitollinen, että olen vielä elossa.
Hyvin harvinaista ilman riskitekijöitä. Johtuikohan vain pillereistä?
Mullakin komplikoitunut krooninen migreeni (aurallinen myös). Älä nyt hlvetti leiki enempää terveydellä, ja estrogeeniä sisältävät pillerit pois heti. Käy mieluiten neurologilla tai gynekologilla sitten juttelemassa sopivasta ehkäisystä (ainoastaan kuparikierukka tai minipillerit/muut ei-estrogeeniset valmisteet).
Vierailija kirjoitti:
Ihan aiheellinen pelko sulla ap myös toi ihon kunnon huonontumimen pillereiden lopettamisesta. Mä en tiedä johtuiko itselläni ihan vaan e-pillereiden jättämisestä (aurallinen migreeni todettiin mullakin ja lääkäri käski samantien lopettaa e-pillerit) vaiko minipillereistä, mutta sain ihan hirveän aknen ja kasvojen iho ei edes kolmen vuoden ja kahden antibioottikuurin sekä isotretinoidikuurin jälkeen ole enää virheetön, kuten e-pillereitä syödessä, vaan nykyään hormonitoiminnan mukaan tulee näppyjä ja jatkuvasti on sellaisia pieniä tukkeumia, että iho on epätasainen. Itsellänikin on nyt ollut kuparikierukka reilut kaksi vuotta ja olen siihen kyllä tosi tyytyväinen. Alkuun se runsastutti kuukautisia ja pahensi kipuja jonkin verran, mutta nykyisellään musta tuntuu, että kuukautiset on jopa ihan luomukuukautisia niukemmat ja kestävät vain keskimäärin kolme päivää, joista kahtena pärjään pelkällä pikkuhousunsuojalla (ja kyllä olen tän takia miettinyt myös asensiko lääkäri mulle sittenkin hormonikierukan, mutta kuparista oli koko ajan puhe ja niin lukee mulla hoitotiedoissakin :D). Mulla myös 2-3krt viikossa tulleet migreenikohtaukset jäi historiaan e-pillerit lopetettuani ja nykyisin saan enää tosi harvoin migreenejä :)
Ja alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni: suosittelen itsekkin lopettaan pillerit saman tien ja käyttään sitä kondomia. Voittehan kokeilla erilaisia, jos löytys semmonen, mistä et saa ärsytysoireita.
Joo, pelottaa tosiaan ihan kamalasti kun pillereiden kanssa iho on ollut niin hyvässä kunnossa, vaikka ennen pillereitä olin kärsinyt aknesta ihan lapsesta saakka :/ en haluaisi enää hävetä ulkonäköäni. Toivottavasti aknen mahdollinen uusiutuminen hoituisi jollakin kuurilla. Olen muuten tosi pahoillani puolestasi, kun mikään kuuri ei sinun ihollesi toiminut!
Ap
Mies haluaa helpon, vaivattoman, syövättömän, terveen ja myötäilevän naisen. Ei mitään vaivaista ja kärsivää.
Aivoinfarktin kokeneena pillereiden ja migreenin takia kiinnitti huomiota tuo, että olet syönyt, etkä ole kuollut. Jos olisit kerrankin viettänyt aikaa neurologisella vuodeosastolla niin tajuaisit miten lapsellista puhua noin. Olisiko kiva elää naama valahtaneena ja toinen puoli käyttökelvottomana pyörätuolissa loppuelämä toisten autettavana tai saada elinikäinen muistivamma. Pahimpina kuntoutusaikana toivoin kuolemaa ennen kuin vammoja ja pelkoa tulevaisuudesta. Mies onneksi pysyi rinnalla ja taaperon hoitoon sain apua. Nro 10
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut aivoinfarktin syömällä pillereitä. Alle kolmekymppinen ja ihan terve normaalipainoinen nainen, en tupakoinut, ei mitään riskejä. Aurallinen migreeni ja e-pillerit ei sovi yhteen. Kahden vuoden sairasloma tuli ja kuntoutus, en suosittele syömään enää yhtäkään pilleriä. Onneksi kuntouduin ja pystyn olemaan tyelämässä, mutta kaikki vammat ei koskaan palaudu.
Hui hirvitys! Kiitokset viestistäsi, tämä viimeistään vei viimeisetkin halut jatkaa pillereitä kierukan asennukseen asti. Olen itsekin alle 30v, hoikka, en tupakoi jne... juu, ehkä en tosiaan leikittele tuurin kanssa yhtään enempää. Onneksi sulla meni asiat sen verran hyvin että kuntouduit kuitenkin!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, pelottaa tosiaan ihan kamalasti kun pillereiden kanssa iho on ollut niin hyvässä kunnossa, vaikka ennen pillereitä olin kärsinyt aknesta ihan lapsesta saakka :/ en haluaisi enää hävetä ulkonäköäni. Toivottavasti aknen mahdollinen uusiutuminen hoituisi jollakin kuurilla. Olen muuten tosi pahoillani puolestasi, kun mikään kuuri ei sinun ihollesi toiminut!
Ap
Hei mullakin oli akne (tuo komplisoitunut aurallinen migreeni) aina, erit. hormonaalinen, ja syön minipillereitä jo kolmatta vuotta. Syön vielä sitä androgeenistä eli microlutionia ja mulla on iho ihan parhaassa kunnossa nyt ku koskaan. Hormonit ovat ehkä tasoittuneet tai jotain, mutta kärsin siis aina kauheasta hormonaalisesta aknesta migreenin ohella ilman ehkäisyä sekä sitten ehkäisyn kanssa, mutta joku vuosi minipillerin aloituksen jälkeen alkoi iho paranemaan. Samaten migreeni, en tiedä onko sattumaa vai mitä, mutta saatiin migreenilääkitys kuntoon vihdoin.
Vierailija kirjoitti:
Mies haluaa helpon, vaivattoman, syövättömän, terveen ja myötäilevän naisen. Ei mitään vaivaista ja kärsivää.
Ja tämä liittyy asiaan miten...?
Eikö minipillerit kuitenkin ole sen verran samankaltainen tuote, kuin nuo yhdistelmät, että tuskin ne ihan älyttömiä sivuvaikutuksia aiheuttaa? Mutta siis kortsu.
Vierailija kirjoitti:
Aivoinfarktin kokeneena pillereiden ja migreenin takia kiinnitti huomiota tuo, että olet syönyt, etkä ole kuollut. Jos olisit kerrankin viettänyt aikaa neurologisella vuodeosastolla niin tajuaisit miten lapsellista puhua noin. Olisiko kiva elää naama valahtaneena ja toinen puoli käyttökelvottomana pyörätuolissa loppuelämä toisten autettavana tai saada elinikäinen muistivamma. Pahimpina kuntoutusaikana toivoin kuolemaa ennen kuin vammoja ja pelkoa tulevaisuudesta. Mies onneksi pysyi rinnalla ja taaperon hoitoon sain apua. Nro 10
Suo anteeksi, en todellakaan tainnut edes ymmärtää miten vakavasta asiasta on kyse. Lähinnä pohdin sitä, kuinka todennäköistä olisi saada aivoinfarkti seuraavan kuukauden aikana, jos jo puolitoista vuotta on mennyt pillereiden aloittamisesta ja se aurallinen migreeni on ollut olemassa koko sen ajan. Kiitos siis viesteistäsi, nyt ymmärrän miten vakavasta asiasta on kyse, ja anteeksi jos lapsellisuuteni oli sinulle loukkaavaa.
Ap
Ja anteeksi pitkästä tekstistä! Sitä tuli huomaamatta vähän liikaakin näköjään.
Ap