Kysymys muunsukupuolisista (toivon asiallista keskustelua vaikka kysymykseni voikin olla tyhmä)
Ystäväni kertonut olevan muunsukupuolinen. Hän on aikaisemmin sanonut olevan lesbo. Seurustelee naisten kanssa. Enää häntä ei saisi kutsua lesboksi. Jos hän ei ole lesbo niin voisiko hän seurustella toisen muunsukupuolisen kanssa mut jolla olisikin miehen värkit? Jos ei niin eikö hän juuri silloin ole lesbo? Jos värkeillä on väliä niin mitä tämä muunsukupuolisuus tarkoittaa?
En tarkoita loukata ketään, olen tämmösist asioissa tyhmä keski-iän ylittänyt ja yritän aidosti oppia ymmärtämään lgtb asioita.
Kommentit (401)
Rintasyöpä vs. transseksuaalisuus? Okei, ihan miten vaan, jos ne on sun mielestä sama asia. Silloinhan myönnät että kyseessä on sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen naisen, joka on mielestään muunsukupuolinen ja nykyään hänellä kasvaa parta ja kohta lähtee tissit. Häntä on seksuaalisesti hyväksikäytetty lapsuudessaan. Minusta on vakava asia, että tuo ihminen ei ole IKINÄ käynyt terapiassa ja häntä hoidetaan nyt tekemästä hänen kropastaan joku frankenstein.
Mutta minä olen ilmeisesti pelkästään ahdasmielinen r asisti?
Oletko kertonut sille "naiselle" tuon pikku teoriasi?
On paljon cissukupuolisia, joita on hyväksikäytetty lapsena, eikä heistä kaikista tule trans- tai muunsukupuolisia. Ainahan "epänormaalin" ihmisen elämästä löydetään jotain syitä, miksi hän on sellainen kuin on. Homolla on liian läheinen äitisuhde ja etäinen suhde isään, lesbolla toisinpäin. Ja niin edelleen. "Normaalin" ihmisen elämässä voi olla samoja asioita, mutta koska hän on cishetero niin totta kai hän on ollut sitä syntymästä asti ja se hyväksytään identiteetiksi muitta mutkitta. Jos oikeasti lähdettäisiin kaivelemaan kaikkien elämää, jokaiselta löytyisi jotakin mikä voi tehdä ihmisestä "epänormaalin". Kellään meistä ei ole ollut täydellistä elämää.
Tässä tapauksessa puhuisin transfobiasta, mutta olet kyllä todella ahdasmielinen jos toisen keho on susta "frankenstein". Sori vaan. Kysehän on vain muutamien asioiden muuttamisesta, eikä koko kehon hajottamisesta ja kursimisesta uudestaan kokoon. Käsittämätön rinnastus.
Miten transsukupuolisuus ei ole sairaus ja samaan aikaan tarvitaan/vaaditaan leikkauksia ja hormoneja yhteiskunnan piikkiin? Ja uhataan itsemurhalla, jos ei saa haluamiaan modauksia.
Vierailija kirjoitti:
Rintasyöpä vs. transseksuaalisuus? Okei, ihan miten vaan, jos ne on sun mielestä sama asia. Silloinhan myönnät että kyseessä on sairaus.
*transsukupuolisuus
Tarkoitin että cisnaisilta poistetaan rintoja rintasyövän takia, kun joku väitti että cisnainen ei saa poistattaa rintojaan. En rinnastanut syöpää transsukupuolisuuteen, vaan puhuin vain tästä yhdestä aspektista.
Siitä onko transsukupuolisuus sairaus, voi olla montaa mieltä. En ota siihen nyt kantaa. Jos kuitenkin kyseessä on sairaus niin silloinhan hormonihoidot ja leikkaukset ovat sen sairauden hoito, joka yleensä toimii. Moni transsukupuolinen on elämäänsä tyytyväinen kun on saanut sukupuolenkorjauksen.
Vierailija kirjoitti:
Miten transsukupuolisuus ei ole sairaus ja samaan aikaan tarvitaan/vaaditaan leikkauksia ja hormoneja yhteiskunnan piikkiin? Ja uhataan itsemurhalla, jos ei saa haluamiaan modauksia.
"Modauksia".
Miltä sinusta tuntuisi, että kaikki olettavat sukupuolesi aina väärin? Olisit nainen mutta sinun olisi pakko käyttää miesten vessaa, sinua katsottaisiin kieroon kun olet naisen vaatteissa jne. Kaipaisit varmasti jotain "modauksia", että ihmiset olettaisivat sukupuolesi oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatellaan asia käänteisesti (ja huom, sanon tämän nyt ihan ystävällisesti) eli seksuaalienemmistöt = heterot ja sukupuolienemmistöt = cissukupuoliset, eli henkilöt, jotka eivät ole transihmisiä. Ovatko nämä aina sama asia? Eli jos olet cissukupuolinen olet automaattisesti hetero? Ei, et ole.
Näissähän menee ihan sekaisin, luulin jo oppineeni että cis = transuja, mutta ei ookkaan. Eli cis on transujen alajaosto ?
Onkohan tähän olemassa jotain vuokaaviota, jossa olisi nämä kaikki ja vaikka ihan laatikoista viivat toisiinsa mitkä voi yhdistää ja mitkä ei. Lapsetkin aika useasti vedetty mukaan niin miten tämä selitetään Pekka ja Maija 8 v:lle, ilman että aiheuttaa hämmennystä ?
Voidaan toki sopia, että cis on transihmisten alajaosto.
Muistuu taas mieleen se 90-luvun alkupuolella lukemani mielipidekirjoitus, jossa toivotettiin kaikki homot, lesbot, bit ja heterot helvettiin. Kun eihän meille "normaaleille" Voi olla omaa sanaa, niin sen oudon sanan on pakko olla jotain siihen liittyvää.
Tämä on vain minun umpimielinen mielipiteeni,mutta minulla on ns oikeana naisena siihen oikeus.
Naiseksi itsensä kokeva ja naisen sukuelimet jne itselleen leikkauttanut mies voi olla piirteiltään ja olemukseltaan nainen.Mutta ei aito ja OIKEA nainen.Vain naiseksi ulkoisesti ja sisäisesti syntynyt voi olla oikea nainen.Leikelty on keinotekoinen nainen.
Eipä asia minua sen kovemmin hetkauta kun ei arjessa tarvi mitään oikea/ei oikea-luokitelmia yleensä tehdä.
Mutta kyllä sillä nyt esim heteromiehille on merkitystä onko uusi naisystävä syntyjään nainen vai leikattu nainen.
Siksi minusta nämä naisesta mieheksi miehestä naiseksi,tai muunsukupuolisuusjutut on vain todella kieroutuneita.Ollaan vain leikeltyjä/hyvin hämmentyneitä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mielipiteeni. Muunsukupuoliset kuin isoja lapsia, kiistävät tosiasiat eli oman oikean biologisen sukupuolensa. Yhtä järjetöntä kuin väittää olevansa torso vaikka omistaa raajat
Eivät he kai sitä sinänsä kiistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen naisen, joka on mielestään muunsukupuolinen ja nykyään hänellä kasvaa parta ja kohta lähtee tissit. Häntä on seksuaalisesti hyväksikäytetty lapsuudessaan. Minusta on vakava asia, että tuo ihminen ei ole IKINÄ käynyt terapiassa ja häntä hoidetaan nyt tekemästä hänen kropastaan joku frankenstein.
Mutta minä olen ilmeisesti pelkästään ahdasmielinen r asisti?
Oletko kertonut sille "naiselle" tuon pikku teoriasi?
On paljon cissukupuolisia, joita on hyväksikäytetty lapsena, eikä heistä kaikista tule trans- tai muunsukupuolisia. Ainahan "epänormaalin" ihmisen elämästä löydetään jotain syitä, miksi hän on sellainen kuin on. Homolla on liian läheinen äitisuhde ja etäinen suhde isään, lesbolla toisinpäin. Ja niin edelleen. "Normaalin" ihmisen elämässä voi olla samoja asioita, mutta koska hän on cishetero niin totta kai hän on ollut sitä syntymästä asti ja se hyväksytään identiteetiksi muitta mutkitta. Jos oikeasti lähdettäisiin kaivelemaan kaikkien elämää, jokaiselta löytyisi jotakin mikä voi tehdä ihmisestä "epänormaalin". Kellään meistä ei ole ollut täydellistä elämää.
Tässä tapauksessa puhuisin transfobiasta, mutta olet kyllä todella ahdasmielinen jos toisen keho on susta "frankenstein". Sori vaan. Kysehän on vain muutamien asioiden muuttamisesta, eikä koko kehon hajottamisesta ja kursimisesta uudestaan kokoon. Käsittämätön rinnastus.
Tässä tapauksessa puhuisin transfobiasta? Aijaa? Minä taas en identifioi itseäni ollenkaan transfobiseksi, kyseinen tuttavani ei edes ilmoita olevansa trans paitsi transpolilla asioidessaan. Minusta sinä pelkäät liikaa loukkaavasi toista puhumalla asioista suoraan ja avoimesti ja yrität myötäillä ja mukailla mielipahan välttämiseksi vaikka seuraukset voivat olla vielä vakavammat kuin se mahdollinen mielipaha olisi ollut. Kyllä tässä tapauksessa puhuisin nimenomaan kehodysforiasta enkä transseksuaalisuudesta ollenkaan. Siihen ja muuhun ahdistukseen sopisi yrittää ensin vaikka sitä traumaterapiaa, onhan se nyt selvä, että hyväksikäytetty oireilee tavalla tai toisella eikä ikinä pitäisi hoitaa pelkkää oiretta vaan sen syytä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vain minun umpimielinen mielipiteeni,mutta minulla on ns oikeana naisena siihen oikeus.
Naiseksi itsensä kokeva ja naisen sukuelimet jne itselleen leikkauttanut mies voi olla piirteiltään ja olemukseltaan nainen.Mutta ei aito ja OIKEA nainen.Vain naiseksi ulkoisesti ja sisäisesti syntynyt voi olla oikea nainen.Leikelty on keinotekoinen nainen.Eipä asia minua sen kovemmin hetkauta kun ei arjessa tarvi mitään oikea/ei oikea-luokitelmia yleensä tehdä.
Mutta kyllä sillä nyt esim heteromiehille on merkitystä onko uusi naisystävä syntyjään nainen vai leikattu nainen.
Siksi minusta nämä naisesta mieheksi miehestä naiseksi,tai muunsukupuolisuusjutut on vain todella kieroutuneita.Ollaan vain leikeltyjä/hyvin hämmentyneitä ihmisiä.
Eli toisin sanoen minä, parrakas juridinen mies, joka en ymmärtänyt tyttöydestä enkä naiseudesta hölkäsenpöläystä ja yritin itsemurhaa kuukautisteni alettua ja rintojeni kasvettua ja nykyisin en enää edes muista, että olen joutunut leikkimään tyttöä nuoruudessani olen AITO, OIKEA NAINEN, koska mulla on joskus lapsuudessani ollut pimppi?
Ne rinnat tai rinta on silloin poistettava jos kyse on syövästä. Etkö todella ymmärrä eroa? Yksi kävelee sisään, puhuu vähän pehmeitä ja itkeskelee kun ei nyt tunnu omalta tämä sukupuoli, ja hän saa rintojenpoiston verovaroista. Toinen naurettaisi ulos samassa tilanteessa, kun toteaisi vaikka että en koe tarvitsevani näitä enää imetyksen jälkeen. Kumpikin on kuitenkin yhtä lailla subjektiivinen kokemus. Mitä taas syöpä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Naiseksi itsensä kokeva ja naisen sukuelimet jne itselleen leikkauttanut mies voi olla piirteiltään ja olemukseltaan nainen.Mutta ei aito ja OIKEA nainen.Vain naiseksi ulkoisesti ja sisäisesti syntynyt voi olla oikea nainen.Leikelty on keinotekoinen nainen.Eipä asia minua sen kovemmin hetkauta kun ei arjessa tarvi mitään oikea/ei oikea-luokitelmia yleensä tehdä.
Hauskinta on se, kun teikäläisten mielestä jokaisen pitäisi saada olla juuri sellainen kuin on, transpojan pitäisi olla se omanlaisensa nainen, maskuliininen, vaikka naisia vihaava, lesbo, mieheksi pukeutuva, perimiehinen, mutta tämä on kuitenkin nainen, omanlaisensa nainen. Koska naiseus on sitä, että sinulla on p*llu. Ei ole mitään oikeaa naiseutta, se ei ole mikään kokemus vaan fakta. Mutta sitten kun puhutaan transnaisista naiseus onkin syvällä sisimmässä oleva tunne eikä riipu siitä mitä jalkojen välissä on. Silloin ei saakaan olla se omanlaisensa nainen vaan se on "oikeiden naisten" tiukasti määrittelemä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat transsukupuoliset ovat kokeneet jo lapsena olevansa vastakkaista sukupuolta. Lisäksi noissa tutkimuksissa käydään kattavasti läpi mielenterveydelliset asiat, ei siellä teinitytöt pääse korjausprosessiin sen takia että tissit ja menkat ahdistaa.
Ehkä jotkut yksittäiset pääsee noiden seulojen läpi.Tiedän tapauksen jossa transsukupuoliselle määrättiin hoitojen ehdoksi laihduttaminen, että nähdään oliko hänen dysforiansa seurausta lihavuudesta eikä sukupuolesta. Tällä henkilöllä oli syömishäiriöhistoria ja laihduttaminen vain pahensi sitä entisestään. Lääkärit vaativat aina ihmistä todistamaan että on "oikeasti" transsukupuolinen.
Kaveriltani kysyttiin, miten hän masturboi ja mitä ajattelee masturboidessaan. Siinä haettiin kai sitä, asettuuko miehen vai naisen asemaan ja se sitten muka todistaa, että on transsukupuolinen tai ei ole.
Tällaista on transsukupuolisen elämä ennen sukupuolenkorjausta. Joutuu käymään monella eri lääkärillä todistelemassa asiaansa, ennen kuin lääkärit suostuvat määräämään hormonihoitoja ja leikkauksia.
En usko, että yksikään ihminen pääsee hoitoihin "turhaan". On se seula niin kova.
Ei kai tuota ole mahdollistakaan testata mitenkään järkevästi, kuka on käypä leikkaukseen ja kuka ei, kun koko sukupuolenvaihdosprosessi on järjestään järjetön.
Se, että ihmisestä tulee tasapainoinen ja työkykyinen ei ole järjetöntä.
Itse olen kuullut vain tilanteista, joissa henkilön on täytynyt laihduttaa siksi, että leikkaukset olisivat muutoin terveysriski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ai että ärsyttää ku nykyään pitää naisia kutsua cisnaisiksi transhenkilöiden takia.
minä olen NAINEN en cisnainen vaan NAINEN.
tai naaras sitten, muu en mikään v*tun cis.Eikun me ollaan vitun cispaskoja. :D
Ne teistä, jotka pitävät itseään transihmisiä parempi ja aidompi ovat sitä kyllä. Eivät muut.
Vierailija kirjoitti:
No, rauhoittuminen nyt ensiksikin tarkoitti sitä, että normihetero kun itse ihan rauhassa kantaa kehonsa ja seksuaalisuutensa tekemättä siitä numeroa tai ilmoittamatta, että niin muuten olen sitten hetero.
Jotenkin ei sillon vain usko, että nämä muunsukupuoliset, transsukupuoliset ja muut olisivat kovin rauhallisia tai eivät olisi ahdistuneita omasta itsestään koska siitä täytyy tehdä niin kovin erikoista ja vaikeaa (vaikeaselkoista).
Jos olisi sinut asian kanssa niin silloin myös se näkyisi ja näyttäisi siltä meille muille.
Mutta nyt kun ei se näy tai näytä siltä, sorry siitä.
Miksi me emme sitä saisi sanoa ääneen?
Miksi se mielipiteen sanomisen oikeus teillä "muilla", mutta ei meillä "taviksilla"?
Suurin osa transtaustaisista kävelee sinua kadulla vastaan matkalla töihin tai kauppaan tekemättä itsestään mitään numeroa. Eivät transtaustaiset halua useimpien tietävän heidän taustaansa. Heterouttaan he eivät huutele, koska se on lähtökohta, toki heissä on homoja ja lesbojakin. Muunsukupuolisen sitten on vähän pakko tehdä ns. numero itsestään, koska mistä muuten tietäisit asian? Etkö itse koskaan korjaisi, jos sinua kutsuttaisiin jatkuvasti mieheksi, jos olisit nainen, lesboksi tai homoksi, vaikka olet hetero?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ai että ärsyttää ku nykyään pitää naisia kutsua cisnaisiksi transhenkilöiden takia.
Ne teistä, jotka pitävät itseään transihmisiä parempi ja aidompi ovat sitä kyllä. Eivät muut.
Eli aika moni foorumeilla kriiseilevä trans ja muusu ovat siis vitun "friikki"paskoja koska pitävät itseään taviksia, etenkin lesboja, parempina. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi ei lesbo, koska lesboudessa on kyse kahden naisen suhteesta. En itse ole muuns. vaan transmies, ja tuntuisi tosi oudolta, jos minua ja vaimoani kutsuttaisiin lesboiksi, koska kumpaakaan meistä ei kiinnosta lesboseksi ja olemme heteroita, vaikka siis valitettavasti molemmilla ne naistyypilliset värkit löytyykin. Nuorena luulin olevani lesbo, vaikken edes kiihottunut naisista, mutta luulin että näin se vaan menee.
Siis miten voi olla "heterotransmies" jos ei kiihotu naisista? Eikö silloin ole joko homotransmies tai aseksuaalitransmies? Mistä sait peukkusi, eihän tuossa ollut mitään järkeä?
tämäpä. ei munkaan poikaystävä ois hetero ja mun kanssa jos ei kestäisi kiihottuisi naisen alapäästä tai haluaisi sitä kosketella yms. silloin hän olisi selvästi seksuaalisuudeltaan jotain muuta kuin hetero.
Ehkei sinulla sitten ole muuta tarjottavaa hänelle kuin alapääsi? Moni transihminen on suhteessa heidät oikeinsukupuolittavan heteron/lesbon/homon kanssa, ei se toki kaikilta luonnistuisi, se on totta. Todellakaan kaikki miehet eivät jää suhteeseen, jos naiselta leikataan rinnat syövän takia ja kaikki naiset eivät jää, jos mies menettää potenssinsa sairauden takia. Mutta osa jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli aika moni foorumeilla kriiseilevä trans ja muusu ovat siis vitun "friikki"paskoja koska pitävät itseään taviksia, etenkin lesboja, parempina. :)
Eivät taida pitää itseään muuten parempina, ainoastaan siinä mielessä, ettemme me kritisoi toisten identiteettejä, toisin kuin ne ns. tavikset. Itse tosin en näe itseäni mitenkään taviksen vastakohtana, koska elän taviksena itsekin, joten en ehkä ole se, jota tarkoitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uwjwkw kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi ei lesbo, koska lesboudessa on kyse kahden naisen suhteesta. En itse ole muuns. vaan transmies, ja tuntuisi tosi oudolta, jos minua ja vaimoani kutsuttaisiin lesboiksi, koska kumpaakaan meistä ei kiinnosta lesboseksi ja olemme heteroita, vaikka siis valitettavasti molemmilla ne naistyypilliset värkit löytyykin. Nuorena luulin olevani lesbo, vaikken edes kiihottunut naisista, mutta luulin että näin se vaan menee.
Ei leikkelemällä ihminen muutu yks kaks miehestä naiseksi tai toisinpäin eikä ajattelemalla et oon nyt nainen
Se on geeneissä se sukupuoli eli olet lesbo nainen joka leikellyt itsensä mieheksi vaikka on nainen
Pointtini nyt oli kuitenkin, että lesbous on vähän muutakin. Oma seksuaalisuuteni on nuoresta saakka ollut peniskeskeinen ja kiihottuakseni minun on kuviteltava penis, että vaikea siinä on olla lesbo.
Siis hetkinen. Olet transmies ja naimisissa naisen kanssa, vaikka et kiihotu naisista? Vai menikö tässä nyt minulla vastaajat sekaisin?
T: eri
Nuorena, ennen prosessia, kun en ollut kasvanut seksuaalisesti aikuiseksi, en kyennyt kiihottumaan naisista enkä miehistä. Sitä tarkoitin.
Entä rakkaus? Minusta seksi on ihaninta rakastamansa ihmisen kanssa. Kiihottua taas pystyn ihan itseksenikin, enkä ajattele siinä välttämättä miestä tai naista, vaan omaa värkkiä ja nautintoani, tekeekö se minusta tuolla logiikalla siis lesbon?
Hetskunainen
Minä en ole se, joka yrittää tässä määritellä kenekään identiteettiä. Itse siis luulin olevani lesbo, kun tytöksi oletettuna ihastuin ja rakastuin vain naisiin. Myöhemmin ymmärsin, etten ole.
Mielipiteeni. Muunsukupuoliset kuin isoja lapsia, kiistävät tosiasiat eli oman oikean biologisen sukupuolensa. Yhtä järjetöntä kuin väittää olevansa torso vaikka omistaa raajat