Kysymys muunsukupuolisista (toivon asiallista keskustelua vaikka kysymykseni voikin olla tyhmä)
Ystäväni kertonut olevan muunsukupuolinen. Hän on aikaisemmin sanonut olevan lesbo. Seurustelee naisten kanssa. Enää häntä ei saisi kutsua lesboksi. Jos hän ei ole lesbo niin voisiko hän seurustella toisen muunsukupuolisen kanssa mut jolla olisikin miehen värkit? Jos ei niin eikö hän juuri silloin ole lesbo? Jos värkeillä on väliä niin mitä tämä muunsukupuolisuus tarkoittaa?
En tarkoita loukata ketään, olen tämmösist asioissa tyhmä keski-iän ylittänyt ja yritän aidosti oppia ymmärtämään lgtb asioita.
Kommentit (401)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vain minun umpimielinen mielipiteeni,mutta minulla on ns oikeana naisena siihen oikeus.
Naiseksi itsensä kokeva ja naisen sukuelimet jne itselleen leikkauttanut mies voi olla piirteiltään ja olemukseltaan nainen.Mutta ei aito ja OIKEA nainen.Vain naiseksi ulkoisesti ja sisäisesti syntynyt voi olla oikea nainen.Leikelty on keinotekoinen nainen.Eipä asia minua sen kovemmin hetkauta kun ei arjessa tarvi mitään oikea/ei oikea-luokitelmia yleensä tehdä.
Mutta kyllä sillä nyt esim heteromiehille on merkitystä onko uusi naisystävä syntyjään nainen vai leikattu nainen.
Siksi minusta nämä naisesta mieheksi miehestä naiseksi,tai muunsukupuolisuusjutut on vain todella kieroutuneita.Ollaan vain leikeltyjä/hyvin hämmentyneitä ihmisiä.Eli toisin sanoen minä, parrakas juridinen mies, joka en ymmärtänyt tyttöydestä enkä naiseudesta hölkäsenpöläystä ja yritin itsemurhaa kuukautisteni alettua ja rintojeni kasvettua ja nykyisin en enää edes muista, että olen joutunut leikkimään tyttöä nuoruudessani olen AITO, OIKEA NAINEN, koska mulla on joskus lapsuudessani ollut pimppi?
No kuule kun semmoinen "AITO, OIKEA MIES" ei tiedä eikä koskaan tule tietämään miltä tuntuu kun kuukautiset alkaa tai rinnat kasvaa, kuten ei monista muistakaan tytön ja naisen elämän asioista. Sinä tiedät etkä ole mies.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen muokatkoon kehoaan haluamallaan tavalla, mutta omalla kustannuksellaan. Kuten myös komplikaatiot. Ei esteettistä kirurgiaa verorahoilla, kiitos.
Tätä muuten moni transihminen toivoisi, mutta vaikka rahaa löytyisi tarvitset yksityiselläkin diagnoosin julkisen puolen psykiatrilta. Itse asiassa kahdelta psykiatrilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vain minun umpimielinen mielipiteeni,mutta minulla on ns oikeana naisena siihen oikeus.
Naiseksi itsensä kokeva ja naisen sukuelimet jne itselleen leikkauttanut mies voi olla piirteiltään ja olemukseltaan nainen.Mutta ei aito ja OIKEA nainen.Vain naiseksi ulkoisesti ja sisäisesti syntynyt voi olla oikea nainen.Leikelty on keinotekoinen nainen.Eipä asia minua sen kovemmin hetkauta kun ei arjessa tarvi mitään oikea/ei oikea-luokitelmia yleensä tehdä.
Mutta kyllä sillä nyt esim heteromiehille on merkitystä onko uusi naisystävä syntyjään nainen vai leikattu nainen.
Siksi minusta nämä naisesta mieheksi miehestä naiseksi,tai muunsukupuolisuusjutut on vain todella kieroutuneita.Ollaan vain leikeltyjä/hyvin hämmentyneitä ihmisiä.Eli toisin sanoen minä, parrakas juridinen mies, joka en ymmärtänyt tyttöydestä enkä naiseudesta hölkäsenpöläystä ja yritin itsemurhaa kuukautisteni alettua ja rintojeni kasvettua ja nykyisin en enää edes muista, että olen joutunut leikkimään tyttöä nuoruudessani olen AITO, OIKEA NAINEN, koska mulla on joskus lapsuudessani ollut pimppi?
No kuule kun semmoinen "AITO, OIKEA MIES" ei tiedä eikä koskaan tule tietämään miltä tuntuu kun kuukautiset alkaa tai rinnat kasvaa, kuten ei monista muistakaan tytön ja naisen elämän asioista. Sinä tiedät etkä ole mies.
Cismies en todellakaan ole - onneksi. Tässä elämänvaiheessa, kun kaikki kauheus on jo takana voin sanoa olevani onnellinen transmies, jolle tämä kokemus avarsi koko maailmankuvan. Jo tätä ketjua lukemalla voin nähdä millainen saattaisin olla ilman tätä kokemusta. Puistattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kuitenkaan vastannut olenko aito, oikea nainen.
Vierailija kirjoitti:
Ne rinnat tai rinta on silloin poistettava jos kyse on syövästä. Etkö todella ymmärrä eroa? Yksi kävelee sisään, puhuu vähän pehmeitä ja itkeskelee kun ei nyt tunnu omalta tämä sukupuoli, ja hän saa rintojenpoiston verovaroista. Toinen naurettaisi ulos samassa tilanteessa, kun toteaisi vaikka että en koe tarvitsevani näitä enää imetyksen jälkeen. Kumpikin on kuitenkin yhtä lailla subjektiivinen kokemus. Mitä taas syöpä ei ole.
Mä jouduin alle 2-kymppisenä lukiolaisena istumaan kesken alle tunnin lenkin useamman kerran penkille, koska sydämeeni otti niin pahasti. Kun lopetin päivittäisen teeskentelyn ja hakeuduin prosessiin tätä ei enää esiintynyt nyt 20 vuoteen.
Meillä Suomessa on se onni ja etu, että kieli on sukupuolineutraalia. He/she/they sotkujen sijaan on aina hän. Sanoisin että sukupuolivähemmistöön kuuluvalta kannattaa kysyä, jos pelkää loukkaavansa häntä. Kun asettuu itse avoimin mielin oppijan asemaan, ja antaa toiselle tilaisuuden kertoa omasta kokemuksestaan ja toiveistaan, molemmille tulee hyvä mieli ja oppii uutta. Sama seksuaalisen suuntautumisen suhteen, en ymmärrä ihmisten vouhotusta aiheesta. Minä ihastelen komeita miehiä kavereilleni ja lesbokaveri kuvailee naisihastustansa. Lopuksi vitsailemme yhdessä, kuinka unelmien kesäheilatesti tarjosi bi-kaverille kumppaniksi Päivi Räsästä. Olen itse cis ja hetero, ja se on vähemmistöön kuuluville ystävilleni täysin ok, niin kuin pitääkin olla. Ja sama toimii tietysti molemmin päin. Kannattaisi opetella näkemään toiset ihmisinä, ja sukupuoli ja seksuaalinen suuntaus toissijaisina, jos ei ole kyse omasta kumppanista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kuitenkaan vastannut olenko aito, oikea nainen.
Koska mun mielestä koko termi on typerä, siksi sitä käytinkin siinä muodossa missä käytin. Ilman tuontyyppistä lokerointia paljon pahaa olisi jäänyt tapahtumatta, ja juuri siksi minusta tuntuu että nykyään on menty erittäin pahasti ojasta allikkoon. Sukupuolen määritelmä on muuttunut entistä rajoitetummaksi, enkä olisi koskaan uskonut että niin kävisi vähemmistöjen ajamana ja toivomana.
Mutta jos jotain vastausta kysymykseen multa haluat, sanoisin että et ole "aito, oikea nainen". Kuten en ole itsekään, mistä monesti tuleekin vitsailtua esim. töissä. Olen ollut aina enemmän miehinen kuin naisellinen, olen bi jne. Kukapa lopulta olisi se stereotyyppinen tietyn sukupuoliroolin fyysinen ilmentymä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, rauhoittuminen nyt ensiksikin tarkoitti sitä, että normihetero kun itse ihan rauhassa kantaa kehonsa ja seksuaalisuutensa tekemättä siitä numeroa tai ilmoittamatta, että niin muuten olen sitten hetero.
Jotenkin ei sillon vain usko, että nämä muunsukupuoliset, transsukupuoliset ja muut olisivat kovin rauhallisia tai eivät olisi ahdistuneita omasta itsestään koska siitä täytyy tehdä niin kovin erikoista ja vaikeaa (vaikeaselkoista).
Jos olisi sinut asian kanssa niin silloin myös se näkyisi ja näyttäisi siltä meille muille.
Mutta nyt kun ei se näy tai näytä siltä, sorry siitä.
Miksi me emme sitä saisi sanoa ääneen?
Miksi se mielipiteen sanomisen oikeus teillä "muilla", mutta ei meillä "taviksilla"?Suurin osa transtaustaisista kävelee sinua kadulla vastaan matkalla töihin tai kauppaan tekemättä itsestään mitään numeroa. Eivät transtaustaiset halua useimpien tietävän heidän taustaansa. Heterouttaan he eivät huutele, koska se on lähtökohta, toki heissä on homoja ja lesbojakin. Muunsukupuolisen sitten on vähän pakko tehdä ns. numero itsestään, koska mistä muuten tietäisit asian? Etkö itse koskaan korjaisi, jos sinua kutsuttaisiin jatkuvasti mieheksi, jos olisit nainen, lesboksi tai homoksi, vaikka olet hetero?
Koska olen nainen ja näytän naiselta, niin minua ei ole kukaan kutsunut mieheksi.
Mutta tuskin loukkaantuisin jos nyt naisena pukeutuisin kuin mies ja kaikin tavoin yrittäisin näyttää ulkoisesti mieheltä jos minua kutsuttaisiin mieheksi, sehän olisi aivan ymmärrettävää. Eihän se ole muiden ihmisten asia tajuta jos itse muutan ulkonäköni muuntyyppiseksi kuin mitä olen.
Sitten taas oma seksuaalinen suuntaukseni on oma, henkilökohtainen asia, tiedän sen itse ja en tunne tarvetta sitä julkisesti oikaista. Vieraat ihmiset saavat luulla minua ihan miksi haluavat, en vaivaa sillä päätäni.
Harvoin edes siitä koskaan tulee puhetta, ei minulta ainakaan ole kukaan vieraampi ihminen sitä kysynyt.
Olen kylläkin hetero, mutta siitäkin huolimatta, eihän se ulospäin näy.
Monet naiset ovat hyvinkin naisellisia ja ovat silti jotain muuta.
Siksi juurikin ihmettelen, että miksi joidenkin ihan todella täytyy "oikaista" asia, miksi ja mitkä ihmiset kyselevät toisiltaan oletko lesbo tms.
Ei minulle ole koskaan tullut sellaista tilannetta.
Ainoastaan tietysti parinhaussa se on oleellista, mutta sekin on yleensä kahdenkeskeinen asia, ei julkinen, eli ei sekään ole kovin kiusallinen tilanne.
Jos käyt lesbopaikoissa bilettämässä oletettavasti olet lesbo jne.
Samoin netissä on omat deittisivunsa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusheterosta tuntuu, että useat muunsukupuoliset ja nämä muut nimikkeet, joista en ymmärrä oikein mitään, ovat itsekin jotenkin ulkona ja irronneena omasta seksuaalisuudestaan. Siitä tehdään kauhean monimutkaista ja sekavaa, tuntuu, että välillä eivät ole itsekään kärryillä eri termien ja halujensa kanssa.
Olisiko nyt tullut aika vetää hiukan henkeä ja alkaa miettiä asioita helpomman kautta, ei seksi ja seksuaalisuus ole niin monimutkainen ja erikoinen juttu.
Mitä erityisemmäksi seksuaalisuuden ja oman sukupuolensa kokee ja tekee sitä vaikeampaa on saada siitä luontevaa ja tyydytystä tuottavaa, jos nyt ymmärrätte mitä tarkoitan.
Tuntuu usein, että koko ajan vain mennään enemmän kohti erikoisuutta ja erilaisuuden korostamista.
Ja aina vaan menee vaikeammaksi, niin henkisesti kuin fyysisesti.Juu, kyllä tärkeintä on, että muut ihmiset ajattelevat sinun tunteitasi ja hämmennystäsi ennemmin kuin omaa identiteettiään. Tärkeintä on toki, ettei perushetero joudu kokemaan sekavuutta.
En nyt tarkoittanut, että ahdistus koskee perusheteroa. Pystyn ihan hyvin kestämään "ahdistukseni" ja pärjään ihan hyvin sen kanssa. Olen ihan sinut kroppani ja mieleni kanssa. Minun ahdistukseni on pikkuseikka tässä nyt.
Vaan pointtini juuri oli, jota et näköjään käsittänyt, että eniten ahdistuneita nyt ovat juuri nämä muunsukupuoliset ym.
Ja HE eivät tunnu kestävän ahdistustaan ja tulevan toimeen oman itsensä kanssa. Eivät ole lainkaan sinuja oman identiteettinsä kanssa. Ja ahdistuvat lisää myös siitä, että heitä ei ymmärretä, mikä sinällään ei ole ihme, kun eivät itsekään itseään ymmärrä.
Mitä sekavammaksi nimikkeet ja käsitteet menevät, niin sitä enemmän väärinymmärrystä ja ahdistusta tulee, niin myös heillä keskenään.
Pieni rauhoittuminen ja hengen vetäminen näissä asioissa ei olisi pahitteeksi, ja se rauhoittuminen ei tarkoita heteroita.Mistäköhän sinä tiedät, että heitä ahdistaa käsitteiden sekamelska? Ensinnäkin ei useimmilla transihmisillä ole mitään ongelmaa itsensä määrittelyjen kanssa. Muilla ihmisillä niitä ongellia näyttää olevan.
Toisekseen, eiköhän loogisempi syy sp-vähemmistöjen ahdistukseen ole se, miten valtaväestö heihin suhtautuu. On ymmärrettävää, että muunsukupuoliset kokevat identiteettiahdistusta, koska olemassa olevat rakenteet eivät tunnusta heidän kokemustaan. Tähän tuskin kuitenkaan auttaa se, että perushetero neuvoo heitä miettimään asiaa vähemmän ja "rauhoittumaan". On täysin ymmärrettävää, että heidän täytyy miettiä asiaa paljonkin.
Kolmanneksi, hyviin tapoihin ei kuulu ihmisten neuvominen pyytämättä, etenkään näin herkässä asiassa. Melkoisen huvittavaa, että perusheterot katsovat voivansa antaa vähemmistöille hyviä neuvoja ulkopuolelta. ja hauskasti niihin neuvoihin usein kuulu tuo "rauhoittuminen" - samaahan on historiallisesti ehdotettu naisille, jotka vaativat oikeuksiaan, ja mustille, jotka vaativat oikeuksiaan...rauhoittumaan käskeminen toimii kätevästi: leimaa toisen tunteiden vallassa olevaksi ja asettaa käskijän toisen yläpuolelle. Ei näin.
Sulla on pointti tässä kyllä. Mutta minusta pointtinsa oli edelliselläkin, eli kyllä vaan on paljon sitä hätää ja ahdistusta, joka on nimenomaan "erilaisilla".
Osan voi selittää heteronormatiivisuudella, mutta ei läheskään kaikkea. Luultavasti pelko siitä, ettei tule hyväksytyksi, ajaa ahdistumaan jo valmiiksi. Ja totta kai, kuka tahansa joka kokee olevansa erilainen, voi ahdistua, vaikkei kukaan olisi tuominnut. Ajatellaan vaikka lyhyempää poikaa, saattaa olla defenssit päällä, ennenkuin kukaan tyttö on sanonut, että on liian lyhyt.
Olen myös sitä mieltä, että trans- ja muusp-asiat on isolla osalla myös mielenterveyshäiriöitä, siis niin päin että ensin oli häiriö, sitten mieli kehitti sukupuoleen ja identiteettiin liittyvän oikun. Ihminen osaa oireilla lukemattomilla eri tavoilla, syömishäiriöt, masennus, ahdistushäiriöt, miksi ei siis myös sukupuoli-asiat olisi yksi väylä? Ahdistaa vaikkapa nuoruusiän kehonmuutos (ketäpä ei?) , niin sitten "keksitään", että jospa ahdistukseni johtuu siitä, että olenkin vaikka väärässä ruumissa.
En väitä, että kaikilla on näin, mutta väitän että isolla osalla kyllä.
Useimmat transsukupuoliset ovat kokeneet jo lapsena olevansa vastakkaista sukupuolta. Lisäksi noissa tutkimuksissa käydään kattavasti läpi mielenterveydelliset asiat, ei siellä teinitytöt pääse korjausprosessiin sen takia että tissit ja menkat ahdistaa.
Ehkä jotkut yksittäiset pääsee noiden seulojen läpi.En toisaalta ihmettele kommenttiasi, ainahan poikkeavia on parjattu hulluiksi. Vieläkin löytyy ihmisiä, joiden mielestä homoseksuaalisuuskin johtuu jostain lapsuuden traumoista ja että siitä voi parantua.
Transsukupuolisille vaan ne mt-hoidot eivät ole tepsineet. Ei korjauskaan kaikkia onnelliseksi tee, mutta pitäisikö se kieltää muutamien yksilöiden takia kaikilta? Laitokseen vaan kun haluavat tappaa itsensä, vaikka useimmat kokevat eheytyvänsä korjausten avulla.
Olen eri, mutta tälläkin palstalla moni muusu on uhriutunut siitä kuinka haluamiensa hoitojen saamiseksi on pitänyt esittää transia, muuten olisi saanut itselle sopivampaa hoitoa. Niin.... Että vaikka näitä hoitoja yritetään tarjota niille, joille ei parempaakaan/toimivampaakaan apua ole vielä keksitty, niin moni, jolle olisi terveempää tarjota muunlaista apua onnistuu pelleilemään itselleen haitallisia hoitoja nykysysteemin läpi. Kyllä näitä hoitoja saa ihan perustellusti kritisoida, nämä "kattavat ja tiukat" seulat kun ei sitä oikeasti ole. Ei tarvitse olla edes Einstein, riittää, että on hullu, että keksii mistä naruista vetää varsinkin kun nykyään on somet ym., mitä kautta löytyy neuvontaa prosessin vauhdittamiseksi "sano näin, älä näin".
Mitä itse olen somea katsellut, yleisin neuvo on olla pyytämättä neuvoa ja mennä sinne omana itsenään, koska lääkärit näkevät sen läpi. Ja tutkimuksiin kuuluu tutkia onko toisella vakavia mielenterveysongelmia, joten hulluus ei sentään riitä.
Ilmeisesti nämä muuntautujamuusut tällä palstalla ovat sitten valehdelleet valehdelleensa? Niinkö?
On kyllä siis totta, että osa on joutunut valehtelemaan olevansa transsukupuolisia saadakseen rintojen poiston.
Niin, nimenomaan tätä tarkoitin. Kun niille hoidoille on ehdot, jotka tulee täyttää. Mutta itseasiassa ei niitä ole kovinkaan vaikea täyttää jos omaa edes suht normaalin äo:n.
Joku kysyi mitä tarkoitan hullulla ja minäkö sen määritän lässynlää yhyy.. Tarkoitan hullulla mt-ongelmaista ihmistä, käytän sanaa aika lepsusti kuvaamaan niin ahdistunutta, anorektikkoa, bulimikkoa tai vaikka skitsofreenikkoa. Riittää, että on sopivalla tavalla hullu, että voi alkaa valehdella noissa seuloissa. Ei tarvitse olla oikeasti sellaisesta hoidosta hyötyvä.
Se, että noista "tarkoista" seuloista pääsee läpi kuka vain valehtelemalla (täyttämättä oikeasti niitä hoitojen edellyttämiä ehtoja) on minusta huolestuttavaa.
No joo, kyllähän vaikka masennuslääkkeitäkin saa esittämällä masentunutta, ovathan nekin haitallisia (usein jo masentuneillekin). Näissä transhoidoissa vain pistetään terve ruumis peruuttamattomasti uusiksi ja siksi minusta seulojen pitäisi olla tiukemmat.
Tunnen naisen, joka on mielestään muunsukupuolinen ja nykyään hänellä kasvaa parta ja kohta lähtee tissit. Häntä on seksuaalisesti hyväksikäytetty lapsuudessaan. Minusta on vakava asia, että tuo ihminen ei ole IKINÄ käynyt terapiassa ja häntä hoidetaan nyt tekemästä hänen kropastaan joku frankenstein.
Mutta minä olen ilmeisesti pelkästään ahdasmielinen r asisti?
Onko hän siis nimenomaan muunsukupuolinen eikä transmies? Oletko muuten varma, ettei hän ole käynyt terapiassa? Itse olen käynyt terapiassa vuosia, muttei yksikään kaverini sitä tiedä. Minua ei ole koskaan käytetty hyväksi, mutta jos olisi, transsukupuolisuuteni johtuisi tietenkin siitä.
Olen varma, olemme hyvin läheisiä ja olen tuntenut hänet jo nuoresta. Hän on kyllä yrittänyt terapiaa, muttei ole sitoutunut käymään paria tapaamista enempää kerrallaan eikä ole mielestäni antanut sille kunnollista mahdollisuutta - vaikka ajatuksen ei pitäisi olla, että nyt alat ajattelemaan itsestäsi eri tavoin, mutta kävisi edes tapahtuneet läpi ennen muita hoitoja. Hän ei siis koe olevansa transmies vaan jotain muuta, ei ainakaan viihdy kropassaan ja sille pitää nyt ilmesesti tehdä jotain, jottei se viehättäisi miehiä.
En ole mitenkään 100 % transhoitoja vastaan, mutta pidän valehteluna väittää, että ne hoidot olisivat aina kaikissa keisseissä paras hoito kun tosiaan vaikuttaa, että joidenkin kohdalla ne ovat hyvin kyseenalaisia. Ja kuten tälläkin palstalla on kerrottu, moni hakeutuu niihin väärin perustein, on "oman-itsensä-asiantuntija", "järjestelmä syrjii, joten pakko valehdella" ja ei anna ammattilaisten tehdä arvioitaan ja määrätä turvallisinta hoitoa. Kun on helppo sanoa olevansa trans vaikka olisi luultavasti jo terapiasta hyötyvä ahdistushäiriöinen kehodysfoorikko tms.
Transihmisten asiaa auttaisi käsitteiden määrittely ja irtautuminen transtrendereistä ja muista henkilökorttikipuilijoista. Kehodysforia on oikea, hoitoa vaativa tila. Jostain syystä se ei saisi olla transsukupuolisuuden diagnostinen kriteeri.
Harmi, että gendersekoilijoiden käenpoikaryhmä tekee hallaa heille ja intersukupuolisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat transsukupuoliset ovat kokeneet jo lapsena olevansa vastakkaista sukupuolta. Lisäksi noissa tutkimuksissa käydään kattavasti läpi mielenterveydelliset asiat, ei siellä teinitytöt pääse korjausprosessiin sen takia että tissit ja menkat ahdistaa.
Ehkä jotkut yksittäiset pääsee noiden seulojen läpi.Tiedän tapauksen jossa transsukupuoliselle määrättiin hoitojen ehdoksi laihduttaminen, että nähdään oliko hänen dysforiansa seurausta lihavuudesta eikä sukupuolesta. Tällä henkilöllä oli syömishäiriöhistoria ja laihduttaminen vain pahensi sitä entisestään. Lääkärit vaativat aina ihmistä todistamaan että on "oikeasti" transsukupuolinen.
Kaveriltani kysyttiin, miten hän masturboi ja mitä ajattelee masturboidessaan. Siinä haettiin kai sitä, asettuuko miehen vai naisen asemaan ja se sitten muka todistaa, että on transsukupuolinen tai ei ole.
Tällaista on transsukupuolisen elämä ennen sukupuolenkorjausta. Joutuu käymään monella eri lääkärillä todistelemassa asiaansa, ennen kuin lääkärit suostuvat määräämään hormonihoitoja ja leikkauksia.
En usko, että yksikään ihminen pääsee hoitoihin "turhaan". On se seula niin kova.
Ei se ole mikään uskonasia. Katujia on ihan Suomessakin. Se siitä tiukasta seulasta.
Lääkärit on ihmisiä ja niitä on hyvin helppo vedättää. Myös psykiatreja.
Vierailija kirjoitti:
Siksi ei lesbo, koska lesboudessa on kyse kahden naisen suhteesta. En itse ole muuns. vaan transmies, ja tuntuisi tosi oudolta, jos minua ja vaimoani kutsuttaisiin lesboiksi, koska kumpaakaan meistä ei kiinnosta lesboseksi ja olemme heteroita, vaikka siis valitettavasti molemmilla ne naistyypilliset värkit löytyykin. Nuorena luulin olevani lesbo, vaikken edes kiihottunut naisista, mutta luulin että näin se vaan menee.
Te ette ole heteroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jotkut yksittäiset pääsee noiden seulojen läpi.Tiedän tapauksen jossa transsukupuoliselle määrättiin hoitojen ehdoksi laihduttaminen, että nähdään oliko hänen dysforiansa seurausta lihavuudesta eikä sukupuolesta. Tällä henkilöllä oli syömishäiriöhistoria ja laihduttaminen vain pahensi sitä entisestään. Lääkärit vaativat aina ihmistä todistamaan että on "oikeasti" transsukupuolinen.
Kaveriltani kysyttiin, miten hän masturboi ja mitä ajattelee masturboidessaan. Siinä haettiin kai sitä, asettuuko miehen vai naisen asemaan ja se sitten muka todistaa, että on transsukupuolinen tai ei ole.
Tällaista on transsukupuolisen elämä ennen sukupuolenkorjausta. Joutuu käymään monella eri lääkärillä todistelemassa asiaansa, ennen kuin lääkärit suostuvat määräämään hormonihoitoja ja leikkauksia.
En usko, että yksikään ihminen pääsee hoitoihin "turhaan". On se seula niin kova.
Ei se ole mikään uskonasia. Katujia on ihan Suomessakin. Se siitä tiukasta seulasta.
Lääkärit on ihmisiä ja niitä on hyvin helppo vedättää. Myös psykiatreja.
Tokihan jokaisella ei-transihmisellä on oikeus käydä tutkimuksissa ja ottaa hormoneita, mutta aika raskasta se sellaiselle olisi ja miksi kukaan tekisi niin huvikseen tai jotenkin psykiatreja vedättääkseen? Kyllä katujia toki on, mutta Suomessa hyvin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Väittääkö joku täällä ihan tosissaan että norminainen voi saada rintansa poistetuiksi? Ei todellakaan onnistu. Ei nyt puhuta paskaa, jooko, koska tässä asiassa ihmiset ei todellakaan ole samalla viivalla.
Tottakai saa. Ihan kuten voi laitattaa silikonitkin.
Täytyy vaan maksaa itse.
Minusta on naurettavaa että jos ihmisellä on vakava toiminnallinen haitta, kuten huono näkö, joutuu maksamaan silmälasinsa itse jos nyt ei ihan puolisokea ole. Itsellä -8 ja -7, ei toivoakaan että saisi kalliisiin laseihin tukea.
Toiminnalliseen vaivaan ei saa apua, mutta toisten ihmisten terveitä ruumiita silvotaan ällitysten takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi ei lesbo, koska lesboudessa on kyse kahden naisen suhteesta. En itse ole muuns. vaan transmies, ja tuntuisi tosi oudolta, jos minua ja vaimoani kutsuttaisiin lesboiksi, koska kumpaakaan meistä ei kiinnosta lesboseksi ja olemme heteroita, vaikka siis valitettavasti molemmilla ne naistyypilliset värkit löytyykin. Nuorena luulin olevani lesbo, vaikken edes kiihottunut naisista, mutta luulin että näin se vaan menee.
Te ette ole heteroita.
Me olemme ihmisiä, joita kiihottaa ajatus siitä, että penis ja emätin yhtyvät. Meitä ei kiihota ajatus siitä, että emätin ja emätin yhtyvät. Kyllä, olemme heteroita. Ja myös elämme yhteiskunnan silmissä virallisessa heteroavioliitossa, jos sillä on jotain merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittääkö joku täällä ihan tosissaan että norminainen voi saada rintansa poistetuiksi? Ei todellakaan onnistu. Ei nyt puhuta paskaa, jooko, koska tässä asiassa ihmiset ei todellakaan ole samalla viivalla.
Tottakai saa. Ihan kuten voi laitattaa silikonitkin.
Täytyy vaan maksaa itse.
Minusta on naurettavaa että jos ihmisellä on vakava toiminnallinen haitta, kuten huono näkö, joutuu maksamaan silmälasinsa itse jos nyt ei ihan puolisokea ole. Itsellä -8 ja -7, ei toivoakaan että saisi kalliisiin laseihin tukea.
Toiminnalliseen vaivaan ei saa apua, mutta toisten ihmisten terveitä ruumiita silvotaan ällitysten takia.
Voiko rinnat todella poistattaa kokonaan vai vaan pienetää? Koska transihmisistä olen kuullut, ettei käy ihan noin vaan. Ellei tilanne ole muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, rauhoittuminen nyt ensiksikin tarkoitti sitä, että normihetero kun itse ihan rauhassa kantaa kehonsa ja seksuaalisuutensa tekemättä siitä numeroa tai ilmoittamatta, että niin muuten olen sitten hetero.
Jotenkin ei sillon vain usko, että nämä muunsukupuoliset, transsukupuoliset ja muut olisivat kovin rauhallisia tai eivät olisi ahdistuneita omasta itsestään koska siitä täytyy tehdä niin kovin erikoista ja vaikeaa (vaikeaselkoista).
Jos olisi sinut asian kanssa niin silloin myös se näkyisi ja näyttäisi siltä meille muille.
Mutta nyt kun ei se näy tai näytä siltä, sorry siitä.
Miksi me emme sitä saisi sanoa ääneen?
Miksi se mielipiteen sanomisen oikeus teillä "muilla", mutta ei meillä "taviksilla"?Suurin osa transtaustaisista kävelee sinua kadulla vastaan matkalla töihin tai kauppaan tekemättä itsestään mitään numeroa. Eivät transtaustaiset halua useimpien tietävän heidän taustaansa. Heterouttaan he eivät huutele, koska se on lähtökohta, toki heissä on homoja ja lesbojakin. Muunsukupuolisen sitten on vähän pakko tehdä ns. numero itsestään, koska mistä muuten tietäisit asian? Etkö itse koskaan korjaisi, jos sinua kutsuttaisiin jatkuvasti mieheksi, jos olisit nainen, lesboksi tai homoksi, vaikka olet hetero?
Koska olen nainen ja näytän naiselta, niin minua ei ole kukaan kutsunut mieheksi.
Mutta tuskin loukkaantuisin jos nyt naisena pukeutuisin kuin mies ja kaikin tavoin yrittäisin näyttää ulkoisesti mieheltä jos minua kutsuttaisiin mieheksi, sehän olisi aivan ymmärrettävää. Eihän se ole muiden ihmisten asia tajuta jos itse muutan ulkonäköni muuntyyppiseksi kuin mitä olen.
Sitten taas oma seksuaalinen suuntaukseni on oma, henkilökohtainen asia, tiedän sen itse ja en tunne tarvetta sitä julkisesti oikaista. Vieraat ihmiset saavat luulla minua ihan miksi haluavat, en vaivaa sillä päätäni.
Harvoin edes siitä koskaan tulee puhetta, ei minulta ainakaan ole kukaan vieraampi ihminen sitä kysynyt.
Olen kylläkin hetero, mutta siitäkin huolimatta, eihän se ulospäin näy.
Monet naiset ovat hyvinkin naisellisia ja ovat silti jotain muuta.Siksi juurikin ihmettelen, että miksi joidenkin ihan todella täytyy "oikaista" asia, miksi ja mitkä ihmiset kyselevät toisiltaan oletko lesbo tms.
Ei minulle ole koskaan tullut sellaista tilannetta.
Ainoastaan tietysti parinhaussa se on oleellista, mutta sekin on yleensä kahdenkeskeinen asia, ei julkinen, eli ei sekään ole kovin kiusallinen tilanne.
Jos käyt lesbopaikoissa bilettämässä oletettavasti olet lesbo jne.
Samoin netissä on omat deittisivunsa jne.
Voisitko nyt vielä oikeasti pohtia miltä tuntuisi, jos sinut joka paikassa oletettaisiin lähtökohtaisesti lesboksi, ja esim. sukujuhlilla sama täti tai mummo hymyillen kysyisi jälleen kerran, että noh, jokos se oikea nainen on löytynyt? Et todella ikinä "oikaisisi" ketään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te ette ole heteroita.
Me olemme ihmisiä, joita kiihottaa ajatus siitä, että penis ja emätin yhtyvät. Meitä ei kiihota ajatus siitä, että emätin ja emätin yhtyvät. Kyllä, olemme heteroita. Ja myös elämme yhteiskunnan silmissä virallisessa heteroavioliitossa, jos sillä on jotain merkitystä.
Siis onko teillä kummallakin emätin ja emätin?
Ja kiihotutte ajatuksesta, että penis ja emätin kohtaavat?
Mutta olette silti parisuhteessa? Ja hinkkaatte emättimiänne yhteen?
Miksi?
Jos teillä on toisella penis ja toisella emätin ja yhdytte niillä ja olette parisuhteessa, niin silloin olette heteroita.
Mikä sillon siinä on epäselvää?
Vierailija kirjoitti:
Meillä Suomessa on se onni ja etu, että kieli on sukupuolineutraalia. He/she/they sotkujen sijaan on aina hän. Sanoisin että sukupuolivähemmistöön kuuluvalta kannattaa kysyä, jos pelkää loukkaavansa häntä. Kun asettuu itse avoimin mielin oppijan asemaan, ja antaa toiselle tilaisuuden kertoa omasta kokemuksestaan ja toiveistaan, molemmille tulee hyvä mieli ja oppii uutta. Sama seksuaalisen suuntautumisen suhteen, en ymmärrä ihmisten vouhotusta aiheesta. Minä ihastelen komeita miehiä kavereilleni ja lesbokaveri kuvailee naisihastustansa. Lopuksi vitsailemme yhdessä, kuinka unelmien kesäheilatesti tarjosi bi-kaverille kumppaniksi Päivi Räsästä. Olen itse cis ja hetero, ja se on vähemmistöön kuuluville ystävilleni täysin ok, niin kuin pitääkin olla. Ja sama toimii tietysti molemmin päin. Kannattaisi opetella näkemään toiset ihmisinä, ja sukupuoli ja seksuaalinen suuntaus toissijaisina, jos ei ole kyse omasta kumppanista.
Minulle on täysin toissijaista miten joku itsensä kokee, kuten myös se mitä joku syö.
Valitettavasti transihmiset, kuten myös lesbot ja homot haluavat jatkuvasti tunkea kokemustaan muiden kurkusta alas. Ihan kuten vegaanit.
Siitä kaikki "fobia" nousee. Jatkuvasta tyrkyttämisestä ja huomion kerjäämisestä. Jos LGBT-kenttä olisi vaan kaikessa rauhassa LGBT hiljaa itsekseen, ketään ei kiinnostaisi pätkääkään mitä sen työkaverin jalkojen välissä on, tai ei ole, tai on ollut, tai tulee olemaan.
Onko hän siis nimenomaan muunsukupuolinen eikä transmies? Oletko muuten varma, ettei hän ole käynyt terapiassa? Itse olen käynyt terapiassa vuosia, muttei yksikään kaverini sitä tiedä. Minua ei ole koskaan käytetty hyväksi, mutta jos olisi, transsukupuolisuuteni johtuisi tietenkin siitä.