Oppilaiden raahaaminen kirkkoon on suorastaan irvokasta
Kirkossa käymisen pitää olla jokaisen henkilökohtaiseen harkintaan ja vakaumukseen perustuva päätös. Kirkko ei ole mikä tahansa keikka- paikka tai juhlatila, kun ei sattunut parempaakaan ja tarpeeksi isoa löytymään. Joulun aikaan kun olen kirkossa käynyt laulamassa ja aattohartaudessa, en ole nähnyt yhtään kouluikäistä lasta ja nuorta. Kokemusta on pitkältä ajalta.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijas taasen.
Nuoret kansoittaa rippileirit, mutta kirkkoon ei voi mennä joululauluja laulaan. On kyl irvokasta.
Eivät kansoita enää entiseen malliin ja sielläkään ei ketään kiinnosta se uskontoöpötys.
Rippijuhlat ja lahjat ne motivoivat.
Niin tein itsekin ja vihasin sitä jeesusjuttua millä minut yritettiin aivopestä.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijas taasen.
Nuoret kansoittaa rippileirit, mutta kirkkoon ei voi mennä joululauluja laulaan. On kyl irvokasta.
Rippileiri ei ole koulun opetussuunnitelmassa eikä koulupäivän aikana.
Miksi vanhemmat päästää lapsensa rippikouluun, jos kirkko on todella no no?
Viimeisimmässä kirkkokaustissa oli kyse siitä että 400 oppilaasta kymmenkunta ei tahtonut osallistua joulukirkkoon ja heille on järjestetty omat juhlat.
Tottakai 2,5% takia kaikkien muiden pitää teeskennellä ateistiset joulujuhlat ettei niille kymmenelle tule paha mieli.
Höpö höpö. Mun isä oli ortodoksi, äiti luterilainen. Mua ei kastettu, koska vanhemmat halusivat, että saan aikuisena valita mihin uskontoon kuulun vai kuuluuko mihinkään. Uskonnonopetusta en siis saanut mutta ei tullut traumoja joulujuhlista luterilaisessa eikä ortodoksisessa kirkossa (näissä järjestettiin molemmissa ja mä osallistuin vanhempieni tahdosta vuorotellen kumpaankin).
Edelleen sukkuloin sulavasti kummankin kirkkokunnan juhlissa, juhlin ramadanin päättymistä muslimiystävieni kanssa ja järjestin omalle lapsilleni ei-uskonnolliset nimenantojuhlat.
Ärsyttää tämä nykymeno kun uskontoja ei suvaita.
Juuri kukaan ei käy kirkossa. Kirkkoon kuuluvien määrä vähenee yhdellä prosenttiyksiköllä joka vuosi. Entistä harvempi kastaa lastaan, vaikka itse kuuluisi kirkkoon. Silti ollaan ihan raivona ajatuksesta, että koulun juhla voisi olla jossain muualla kuin kirkossa tai jumalanpalveluksia ei pidettäisi kouluaikana.
Olenko ainoa, jonka mielestä tässä on outo ristiriita? Ymmärtäisin tämän reuhaamisen, jos kansa todella olisi syvän uskonnollista.
Jämäkkä oppositiopoliitikko Orpo kantaa teistä huolta.
Mitä järkeä juhlia jotain joulua koulussa? Suomessa on jo 1,5 miljoonaa uskonnotonta ja heille se on tavallinen arkipäivä. Miksi juhlitaan joulua mutta ei esimerkiksi hindujen valon juhlaa diwalia?
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi haluaa mennä. Uskonvapaus?
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä juhlia jotain joulua koulussa? Suomessa on jo 1,5 miljoonaa uskonnotonta ja heille se on tavallinen arkipäivä. Miksi juhlitaan joulua mutta ei esimerkiksi hindujen valon juhlaa diwalia?
Parempi kysyä, miksi joulua pitäisi juhlia kirkossa, koska se on perinteisesti pakanallinen juhla, jota on Suomessa vietetty kauan ennen kuin kristinusko saapui näille raukoille rajoille.
Vierailija kirjoitti:
Juuri kukaan ei käy kirkossa. Kirkkoon kuuluvien määrä vähenee yhdellä prosenttiyksiköllä joka vuosi. Entistä harvempi kastaa lastaan, vaikka itse kuuluisi kirkkoon. Silti ollaan ihan raivona ajatuksesta, että koulun juhla voisi olla jossain muualla kuin kirkossa tai jumalanpalveluksia ei pidettäisi kouluaikana.
Olenko ainoa, jonka mielestä tässä on outo ristiriita? Ymmärtäisin tämän reuhaamisen, jos kansa todella olisi syvän uskonnollista.
Raivona tässä kyllä tuntuu olevan ne joiden mielestä joulujuhlaa ei saa järjestää kirkossa.
Ateistinen joulujuhla on oxymorooni.
Joulua juhlitaan koska se on iso kaupallinen juhla. Jos raha ei liikkuisi niin ei se ketään kiinnosta paitsi kristittyjä.
Vierailija kirjoitti:
Itsa nauran uskonnoille.
Lapsistani 2 ei mennyt mutta kolmas halusi. Mikäs siinä sitten, annoin toki mennä.
Kristinusko on ollut Suomessa yli tuhat vuotta - vanhoista haudoista on löytynyt ristiriipuksia jo ennen sitä väitettyä piispa Henrikiä ja hänen käännytysretkeään. Yhä edelleen suurin osa suomalaisista kuuluu johonkin kristilliseen kirkkokuntaan ja haluaa noudattaa kristillisiä perinteitä jossain määrin, vaikkeivät muuten kovin uskonnollisia olisikaan.
Minä-minä-ja-minun-napa-ateismia on ollut Suomessa vasta muutama vuosikymmen, mutta nyt tämä äänekäs ja muiden vakaumusta jatkuvasti pilkkaava vähemmistö haluaa sanella, mitä muut saavat tehdä. Joulun kaupallisuutta he eivät kritisoi yhtään, vaikka kerskakulutusta tulisi hillitä jo ympäristösyistä, mutta joulun hengellisestä taustasta muistuttaminen on heille kauhistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijas taasen.
Nuoret kansoittaa rippileirit, mutta kirkkoon ei voi mennä joululauluja laulaan. On kyl irvokasta.Eivät kansoita enää entiseen malliin ja sielläkään ei ketään kiinnosta se uskontoöpötys.
Rippijuhlat ja lahjat ne motivoivat.
Niin tein itsekin ja vihasin sitä jeesusjuttua millä minut yritettiin aivopestä.
Suurin osa käy rippikoulun ja oma nuori viihtyi siellä.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisimmässä kirkkokaustissa oli kyse siitä että 400 oppilaasta kymmenkunta ei tahtonut osallistua joulukirkkoon ja heille on järjestetty omat juhlat.
Tottakai 2,5% takia kaikkien muiden pitää teeskennellä ateistiset joulujuhlat ettei niille kymmenelle tule paha mieli.
Viimeisimmässä kirkko-casessa oli kyse siitä, että uskonnon harjoittamisen vaihtoehto a) ei ollut tasavertainen ja b) siitä ei tiedotettu sen vertaa, että edes koulun rehtori olisi tiennyt, mitä siellä tapahtuu. Oppilailla ei siis todellisuudessa ollut valinnanvaraa. Lisäksi koko koulun yhteisen juhlan soisi olevan sellainen, että siihen myös voivat kaikki, ketään syrjimättä, osallistua. Kukaan ei kiellä menemästä koulun puolesta ja kouluaikana kirkkoon harjoittamaan (mitä tahansa) uskontoa, mutta sen pitää perustua omaan valintaan eikä siihen, ettei vaihtoehtoa ole, siitä ei tiedoteta, tai se on jotain todella kälyistä (pahimmillaan tyyliin keinumista seurakuntatalon pihassa tai matikantehtäviä kirkon eteisessä).
Vierailija kirjoitti:
Todella tekopyhää vouhkata täällä koulujen kirkonmenojen puolesta, kun itse ei viitsitä kirkon ovea avata! Hävetkää, senkin moralistit! Mikä oikeus teillä on paasata asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi kysyä, miksi joulua pitäisi juhlia kirkossa, koska se on perinteisesti pakanallinen juhla, jota on Suomessa vietetty kauan ennen kuin kristinusko saapui näille raukoille rajoille.
Toki mutta tuskinpa me sitä pakanallista juurta muistaisimme, jos kristillinen perinne ei olisi pitänyt sitä yllä. Onhan noita vanhoja pakanallisia juhlia ollut muitakin Suomessa, mutta ei kukaan niitä juhlista.
Miksei koulun Juhla voi olla koulussa? Kirkon juhla kirkossa.
Hohhoijas taasen.