Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Tampereella ei 16-vuotiaalle annettu lupaa hakea 4-vuotiasta siskoa päiväkodista

Vierailija
11.11.2019 |

https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000006304360.html

Varmaksi ei toki osaa sanoa, mutta tässä voisi jutun perusteella olla kyseessä yh. Varmasti ainakin yhen huoltajan perheissä tämä tilanne voi helpostikin tulla eteen erityisesti jos lähivanhempi on vielä jossain hoivatyössä, josta ei noin vaan lähdetä. Tervettä järkeä pitäisi tosiaan käyttää, ja erityisesti yksinhuoltajien ollessa kyseessä pitäisi miettiä myös aidosti perheen tilannetta, varsinkin, kun säännöt periaatteessa mahdollistaa joustamisen.

Tuo ehdotus jonkun naapurin pyytämisestä apuun aiheuttaa ne suurimmat huutonaurut minulle. Olisiko se hyväksyttävää päiväkodille jos se täysin vieras naapuri ”hakisi” 4-vuotiaan ja antaisi heti päiväkodin ulkopuolella 16-vuotiaan siskon huomaan?

Kommentit (237)

Vierailija
1/237 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä joku uusi juttu kun kyllä minä hain 16-vuotiaana päiväkodista lasta jota sitten vahdin illan?

Vierailija
2/237 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos 16-vuotias olisi itse lapsen vanhempi? Saisiko hakea oman lapsensa tarhasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/237 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ymmärrän päiväkodinjohtajaa. En itsekään ottaisi sitä vastuuta siitä jos jotain tapahtuisi.

Vierailija
4/237 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskarilainen saa lain mukaan mennä yksin kotiin, siis ilman, että on ketään hakemassa.

Vierailija
5/237 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ilmankos uusi lto juuri viime viikolla kyseli tyttäreni ikää kun haki pikkuveljeään 5v päiväkodista. Ihan on varahakijaksi ollut vuosia merkattuna. Ikää 21 vuotta. 😁

Vierailija
6/237 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin valitusta Aviin, perhe päättää hakijan, ei päiväkoti. Entä jos äiti on palkannut 16v. lukiolaisen lapsen hoitajaksi, saako hakea silloinkaan hoidosta?

Vierailija
7/237 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin ymmärrän päiväkodinjohtajaa. En itsekään ottaisi sitä vastuuta siitä jos jotain tapahtuisi.

Ei taida olla lakia siitä, että päiväkoti olisi vastuussa siihen asti, kunnes lapsi on hoitopäivän jälkeen tavannut huoltajansa. Ihan yleisesti lapset lähtevät jonkun muun kuin huoltajan mukaan.

Vierailija
8/237 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eskarilainen saa lain mukaan mennä yksin kotiin, siis ilman, että on ketään hakemassa.

Kyllä, jos on vain eskarissa, tilanne muuttuu jos on eskarin lisäksi päivähoidossa.

Vierailija
9/237 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hoidin lapsia, jopa vauvoja jo 12- vuotiaasta. 16- vuotiaana hoidin viikon 1, 3 ja 6 vuotiaita., Siis ympäri vuorokauden.

Vierailija
10/237 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista tää nykyään on.

Ennen vanhaan oli ihan normaalia että alakoululainenkin haki päiväkodista sisaruksiaan nykyään sille 16-vuotiaalle pitää olla lastenhoitaja.

Vierailija
11/237 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Random naapuri taas saisi hakea

Vierailija
12/237 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, jos on vain eskarissa, tilanne muuttuu jos on eskarin lisäksi päivähoidossa.

Ei saa Helsingissä.

Vierailija
13/237 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa jos eskari on koulun yhteydessä. Päiväkodissa on omat lait ja tosiaan ala-ikäiselle ei saa lasta luovuttaa. Tästä voidaan kyllä tehdä poikkeuksia hyvästä syystä.

Vierailija
14/237 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajaksi opiskeleva ei saa kun on alaikäinen

Vierailija
15/237 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 16-vuotiaana hoitamassa 10-kuista ja kaksivuotiasta.

Vierailija
16/237 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa Helsingissä.

Ihan sama laki pätee Helsingissäkin. Kunta ei pysty kumoamaan eduskunnan säätämää lakia.

Jos haluaa eskarilaisen voivan kulkea yksin eskariin, oli eskari sitten päiväkodin tai koulun yhteydessä, onnistuu se kyllä, kunhan vetoaa lakiin.

Vierailija
17/237 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajaksi opiskeleva ei saa kun on alaikäinen

Mutta niillä on harjoitusjaksoja päiväkodeissa?

Vierailija
18/237 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo on ihan yleinen ohjeistus päiväkodeissa ympäri maan.

/Lastenhoitaja.

Vierailija
19/237 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin hain 90-luvulla 14 vuotta nuorempaa pikkuveljeäni, mutta olen kyllä ollut siinä käsityksessä että nykyään (ainakin 2008 alkaen) hakijan täytyy olla lain mukaan 18v täyttänyt. En ole koskaan tarkistanut asiaa koska meillä ei ole ollut tarvetta mutta tämä käsitys mulla on.

Vierailija
20/237 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kuin valitusta Aviin, perhe päättää hakijan, ei päiväkoti. Entä jos äiti on palkannut 16v. lukiolaisen lapsen hoitajaksi, saako hakea silloinkaan hoidosta?

Ei saa, siihen pitää palkata erikseen random naapuri :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi