IS: Tampereella ei 16-vuotiaalle annettu lupaa hakea 4-vuotiasta siskoa päiväkodista
https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000006304360.html
Varmaksi ei toki osaa sanoa, mutta tässä voisi jutun perusteella olla kyseessä yh. Varmasti ainakin yhen huoltajan perheissä tämä tilanne voi helpostikin tulla eteen erityisesti jos lähivanhempi on vielä jossain hoivatyössä, josta ei noin vaan lähdetä. Tervettä järkeä pitäisi tosiaan käyttää, ja erityisesti yksinhuoltajien ollessa kyseessä pitäisi miettiä myös aidosti perheen tilannetta, varsinkin, kun säännöt periaatteessa mahdollistaa joustamisen.
Tuo ehdotus jonkun naapurin pyytämisestä apuun aiheuttaa ne suurimmat huutonaurut minulle. Olisiko se hyväksyttävää päiväkodille jos se täysin vieras naapuri ”hakisi” 4-vuotiaan ja antaisi heti päiväkodin ulkopuolella 16-vuotiaan siskon huomaan?
Kommentit (237)
Eli naapuri tms hakee hoidosta, vie lapsen kotiin ja 16 vuotias jatkaa tästä sen muutaman tunnin hoidon. Onko tämäkin jotain sääntöä vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Mä hoidin lapsia, jopa vauvoja jo 12- vuotiaasta. 16- vuotiaana hoidin viikon 1, 3 ja 6 vuotiaita., Siis ympäri vuorokauden.
aivan uskomatonta vastuuttomuutta vanhemmilta, ei 16-vuotias ole kypsä tuollaiseen vastuuseen. Tuo ei ole mikään perustelu jättää teiniä tänä päivänä vastuuseen
Vierailija kirjoitti:
Eskarilainen saa lain mukaan mennä yksin kotiin, siis ilman, että on ketään hakemassa.
Saako?
Turussa Ei saanut 10 vuotta sitten.
Asumme 100m päässä. Minä tunen lastentarhan tädin ja johtajan.
Teki elämästä välillä huomattavasti hankalampaa kun ei poika saanut itse kiivetä aidan yli
M46
Entäs jos palkattu työntekijä on alle 18-vuotias? Hänelle maksetaan lapsen vahtimisesta, hän on lähihoitajaopiskelija ja MLL:n lastenhoitaja.
Lapsen vanhemmat ovat hänen työnantajiaan ja työnantaja ei voi antaa työntekijästään ilman työntekijän lupaa tietoja kolmannelle osapuolelle.
Tätä mä aion kokeilla meillä ensi kesänä kun on mun töiden takia pakko tehdä iltatöitä, lapsenvahti on ensi kesänä vasta 17-vuotias ja mies pääsee töistä vasta kuudelta. Osaisiko joku veikata miten päiväkodissa suhtaudutaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eskarilainen saa lain mukaan mennä yksin kotiin, siis ilman, että on ketään hakemassa.
Saako?
Turussa Ei saanut 10 vuotta sitten.Asumme 100m päässä. Minä tunen lastentarhan tädin ja johtajan.
Teki elämästä välillä huomattavasti hankalampaa kun ei poika saanut itse kiivetä aidan yliM46
Lain mukaan saa jos lapsi on vain eskarissa eikä siinä sivussa päivähoidossa. Päiväkoti toki saattaa yrittää kieltää yksin kulkemisen jos ei puolusta oikeuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos palkattu työntekijä on alle 18-vuotias? Hänelle maksetaan lapsen vahtimisesta, hän on lähihoitajaopiskelija ja MLL:n lastenhoitaja.
Lapsen vanhemmat ovat hänen työnantajiaan ja työnantaja ei voi antaa työntekijästään ilman työntekijän lupaa tietoja kolmannelle osapuolelle.
Tätä mä aion kokeilla meillä ensi kesänä kun on mun töiden takia pakko tehdä iltatöitä, lapsenvahti on ensi kesänä vasta 17-vuotias ja mies pääsee töistä vasta kuudelta. Osaisiko joku veikata miten päiväkodissa suhtaudutaan?
Kannattaa etsiä tuo oikeusasiamiehen lausunto asiasta mistä tässä ketjussa joku kertoi. Ja myös olla valmis valittamaan ylemmälle taholle jos päiväkodin johtaja ei ole yhteistyöhaluinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä hoidin lapsia, jopa vauvoja jo 12- vuotiaasta. 16- vuotiaana hoidin viikon 1, 3 ja 6 vuotiaita., Siis ympäri vuorokauden.
aivan uskomatonta vastuuttomuutta vanhemmilta, ei 16-vuotias ole kypsä tuollaiseen vastuuseen. Tuo ei ole mikään perustelu jättää teiniä tänä päivänä vastuuseen
16 vuotiaissakin on eroja. Kyllä koin olevani ihan vastuullinen, olinhan hoitanut lapsia jo usein, eri ikäisiä. Olin myös tottunut tekemään ruokaa, kotitöitä, huolehtimaan monista asioista itsenäisesti. Ja samassa pihapiirissä asui vanhempia kokeneita naisia, jotka olivat valmiina auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti on todellakin vastuussa lapsesta. Jos lapsi annetaan alaikäiselle ja jotain ikävää sattuu, vastuu on päiväkodin. Tuskin missään laissa on erikseen mainittu lapsen luovuttamista, koska se jo yleensä ottaen on lakien mukaan selvä asia. Eihän omille vanhemmillekaan saa lasta antaa, jos epäilyttää voiko vanhempi huolehtia lapsesta. Eli esim. humalaiselle vanhemmalle anneta lasta. Se taas ei enää kuulu päiväkodin vastuuseen, jos alaikäinen illalla hoitaa sisarustaan.
Mutta päivåkoti luovuttaa mielihyvin vieraalle naapurin pedofiilisedälle, kunhan tää vain on ns aikuinen?
ette varnaan merkkaa häntä laosenne hakijaksi. Sellainen nimittäin vaaditaan . Ei lasta noin vain voi luovuttaa ilman kirjallista tietoa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä, että päiväkodin johtaja piti päänsä. Miksi äidin kasvatusvastuuta pitäisi ulkoistaa ala-ikäiselle? Onneksi nykyään ei lapset hoida lapsia samoin kuin ennen Ja nämä jotka väittävät, että eskarilainenkin saa kulkea yksin niin tosissaanko pistätte eskarilaisenne Helsingissä kulkemaan yksin kotiin? Sen haluaisin nähdä!
Jos reitti lyhyt ja turvallinen, niin ei ole mitään estettä antaa eskarilaisen kävellä tai pyöräillä yksin eskariin. Vain hieman vanhemmat ekaluokkalaiset yleisesti kulkevat pidempääkin matkaa yksin.
Siitäkin voi olla montaa mieltä tuleeko ekaluokkalaisen kulkea yksin bussilla, junalla tai metrolla. Jos jotain tapahtuu, niin vanhemman vastuuttomuudestahan se viime kädessä johtuu.
Minä ymmärrän täysin. Sitten kun sattuiskin jotain niin kuorossa kiljuttaisiin, kuinka vastuuton päiväkodin johtaja saattoikaan antaa pienen lapsen teinin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kuin valitusta Aviin, perhe päättää hakijan, ei päiväkoti. Entä jos äiti on palkannut 16v. lukiolaisen lapsen hoitajaksi, saako hakea silloinkaan hoidosta?
Ei alaikäiset saa hakea lapsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako?
Turussa Ei saanut 10 vuotta sitten.Asumme 100m päässä. Minä tunen lastentarhan tädin ja johtajan.
Teki elämästä välillä huomattavasti hankalampaa kun ei poika saanut itse kiivetä aidan yliM46
Lain mukaan saa jos lapsi on vain eskarissa eikä siinä sivussa päivähoidossa. Päiväkoti toki saattaa yrittää kieltää yksin kulkemisen jos ei puolusta oikeuksiaan.
Ei meidän eskarissa ainakaan saanut, aikuisen piti viedä ja hakea opettajalta
No vähän eri juttu, mutta meillä oli tilanne, jossa samassa koulurakennuksessa opiskeleva ysiluokkalainen ei saanut saattaa pienempää 6-vuotista sisarusta päiväkodista koulun puolelle iltapäiväharrastukseen. Siis nää kaikki samassa rakennuksessa. Tuo pienempi olis pitänyt saattaa yhdeltä ulko-ovelta viereiselle, jossa ois ollu harrastusvetäjä vastaanottamassa. Matkaa ehkä 10 metriä ja aikuisilla näköyhteys ovelta ovelle. Ei käynyt ei. Keskeytin siis työpäiväni, ajoin 4 km saattamaan tuon pienemmän ja sit takas töihin...
Vierailija kirjoitti:
No vähän eri juttu, mutta meillä oli tilanne, jossa samassa koulurakennuksessa opiskeleva ysiluokkalainen ei saanut saattaa pienempää 6-vuotista sisarusta päiväkodista koulun puolelle iltapäiväharrastukseen. Siis nää kaikki samassa rakennuksessa. Tuo pienempi olis pitänyt saattaa yhdeltä ulko-ovelta viereiselle, jossa ois ollu harrastusvetäjä vastaanottamassa. Matkaa ehkä 10 metriä ja aikuisilla näköyhteys ovelta ovelle. Ei käynyt ei. Keskeytin siis työpäiväni, ajoin 4 km saattamaan tuon pienemmän ja sit takas töihin...
Kait niillä pitää olla tiukat säännöt, koska jos muuten kukaan ei tietäisi kelle annettu jotakin erityisvapauksia
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta nyt puhutaan päiväkotilaisesta. Eskari-ikäinen on tarpeeksi iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako?
Ei meidän eskarissa ainakaan saanut, aikuisen piti viedä ja hakea opettajalta
Se nyt johtuu vaan siitä, että et halunnut tai tajunnut perätä oikeuksiasi.
Eskarin opettaja tai johtaja ei edelleenkään pysty kävelemään lakipykälien yli.
Suomessa ongelma on se että työpäivät on liian pitkiä vanhemmille. Ne lapset pitää hakea ajoissa pois.
Ongelma ei siis ole se että lapsi hakee, vaan se että vanhempia pidetään liian pitkään töissä.
Meillä ei ole lapsiperheille ystävällinen työelämä Suomessa.
Jännää, että 16-vuotias olisi joidenkin mielestä "kypsä" ajamaan autoa ja äänestämään eduskuntavaaleissa. Missiksikin valitaan 15-vuotiaita. Sitten toisaalta 16-vuotias katsotaan kykenemättömäksi hakemaan sisarustaan hoidosta.
17 vuoden ja 364 päivän ikäisenä ihminen ei ole kypsä edes hakemaan omaa pikkusisarustaan päiväkodista. 18 vuoden ja 0 päivän ikäisenä ihminen saattaa olla vaikka päiväkodissa töissä ja vahtia yksinään kaksinumeroista määrää lapsia.
No tuskin 16v ikäinen on riemusta kiljuen myöskään esim. imuroimassa tai tekemässä lumitöitä. Mutta tietyt hommat nyt vaan pitää tehdä, halusi tai ei.