Yksityisissä päiväkodeissa ovat töissä ne jotka ei
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisista yksityisistä päiväkodiesta teillä oikein on kokemusta? Omani on kielipäiväkodissa, se toimii englanniksi ja on pieni perheyritys eikä osa mitään ketjua. Kuukausimaksu on n. 470 euroa perheelle. Olen ollut todella tyytyväinen. Opettajat ovat olleet päteviä, mutta eivät osaa suomea, mikä hyvä, koska kyse tosiaan on englanninkielisestä päiväkodista.
Minä en osaa ajatella, että olisi hyvä asia ettei päiväkodin henkilökunta osaa suomea. Pikemminkin se viittaa siihen, että henkilökunta on aika nuorta ja vaihtuvuus suurta. Näin ainakin eräässä tietämässäni kielipäiväkodissa, missä ongelmana oli henkilökunnan nuoruus ja heidän perehtymättömyytensä suomalaiseen kulttuuriin -> kohtelivat lapsia oman maansa tyyliin ja ehkä tarpeettomankin ankarasti.
Yleensä sellainen ihminen, joka aikoo Suomessa useamman vuoden viettää, ainakin yrittää oppia kielen. Se kuitenkin helpottaa työtä (esim. lakisääteiset keskustelut vanhempien kanssa) ja vapaa-aikaa monella tapaa, vaikka lapsille pelkkää omaa kieltään puhuisikin.
En minä oikein osaa kuvitella, että esim. kanadalainen tapa kasvattaa lapsia eroaisi jotenkin oleellisesti suomalaisesta tavasta. Useimmilla työntekijöillä oman lapseni päiväkodissa kun on akateeminen tutkinto takanaan. Toisekseen aika erikoinen vanhempi, joka laittaa lapsensa kielipäiväkotiin ilman, että itse hallitsee ko. kieltä.
Tässä päiväkodissa, jonka mainitsin, kieli ei ollut englanti. Siksi ei varmastikaan ollut myöskään niin helppoa löytää akateemisesti koulutettua henkilökuntaa.
Itsekin olen asunut useaan otteeseen ulkomailla (myös ei-englanninkielisessä maassa) ja siksi ajattelen, että henkilöltä on ihan perusviitseliäisyyttä opetella jonkin verran sen maan kieltä, missä asuu. Toki Suomessa käytännössä kaikki alle kuusikymppiset puhuvat englantia, mutta silti en ymmärrä, kuinka lapsen hoitajasta tekisi jotenkin paremman se, ettei hän edes yritä oppia suomea.
Tympeä näkemyksesi ei millään lailla liittynyt yksityisen päiväkodin hoitotasoon. Oman lapseni päiväkodissa on työssä aika tuoreeltaan Suomeen muuttaneita akateemisia ihmisiä. On kaikkien etu, että maahan saadaan päteviä ihmisiä alalle, jolla on työvoimapulaa ja se, että he työllistyvät luonnollisesti ensin päiväkoteihin, joissa työskennellään esim. englanniksi on luontevaa. Tämähän ei sulje pois sitä, että mikäli kiinnostusta on jäädä maahan, opettelevat suomen kielen. Itse en heiltä suomen kieltä vaadi, lapseni on heidän hoivassaan, jotta perheen kakkoskieli vahvistuisi ennen kuin koulu vääjäämättä vaihtaa pääkieleksi suomen.
todella uskottavaa, että Suomeen tulee laumoittain ulkomaalaisia, akateemisia huonosti palkattuun päiväkotityöhön ja eivät opi sanaakaan suomea, kun Suomessa työskentelevät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisista yksityisistä päiväkodiesta teillä oikein on kokemusta? Omani on kielipäiväkodissa, se toimii englanniksi ja on pieni perheyritys eikä osa mitään ketjua. Kuukausimaksu on n. 470 euroa perheelle. Olen ollut todella tyytyväinen. Opettajat ovat olleet päteviä, mutta eivät osaa suomea, mikä hyvä, koska kyse tosiaan on englanninkielisestä päiväkodista.
Minä en osaa ajatella, että olisi hyvä asia ettei päiväkodin henkilökunta osaa suomea. Pikemminkin se viittaa siihen, että henkilökunta on aika nuorta ja vaihtuvuus suurta. Näin ainakin eräässä tietämässäni kielipäiväkodissa, missä ongelmana oli henkilökunnan nuoruus ja heidän perehtymättömyytensä suomalaiseen kulttuuriin -> kohtelivat lapsia oman maansa tyyliin ja ehkä tarpeettomankin ankarasti.
Yleensä sellainen ihminen, joka aikoo Suomessa useamman vuoden viettää, ainakin yrittää oppia kielen. Se kuitenkin helpottaa työtä (esim. lakisääteiset keskustelut vanhempien kanssa) ja vapaa-aikaa monella tapaa, vaikka lapsille pelkkää omaa kieltään puhuisikin.
En minä oikein osaa kuvitella, että esim. kanadalainen tapa kasvattaa lapsia eroaisi jotenkin oleellisesti suomalaisesta tavasta. Useimmilla työntekijöillä oman lapseni päiväkodissa kun on akateeminen tutkinto takanaan. Toisekseen aika erikoinen vanhempi, joka laittaa lapsensa kielipäiväkotiin ilman, että itse hallitsee ko. kieltä.
Tässä päiväkodissa, jonka mainitsin, kieli ei ollut englanti. Siksi ei varmastikaan ollut myöskään niin helppoa löytää akateemisesti koulutettua henkilökuntaa.
Itsekin olen asunut useaan otteeseen ulkomailla (myös ei-englanninkielisessä maassa) ja siksi ajattelen, että henkilöltä on ihan perusviitseliäisyyttä opetella jonkin verran sen maan kieltä, missä asuu. Toki Suomessa käytännössä kaikki alle kuusikymppiset puhuvat englantia, mutta silti en ymmärrä, kuinka lapsen hoitajasta tekisi jotenkin paremman se, ettei hän edes yritä oppia suomea.
Tympeä näkemyksesi ei millään lailla liittynyt yksityisen päiväkodin hoitotasoon. Oman lapseni päiväkodissa on työssä aika tuoreeltaan Suomeen muuttaneita akateemisia ihmisiä. On kaikkien etu, että maahan saadaan päteviä ihmisiä alalle, jolla on työvoimapulaa ja se, että he työllistyvät luonnollisesti ensin päiväkoteihin, joissa työskennellään esim. englanniksi on luontevaa. Tämähän ei sulje pois sitä, että mikäli kiinnostusta on jäädä maahan, opettelevat suomen kielen. Itse en heiltä suomen kieltä vaadi, lapseni on heidän hoivassaan, jotta perheen kakkoskieli vahvistuisi ennen kuin koulu vääjäämättä vaihtaa pääkieleksi suomen.
todella uskottavaa, että Suomeen tulee laumoittain ulkomaalaisia, akateemisia huonosti palkattuun päiväkotityöhön ja eivät opi sanaakaan suomea, kun Suomessa työskentelevät
Sinullahan ne laumat vilistävät mielikuvissasi. Minä kerroin vain oman lapseni päiväkodista ja käsittääkseni jokainen työhön tuleva korkeakoulutettu työvoimapula-alalle on plussaa tälle maalle. Ja oppivathan nuo varmastikin, pointti on, että kielipäiväkodissa työskentelyyn ei tarvita suomen kielen osaamista.
Voi joutua kerjäämään omaa työtodistusta, simputetaan sillä että "lähetetään se sitten jälkikäteen postitse" ja se viipyy, ja viipyy ja viipyy ja ihminen soittelee perään , ei enää vastata puhelimeen kunnes työntekijä laittaa sähköpostin missä kertoo ilmoittavansa siitä ettei saa työtodistusta ilmoittaa asiasta työsuojeluun. Työtodistuksen antamatta jättämien on rangaistava teko."
Tällaista simputusta tullut todistettua ihan yksityisellä kuin kunnallisellakin työntekijöitä kohtaan. YKSITYISELLÄ PÄIVÄKODILLA olin aikoinaan töissä kun joku työntekijä yritti soitella päiväkodin johtajan "missatessa" ja ignooratessa hänen puhelua ( hänelle ei olut enää mitään mielenkiintoa työntekijää kohtaan koska tämä ei kerran halunnut jatkaa hänen päiväkodissaan, työntekijä kai sai lopuksi todistuksensa) , yksi tapaus oli KUNNALLISEN PÄIVÄKODIN apulaisjohtaja jolla nousi pissa päähän kun varsinainen johtaja jäi vapaalle ja pääsi pomottamaan mm juuri tuolla , että määrä-aikaisen tyontekijän pyytäessä todistusta (jonka saattoi heti tulostaa välittömästi koska pohja valmiina) alkoi piruuttansa sanoa "mulla on tässä nyt tärkeämpää tekemistä kun sun työtodistus" ja "että täältä lähetetään se sitte aikanaan postitse". Tämä työntekijä oli ollut tunnollinen ja hyvä hoitaja ja sitten hermostui heti, koska tiesi ettei todistuksen tulostamiseen menisi kuin sekunti -
ja sai toki lopulta todistuksensa mukaansa, koska apulaisjohtaja ilmeisesti säikähti että ko tyyppi järjestäisi helvetillisen haloon kohtelustaan kunnallisella. Mutta oli kai pakko mokoman puupään vähän nöyryyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että minuakin alkoi kiinnostaa, minkä alan akateemiset tulevat suurena virtana ulkomailta töihin Suomen päiväkoteihin?
Vai onko kysymys sittenkin ihan vain kolmevuotisen alemman korkeakoulututkinnon suorittaneista varhaiskasvattajista...? Heitä ja heidän ammattitaitoaan mitenkään väheksymättä totean, että harvoinpa mammat yleensä rehvastelevat sillä, että oman lapsen ryhmässä on se lakisääteinen akateeminen kasvattaja...
Ei kyllä mene ihan näin joka paikassa. Savonlinnassa kaupunki ulkoisti palvelut yksityiselle. Eli ennen kunnan palveluksessa olleet työntekijät siirtyivät ns. vanhoina työntekijöinä yksityisen työnantajan palvelukseen.
Yksityisellä puolella pitkän uran tehneitä, työhönsä väsyneitä hoitajia. Huutavat lapsille. Eikö työn tulisi olla lapsilähtöistä, ei sellaista joista itse pääsee "vähemmällä" . Intohimo ja palo puuttuu. Alanvaihtoa ei ole vaihtoehto koska eläkeikä ovella.
Yksityiset maksaa huonompaa palkkaa ja ottaa mielellään epäpäteviä töihin.
Yksityisiä on erilaisia. Ite ollu töissä kunnallisissa, en oo pitänyt paikoista, yksityisistä osasta pitänyt, osasta en. Ihan erilaisia joka paikka, kunnallisissa hirveesti kokouksia ja sääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisiä on erilaisia. Ite ollu töissä kunnallisissa, en oo pitänyt paikoista, yksityisistä osasta pitänyt, osasta en. Ihan erilaisia joka paikka, kunnallisissa hirveesti kokouksia ja sääntöjä.
Kunnallisella osataan huolellisemmin peitellä räikeimmät ylilyönnit, ja jos joku niihin puuttuu niin savustetaan hienovaraisesti pihalle puhumalla porukalla pahaa ko tyypistä, kyseenalaistamalla tämän uskottavuuden? Olettaisin, että moni oikeasti mainio hoitaja jättänyt alan suosiolla, kun sattunut suureki epäonneksi ,sellaiseen ryhmään missä ei luonne antanut periksi jatkaa. Epäkohdat taputeltiin maton alle esimerkiksi lastentarhan opettajan toimesta joka oli taitava selittämään asiat parhain päin muiden peesatessa. Vaikka kaikki tiesi että paskaa puhui, niin läpi menee ja epäkohtiin puuttuneen työsoppari - ei jatkoon.
Moni kunnallisessa epäasiallista tai epäreilua kohtelua kokenut hakee yksityiselle siitä syystä, koska ei halua vahingossakaan törmätä samoihin alueella /alalla vaikuttaviin "työkaveri" kammotuksiin. Vaara sellaiseen on minimoitu siirtymällä yksityiselle, koska kunnallisessa nämä tyypit ei lähde kulumallakaan pois kun paikka kerran vakinaistettu ,vaikka olisivat ihan karseita sekä työkavereina saati kasvatusvastuullisina hoitajina.
Sanottakoon nyt vielä että nämä oikeasti ilkeät kaksinaamaiset lusmut ovat häpeäksi kunnallisille mahtaville ja ammattitaitoisille ja motivoituneille hoitajille ja lastentarhan opettajille. Mutta yksityiset saavat erinomaisia hoitajia kun kunnallisesta virtaa hoitsuja huonon työilmapiirin vuoksi sinne.
Toki voidaan määkiä että yksityiselle menee ne jotka ei kunnalliselle "pääse", mutta osatotuus voi olla toisenlainenkin. Kunnallisessakin on "pahoja paikkoja" vaikka olis kuinka hienot työedut ja olosuhteet!
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä mikään uusi tieto ole. Jatkuvasti uutisoidaan yksityisten päiväkotien rikkomuksista. Kunnan päiväkodit on tarkassa ohjauksessa ja valvonnassa, henkilökunnam on helpompi tehdä työtään kun voi luottaa siihen että asiat hoidetaan niin kuin kuuluu. Eikä tarvitse pelätä että pk on ykskaks konkurssissa tai toimintakiellossa.
Niin, en tiedä. Meidän paikkakunnalla ainakin kaikissa tarkastetuissa päiväkodeissa oli puutteita.
Ja tarkastuksessa oli siis kumpiakin.
Kannattaa kuitenkin vähän tarkkailla sitä omankin lapsen hoitopaikkaa, eikä yrittää ostaa itselleen puhdasta omatuntoa lapsen hoitoon viemisestä tällä ajatuksella.
Erityisesti sitä miten esim. iltapäivällä näyttää olevan henkilökuntaa, kuinka paljon henkilökuntaa, miten henkilökunta on sijoittunut vahtimaan lapsia silloin, kun menet hakeamaan yms.
Sama kuin vanhuspuolella. Yksityisissä työskentelee se aines, joka ei kunnalle pääse. Yksityisella ei ole varaa valikoida, heidän on otettava ne, ketkä hakevat.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Julkisella puolella on paremmat palkat, joten sinne halutaan mieluummin. Tämän seurauksena yksityisellä puolella on heikommin koulutettua ja kokemattomampaa henkilökuntaa. Tämän näkee ihan tilastoista.
Koulutus ei välttämättä kerro siitä, kuinka erinomainen tai ammattitaidoton henkilö on työssään lasten parissa.
Nähty ihan käytännössä.
Mitä merkitystä onkaan sillä, että kasvatus- ja pedagoki, yms opinnot on suoritettu kiitettävästi ja niistä tietää kaiken, ellei käytännön työssä ymmärrä lasten kanssa toimimisesta juuri mitään. Riittävä titteli ja ammattinimike on kunnossa jolloin oletetaan että "ton täytyy olla pätevä tähän hommaan".
Vasta käytännön haasteet paljastavat kenestä hommaan on ja kenestä ei.
Totta.