Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksityisissä päiväkodeissa ovat töissä ne jotka ei

Vierailija
10.11.2019 |

kaupungin päiväkoteihin pääse? 🤔

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä mikään uusi tieto ole. Jatkuvasti uutisoidaan yksityisten päiväkotien rikkomuksista. Kunnan päiväkodit on tarkassa ohjauksessa ja valvonnassa, henkilökunnam on helpompi tehdä työtään kun voi luottaa siihen että asiat hoidetaan niin kuin kuuluu. Eikä tarvitse pelätä että pk on ykskaks konkurssissa tai toimintakiellossa.

Vierailija
22/74 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tältä minustakin vaikuttaa. Paradoksaalisesti yksityisissä on huonommat olosuhteet ja vähemmän resursseja (ei varmaan kaikissa mutta keskimäärin).

Miten niin paradoksaalisesti? Kun osa rahoista menee sijoittajille niin ainahan se on muusta pois. Jos taas hoitomaksut olisi selvästi korkeammat, ei saada asiakkaita. Yksinkertaista matikkaa.

No kieli poskessa tarkoitinkin. Kun oikeistolaisessa retoriikassa yleensä esitetään, että vapaa kilpailu tuottaa parempia tuotteita ja palveluita. Mutta tässä sen näkee että eipä asia todellakaan mene niin. Kunnalliset päiväkodit ovat varsin laadukkaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, yksityisellä hoitaja joutuu olemaan myös keittäjä, siivooja ja huoltomies.

Vierailija
24/74 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on. Yksityiselle mennään hakemaan työkokemusta, jos ei kunnallisella puolella ole tärpännyt. Harva jää pidemmäksi aikaa.

Esim. tiedän yhden yksityisen päiväkodin, jossa esiopettaja vaihtuu vuosittain. Ei kukaan korkeakoulutettu jää vapaaehtoisesti siivoamaan ja lunta luomaan, varsinkaan kun itse opetustyöhön ei ole kohdennettu suunnitteluaikaa tai edes oppitunteja ryhmän kanssa.

Vierailija
25/74 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttären lapsi on yksityisessä päiväkodissa ja siellä on todella hyvä hoito. Lapsia ei ole liikaa yhtä hoitajaa kohti, pienille riittää syliä.

Hoitajat ovat koulutettuja, hoito on hyvää ja yksilölliset tarpeet huomioivaa.

Palkoista en toki tiedä mitään.

Omani on myös yksityisessä. Lapsia n.20, aikuisia 5 kokoaikaista. Syliä ja aikaa riittää.

Vierailija
26/74 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä puolella ei huomata / haluta huomata lapsen erityistarpeita. En tiedä, käykö erityislastentarhanopettaja yksityisissä paikoissa säännöllisesti vai vain kerran toimintakaudessa.

Vierailija
27/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on joidenkin vanhempien mielestä "hienompaa" että lapsi on yksityisessä päiväkodissa.

Vierailija
28/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tältä minustakin vaikuttaa. Paradoksaalisesti yksityisissä on huonommat olosuhteet ja vähemmän resursseja (ei varmaan kaikissa mutta keskimäärin).

Ei siinä ole mitään paradoksaalista. Minkä tahansa terveydenhoitoon, infraan yms yksityistäminen tuottaa meille huonomman palvelun, koska voitontavoittelu.

Miten kukaan voi olla niin lapsellinen, ettei näe tuota?

Vierailija
29/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään päiväkodissa työskentelevällä kokemusta yhdistyksen ylläpitämistä päiväkodeista? Näyttää pahasti siltä, ettei lapseni kunnalliselle puolelle pääse ja yksityiseltä olisi jotain löydettävä.

Vierailija
30/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä on ihan myönteinen uutinen siinä mielessä, että se luo jotain toivoa hyvinvointivaltion säilymisestä.

Vierailija
31/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näinhän se on. Muistaakseni tuota on ihan tutkittukin, että yliopistossa kasvatustieteen kandin tutkinnon suorittaneet lastentarhanopettajat ovat julkisissa päiväkodeissa huomattavasti yleisempiä kuin yksityisissä, joissa lastentarhanopettajat ovat kautta linjan sosionomeja. 

Lisäksi ihan jo tuon meidän lähiyksityisen pihaa katsomalla tulee olo lähinnä surulliseksi. Ilmeisen pysyväksi tarkoitetusta talosta tulee lähinnä mieleen parakit, pihassa ei kasva mitään aikuisen polvea korkeampaa, minkäänlaista varjoa ei kesähelteillä ole ja leikkivälineinä on niitä halvimpia, parit keinut, hiekkalaatikot ja joku pikkuinen liukumäki. 

Vierailija
32/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään päiväkodissa työskentelevällä kokemusta yhdistyksen ylläpitämistä päiväkodeista? Näyttää pahasti siltä, ettei lapseni kunnalliselle puolelle pääse ja yksityiseltä olisi jotain löydettävä.

Yhdistyksen ylläpitämässä päiväkodissa kaikki tuotto menee toimintaan, ei konsernin johtajien palkkoihin.

Vierailija
33/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vuosia kunnallisissa päiväkodeissa työskennelleenä sanon, että en ikinä laittaisi omiani yksityiseen päiväkotiin. Tein parin kuukauden sijaisuuden yksityisellä ja se riitti. Vaikka lapset olivat ihania ja ympäristö hyvä, ei työ ollut lähellekään samanlaista kuin kunnallisella. Oheistyöt vievät valtavasti aikaa, suunnitteluaikaa ei ole, ison lapsiryhmän kanssa yksin, koska tilapäiset ylitykset ovat sallittuja, vanhemmat vaikuttivat olevan tyytyväisiä, mutta eiväthän he oikeasti sitä arkea näe. Niin ja tutustua sai hoitopaikkaan kahtena päivänä muutaman tunnin... Ihan varmasti on olemassa hyviäkin yksityisiä ja huonoja kunnallisia, mutta kyllä kunnalisissa on selkeästi vasun kasvatusperiaatteita noudattava linja sekä paremmat työskentely olosuhteet (=parempaa työtä lasten kanssa).

Vierailija
34/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kokemusta kummastakin. Yksityinen selvästi parempi. Hoitajat iloisempia, ammattitaitoisempia Ja keksivät koko ajan lapsille ihanaa ohjelmaa. Kunnallisella oli koko ajan huoli miten lapsi siellä pärjää. Lapset vaan sullottu sinne säilöön päiväksi. En vaihtaisi Touhulasta millään pois.

Vierailija
35/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisiä on erilaisia. Touhulat, pilkkeet ja muut tämän tyyliset "yritykset" eivät yleensä pyöri lapsen etu edellä, vaan tarkoituksena on saada maksimaalinen voitto.

Sitten on sellaisia yksityisiä päiväkoteja, jotka ovat jonkin yhdistyksen yms ylläpitämiä. Näissä tarkoitus ei ole rahan saaminen, vaan nimenomaa ylläpitää toimintaa. Meidän kaupungissa on yksi seurakunnan ylläpitämä päiväkoti ja se on erittäin tykätty niin henkilökunnan kuin lasten ja perheidenkin parissa. Toki siinä on tämä uskonnollinen viba, joka rajaa hakijamäärää.

Vierailija
36/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montessori-päiväkodit unelma verrattuna kunnan päiväkoteihin jossa rauhattomia lapsia yli-isoissa ryhmissä liian vähällä henkilökuntamäärällä

Vierailija
37/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse varhaiskasvatuksen opettaja ja pienten lasten äiti. Olen ollut nyt useamman vuoden kotona ja huvittaa kuunnella äitien keskusteluita päiväkodeista. Hyvin usein äidit kehuvat aina oman lapsensa ryhmän/päiväkodin olevan se paras mahdollinen ja kovasti kehuvat kuinka mahtavasti kaikki menee. Minua huvittaa tämä siksi, että aikoinani kun kiersin eri päiväkodeissa työharjoittelussa, tiedän tasan tarkkaan kuinka moni niistäkin kehutuista päiväkodeista on ihan täysin mätiä. Työntekijät mielistelevät tasan niin kauan kuin vanhemmat näköpiirissä. Kun näkevät ikkunasta isän/äidin tulevan, kiiruhtavat lasten luokse mielistelemään. Hyi olkoon.

Yleensähän päiväkodin työntekijät eivät halua omiaan viedä ennen 3 vuotispäivää päiväkotiin. Johtuen siitä että tieto lisää tuskaa. Valitettavasti.

Vierailija
38/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetan hommat siinä kohtaa kun kunnallinen hoito ajetaan alas. Tämä ei ole ala millä kuuluu tehdä bisnestä. Miettikää mitä tuette kun lapsenne yksityiseen päiväkotiin viette. Esimakua saa kun tutustuu vanhustenhoidon nykyiseen tilanteeseen.

T. Lastenhoitaja

Vierailija
39/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lopetan hommat siinä kohtaa kun kunnallinen hoito ajetaan alas. Tämä ei ole ala millä kuuluu tehdä bisnestä. Miettikää mitä tuette kun lapsenne yksityiseen päiväkotiin viette. Esimakua saa kun tutustuu vanhustenhoidon nykyiseen tilanteeseen.

T. Lastenhoitaja

Ei vanhemmillakaan ole hirveästi valtaa tässä asiassa, jos kunta ei hoitopaikkaa voi tarjota kuin ostopalveluna yksityiseltä ja töihin on kuitenkin mentävä. Tämä kehitys on osa kuntien lyhytnäköistä säästöpolitiikkaa, jossa uusia kunnallisia päiväkoteja ei haluta perustaa.

Vierailija
40/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse töissä yksityisellä ja voin sanoa että en ole esim parempia ruokia koskaan syönyt päiväkodissa kuin mitä meillä tarjotaan lapsille. On ravitsevaa ja hyvää. Toiminta on monipuolista ja henkilökunta mukavaa. Meidän kunnassa ei ollut muuta paikkaa avoinna joten hain tätä. Aikalailla varma olen että olisin kunnalta saanut työtä jos olisin hakenut,(jos olisi ollut avoinna) sen verran hyvä kokemus ja paperit on.

Vähän kummastuttaa nämä kommentit. Itse kokemusta on lähinnä kunnallisista aikaisemmin, ja useassa meno ollut ainakin sijaisena ollessa ihan kaoottista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi