Luottotiedot menossa ekaa kertaa yli kolmikymppisenä. Mitä odottaa?
Miten vaikuttaa elämään?
Entä jos ulosotto toteaa vaarattomaksi, saanko silti lyhentää noita velkoja vaikka jollakin pienellä summalla kuussa? Tavoite että ne olisi 3-5 vuodessa maksettu kuitenkin?
Voinko lyhentää siis samaan paikkaan kaikkia velkoja vai jokaista erikseen?
Entä kauanko haastehakemuksesta kuluu luottotietojen menoon? Aion pyytää pari viikkoa maksuaikaa varalta kuitenkin. Meneekö ne heti sen parin viikon jälleen jos ilmoitan etten voi maksaa?
Kommentit (40)
Odota ansaittua köyhyyttä. Kannatiko laittaa kaikki rahat alkoholiin ja rahapeleihin? Ulkomaanreissu pikavipillä?
Vaikka sinut todettaisiinkin varattomaksi ja siitä syystä ulosotto ei onnistu niin voit silti tehdä maksusopimuksen velkojan kanssa. Myös ulosottoon voit maksaa jos haluat että maksusi jaetaan noiden kesken. Huomioi että ulosotossa on käsittelymaksu kullekin maksuerälle, velkojien kanssa ei välttämättä.
Luottotietoihin taitaa mennä kun uo on lähettänyt (viimeisen )laskun etkä sen eräpäivään pysty maksamaan.
Olisin yhteydessä oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvojaan. Sieltä saat todennäköisesti parempia neuvoja ja faktaa, kuin täältä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ei tuossa iässä vielä osaa käyttä rahaa? Käsittämätöntä.
Valitettavasti ikä ei kerro mitään siitä osaako hoitaa talouttaan vai ei. Yllättävän monella mopo lähtee käsistä, kun lapset lähtee maailmalle ja kuvitellaan, että NYT sitä rahaa on vaikka millä mitalla. Kohta vippejä on otettu sieltä sun täältä, eikä tulot riitäkään niiden hoitoon.
Nuorena tämä velkaantuminen on jo alkanut. Parikymppisenä. Mutta yli kolmikymppiseksi asti olen itseni kyennyt aina pelastamaan. Nyt ei ole mahdollisuutta, maksusopimukset eivät auta ja mitään yhdistelyluottoa en näille nyt voi saada. Rahat on ihan elämiseen liittyviä kustannuksia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olisin yhteydessä oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvojaan. Sieltä saat todennäköisesti parempia neuvoja ja faktaa, kuin täältä.
Velkaneuvonta nimenomaan rohkaisi nämä laittamaan uo:hon. Mutta häneltä en huomannut kysyä esimerkiksi kauanko siitä haastehakemuksesta menee maksuhäiriömerkintään. Ap
Tietyt työpaikkamahdollisuudet sulkeutuvat, koska et enää pääse turvallisuusselvityksestä läpi.
Niin ja vielä, minne kaikkialle luottotietojen menosta menee tieto?
Työnantajalle? Entä vuokranantajalle? Pankkiin? Jopa lastensuojeluun/sosiaalipuolelle?
Joskus luullut että töissä joutuu puhutteluun? Ap
Vierailija kirjoitti:
Nuorena tämä velkaantuminen on jo alkanut. Parikymppisenä. Mutta yli kolmikymppiseksi asti olen itseni kyennyt aina pelastamaan. Nyt ei ole mahdollisuutta, maksusopimukset eivät auta ja mitään yhdistelyluottoa en näille nyt voi saada. Rahat on ihan elämiseen liittyviä kustannuksia. Ap
Ja varmaan aateltu että "elämä on tässä ja nyt, ei kannata säästää". Onnittelut.. elämäsi on tässä ja nyt. olisiko sittenkin kannattanut säästää?
En osaa auttaa tuossa aikatauluasiassa, mutta vinkiksi vaan, että katso että kaikki vakuutus-, puhelin- ja vuokrasopimusasiat ovat kunnossa ennen kuin saat merkinnän. Sen jälkeen uusia sopimuksia on vaikeampi tehdä. Jos asiasi ovat muuten kunnossa etkä joudu esim. muuttamaan, ei maksuhäiriömerkintä välttämättä vaikuta juurikaan elämääsi. Muista, että sadoillatuhansilla suomalaisilla on se, ja että merkintä päättyy aikanaan. Terv. entinen merkitty, nykyään asiansa mallikelpoisesti hoitava!
Vierailija kirjoitti:
Tietyt työpaikkamahdollisuudet sulkeutuvat, koska et enää pääse turvallisuusselvityksestä läpi.
Millaisia nämä työpaikat on? Ainakin yksi ystävä saa aina töitä, vaikka maksuhäiriömerkintä? Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta lomamatkaa Thaimaahan kuuluu tähän "elämiseen" ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia nämä työpaikat on? Ainakin yksi ystävä saa aina töitä, vaikka maksuhäiriömerkintä? Ap
esim sellaiset joissa ollaan rahan kanssa suoraan tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja vielä, minne kaikkialle luottotietojen menosta menee tieto?
Työnantajalle? Entä vuokranantajalle? Pankkiin? Jopa lastensuojeluun/sosiaalipuolelle?Joskus luullut että töissä joutuu puhutteluun? Ap
Luottotietojen menetyksestä ei informoida ketään. Ne saa selville kysymällä asiakastiedosta jos kysely on aiheellinen. Minulta on luottotiedot menneet ja saan silti vakuutuksia ja jopa puhelimia osamaksulla. Tämä perustuu siihen että minulla on ollut vakuutusasiakkuus ja puhelinliittymä ennen merkintää. Ja koska minulla on asiakkuus, ei ne kysele onko häiriömerkintää kun hoidan asiani kunnolla. Ilmeisesti jos mulla olisi tyyliin 4 puhelin osamaksusopimusta niin sitteh voisivat tarkistaa jos ottaisin uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin useat IT-alan tehtävät, pankki/finanssi, sos./terveysala, huoltovarmuuskriittiset yhtiöt (energia, maanpuolustus jne.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta lomamatkaa Thaimaahan kuuluu tähän "elämiseen" ?
Typerä oletus. Mulla meni luottotiedot samassa iässä. Thaimaassa en käynyt enkä muuallakaan. Ei olisi ollut rahaa, enkä olisi voinut jättää hoidettavaa yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja varmaan aateltu että "elämä on tässä ja nyt, ei kannata säästää". Onnittelut.. elämäsi on tässä ja nyt. olisiko sittenkin kannattanut säästää?
Mulla oli isot säästöt, ne kuluivat elämiseen, vasta sitten pikavippejä. Tottakai säästin ja aina olen säästänyt, ei pikavipit tarkoita ettei säästä.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Odota ansaittua köyhyyttä. Kannatiko laittaa kaikki rahat alkoholiin ja rahapeleihin? Ulkomaanreissu pikavipillä?
Älyttömiä luuloja. Itse en juo, en tupakoi enkä pelaa, enkä matkustele. Vipit menivät asumiseen, ruokaan ja lääkkeisiin. Osa-aikatyön palkka ei riittänyt.
Luottotietojen meneminen on hyvin yleistä. Ei siitä tarvitse hiolehtia. Ulosottovirastosta tulee sinulle päätös, ja sinun tulee toimittaa tulosi ja varallisuus ulosottovirastolle. Sieltä tulee päätös. Ja tulojen mukaan ulosmittaavat kuukausittain jonkun summan. Irtainta yms. ei ulosmitata. Kannattaa olla yht. ulosottovirastoon. Jos ei asia mennyt sinne niin tee maksusuunnitelma velkojien kanssa, lyhennät kuukausittain jonkun summan.
Miten ei tuossa iässä vielä osaa käyttä rahaa? Käsittämätöntä.