Kirkkojoulujuhlakoulun rehtori IS:ssä: "Rehtori myöntää, ettei tiedä, millaista ohjelmaa kirkkojuhlan korvanneessa juhlassa on ollut, koska hän ei ole ikinä ollut siellä itse paikalla"
"Kirkon joulujuhlassa oppilaat ovat esiintyneet ja sinne on kutsuttu huoltajat. Korvaavassa juhlassa oppilaat eivät ole esiintyneet, eikä sinne ole kutsuttu vanhempia.
– Jonakin vuonna siellä on ollut joku huoltaja, vaikkei heitä ole erikseen kutsuttu. Siellä ei ole ollut oppilaiden omia esityksiä, koska esiintyjät ovat toisessa juhlassa, joka järjestetään samaan aikaan."
Eli kirkkoon tai ankeaa jälkituntimaista istumista luokassa. Ja sitten sanotaan että uskonnonvapaus.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Herää kysymys, miksi ei-kirkkoon kuuluville pitäisi edes joulujuhlaa järjestää ts. Miksi he ovat siellä paikalla. Joulu on Jeesuksen syntymäjuhla. En minäkään kristittynä vietä Hanukkaa tai Eidiä.
Koulun lukukauden päätösjuhla, koulun juttu.
Miksi koulun pitäisi järjestää uskonnollisia juhlia?
Ihmeellistä valitusta, kun ottaa huomioon että on kielletty vain sellainen, mikä ei ole missään vaiheessa ollut sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se on uskovaisilta pois jos sitä heidän uskontoaan ei pakoteta toisille, mutta heillä itsellään on oikeus käydä siellä kirkossa vaikka joka sunnuntai?
Jos koulun tapahtumat järjestetään koululla, niin mitä aktuaalista v*ttua se uskovaisen persettä kutittaa
Miten se nyt on uskovaisten sorsimista, heidän kieltämistään tai millä tavalla se nyt uhkaa sitä, että heillä on edelleenkin oikeus käydä omalla ajallaan siellä kirkossaan?
No nämä vanhemmat ovat itse aikoinaan joutuneet istumaan kirkon penkissä koululaisina ja nyt heitä riipii liikaa se, jos nykylapset ei joudukaan siellä istumaan. Eihän se nyt käy laatuun, että sen istumisen sijaan voisikin tehdä jotain mukavampaa. Ehei, sinne on mentävä istumaan väenväkisinkin.
Vierailija kirjoitti:
Onpa taas rusinat pullasta meininkiä. Vai että pitäs saada oikein oma joulujuhla ohjelmineen kaikkineen, mutta se ei saa olla kristillinen. Huom. joulu on kristillinen juhla
Millä ihmeen perusteella? Se on alunperin pakanallinen juhla ja nykyään taas lähinnä kaupallinen juhla, johon liittyvistä myyteistä suuri osa (joulupukki, tontut, lentävät porot sun muut) on nimenomaan ei-kristillisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa on räikeästi rikottu ohjetta, koskien korvaavaa ja huom! vastaavaa ohjelmaa. Videon katselu pulpetin ääressä ei todellakaan vastaa kuvaelman katsomista, laulamista ja musiikin kuuntelua! Koko juhla-asia on järjestetty täysin väärin. Koulun juhla ON oltava kaikille yhteinen ja muualla kuin kirkossa järjestettävä. Huoltajat! Pitäkää silmällä lastenne joulujuhlaa ensi kuussa ja jos se vielä on kirkossa, tehkää kanteluita apulaisoikeusasiamiehelle niin kauan, että kunnat tottelevat ohjetta!
No miten järkkäät korvaavaa, vastaavaa ohjelmaa, kuten kuvaelman (jota ei saa tuollaisessa juhlassa edes esittää, kun on uskonnollinen) tai näytelmän, jos juhlaan osallistuu vuosittain 2-10 oppilasta? "Nyt tää sanois sille, että lähdetäänpä korvatunturille hakemaan lahjoja". Joo, "nyt tää tonttu sanois sille toiselle tontulle, että lähdetään vaan".
Ylivoimainen enemmistö, jopa muslimit on halunneet tuonne kirkossa pidettävään juhlaan.
Ei tarvitse järjestää mitään korvaavaa juhlaa kun pitää joulukirkon ja joulujuhlan erillään. Näin useimmissa kouluissa toimitaan ja pitäisi toimia kaikissa.
Kirkko saisi olla kouluajan jälkeennja kaikille vapaaehtoinen.
Tällä voisi hyvin mitata sen, kuinka tärkeä perinne tuo joulukirkko on oppilaille. Muut voisivat lähteä kotiin vaikka klo 12, halukkaat siirtyisivät jumalanpalvelukseen kirkolle.
Oppilaat ovat lapsia. Heidän vanhempansa viime kädessä "päättävät" lapsensa puolesta nuo asiat, lapsi vain esittää, että joo joo jeesus ja kirkko on kiva.
Itse en ainakaan lapsena saanut itse päättää mistään, ja jos olisin niskuroinut pyhäkouluja ja kirkossa käymisiä vastaan, olisin varmaan tullut tyyliin teurastetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se on uskovaisilta pois jos sitä heidän uskontoaan ei pakoteta toisille, mutta heillä itsellään on oikeus käydä siellä kirkossa vaikka joka sunnuntai?
Jos koulun tapahtumat järjestetään koululla, niin mitä aktuaalista v*ttua se uskovaisen persettä kutittaa
Miten se nyt on uskovaisten sorsimista, heidän kieltämistään tai millä tavalla se nyt uhkaa sitä, että heillä on edelleenkin oikeus käydä omalla ajallaan siellä kirkossaan?
Tässä ei ole kyse niinkään uskovaisuudesta vaan siitä, että kristinuskolle halutaan mahdollisimman vahva yhteiskunnallinen asema. Tätä sitten koristellaan vetoamalla perinteisiin, kulttuuriin, uskonnonvapauteen, suvaitsevaisuuteen yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nämä vanhemmat ovat itse aikoinaan joutuneet istumaan kirkon penkissä koululaisina ja nyt heitä riipii liikaa se, jos nykylapset ei joudukaan siellä istumaan. Eihän se nyt käy laatuun, että sen istumisen sijaan voisikin tehdä jotain mukavampaa. Ehei, sinne on mentävä istumaan väenväkisinkin.
Tai jokainen joka on uskossaan autuas, niin aidosti kuvittelee että se heidän uskontonsa on kaikille hyväksi ja ne lapset pelastuvat kadotukselta kun heidän aivopestään ja pakotetaan siihen paskasatuiluuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa on räikeästi rikottu ohjetta, koskien korvaavaa ja huom! vastaavaa ohjelmaa. Videon katselu pulpetin ääressä ei todellakaan vastaa kuvaelman katsomista, laulamista ja musiikin kuuntelua! Koko juhla-asia on järjestetty täysin väärin. Koulun juhla ON oltava kaikille yhteinen ja muualla kuin kirkossa järjestettävä. Huoltajat! Pitäkää silmällä lastenne joulujuhlaa ensi kuussa ja jos se vielä on kirkossa, tehkää kanteluita apulaisoikeusasiamiehelle niin kauan, että kunnat tottelevat ohjetta!
Miksi välittää tuommosten mielensäpahoittajien jutuista jos tarjolla on oikeat kunnon joulujuhlat?
Ihmiset haluavat juhlia joulua perinteisesti ja kirkko kuuluu siihen olennaisesti.
Millä ihmeen perusteella sinä yleistät oman ja ehkäpä lähipiirisi halut kaikkiin "ihmisiin" sopiviksi? Syöttekö te myös aina samanlaista ruokaa, pidättekö samanlaisista elokuvista, musiikista jne. kuin "koko muu kansa"? Onko sinulla identtiset arvot koko muun kansan kanssa?
Joillekin kirkon liturgia ja rituaalit ovat lähinnä irvokkaita (mm. minulle, olin kävellä isovanhempani hautajaisista pihalle koska papin sanat eivät osoittaneet mitään kunnioitusta vainajaa kohtaan), mutta ymmärrän että ne ovat joillekin tärkeitä koska he ilmeisesti keskittyvät vain niihin osiin jotka sopivat heidän arvoihinsa, tai sitten heidän arvonsa vastaavat varsin tarkkaan kirkollisia arvoja. En kuvittele että arvoni ja käsitykseni ovat kopioita muiden vastaavista.
Olen mielelläni osa samaa kansaa uskovaisten suomalaisten kanssa, mutta en todellakaan odota että meidän arvomme olisivat yksi yhteen.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, joten tämä on voinut jo tulla esiin, mutta oikeastiko sille neljälle prosentille oppilaista olisi pitänyt järjestää jotain vastaavaa. Veikkaan, että olisivat itse muutenikin ihan mielellään menneet kirkkoon muiden kanssa, mutta vanhempien ideologiat...
Minä veikkaan että 100% siellä kirkossa olleista lapsista on siellä vanhempiensa ideologian ja satuilun takia.
Veikkaan myös että jos SINULLE ei olisi omat vanhemasi satuilleet lapsena, niin et niihin satuihin nyt uskoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi välittää tuommosten mielensäpahoittajien jutuista jos tarjolla on oikeat kunnon joulujuhlat?
Ihmiset haluavat juhlia joulua perinteisesti ja kirkko kuuluu siihen olennaisesti.
Sori, ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, joten tämä on voinut jo tulla esiin, mutta oikeastiko sille neljälle prosentille oppilaista olisi pitänyt järjestää jotain vastaavaa. Veikkaan, että olisivat itse muutenikin ihan mielellään menneet kirkkoon muiden kanssa, mutta vanhempien ideologiat...
Minä veikkaan että 100% siellä kirkossa olleista lapsista on siellä vanhempiensa ideologian ja satuilun takia.
Veikkaan myös että jos SINULLE ei olisi omat vanhemasi satuilleet lapsena, niin et niihin satuihin nyt uskoisi.
Tähän tekee mieli muistuttaa ns. tapauskovaisuudesta: monet meistä hyväksyvät tietyt rituaalit vaikkei uskovaisia oltaisikaan.
Me ihmiset keskitämme tarmoamme eri asioihin elämässä. Jos jostain kaukaa suvusta on tullut tapa käydä vaikka joulukirkossa niin siellä käyminen voi antaa jotain vaikka itse uskonto olisikin täysin... no, epäuskottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas veikkaan, että 100% kirkossa olleista olisi osallistunut mieluummin perinteiseen joulujuhlaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas veikkaan, että 100% kirkossa olleista olisi osallistunut mieluummin perinteiseen joulujuhlaan.
Mä tiedän, että ei osallistuisi. Ne "maalliset" tottujutut on välillä niin karmaisevaa katsottavaa, että mä väitän, että 100% skippaisi ne oikein mielellään ja kävisi mieluummin puolen tunnin kirkossa, niin ei tarvitsisi itsekään esittää mitään.