Perinteinen Joulujuhla kouluissa kielletty
Tontut Ok, mutta jouluseimi kielletty. Onko tämä liberaalia ideologiaa, vai onko jotain muuta?
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole koulupakkoa. Oppivelvollisuus on. Jos et pysty elämään valtavirran kanssa, niin sitten koti voi itse huolehtia lapsen kasvatuksesta ja opetuksesta.
Nimenomaan. Jos ei sekulaarinen joulujuhla maita, voi opettaa lapsensa itse ja viedä kirkkoon niin usein kuin tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
"Kukaan ei käske sinua luopumaan fiktiivisten olentojen palvomisesta. Sen sijaan sinua ei pakoteta moskeijaan, ja ketään muuta ei pakoteta kirkkoon. Tätä kutsutaan uskonnonvapaudeksi."
No onpahan vapautta kerrassaan ! Ei-muslimilla ei ole mitään asiaa moskeijoihin, vielä vähemmän vääräuskoisillä naisilla. Kirkkoihin voi kävellä kuka vain sisään. Tässä se uskonnonvapaus nyt on oikeasti menossa. Mutta jotkut näyttävät olevan tätäkään vähää ymmärtämättä.
Ja miten tämä liittyy siihen, että sekulaariseksi tarkoitettuja juhlia yritetään viettää tunnustavissa, uskonnollisissa tiloissa?
Ihan hyvä.
Me ollaan koko perhe ateisteja ja lapset ovat istuneet vuosikaudet kirkossa muiden mukana, koska haluavat olla siellä kavereiden kanssa.
Nyt on hyvä aika alkaa luomaan uusia perinteitä, joissa uskonnollisuus voidaan jättävä taka-alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kukaan ei käske sinua luopumaan fiktiivisten olentojen palvomisesta. Sen sijaan sinua ei pakoteta moskeijaan, ja ketään muuta ei pakoteta kirkkoon. Tätä kutsutaan uskonnonvapaudeksi."
No onpahan vapautta kerrassaan ! Ei-muslimilla ei ole mitään asiaa moskeijoihin, vielä vähemmän vääräuskoisillä naisilla. Kirkkoihin voi kävellä kuka vain sisään. Tässä se uskonnonvapaus nyt on oikeasti menossa. Mutta jotkut näyttävät olevan tätäkään vähää ymmärtämättä.
Ja miten tämä liittyy siihen, että sekulaariseksi tarkoitettuja juhlia yritetään viettää tunnustavissa, uskonnollisissa tiloissa?
Tila on tila. Mikä tekee tilasta uskonnollisen?
Joulu on Jeesuksen syntymäjuhla ja on siitä lähtöisin. Sen asian kieltäjät voivat sitten keksiä oman juhlansa.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on Jeesuksen syntymäjuhla ja on siitä lähtöisin. Sen asian kieltäjät voivat sitten keksiä oman juhlansa.
Miten kinkku ja tontut liittyvät Jeesuksen syntymään?
Mä luulen, että tämä aiheuttaa vain vastareaktion. Vanhemmat vievät lapsiaan enemmän kirkkoon.
Samoin kuin tämä luokkaretkirahan keräyskielto aiheuttaa sen, että me rikkaat viedään lapsiamme enemmän teatteriin ja laskettelemaan. Köyhät eivät pääse edes koulun retkelle, jonne ennen pääsivät edullisesti ryhmälipuilla. Mutta se on sitä tasa-arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tila on tila. Mikä tekee tilasta uskonnollisen?
No ne ristillä riippuvat Jeesukset on yleensä aika helppo tunnusmerkki.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että tämä aiheuttaa vain vastareaktion. Vanhemmat vievät lapsiaan enemmän kirkkoon.
Samoin kuin tämä luokkaretkirahan keräyskielto aiheuttaa sen, että me rikkaat viedään lapsiamme enemmän teatteriin ja laskettelemaan. Köyhät eivät pääse edes koulun retkelle, jonne ennen pääsivät edullisesti ryhmälipuilla. Mutta se on sitä tasa-arvoa.
Mikä siinä olisi ongelma ja kenelle, jos vanhemmat veisivät lapsensa kirkkoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän ei ole mikään ongelma alkaa järjestää perusopetus moskeijassa, eikö vain?
Jos asuisin islaminuskoisessa maassa, niin tuskin vaatisin heidän vuosisatojen aikaisten perinteidensä muuttamista omaan uskontooni vedoten. Menisin kiltisti moskeijaan. Nyt olemme Suomessa!
Tutkimusten mukaan Suomen kansasta noin 60% ei usko minkäänlaisiin jumalolentoihin, eli on ateisteja. Olisiko aika siis pistää vähemmistöt elämään meidän sääntöjen mukaan?
Vähemmistöjä suojellaan nykyään Suomessa. Kummallista on, ettei tämä sama periaate koske kristittyjä ja niitä, joilla on eriäviä mielipiteitä. Koen tuon erittäin loukkaavaksi, jopa t e r r o r i s m i k s i.
Toki kristittyjäkin suojellaan. Jos joku pistää teidän kirkot tuleen, se on rikos. Sen sijaan se, ettei kristityt saa pakottaa muita uksonnollisiin menoihinsa tai tunnustaviin uskonnollisiin tiloihinsa, on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään ongelmaa ole, jos on aktiiviset vanhemmat. Sitten on käyhiä perheitä, joilla ei välttämättä ole autoa käytössä, niin näiltä lapsilta se joulukirkko jää väliin. Eli voi olla myös lapsia, jotka haluaisivat laulaa joululauluja kirkossa, mutta he eivät nyt sitten pääse. Tiedän, että teille se on yksi ja sama. Ette arvosta sitä, koska tämä lapsi on teistä vääräuskoinen. Pitäisi olla ateisti. Jouluilo on turhaa ja yliarvostettua. Mitäs suomalaisten on väliä? Eikös?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään ongelmaa ole, jos on aktiiviset vanhemmat. Sitten on käyhiä perheitä, joilla ei välttämättä ole autoa käytössä, niin näiltä lapsilta se joulukirkko jää väliin. Eli voi olla myös lapsia, jotka haluaisivat laulaa joululauluja kirkossa, mutta he eivät nyt sitten pääse. Tiedän, että teille se on yksi ja sama. Ette arvosta sitä, koska tämä lapsi on teistä vääräuskoinen. Pitäisi olla ateisti. Jouluilo on turhaa ja yliarvostettua. Mitäs suomalaisten on väliä? Eikös?
Kirkon köyhäinapu varmasti mielellään auttaa tuollaisia lapsia. Olen elämäni aikana tuntenut monta pappia, ja moni varmaan omalla autollaankin kuljettaisi tuollaiset lapset (tai vaikka koko perheen) kirkkoon laulamaan!
Sen sijaan tällaisia lapsia ei pidä käyttää keppihevosina sille, että ateistit pakotetaan kristillisiin menoihin, tahi yritetään pitää se joulujuhla moskeijassa/synagogassa/kirkossa.
Olisiko nykykirkon aika luopua jo Jeesuksesta? Kirkko ja kaupunki -lehti vois ottaa tästä kopin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän ei ole mikään ongelma alkaa järjestää perusopetus moskeijassa, eikö vain?
Jos asuisin islaminuskoisessa maassa, niin tuskin vaatisin heidän vuosisatojen aikaisten perinteidensä muuttamista omaan uskontooni vedoten. Menisin kiltisti moskeijaan. Nyt olemme Suomessa!
Tutkimusten mukaan Suomen kansasta noin 60% ei usko minkäänlaisiin jumalolentoihin, eli on ateisteja. Olisiko aika siis pistää vähemmistöt elämään meidän sääntöjen mukaan?
Aika moni silti kuuluu kirkkoon ja vielä useampi on eronnut kirkosta vain verotuksellisista syistä. Ei meidän tarvitse luopua omasta kulttuuristamme muiden vuoksi.
Kukaan ei käske sinua luopumaan fiktiivisten olentojen palvomisesta. Sen sijaan sinua ei pakoteta moskeijaan, ja ketään muuta ei pakoteta kirkkoon. Tätä kutsutaan uskonnonvapaudeksi.
Ei kukaan pakota, mutta ei kyllä olisi mitään ongelmaa mennä moskeijaan. Sitä kutsutaan asuinmaan kulttuurin kunnioittamiseksi. Jos ei halua kunnioittaa suomalaista kulttuuria, niin sitten on ehkä paras palata kotiin, eikä vaatia muita luopumaan esim. suomalaisille tärkeistä jouluperinteistä.
Mihin minun pitäisi palata? Juureni ovat Karjalassa ja Hämeessä.
t. suomalainen ateisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni silti kuuluu kirkkoon ja vielä useampi on eronnut kirkosta vain verotuksellisista syistä. Ei meidän tarvitse luopua omasta kulttuuristamme muiden vuoksi.
Kuinka moni liittyisi kirkkoon, jos se pitäisi valita itse aikuisena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei käske sinua luopumaan fiktiivisten olentojen palvomisesta. Sen sijaan sinua ei pakoteta moskeijaan, ja ketään muuta ei pakoteta kirkkoon. Tätä kutsutaan uskonnonvapaudeksi.
Ei kukaan pakota, mutta ei kyllä olisi mitään ongelmaa mennä moskeijaan. Sitä kutsutaan asuinmaan kulttuurin kunnioittamiseksi. Jos ei halua kunnioittaa suomalaista kulttuuria, niin sitten on ehkä paras palata kotiin, eikä vaatia muita luopumaan esim. suomalaisille tärkeistä jouluperinteistä.
Mihin minun pitäisi palata? Juureni ovat Karjalassa ja Hämeessä.
t. suomalainen ateisti
Mulla Karjalassa, Kymenlaaksossa ja Pohjanmaalla! Tällä hetkellä asun Kymenlaaksossa, en sit tiedä pitäiskö palata Karjalaan vai Pohjanmaalle?
t. toinen suomalainen ateisti
Vierailija kirjoitti:
Seurakunnissa varmasti ollaan tyytyväisiä, jos jumalanpalveluksissa käy muitakin kuin kymmenen mummoa ja merkintöjään hakevat rippikoululaiset.
Kuinka monesta kristitystä olisi ok viettää kevätjuhla moskeijassa?
Perinteillä on turha yrittää pelata, Suomessa on huomattavasti pitempiaikaisia uskontoja kuin kristinusko joiden perinteitä ei koulussa noudateta.
En vietäkään. Mutta jos minulla olisi kouluikäinen lapsi niin haluaisin hänen voivan juhlia joulua muiden ikätovereidensa kanssa ilman uskontoa. Jos sinusta joulu on vain uskoville kristityille, niin selitä minulle miten siihen liittyvät esim tontut, kinkku (!), muut jouluruuat, punainen väri, joulupukki, kuusi, tipetip-laulut ja joulukortit?
Onko niin, että jos ei ole uskova kristitty niin sitten ei pidä juhlistaa joulua em tavoillakaan?